Toon posts:

Is dit geheugen speciaal voor P4 systeem of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even belangrijkste gegevens:
Mobo: Asus A7N8X-E-DeLuxe
Proc: AMD XP 2800+

Probleem/vraag:
Oorspronkelijk wilde ik in dit mobo de volgende module: Twinmos Dual-Channel 512Mb Kit, 2x256Mb PC3200.

Maar, bij bestellen kreeg ik te horen dat dit mobo in combi met deze module nog wel eens wat storingsgevoelig was, de winkel raadde me Kingston aan.
Nu had ik ook hier op tweakers inderdaad al diverse postings gelezen over moeilijkheden met dual channel.

OK zeg ik, doe die Kingston dan maar. Even voor de duidelijkheid, ik bestelde het mobo en de processor tegelijkertijd. Mij werd nu geleverd twee reepjes met het volgende nummer:
KVR400X64C3/256 (Kingston Dimm 256Mb DDR SDram PC3200 400MHz).

Wat is nu het punt? Ik zit nu weer wat postings te lezen na het genoemde KVR-nummer in de search ingetikt te hebben, en ik begin me af te vragen of ik wel de goede modules heb. Want ik krijg sterk de indruk, dat modules met "C3" in het produktnummer voor een Pentium-systeem zijn. (Veel wordt in de postings genoemd Asus P4P800)

Vervolgens even naar de site van Kingston gegaan, daar de wizard doorgelopen, en dan komen ze uit bij het volgende nummer: KVR400X64C25/256. Dus, "C25" in plaats van "C3".

De grote vraag is nu dus: Zit ik nu toch goed, maakt die "C3/C25" niet uit, of moet ik ze echt omruilen (de doosjes zijn nog verzegeld)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die C3 en C25 staan voor iets anders dan jij nu denkt. Kijk anders in de PMG faq, voor de uitleg van geheugen termen naar Cas Latency.

Verder gewoon rustig afwachten tot de bestelling binnen is en dan rustig zelf testen.

Verder bestaat er onder DDR-SDRAM niet een onderscheid tussen modules speciaal voor Intel/Amd.

{signature}

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-08 10:47
volgens mij heeft die C3 en C2.5 betrekking op de Cas Latency.

Kortom diet werkt gewoon op een AMD systeem

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-08 17:07

Syzzer

Prutser

Die reepjes zijn idd niet specifiek voor Intel systemen, maar met intel merk je minder van het prestatieverschil van Cas 2 tov Cas 3 , waarom de meeste AMD-ers ander geheugen kiezen dat wel Cas 2 wil draaien en veel Intel-ers niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Syzzer op 10-02-2004 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Had ik kunnen weten........
Dus dit is de aanduideing voor Cas.

Mmm, dus als ik jullie goed begrijp, kan ik de doosjes toch gewoon openmaken en de reepjes nu gaan plaatsen?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 16:49:
Mmm, dus als ik jullie goed begrijp, kan ik de doosjes toch gewoon openmaken en de reepjes nu gaan plaatsen?
Retorische vraag.

Bij dat mobo zit een heel duidelijke bouwhandleiding en daar staat het echt in toegelicht als er een bepaald risico bij een handeling is. Kwestie van rustig aan doen, goed lezen/kijken. Succes.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 10 februari 2004 @ 16:54:
[...]

Retorische vraag.

Bij dat mobo zit een heel duidelijke bouwhandleiding en daar staat het echt in toegelicht als er een bepaald risico bij een handeling is. Kwestie van rustig aan doen, goed lezen/kijken. Succes.
Voutloos, Ik kan je melden dat dit, over die Cas Latency niet genoemd wordt in de handleiding. Maar dat geeft niet, ik heb inmiddels mijun antwoord, o.a. door de tip van jou. Ik heb het verhaal in de faq van dat andere forum gelezen, en het is me duidelijk.

