Laptop harde schijfjes zoooo traag.

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Na een aantal desktops heb ik al een maand of 5 een laptop (Dell 500m - zie sig) prima ding maar dat harde schijfje is zooooooo traag.

Mijn desktops hadden altijd meerdere schijven zodat het uitpakken van films en andere grote dingen altijd lekker snel ging van de ene naar de andere schijf. Maar met een laptop is dat echt afkicken. Zodra je meerdere dingen tegelijk doet zakt de snelheid echt dramatisch in.

Vinden jullie dat ook ? En wat doen jullie eraan? Gewoon mee leren leven ? Of booten over netwerk, externe hardeschijven etc ?

Ik heb zelf m'n schijven met films en muziek in een andere pc zitten. Dat scheelt een hoop want de laptop hd wordt niet belast, maar nog steeds haal je niet echt toppie snelheden. Het blijft tenslotte maar 100mbit.

Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/~s528254/images/hdtachlaptop.jpg

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb er niet zo'n last van om eerlijk te zijn. Ik doe dan ook vrij weinig waar de snelheid van mijn notebook schijf van belang is, maar mocht het toch van belang worden dan neem ik aan dat de schade nog wel meevalt, daar ik een 7200RPM schijf in mijn notebook heb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De standaard Notebook (2,5") schijfjes zijn 4200rpm. Het blijkt dat dit idd een enorme vertragende werking heeft. Zeker als je daarnaast een werkstation hebt staan met een 7200rpm is het verschil duidelijk te merken.

Uit mijn hoofd weet ik dat er zowiezo 5400rpm's te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 16:14:
De standaard Notebook (2,5") schijfjes zijn 4200rpm. Het blijkt dat dit idd een enorme vertragende werking heeft. Zeker als je daarnaast een werkstation hebt staan met een 7200rpm is het verschil duidelijk te merken.

Uit mijn hoofd weet ik dat er zowiezo 5400rpm's te koop zijn.
Er zijn ook 7200rpm schijfjes, al zijn ze nauwelijks verkrijgbaar. Dat zal wel schelen. Op zich is het verbouwen van een harde schijfje niet moeilijk.

Oscar hoe bevalt jouw schijfje, hoe zit dat met geluid, warmte en kun je een benchmark posten ? (het liefst van hdtach )

Remco, gebruik je je laptop alleen maar thuis ? En hoe doe je dat dan met opgeslagen werk enzo ? (of heb je 100mbit internet ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Aike op 10-02-2004 16:35 ]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb net vandaag een Hitatchi 20gb schijfje omgeruild, ding gaf bad sectors enzo.
(Lang leve on site garantie :P )
Ik heb zelf niet zo'n last van de "traagheid" van mijn schijfje, als ik maar netjes 10mb/sec haal bij het transferren naar mn gewone pc :)
Natuurlijk merk je wel dat ie niet zo snel kopieert/moved als een desktop 7200rpm, maar goed, die hebben tegenwoordig ook al 2 of 8mb cache...
Vrij stil zijn ze overigens wel, alleen als er flink hard gewerkt moet worden hoor je em tetteren. Moet je em 's nachts maar eens aanlaten (doe ik ook vaak genoeg) dan schrijft ie maar om de zoveel tijd heel zachtjes wat data weg ofzo, iets wat je alleen met Seagate/Samsung schijven in je deskop meemaakt denk ik zo :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die snelheid.. Och, is aardig in verhouding met m'n 600mhz, 128mb notebookje maar dat geluid :'(. Ik heb een IBM DARA 212000 12gb maar die produceert me toch een snijdende zoom :X.

@ 2Dutch; welk type heb je? Ik ben opzich wel opzoek naar een stille <20gb notebook hd :P..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Notebookschijfjes zijn niet vooruit te branden idd...

* Moartn heeft een Travelstar 20GB 4200rpm in z'n laptop zitten...

Net van de week een Seagate Momentus 40GB 5400rpm 8MB cache besteld. Dat zal vast wat sneller werken :9

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57
Wie durft te zeggen dat laptopschijfjes niet vooruit te branden zijn?
Heb vanochtend m'n travelstar afgehaald. De 7k60 7200rpm 60GB.

