Mislukte 9800SE softmod (andere optie )

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2024
Heb het volgende stukje tekst al eerder in een topic gezet.
Nu wil ik voor de zekerheid dit ook nog onder deze naam zetten omdat hij bij de vorige titel niet echt goed paste.

Hopelijk mag hij blijven staan.

Hier is een alternatief voor de gene die minder geluk hadden met de softmod voor een ATI Radeon 9800 SE.

Nu heb ik een oplossing gevonden voor de gene waar de softmod niet mee is gelukt om hem toch zo'n beetje op dezelfde snelheid te krijgen alleen wat minder kwaliteit.

Het probleem is bij de SE versie dat die Pixel Shader 2.1 in Halo en Doom III enz. worden gebruikt.
Deze PS is gewoon to much for the 9800SE.

Nu heb ik een Geforce 4 TI 4200 128 mb ik speel daar Halo mee en ja verrek de zelfde snelheid als die 9800SE terwijl deze toch een stuk beter uit de benchmarkten komt.

Die Pixel Shader moet je dus gaat verlagen naar 1.4 waar die geforce 4 op draait zodat je dezelfde kwaliteit PS heb maar wel een enorme speed boost.

Mijn test met Halo was op PS 2.1 15/19 fps
En met de PS 1.4 30/40 fps

Vindt de kwaliteit niet veranderd, maar wel een enorme snelheid winst.

Dit al doe je met het programmatje ATI Tray Tools V1.0.0.195

Dit programmatje laden en tweaks kiezen daar pixel shader en versie 1.4 drukken even een knipperend beeld en klaar je halo en vele andere games gaan stukken sneller.

Heb net even Half life 2 alpha getest en inderdaad dezelfde snelheid als een pro en dat met maar 4 pipelines ( en zag geen kwaliteits verschil perfect).
Ook heb ik 3DMark03 getest en ook daar kreeg ik een snelheids winst.

Kan met 3DMark03 niet alles afdraaien omdat hij die pixel shader 2.0 niet ziet.
Dit is bij de games geen probleem zolang de game een geforce 4 ti ondersteunt, ondersteunt jou kaart het spel ook.

Ik zelf ben er een stuk op vooruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90555

wat haalde je dan bij 3dmark eerst en wat haal je bij 3dmark nu?? klinkt best intressant maar heb helaas mijn 9800se verkocht vanwege dat ie niet modbaar was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
dit werkt denk ik ook met andere kaarten die ps gebruiken, zal het strax is ff testen met mijn 9600xt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:05
Het werkt ook op mn 9500 -> 9700.
Ik merk alleen niet echt een gigantisch snelheidsverschil in games eigenlijk...

[ Voor 82% gewijzigd door Gehaktbal op 11-02-2004 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

Shunt

Boe

Gehaktbal schreef op 11 februari 2004 @ 00:43:
Het werkt ook op mn 9500 -> 9700.
Ik merk alleen niet echt een gigantisch snelheidsverschil in games eigenlijk...
moet je natuurlijk wel games gebruiken die ook echt directX 9 zijn ;)
anders heeft het namelijk niet veel zin omdat hij dan tog al de oude versie gebruikt :P. dus ffe halo ofzo draaien

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik vraag me af, of dit inderdaad de oplossing is voor de SE kaarten.
Je kan dus nu de Pixelshader verlagen naar 1.4 maar gebruikt de SE op standaard al de PS2.0 of alleen als je de softmod uitvoert?
Dan zou het namelijk betekenen dat als je de softmod uitvoert en daarna de PS op 1.4 zet dat dus de checkers weg moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
DE 9800SE gebruikt de PS2.0 alleen als het gevraagt wordt.

Bij de ATI demo's zoals chimp ( die aap ) krijg ik een melding dat hij geen PS 2.0 kon vinden en dat deze aanwezig is bij de 3d kaarten vanaf 9700.

Hij gebruikt de PS als het door een spel gevraagt wordt.
Bij oudere spellen wordt het niet gevraagt zal hij het dus ook niet gebruiken.
Maar ja bij oudere games heb je al genoeg fps. ( b.v STEAM 1.6 )

Bij de zwaardere spellen zoals Halo waar je niet kan instellen in het spel wat voor PS hij moet gebruiken, maakt hij gewoon gebruik van de PS2.0 dit is erg vervelend door de lage fps die je krijgt.

Vandaar handig omdat met het programmatje lager te gaan zetten.

De PS 2.0 staat dus ook al ingeschakeld als je de softmod niet uitvoert.
Als je de softmod uitvoert hoef je dit niet meer te doen omdat hij genoeg snelheid overheeft om die 2.0/2.1 PS te gaan gebruiken.