Alleen, het 1 roept het ander op, in diezelfde faq. las ik een ander -mij verontrustend- stukje, en wel dit :
......... soms wil een bepaald merk/type geheugen helemaal niet naar behoren werken op een bepaald merk/type moederbord, ook al zijn ze allebei op zich uitstekende merken. Zeer bekend voorbeeld is de combinatie Asus A7N8X en Kingston HyperX geheugen. Ze zijn beiden uitstekende producten, maar ze dulden elkaar gewoonweg niet.........
Is het genoemde geheugen HyperX (whatever is may be??) Net even de datasheet van Kingston bekeken op hun site, maar daar kwam ik die term niet tegen.

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-08 16:16
ik ben tegen hetzelfde punt aangelopen.
Heb een asus A7N8X-E Deluxe bestelt + 512mb DDR Kingston KVR400X64C3/512 | PC400

Asus raad alleen andere modules aan...
http://www.asus.com/produ...ta/a7n8x-e-d/overview.htm

Op Kingston.com kun je zien welke geheugen van dit merk op het mobo past.
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Loopt het c3 400mhz geheugen van Kingston nou stabiel en probleemloos samen met deze mobo, of is deze combo af te raden, en kan ik beter de c3 geheugen omruilen voor c25 333mhz geheugen?

[ Voor 10% gewijzigd door Stevie_ op 24-02-2004 22:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 17:17:
[...]

Voutloos, Ik kan je melden dat dit, over die Cas Latency niet genoemd wordt in de handleiding. Maar dat geeft niet, ik heb inmiddels mijun antwoord, o.a. door de tip van jou. Ik heb het verhaal in de faq van dat andere forum gelezen, en het is me duidelijk.

Alleen, het 1 roept het ander op, in diezelfde faq. las ik een ander -mij verontrustend- stukje, en wel dit :

[...]

[b]Is het genoemde geheugen HyperX (whatever is may be??) Net even de datasheet van Kingston bekeken op hun site, maar daar kwam ik die term niet tegen.[b]
KVR = Kingston Value Ram.. Hij zegt in de startpost dat hij KVR heeft. Zou het HyperX zijn? Nee dus..

De Twinmos repen die je wilde kopen hebben CH-5 chips. Nu is het een bekend probleem dat CH-5 niet lekker wil met een memdiver op een P4 en dus kun je die beter niet kopen..

KVR zal dan geen CH-5 hebben neem ik aan, maar dat kun je zelf zo zien. De C25 en C3 dat zijn de CAS latencies. Lager is beter dus C25 zal beter zijn (CAS 3 en CAS 2,5).

Edit:

Je had dit topic btw in PMG moeten openen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 23:09 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 23:08:
...
Je had dit topic btw in PMG moeten openen ;)
Even een moveje van DOC naar PMG inderdaad.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Er bestaat geen geheugen speciaal voor een processor (xcept athlon 64 FX 940)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Het geheugen werkt gewoon perfect in je systeem hoor... geen probleem. Vooral Kingston is geen probleem merk voor Asus borden. Wil je pcies weten welke goed gestest zijn voor Asus borden kijk dan even op de site.... staat een hele lijst alst goed is..

Deze advertentieplaats is te huur!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

Asus geeft alleen aan welke modules zij getest hebben en dus gegarandeerd zouden moeten werken.

De meeste modules werken wel op de meeste borden.
Tuurlijk het komt wel eens voor dat een bepaald type niet werkt op een bepaald mobo. daar kan je alleen achterkomen door reviews te lezen over jouw moederbord. en werkt het niet (en hoogst waarschijnlijk wel) dan ruil je het toch om.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me duidelijk genoeg. Geheugen is niet CPU-afhankelijk, maar chipsetafhankelijk :)
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 16:19:
Er bestaat geen geheugen speciaal voor een processor (xcept athlon 64 FX 940)
Oh nee hoor, registered geheugen wordt ook wel geprikt in Athlon MP bakken, Xeon servers, Itanium dozen, etc :z
Pagina: 1