He volgende HD tach geweld is daar het gevolg van })
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/hdtach-7k60.JPG

Hiervoor ruim een jaar gewerkt met een travelstar 40GNX. Die preseteerde zeker ook niet slecht. Blijf weg bij die standaard toshiba schijfjes, die zijn een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38

MaDLiVe

.-Observer-.

Die kost dan ook even 331 euro, tov 131 voor een 4200 model van dezelfde grote.
Sja, het blijft een afweging. Ik kan me ook ergeren aan de traagheid van de hdd bij multitasken. Ik moet wel toegeven dat het verder allemaal fijn werkt.

Ik was ook opzoek naar een sneller model. Het liefst 8MB cache en 7200RPM maar die dingen blijken relatief onbetaalbaar. Als ik een 5400RPM model neem ben ik al goedkoper uit maar of dat echt sneller is dan een 4200RPM model, ik betwijfel het.

[ Voor 35% gewijzigd door MaDLiVe op 17-02-2004 23:32 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57
geen 331,- maar 224,- betaald. Lang zoeken en drie weken geduld was wel vereist.
Tevens zie ik in de pricewatch geen 60gb voor rond de 130. Was het maar waar. Zoek namelijk nog een laptopschijf puur voor storage.
Ik weet niet welk merk/type schijf je nu hebt, maar als je van een 4200rpm toshiba upgrade naar een 5400rpm IBM/Hitachi dan ga je dat echt serieus al goed merken.

€ 205,- op dit moment van schrijven en uit voorraad ook nog....
http://www.kieskeurig.nl/...778C9C1256D870032E521.htm

[ Voor 18% gewijzigd door PROnline op 18-02-2004 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38

MaDLiVe

.-Observer-.

PROnline schreef op 18 februari 2004 @ 00:07:
geen 331,- maar 224,- betaald. Lang zoeken en drie weken geduld was wel vereist.
Tevens zie ik in de pricewatch geen 60gb voor rond de 130. Was het maar waar. Zoek namelijk nog een laptopschijf puur voor storage.
Ik weet niet welk merk/type schijf je nu hebt, maar als je van een 4200rpm toshiba upgrade naar een 5400rpm IBM/Hitachi dan ga je dat echt serieus al goed merken.

€ 205,- op dit moment van schrijven en uit voorraad ook nog....
http://www.kieskeurig.nl/...778C9C1256D870032E521.htm
Sorry je hebt inderdaad gelijk. De goedkoopste 60GB schijf die ik zie komt toch nog neer op 180 euro.

Ik wil trouwens voor die prijs zelf kijken naar een 60GB 7200RPm (224 euro is nog te doen). Ik moet dan wel van mijn 'trage' toshiba schijf af.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 00:10

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Leuk zo'n Acer Ferrari laptop, maar die schijf die er nu inzit is een drama!
Ik ben dus van plan om er een leuk ander schijfje in te zetten, maar wat kan ik het beste nemen?

Is er uberhaupt verschil tussen een seagate/hitachi/samsung 5400 rpm schijf?
Ik wil gewoon een rap schijfje, maar de laptop hoeft van mij ook niet gelijk gierend op te stijgen van de herrie die dat eventueel zou produceren.

Heeft het uberhaupt zin om nog aan een 7200 rpm schijf te denken?

En t.a.v. garanties: Samsung geeft tegenwoordig toch 2 jaar standaard garantie? En ik las laatst ergens dat er een merk was die nu 5 jaar geeft!

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Lord of the Lints schreef op 06 oktober 2004 @ 23:29:
Leuk zo'n Acer Ferrari laptop, maar die schijf die er nu inzit is een drama!
Ik ben dus van plan om er een leuk ander schijfje in te zetten, maar wat kan ik het beste nemen?

Is er uberhaupt verschil tussen een seagate/hitachi/samsung 5400 rpm schijf?
Ik wil gewoon een rap schijfje, maar de laptop hoeft van mij ook niet gelijk gierend op te stijgen van de herrie die dat eventueel zou produceren.

Heeft het uberhaupt zin om nog aan een 7200 rpm schijf te denken?

