Een fileserver van 1 terabyte, hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Hoi,
Ik moet een fileserver maken met een opslag van ongeveer 1 terrabyte. :)
Klinkt leuk alleen er zitten een paar haken en ogen aan. Er zijn nog drie EIDE sloten vrij.
Zo zat ik dus te denken aan drie 350/300GB HD's of twee 500GB HD's. Het rpm/cache gegeven maakt in dit geval niet veel uit omdat de fileserver niet vaak gebruikt gaat worden en gewoon op de achtergrond meeloopt.
Het probleem is dat een EIDE harde schijf van zo'n grote capaciteit heel moeilijk te vinden is.
Welke fabrikanten maken zulke HD's ? Ik heb al gekeken op de bekende sites maar niks gevonden.

Iemand die mij verder kan helpen ?

nikszolekkeralss.exe

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SCSI 5x200 ofzo.. is dat nix ?

Verwijderd

Waarom niet een Scsci controller erin met hardware raid ..... ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom ging ATA100 RAID kaartje erbij en 250GB schijven pakken. die zijn wat makkelijker te krijgen lijkt me :)

Verwijderd

Kijk op www.alternate.nl misschien zit daar wat voor je tussen.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 15:00:
Kijk op www.alternate.nl misschien zit daar wat voor je tussen.
Grootste daar is ook "slechts" 300GB.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Is 5 x 200 of 4 x 250 niet een veel beter idee? De kosten van een extra controller verdien je wel weer terug door goedkopere schijven lijkt me.

Uit mijn hoofd is Maxtor de enige die op 300 gb zit, die zijn ook nog wel aan te komen. Dan zit je ook een eind richting de 1 tb.

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Windows2000 kan standaard een RAID controller nabootsen. Bovendien gaat hij niet intensief gebruikt worden en hebben we dus ook niet echt snelheid nodig.
(er is verder ook niet echt nog plaats over)

Dus we moeten voor de alternatieve oplossing van dikke HD's gaan 8)
Alleen is niks te vinden boven de 250GB. (ja, fireware spul maar dat zoek ik niet)

nikszolekkeralss.exe

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LAcie had toch laatst een 1000GB externe drive geintroduceerd? ik zal eens zoeken op de FP.

nieuws: LaCie releast externe 1TB en dual FireWire harddisks

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 10-02-2004 15:11 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10118
is wel extern.. maar als ie niet veel gebruikt wordt...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
VenCo heeft een terabyte bak. Gewoon een bak met een hele bult 80Gb HD's erin (16 geloof ik) en 2/4 promise kaartjes (geloof ik tenminste) met RAID. Ik denk toch dat dat wel het goedkoopst is. Als je hem eens vraagt? Ik zal 'm eens wijzen op dit topique Ik heb 'm gewezen op dit topique :)

En Tera is met 1 rrrrrrrr ;)
edit:

...En het is quote ;)

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 10-02-2004 15:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Ja die had ik ook al gevonden alleen is het firewire en dat kan helaas niet.
Er moet toch wel iemand zijn die een hele grote interne IEDE HD heeft ?
Verder wil ik ook niks anders aanschaffen dan HD's. Geen nieuwe bakken enzo.

[ Voor 22% gewijzigd door likkepot op 10-02-2004 15:17 ]

nikszolekkeralss.exe

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
quote ipv edit :z

[ Voor 100% gewijzigd door likkepot op 10-02-2004 15:20 . Reden: en niet zo zeuren jah :P ]

nikszolekkeralss.exe

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja wat wil je, in fileservers worden nou eenmaal scsi's gebruikt.
IDE is gewoon nog niet zover, je kunt wel veel willen maar als dat er niet is, dan moet je het doen met wat je krijgen kunt.
Wel reëel blijven.
Een alternatief is een 1TB NAS, die zijn wel verkrijgbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door KillerAce_NL op 10-02-2004 15:24 ]

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 10 februari 2004 @ 15:18:
Een alternatief is een 1TB NAS, die zijn wel verkrijgbaar.
Maar niet in te bouwen en extreem duur.

nikszolekkeralss.exe

• Abbadon
  • Laatst online: 23:50
pricewatch: Maxtor MaxLine II, 300GB (5400rpm, ATA133, 2MB)

Wat is het probleem nu? 300GB disken te over, zie de link hierboven. Echter, wanneer je gaat 'zeuren' met Verder wil ik ook niks anders aanschaffen dan HD's zijn we hier natuurlijk snel uitgepraat :z Prop er een extra IDE controllertje bij in (dingen kosten geen f#ck meer tegenwoordig), hang daar nog wat disken aan en je bent klaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom moet het dan per sé ingebouwd worden ?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-03 19:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Harde schijven met een capaciteit van meer dan 300GB zijn nog niet verkrijgbaar. IMO hebben jou plannen wel een extreem hoog level van houtje touwtje. Je wilt geen degelijke I/O controller aanschaffen, geen redudancy en geen backup?

