Geheugensteuntje

Pagina: 1
Acties:

• Moon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09-2025
kort vraagje:

Wat betekend Cas2-2-2 geheugen?
En wat zijn hier de voordelen van?
Is het moeilijk te krijgen?

(oeps,dat zijn 2 vragen teveel...)

Alvast bedankt! ;)

• Moon
Zoveel reakties heb ik nog nooit gehad!
:* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :*

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ook niet ongeduldig ofzo

• Moon
Op woensdag 13 december 2000 16:17 schreef wfvn het volgende:
ook niet ongeduldig ofzo
Zekers niet, weet jij het soms legoman?

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 16:07 schreef Moon het volgende:
Zoveel reakties heb ik nog nooit gehad!
:* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :*
Jezus na 26 minuten :(...

Maar cas 222 is gewoon sneller! Ik heb het goedkoopste geheugen dat er is maar draait wel op cas 222 en scheelde ongeveer 500 3DMarks ofzo :)!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dat bedoel ik ja....

Zal ik die gast dan toch maar een tip geven... ZOEK het forum af... wordt vaak genoeg genoemd....

Typisch geval van luiheid? en ongeduld dus. In de search zoeken naar %CAS%
Wedden dat je genoeg tegenkomt?

En nee, ik weet het zelf niet goed. Daarvoor kun je dus eerst op een forum ZOEKEN... die optie hebben de makers er echt niet zomaar ingezet

• Moon
Weet je wat?

Ik geef je alle gelijk die je maar kan krijgen. Happy?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

cas 2 = sneller dan cas 3 heeft te maken de reactie tijd ten opzichte van klokcycles

Cas 2 is in alle gevallen sneller. Op pc100 scheelt het al gauw 100 Mb/sec. en op pc133 zo'n 130 mb/sec. Dus als je Cas 2 op 133 kan betalen moet je dat zeker doen. Pc133 geheugen wil vaak ook wel op pc100 en dan Cas 2 draaien (met een beetje mazzel )
En Cas 2 is idd ook verder te oc'en dan cas 3 geheugen. Zo kan pc133 Cas2 zo naar 165MHz cas 3. Dus kies zelf wat je nodig vindt en wat je kan betalen.

Van Tom's Hardware Guide:
"This is the amount of clock cycles it shall take for the Collom Access Strobe to follow the Row Access Strobe"

Voor een PC100cl2 DIMM is dit dus gedefinieerd op 2, anders op 3. Uiteraard is 2 sneller want dit zijn minder clocktikken om te wachten.
Naar mijn ervaring is Cas2 ongeveer 5 of 6 procent sneller dan Cas3. Als je je FSB dus 4% hoger kunt krijgen maar je CAS van 2 op 3 moet zetten levert dit geen winst op.
Als je bijvoorbeeld van 112MHz naar 124MHz kunt komen door die CAS2 op CAS3 te zetten is dit weer wel de moeite waard.

Dit is niet het hele verhaal. Voor geheugenchips is deze waarde 2 of 3 ook geldig voor bijvoorbeeld precharge-time en nog 1 andere waarde (even ontschoten). Deze modules worden dan aangeduid als PC100-222 of PC100-333 waarbij
Ik heb zelf een PC133-333 module die het op 103MHz ook doet op 232 (Helaas dus niet op 222). Hierbij staan die 2, 3 en 2 dus voor het aantal clocktikken voor die respectievelijke eigenschap. (Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welk cijfertje voor welke eigenschap staat maar op mijn moederbord (Abit ZM6) kan ik die afzonderlijk instellen).

Algemene regel is in dit geval: hoe lager hoe beter. Even goed kijken in jouw BIOS wat je in kunt stellen en dan grondig testen.
De meeste PC100-222 modules komen een heel eind richting 124 of zelfs 133MHz met gewoon 222, alleen mijn module dus weer niet (goedkoop blijkt weer eens duurkoop :)

Kwestie van EVEN zoeken..... handige tip dus voor de volgende keer...
Ook: Beetje minder aggressief graag

• Moon
Dank je wel,:)

Ik ben nu weer helemaal op de hoogte dankzij jouw koelbloedigheid.
Voortaan zal ik dan ook proberen de search-functie te gebruiken wat inderdaad enige info opleverde.

Okè dan!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Thanx for understanding and accepting
Mij is weer helemaal :)

Verwijderd

Koop infineon geheugen. Draait goed op 133 MHz @cas 2 (staat cas3 op!).
Pagina: 1