En t.a.v. garanties: Samsung geeft tegenwoordig toch 2 jaar standaard garantie? En ik las laatst ergens dat er een merk was die nu 5 jaar geeft!
Seagate geeft sinds 1 juni j.l. 5 jaar garantie op alle hd's, die na die datum gekocht zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Banshee op 07-10-2004 00:23 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49
het verschil tussen een 4200rpm en een 5400rpm is groter dan een 5400rpm met een 7200rpm.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 09:35
Wat ik hier pas in dit forum tegenkwam viel me ook wel op: Er zijn ook mensen die beweren dat een 60GB 7200 toeren even snel is als een 80GB 5400 toeren vanwege technische verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Het verschil zit em idd in het toerental van je Dell hardeschijf; Dell heeft geen schijven die sneller gaan dan 4200 rpm in zn (compacte) notebooks.

Dit zijn bijv. de resultaten van mijn Hitachi 80 Gb 5400 rpm schijf:

Afbeeldingslocatie: http://www.tbstr.demon.nl/hdtach.gif

Vind het nog alleszins redelijk, moet ik zeggen.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

djluc schreef op 07 oktober 2004 @ 00:03:
Wat ik hier pas in dit forum tegenkwam viel me ook wel op: Er zijn ook mensen die beweren dat een 60GB 7200 toeren even snel is als een 80GB 5400 toeren vanwege technische verschillen.
Het belangrijkste verschil is dan de datadichtheid. Doordat er meer data per centimeter staat, kan er met een lagere snelheid toch meer data per seconde gelezen worden.
Verder is de snelheid waarmee de koppen links en rechts bewegen natuurlijk van belang, en eventuele queueing van de leesoperaties, etc etc.
Bij random access zal de kleinere 7200rpm-disk vaak weer wat sneller zijn dan de grotere 5400rpm, terwijl het bij continue data transfers dan juist weer andersom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de graph van mijn lappie, 'n Dell 8600 met een Hitachi 60gb 7200rpm

Afbeeldingslocatie: http://www.chaap.dds.nl/PrntWndw002.jpg

ik vind het redelijk snel, echt veel sneller hoeft niet,
dan ga ik wel aan m'n desktop zitten'. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijne gaat nog ietsjes sneller, is ook de Hitachi 60 GB, 7200 rpm alleen dan in een Dell Inspiron 9100:

Afbeeldingslocatie: http://www.bdweb.nl/hdd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 19:53
Ik heb een asus m6800 laptop besteld, hier zit standaard een 40gb 4200rpm schijf in. Dat kon ik niet veranderen, gezien de lage prijs nam ik daar wel genoegen mee, maar ik wil er toch eigenlijk wel een andere in. Zit te denken aan 60gb 7200rpm of een 80gb 5400rpm qua prijs maakt het niet veel uit, en qua snelheid ook niet als ik de grafieken hier zie. Denk dat ik dan beter voor de 80gb kan gaan.

Wat zou ik nog voor die 4200rpm 40gb schijf kunnen krijgen? Nieuw kost deze zo'n 80€, zat zelf aan 50€ te denken?

Nu ik erover nadenk; voor zo'n 2.5" hd zijn ook externe behuizingen te krijgen (usb 2.0 of firewire), zijn die dan ook zonder voeding te gebruiken? En welke behuizingen zijn wat dat betreft aan te raden?

[ Voor 18% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 07-10-2004 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
Ach het kan nog veel erger.

Ik heb een IBM X40 met een 1.8inch hdd @ 4200rpm.
Als ik 30mb per sec haal mag ik echt blij zijn. Booten duurt soms wel 5 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb in mijn Desktop PC 2 Maxtor S-ATA Schijfjes in RAID-0 en een losse 120GB erbij. In mijn laptop zit een Hitachi 7K60. Ik merk duidelijk het verschil als ik bestanden kopieer, (Wat ook wel een beetje komt omdat van schijf naar schijf nou eenmaal sneller is dan op 1 schijf) dus dan wil ik niet weten hoe dat bij een 4200rpm ding gaat :X Het 7200RPM Laptop schijfje bevalt verder erg goed :)

Afbeeldingslocatie: http://zooi.erik1.nl/hdtach-laptop.png
Pagina: 1