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

likkepot schreef op 10 februari 2004 @ 15:14:
Ja die had ik ook al gevonden alleen is het firewire en dat kan helaas niet.
Er moet toch wel iemand zijn die een hele grote interne IEDE HD heeft ?
Verder wil ik ook niks anders aanschaffen dan HD's. Geen nieuwe bakken enzo.
HD's groter dan Maxtor 300GB zijn er niet. Bel maar op naar een PC zaak die Maxtor HD's verkoopt vraag of ze aan dit Model kunnen komen.

Model number: MaXLine II 5A300J0 300GB Parallel 2MB Buffer is nog niet te koop in S-ATA.

Ik zelf heb een MaXLine Plus II 250GB S-ATA en een Maxtor 250GB 5000XT het is zeer goed spul voor al die MaXLine Plus II modelen.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Voor zulke grote opslag zou ik altijd voor hardware raid gaan. Neem bv 5 x 250GB of 6 x 200GB in RAID5 op een 3ware kaartje ofzo. Software raid is leuk, maar ik zou het risico op zoveel data niet nemen zeker niet voor een bedrijf :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

wat ik niet begrijp; "de fileserver niet vaak gebruikt gaat worden" Dan gooi je de data lekker op een cd/dvd..

Zoals Femme al zei (the keywords); houtje-touwtje; backup redundancy.

En TS, uit nieuwsgierigheid. Wat gaat deze "server" in vredesnaam opslaan ??

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Abbadon schreef op 10 februari 2004 @ 15:28:
pricewatch: Maxtor MaxLine II, 300GB (5400rpm, ATA133, 2MB)
Verder wil ik ook niks anders aanschaffen dan HD's zijn we hier natuurlijk snel uitgepraat :z Prop er een extra IDE controllertje bij in (dingen kosten geen f#ck meer tegenwoordig), hang daar nog wat disken aan en je bent klaar.
Dit lijkt me de beste oplossing.
Trouwens, als ik ook nog allerlei andere zaken had willen aanschaffen dan had ik deze topic nooit geopend, ik weet dat er honderd-en-een mogelijkheden zijn, maar het moet nu eenmaal allemaal intern en het liefst met grote HD's zodat we er in de toekomst nog iets aan hebben.

nikszolekkeralss.exe

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lekker eigenwijs ;) Wat men bedoelt is dat je beter exact had kunnen uitleggen wat je nu wilt en waarom, dan kan er een beter gefundeerd advies gegeven worden.
Héél misschien hebben mensen wel een betere oplossingen te bieden als wat jij zelf bedacht had. ;)

• Abbadon
likkepot schreef op 10 februari 2004 @ 15:36:
[...]

Trouwens, als ik ook nog allerlei andere zaken had willen aanschaffen dan had ik deze topic nooit geopend..
Dan had je net zo goed een topic kunnen openen met de vraag "Zijn er disken groter dan 300GB verkrijgbaar?". Nu heb je het over 1TB en drie IDE aansluitingen vrij, dan denken we hier dus gelijk met je mee :)

De ruimte an sich is zo geen probleem, alleen zou je ook kunnen afvragen wat je verwacht van deze ruimte: hoe snel en secure moet 't zijn.

Verwijderd

Waar wordt de eerste ide voor gebruikt? Want er zit met enkel de huidige controller niets anders op dan 4x300G, waarbij je dan 200G compensatie hebt voor het apparaat dat nu al aan de ide hangt.

Verder mag je wel wat meer info geven, want er is vast een betere oplossing voor jouw situatie, bijv ide raid 5 van 5x250G met een extra kaart.

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 15:36:
wat ik niet begrijp; "de fileserver niet vaak gebruikt gaat worden" Dan gooi je de data lekker op een cd/dvd..

Zoals Femme al zei (the keywords); houtje-touwtje; backup redundancy.

