[XP] overenthousiast m'n C: gewist, hij doet het nu NOG wel

Pagina: 1
Acties:

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 13:59

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Om te beginnen: ik heb geprobeerd om met de search tot een oplossing te komen, maar daar ging het om systemen die al gereboot waren, of niet met de hdd configuratie die ík heb.

Wat is mijn probleem nu dan?

Ik heb mijn C: eens flink opgeruimd, maar heb daar álle nuttige opstartbestanden dus ook netjes verwijderd. "wat een sukkel" zul je wel denken :P

Het heeft echter een (vind ik) verklaarbare reden. Maar daarvoor moet ik wel een verhaaltje typen, komtie:

Op C: stond eerst windows ME, daarna XP, en toen heb ik een nieuwe harddisk gekocht. Dat was een 180 GB schijf, die ik niet op mn onboard ata100 controller aan kon sluiten. Heb daarom een pci ata133 controller gekocht, en vervolgens een verse windows XP op die schijf geïnstalleerd. De andere schijf (die de C en E partities nu verzorgt) heb ik er gewoon in gelaten, voor data-opslag. Alles werkte naar behoren, pc boot met een startup-menu waarvan de oude windowsXP niet werkt (maar ik ben te lui om dat ding weg te halen), en start gewoon op in m'n nieuwe windows XP. Geen enkel probleem dus, voor een héle tijd.

Totdat ik dus besluit om m'n harddisks eens flink op te ruimen. Ook de C: schijf moest er aan geloven. Alleen alle media-bestanden die ik nog moet branden, staan er nog op. Verder alles leeg gehaald. OOK de nutteloze oude windows directories op dat ding, en ach, als we dan toch bezig zijn, die startup bestandjes in de root, ook nergens meer voor nodig... dat was toch maar van een ouwe windows-schijf ;) Tot ik me dus nu opeens bedenk dat ik daar toch best wel een kleine denkfout heb gemaakt waarschijnlijk :P

Dan nu mn vragen:
• komen die opstartbestanden (io.sys/msdos.sys etcetera) eigenlijk ook bij windows XP voor? Of was dat een rest van m'n oude windows ME installatie, en kon het geen kwaad dat ik ze weg heb gegooid? In m'n M:\ partitie (de root van de nieuwe windows XP installatie) staan alleen een hyberfil.sys en een pagefile.sys. (heb daar niks gewist)
• Als ik ze toch nodig had... hoe kan ik dalijk m'n computer nog opnieuw opstarten? Ik draai nu vrees ik op een pc die, als ik em uit zet, niet meer opgestart wil worden :P Ik hoop dat ik, doordat ik nu nog in een draaiende windows zit, nog de meeste kans heb om wat te kunnen herstellen indien nodig..?

ik geloof dat ik nu zo'n beetje alles heb verteld wat er te melden zou kunnen zijn...
Oja, nog 1 ding vergeten: zowel C: als M: zijn beide nog in FAT32.

(let aub niet op mijn vréselijk logische drive nummering :X )

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:15

Reptile209

- gers -

* XP maakt geen gebruik meer van io.sys en msdos.sys
* Als je winnt-dir nog intact is, en ntdetect.com en ntldr nog wel bestaan in je root, gaat het werken
* zo niet: met je (originele :X) setup-cd kan je je bootdisk zonder al te veel moeite fixen met de recovery-functies.

* Reptile209 stemt voor een reset :+

Zo scherp als een voetbal!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
in de root van m'n M staan geen ntldr/ntdetect (nooit gestaan dus), en ook in de root van mn C staan ze niet (meer)...

ik ga nu proberen te rebooten (met cd in de hand) :P

(bij falen zal ik 't wel melden met mn laptop :+ )

[ Voor 34% gewijzigd door jwbagger op 10-02-2004 16:21 ]

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
helaas moet ik deze post vanaf m'n laptop maken :(

ik heb moeten opstarten vanaf de cd (wat ook al te verwachten was)... maar nu is dus het deel "kan je je bootdisk zonder al te veel moeite fixen met de recovery-functies" een beetje niet mogelijk....