Maar voor de 4 pipeline 9800SE (standaard) is dit dus nodig om dezelfde snelheid te krijgen in hoog grafische spellen (DX9) als de 9800PRO

( de softmod hoeft juist niet gedaan te worden daarom verlagen we de PS).

Deze vraag die dus gesteld werd:

Dan zou het namelijk betekenen dat als je de softmod uitvoert en daarna de PS op 1.4 zet dat dus de checkers weg moeten zijn?

Dit ga ik vanavond even uitproberen, de kans is er dat hij het wel zou kunnen doen.
Ook al lijkt het me sterk.

( had iets gehoord van beschadigde pipelines )

Ik heb de scores niet helemaal afgewacht van 3dmark omdat sommige testen het niet willen doen ( nature deze gebruikt de PS2.0 en die heb ik dus uitgeschakeld).

Dus of je naar de scores kan kijken zou ik zo niet kunnen zeggen.

[ Voor 48% gewijzigd door Gatygun op 11-02-2004 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90555

Gatygun schreef op 11 februari 2004 @ 11:32:

Ik heb de scores niet helemaal afgewacht van 3dmark omdat sommige testen het niet willen doen ( nature deze gebruikt de PS2.0 en die heb ik dus uitgeschakeld).

Dus of je naar de scores kan kijken zou ik zo niet kunnen zeggen.
maar zou je niet alsnog even je scores willen vermelden.. ik zou toch graag willen weten hoeveel winst je maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Heb net 3dmark03 getest dit in de demo versie.

Scores kunnen dus raar zijn omdat ik niet alle testen af kon draaien maar hier de testen met de verschillende shaders.

met 2.1 pixel shader kom ik op de 2537 punten
met 1.4 pixel shader kom ik op de 3230 punten.

de scores zijn van allebei erg raar omdat ik het met een niet complete versie kon testen op dit moment.

Maar je ziet de verschillen tussen de beide shaders.

Er komt nog een post aan of de softmod gelukt is met de pixel shader 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dit al doe je met het programmatje ATI Tray Tools V1.0.0.195
Waar vind je die ATI Tray tools.

Heb even gegoogled, kom 2 hits tegen, beide russisch en dan nog een verkeerde versie ook.

Wil het ook wel ff testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Hier is de link

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=733

Het is alleen heel erg moeilijk te testen doordat je met pixel shader 2.1 die nature test open zet deze wordt niet met de 1.4 pixel meegerekend en kom je op moeilijke scores uit b.v. 3600 word 2500 heel verwarrend.

Het is niet te testen met een 3dmark gewoon weg omdat de 2.0 pixel shader test gewoon weg niet mee neemt op de 1.4.

Dit doen games overigens wel waardoor je weer hele andere resultaten krijgt.

Vandaar dat de scores boven niet aan moet nemen als dat hij zoveel sneller loopt dit kan nog wel is veel hoger uitlopen of lager dat is maar de vraag.

Alleen mijn Halo test profiteerd er zeker weten van evenals mijn Half Life 2 Alpha.

Van schokkerig beeld naar vloeiend beeld.

( met 3dmark valt dit gewoon niet te testen alleen maar met bestaande spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
ik heb net the softmod gedaan met mijn 9800se en op pixel shader 1.4

Halo ging stukken had stukken minder artifacts maar ze waren er wel.

Heel af en toe in wat rook van granaten maar wel constant op het water.

3dmark afgelopen en ook hier stukken minder artifacts bij mij maar ze waren nog wel in het beeld.

Conclusie bij mijn 9800SE PS1.4 met softmod = artifacts ( alleen wel een stuk minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Gatygun schreef op 11 februari 2004 @ 22:03:
ik heb net the softmod gedaan met mijn 9800se en op pixel shader 1.4

Halo ging stukken had stukken minder artifacts maar ze waren er wel.

Heel af en toe in wat rook van granaten maar wel constant op het water.

3dmark afgelopen en ook hier stukken minder artifacts bij mij maar ze waren nog wel in het beeld.

Conclusie bij mijn 9800SE PS1.4 met softmod = artifacts ( alleen wel een stuk minder).
Bedankt voor het testen, ik heb mijn 9800SE verkocht ivm met het dus bijna niet kunnen modden, er was zo goed als geen checkers maar inderdaad soms heel soms kreeg je ze in het water ofzo.
Heb de kaart toen maar omgeruild naar 9800PRo en daar een XT van gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Ik heb nog even een testje gedaan met 3dmark2001 hier zag ik nog steeds bij de advanced pixel shader test dat er nog steeds een schaken patroon in zat al hoewel deze al een stuk minder was door de PS1.4.

Nu heb ik de PS1.3 getest met deze test en kwam eruit dat ik ineens geen artifacts meer had helemaal artifact loos.

Voor de mensen waar de softmod niet is gelukt.