En TS, uit nieuwsgierigheid. Wat gaat deze "server" in vredesnaam opslaan ??
Het komt zo 2x per week voor dat oude bestanden nog nog eens nodig zijn om aan verder te werken/wijzigen. Alles wordt wel gearchiveerd en staat netjes op DVD dubbel ge-backupt maar het is teveel werk om de DVD te gaan zoeken en deze dan uit de kast te trekken, men wilt snel nog even het bestand erbij kunnen pakken, dus handig om even van de server te halen.
Dus de tijd dat iemand de server belast is zo'n 20 seconden per dag per persoon van een klein bedrijfje. Dus geen noodzaak om allemaal dure spullen aan te gaan schaffen.
Dus alle data staat ook op DVD maar het is sneller om even te kijken op de server.

nikszolekkeralss.exe

• VenCo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10-2024
Zoals RobIII al zei, ik heb ook een TB bak.
Ik heb het als volgd gedaan:
- 2x 8 poorts 3ware controllers (http://www.3ware.com/products/parallel_ata.asp)
- 16x 80Gb maxtor schijven

De controllers zorgen voor 2 hardware RAID 5 volumes die ik onder gentoo aan elkaar heb geknoopt tot 1.1Tb

Hiervoor heb ik veel gekloot met diverse ide controllers, maar het is allemaal behelpen. Ik zou zeker gaan voor een 3ware controller, 't is echt top spul.

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 15:46:
Verder mag je wel wat meer info geven, want er is vast een betere oplossing voor jouw situatie, bijv ide raid 5 van 5x250G met een extra kaart.
Mee eens. Bij alternate.nl hebben ze in ieder geval wel een Raid 5 kaart voor 219 euro met 4 kanalen dus 8HDD.

FastTrak SX4000
(Retail) 100 MB/s 4 PCI EUR 219,00

Als je dan er nog 8* Seagate 160Gb koop (Lekker goedkoop en stil) dan kan je aan een Terabyte, maar wat je ook kiest het kost je een 800 euro + !!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Nimrod|IA op 10-02-2004 15:53 ]

>Systeemspecs<

• VenCo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10-2024
Let op!

Zet bij RAID 5 nooit 2 HD's op 1 kanaal.
Het is killing voor de performance, en belangrijker nog, gaat er 1 schijf dood, dan gaat 99 vd 100 keer ook de 2e schijf op die kabel mee!!! Je raid ligd dan als nog plat!

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Nimrod|IA schreef op 10 februari 2004 @ 15:50:
[...]

Mee eens. Bij alternate.de hebben ze in ieder geval wel een Raid 5 kaart voor 200 euro met 4 kanalen dus 8HDD. Als je dan er nog 8*160Gb koop (Lekker goedkoop) dan kan je aan een Terabyte, maar wat je ook kiest het kost je +- een 800+ euro!!!!
Ja alleen is het probleem; waar laat ik al die mooie harde schijven :)
Ik heb maar plaats voor 3 stuks :)

nikszolekkeralss.exe

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan is er dus geen oplossing voor je.
Of grotere kast of een NAS.

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Ok hartstikke bedankt allemaal :)
Ik weet nu wat kan en wat niet kan en zal nu eens overwegen wat de beste oplossing is.
thx :>

nikszolekkeralss.exe

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 16:12

Swerfer

Hmm...

likkepot schreef op 10 februari 2004 @ 15:10:
Windows2000 kan standaard een RAID controller nabootsen. Bovendien gaat hij niet intensief gebruikt worden en hebben we dus ook niet echt snelheid nodig.
(er is verder ook niet echt nog plaats over)

Dus we moeten voor de alternatieve oplossing van dikke HD's gaan 8)
Alleen is niks te vinden boven de 250GB. (ja, fireware spul maar dat zoek ik niet)
Raid is niet alleen voor performance. Je kan er ook voor zorgen dat je data niet verloren gaat als 1 hd crashed. Dit wel ten koste van wat hd space...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
offtopic:
d,mnn wat een gedoe..
ben ik eff blij dat ik standaard raid onbaord heb en dat ik dus stndaard 8x een hd kan aan sluiten...

Verwijderd

likkepot schreef op 10 februari 2004 @ 15:49:
[...]