Heb met F6 de drivers voor m'n ata133 controller geladen, en heb verderop in het setup programma voor R (repareren) gekozen. Dan kom je in een soort dosprompt. Daar kon ik me nog wel gelijk aanmelden voor m'n "M: -drive windows".

Ik heb daar de commando's BOOTCFG en FIXBOOT gebruikt, maar er verschijnt geen NTLDR/NTDETECT... Naja, toch maar rebooten, en inderdaad, weer de foutmelding "ntldr not found" (of iets van gelijke strekking).

• Hoe krijg ik die ntldr en ntdetect terug :?
• zijn er nog meer bestanden of dingen die ik zou kunnen missen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gewoon setup opnieuw uitvoeren? of denk ik nu te makkelijk? :P

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
fixboot, fixmbr werken dus niet?
en is m: drive windows wel je nieuwe xp installatie of je oude?
Description of the Windows XP Recovery Console

Human Bobby

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
fixboot heb ik gebruikt, fixmbr niet. Logisch ook, want ik heb niks veranderd aan m'n mbr. Heb alleen mn root gewist.

M: is de "nieuwe" installatie, de installatie die ik altijd gebruik in ieder geval. Deze zou hij uiteindelijk op moeten starten dus.

over dat linkje met die description van de console: duidelijk, ik heb volgens mij alle opdrachten gedaan die ik had kunnen proberen. Meer zit er niet in, bij die console.

Ik heb even op m'n laptop zitten kijken, daar staan de volgende bestanden in de root:
-- boot.ini
-- Bootfont.bin
-- NTDETECT.COM
-- ntldr
Nou ZOU ik dit misschien naar de C: van m'n desktop kunnen kopiëren, alleen: m'n laptop is NTFS en de desktop FAT32. Uiteraard is het kopiëren dan niet zozeer een probleem, maar ik vraag me af: is de ntldr voor ntfs schijven gewoon 't zelfde als die voor fat32 schijven? KAN/MAG ik die bestanden van m'n laptop kopiëren zonder problemen?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik zou de procedure eens proberen die gegeven wordt op
http://support.microsoft.com/?kbid=311073

gevonden via:
[google=windows does not boot deleted ntldr] btw voor meer resultaten :)

[ Voor 32% gewijzigd door Justice op 10-02-2004 19:34 ]

Human Bobby

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Justice schreef op 10 februari 2004 @ 19:34:
Ik zou de procedure eens proberen die gegeven wordt op
http://support.microsoft.com/?kbid=311073

gevonden via:
[google=windows does not boot deleted ntldr] btw voor meer resultaten :)
wauw :)

wauw, op die support pagina van microsoft stond dus dat je gewoon de ntldr van de cd kon pakken :) heb 't iets anders gedaan dan hun omschrijving (omdat ik gewoon naar een fat32 wil kopiëren): heb een dos opstartdiskette gemaakt, en daarop ntldr en ntdetect gegooid, en geboot & gekopiëerd.

TADAA :D

de oplossing was eigenlijk te simpel voor woorden ;) maar bedankt voor al jullie hulp :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:15

Reptile209

- gers -

jwbagger schreef op 10 februari 2004 @ 19:56:
[...]
de oplossing was eigenlijk te simpel voor woorden ;) maar bedankt voor al jullie hulp :)
Reptile209 schreef op 10 februari 2004 @ 16:07:
* zo niet: met je (originele :X) setup-cd kan je je bootdisk zonder al te veel moeite fixen met de recovery-functies.
Ik zei toch dat het makkelijk was :+ ;) Goed werk jonge leeuw! :)

Zo scherp als een voetbal!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Reptile209 schreef op 10 februari 2004 @ 20:52:
[...]

[...]

Ik zei toch dat het makkelijk was :+ ;) Goed werk jonge leeuw! :)
makkelijk was 't (achteraf) inderdaad ja ;)
met de recovery-functies.
dat dus niet ;) want heb 2 bestanden van die cd moeten plukken, en die gewoon met boot-diskette over kunnen zetten. De recovery functies hielpen niet ;)

Maargoed, geeft niet :P heb aan iedere reply wat gehad :) (al is 't maar om mn gedachten in een bepaalde richting te helpen) :)

tnx all ;)
Pagina: 1