Als je hem softmod en de pixel shader 1.3 zet met Ati Tool dan zie je geen artifacts meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82582

Zo mis je wel een hoop effects, je koopt zo'n kaartje toch niet om snelheid, maar meer voor de mooie effecten ed? Anders had je ook wel een 9600 Pro oid kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105761

Ik heb em ook ff geprobeerd met de PS 1.3 + Softmod 9800SE->9800PRO, ik zal je vertellen, ik zie geen verschil met de PS1.4 in Need For Speed: Underground.

Misschien gaat het met Halo wat beter, maar je artifacts zijn dus helemaal niet weg...

Of moet je ook nog met de Z-buffer klooien voordat ze weggaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101530

waar kan ik dat instellen :? 8)7
het zal wel aan my liggen hoor.maar ik kan het nie vinden!? :D

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 101530 op 15-02-2004 12:53 . Reden: is al gelukt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103718

jesus dit weet toch iedereeen dat je de ps naar een lagere versie kan zetten dat ie dan sneller gaat....
"hey ik zet alle settings van me spel op zijn laagst en nu gaat ie sneller hoe kan dat LOL"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 22:31
maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die weten dat je bij veel spellen kunt kiezen welke PS je wilt gebruiken. ik vind dit zeker een goede tip van de TS.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:37
Daar sluit ik mij bij aan! Goeie tip! St0n3d B0b gaat hier m.i. wat erg kort door de bocht! Ts zegt toch dat de beeldkwaliteit bij de spellen die hij getest heeft NIET minder werd!!! Er zullen heus spellen zijn waar dat wel zo is, maar het blijft een heel goeie tip voor diegenen onder ons die een loodzwaar grafisch spel toch vloeiend willen spelen! :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Anoniem: 103718 schreef op 15 februari 2004 @ 12:50:
jesus dit weet toch iedereeen dat je de ps naar een lagere versie kan zetten dat ie dan sneller gaat....
"hey ik zet alle settings van me spel op zijn laagst en nu gaat ie sneller hoe kan dat LOL"
Dit is logisch maar ik heb het over de zelfde kwaliteit behouden.

Als ik het spel halo met alles uit speel en op een resolutie van 640x480 dan beginnen mijn ogen echt te tranen zo lelijk, dan kan ik beter een heel oud spel op hoge resoluties spelen.

Hier met die PS omzetten hou je dezelfde kwaliteit alleen wel een stuk sneller.

Ik heb nu standaard de PS1.4 met softmod aan staan hier krijg ik alleen bij het spel Halo in het water af en toe rook effecten artifacts.

Verder speel ik nu Savage op hoge kwaliteit en daar gaat mijn spel toch nog maar met 35/40 fps ( gesoftmod en PS1.4 ) af en toe maar 25. ( overigens geen artifacts te zien) die ik ervoor wel had met de zelfde kwaliteit alleen wel van 15/20 naar 35/40 fps. ( van stotterig/sloom naar vloeiend/snel. )

Ik heb niet een ati 9800 gekocht om de kwaliteit zo verschrikkelijk te verlagen zodat ik veel fps heb. Dat vindt ik zelf nergens op slaan.
Maar als ik mijn 3dkaart een stuk sneller kan laten lopen zonder dat ik meer voor hoef te betalen of het beeld slechter wordt dan ga ik dit doen.

Ik kon kiezen voor een 9600 inplaats van een 9800 maar zelf denk ik toch (niet alleen ik) dat de 9800se toch een stuk sneller loopt vooral met softmod.

Of je koopt een kaart met de niet ondersteunde PS2.1 en draait spellen net goed, of je koopt een kaart met de ondersteunde PS2.1 die iets trager loopt maar wanneer je deze uitschakeld wel een stuk sneller loopt. ( softmod niet meegerekend).

AL met al ik ben er zelf op vooruit gegaan en hoop dat jullie er ook wat aan hebben voor de rond dolende 9800se eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103718

kan je dan niet wat screenshots ofzo laten zien ?
maarre ik heb een 9500 pro 64(!)mb en ik speel halo vloeiend op 800x600 (medium details ofzo)

• Gatygun
Zit nu op mijn stage zal er vanavond wat screens laten showen van Halo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Hier de screenshots:

Dit is zonder de softmod maar met de 1.4 pixel shader

http://i311.z0r.nl/TAKEN%20blok%202/Rick/hallo3333.JPG
http://i311.z0r.nl/TAKEN%20blok%202/Rick/halo111.JPG

[ Voor 27% gewijzigd door Gatygun op 06-03-2004 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86475

Helaas werkt het dus niet met alle spelen. Heb net Far Cry geprobeerd te draaien in PS1.4 op een radeon 9700@pro maar dan krijg je dus alleen maar een blauw scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108246

(offtopic)

heeft er iemand nog toevallig de cooler van de SE over?
Pagina: 1