Het komt zo 2x per week voor dat oude bestanden nog nog eens nodig zijn om aan verder te werken/wijzigen. Alles wordt wel gearchiveerd en staat netjes op DVD dubbel ge-backupt maar het is teveel werk om de DVD te gaan zoeken en deze dan uit de kast te trekken, men wilt snel nog even het bestand erbij kunnen pakken, dus handig om even van de server te halen.
Dus de tijd dat iemand de server belast is zo'n 20 seconden per dag per persoon van een klein bedrijfje. Dus geen noodzaak om allemaal dure spullen aan te gaan schaffen.
Dus alle data staat ook op DVD maar het is sneller om even te kijken op de server.
1 tera met wat documentjes .... ?? Wat voor documenten dan in godsnaam :o En alles staat ook op DVD? Dus je hebt 1 tera aan DVD? :Z

dat is 1.000.000.000.000 / 4.7 = 212765957446,80851063829787234043 schijfjes :+ |:(

Dat is dan natuurlijk 1024 Gig / 4,7 = 218 schijfjes (nog steeds veel hahaha)

Dit is natuurlijk een hele RUWE berekening & zonder compressie ... :D :+

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 16:10 ]

• FastBunny
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

likkepot schreef op 10 februari 2004 @ 15:54:
[...]

Grotere kast kopen? Of hdd's in een rack cabinet zetten, of opstappelen in de kast en vastzetten met plakband of ehh schijven in een kleine extra tower kast met 1 kap open zodat de kabels naar de hoofd pc kunnen.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• JF_
  • Laatst online: 10-03 22:52

JF_

likkepot schreef op 10 februari 2004 @ 15:54:
[...]

Ja, dan ben je dus gauw uitgeluld. De grootste harddisks zitten op 300G, groter gaat niet. SCSI ook niet btw, en da's echt niet meer betaalbaar :-)
Maar wat voor kastje is dat dan?! Een beetje server stop je in een midi- of bigtower, daar kan je echt wel meer dan 4 harddisks in kwijt.
En als we toch houtje touwtje bezig zijn - je kunt ze altijd nog in een aparte disk-bracket monteren. Volgens mij verkoopt Conrad redelijk stevige frames waar 3 of 4 schijven inpassen, zet je zo in je kast erbij met 4 schroeven door de bodem.

Oh, ikedea: 1Tb = 1024Gb, oftwel zo'n 250 DVDs.

[ Voor 4% gewijzigd door JF_ op 10-02-2004 16:05 ]

• vargo
  • Laatst online: 16-03 09:36
JF_ schreef op 10 februari 2004 @ 16:04:
[...]

Oh, ikedea: 1Tb = 1024Gb, oftwel zo'n 250 DVDs.
Mja ook zoiets. Zodra 1 van de schijven ermee zou uitscheiden kan je uit je stapel van 250 dvds eerst diegenen gaan uitzoeken welke er verloren zijn gegaan om vervolgens 'een hele week' terug te kopieren naar de hdd |:(

[ Voor 4% gewijzigd door vargo op 10-02-2004 16:12 ]

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 16:03:
[...]

1 tera met wat documentjes .... ?? Wat voor documenten dan in godsnaam :o En alles staat ook op DVD? Dus je hebt 1 tera aan DVD? :Z

dat is 1.000.000.000.000 / 4.7 = 212765957446,80851063829787234043 schijfjes :+ |:(

Dat is dan natuurlijk 1024 Gig / 4,7 = 218 schijfjes (nog steeds veel hahaha)

Dit is natuurlijk een hele RUWE berekening & zonder compressie ... :D :+
:? Je bedoelt 1000 GB / 4,7 GB = 212 schijfjes ;)

Hij was er zelf ook achter ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Loft op 10-02-2004 16:13 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Nu zeg je dat je er in de toekomst nog wat aan wil hebben... Maar toch maakt je de snelheid niet zo uit...

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
offtopic:
even tussendoor, volgens mij worden er wel eens grotere schijven gemaakt, maar ik denk dan alleen voor grote bedrijven en ze worden nooit in de winkels verkocht.

Zo waren er eens seagate SCSI schijven, die over de 100 gieg gingen, en dat was dus in de tijd van dat schijven niet groter dan 40 gieg waren. Het was een full size SCSI HD met heel veel platters, en hij werd ook heel heet dacht ik. Ik neem aan dat als je er maar genoeg wilt hebben als groot bedrijf dat ze bij seagatate niet zo moeilijk doen. maarja daar heb je weinig aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 10-02-2004 16:33 ]

specs

• Abbadon
Info en overbodige info genoeg zo lijkt me. Volgende keer je iets meer verdiepen in de mogelijkheden en als je advies wilt hebben een betere topicstart maken. Ik doe 'm nu dicht omdat het nu alle kanten opgaat, wat dan ook aan jezelf te danken is. Succes.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.