[ms access] Emailto

Pagina: 1
Acties:

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:31
Ik probeer een e-mail te versturen via ms-access. In een bepaald tekst box staat het e-mail adres. Nu probeer ik zonder command button een e-mail te versturen

Methode 1 (met command button) deze werkt (maar niet naar mijn wens):

In VB
code:
1
2
3
4
emailto = Me.Prs_zakelijk_email
EmailSubject = "Onderwerp"
EmailText = ""
DoCmd.SendObject acSendNoObject, , , emailto, , , EmailSubject, EmailText

het probleem is dat het e-mail window nu (modaal?) over het scherm heen gaat en ik niet meer in de database kan tot dat ik mijn e-mail window heb uitgezet. En als ik het e-mail opsla dan staat hij niet in mijn drafts of outbox maar zonder afzender in mijn inbox

Methode 2 (in een bijschrift) deze werkt niet, maar lost de overige problemen wel op

In het eigenschappenwindow
bij het vakje "hyperlinkadres"
code:
1
      mailto: & Me.Prs_zakelijk_email

Op deze manier pakt hij het e-mail adres niet over het form

Ik zoek een manier om met deze tweede manier te verwijzen naar een veld in een formulier.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

in vba bij het from_current() event:

Me.[labelnaam].HyperlinkAddress = "mailto: " & prs_zakelijk_email

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan bij Docmd.SendObject toch opgeven of je het bericht nog wilt bewerken voordat je het verstuurd? Als je dat niet doet wordt het bericht meteen verzonden, en kan je in Access door werken.

Anders kan je ook dmv Outlook direkt aansturen een mail maken. Dan heb je ook meteen de mogelijkheid om html mail te bouwen enzo.

Met een hyperlink / mailto: ben je in ieder geval heel beperkt in wat je meegeeft aan het bericht.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• BovenHond
Boss,

correct.. met DoCMD kan je meer parameters aan het mail bericht toevoegen. Maar het is niet mogelijk om bijvoorbeeld een e-mail open te laten staan en dan verder te werken in ms-access.

daarvoor moet je de mail eerst opslaan (dat gebeurt dan automatisch in je inbox en niet in de drafts folder).

Met hyperlink = mailto gaat dit wel goed. En daarom is het mogelijk om een e-mail adres aan te klikken en daarnaa weer verder te gaan in access zonder al vast het e-mail bericht af te typen.

(ps. ik heb het hier dus niet over het automatisch verzenden van e-mails op bepaalde momenten of in bepaalde situaties.. daarvoor zou ik ook docmd gebruiken

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan zou ik het doen met behulp van Outlook aansturen. Moet je bij je verwijzingen / references Microsft Outlook x.x (versie) aanvinken.
Vervolgens kan je een Outlook.Mailitem declareren. Die kan je tekst geven (plain/html), sender, attachement, etc. etc. Tot slot kies je voor display of activate (weet ff niet uit mn hoofd). Access is dan klaar en kan je verder gebruiken. Tegelijkertijd staat er een Outlook mailtje klaar.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• BovenHond
Ik heb het opgelost met onderstaande optie..

code:
1
2
3
4
5
Private Sub Bijschrift_prs_zakelijk_email_MouseMove(Button As Integer, 
Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
Me.Bijschrift_prs_zakelijk_email.HyperlinkAddress = "mailto: " & 
Me.Prs_zakelijk_email.Value
End Sub

edit:

sorry va de opmaak

[ Voor 14% gewijzigd door BovenHond op 13-02-2004 10:45 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Niesje snapt er niks van: dat is hetzelfde als ik dinsdag al schreef. En waarom zou je dat in het mouseover event zetten?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• BovenHond
Niesje schreef op 13 februari 2004 @ 13:56:
Niesje snapt er niks van: dat is hetzelfde als ik dinsdag al schreef. En waarom zou je dat in het mouseover event zetten?
Nielsje...

omdat het op deze manier volgens mij minder resources gebruikt en de database daarmee dus sneller functioneert.

Maar het is inderdaad jou oplossing (slightly modified)

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgnens mij gebruikt een mouseover veel meer resources (als dat al een issue zal zijn in Access).
Een mouseover wordt nl continu uitgevoerd, zolang je met de muis over het betreffende object blijft bewegen. Lijkt me niet echt de bedoeling hier, en al helemaal niet resource-vriendelijk!

• BovenHond
Ik had geinterpreteerd dat het from_current() event
meer resources gebruikt dan het

mouse over event (omdat dit slechts en alleen werkt zodra de muis er op staat...)

als dat niet zo is zal ik het aanpassen. Ik heb het tot nu toe nog niet echt kunnen merken.

bedankt voor de hulp
Pagina: 1