• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Naast de vele topics over o.a. de Canon wil ik hierbij een topic openen over de Minolta S414

Afbeeldingslocatie: http://www.avupdate.com/news/today/digital_cam/big_photo/dimage_s414.jpg%0D%0A/

* http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414.html
* http://www.dcviews.com/_Minolta/s414.htm
* http://www.dpreview.com/r...ta/minolta_dimages414.asp

Specifikaties

Aantal effectieve pixels: 4 miljoen

A/D conversie: 12 bits

Camera gevoeligheid (ISO): ISO 64-400 equivalent; automatisch en handmatig instelbaar

Opname verhouding: 4:3

Zoombereik: optische zoom 35-140mmm en 2.2x digitale zoom

Objectief samenstelling: 11 lens-elementen in 9 groepen, inclusief 1 AD lens en twee dubbelzijdig asferische elementen

Monitor LCD: 46mm (1.8 inch) TFT color; 122.000 pixels; helderheid instelbaar in 5 stappen. Histogram; Vakindeling (grid); Schaalindeling (scale), naar wens instelbaar

Filtermaat: 35,5mm

Diafragma bereik: f/3.0-6.7 (groothoek stand), f/3.6-8.0 (tele stand). Automatisch en handmatig instelbaar

Scherpstel systeem: Video AF Autofocus, automatisch en handmatig instelbaar; Groot AF veld + Spot AF mogelijkheden (selecteerbaar)

Witbalans: Automatisch + handmatig instelbaar op Daglicht / Kunstlicht / TL licht / Bewolkt + persoonlijke instelling

Sluiter: CCD elektronische en mechanische sluiter. 1/1000 .- 4 sec.; Bulb (max. 15 sec.)

Serie-opnamen: Tot 1.6 bld/sec. (niet in Superfine stand)

Flitsmogelijkheden: Automatisch zelfdenkend flitsen / invulflitsen / flitser uit; Rode-ogen reductie; ADI flitsmeting

Belichtingsregeling: Automatisch, geprogrammeerd; Diafragma voorkeuze; Handmaige instelling

Onderwerpsprogramma´s: Macro / Portret / Landschap / Nachtportret / Tekst / Macro + tekst

Belichtingscompensatie: van +2 tot -2Lw, in 1/3 stop instelbaar

Bracketing functie: Max. 3 bld. met 1, 0.5 of 0.3 stop belichtingsverschil

Zoeker: Optische, real-image zoom zoeker

Opslag media: CompactFlash kaart type 1; SD kaartjes via optionele Minolta SD-CF adapter

Beeldkwaliteit instellingen: TIFF / Fine/ Standard / Economy

Opgenomen pixels: 2272x1704 / 1600x1200 / 1280x960 / 640x480; Movie clips 320x240

Bestandsformaat: JPEG, TIFF, Motion JPEG (MOV), WAVE; DCF 1.0 en DPOF 1.1 ondersteund

Filmclips / voice memo: Met geluid; max. 60 sec. / 5 of 15 sec. geluid bij de opname

Kleurinstellingen: Natuurlijke kleuren, Verzadigder kleuren, Zwart-Wit, Sepia en Solarisatie

Witbalans regeling: Automatisch of via Voorkeuze (Daglicht/kunstlicht/TL licht/Bewolkt); Persoonlijke instelling mogelijk

Zelfontspanner / Afstandsbediening: Ingebouwd / Geschikt voor IR draadloze afstandsbediening (RC-3, optioneel)

Voeding: Vier AA alkaline batterijen of Ni-Mh accu´s (NiMH accu´s worden sterk aanbevolen); Externe voedingsmogelijkheden: Minolta High Power (lithium ion) accuset EBP-100 (optioneel), Minolta lichtnetadapter AC-11 (optioneel)

Interface / AV output: UDB 1.1 / PAL & NTSC

Afmetingen: 113,5 (b), 64,5 (H), 58,5 (d)mm

Gewicht: Circa 335 gram (zonder batterijen en geheugenkaart)

Ik wil graag ervaringen uitwissselen over o.a.

* tips;
* voorbeeld foto's (http://www.pbase.com/cameras/minolta/dimage_s414);
* voorkeur instellingen, zowel handmatig als automatisch;
* verkrijgbaarheid onderdelen ,zelf zoek ik bijv. eeen filter 35,5 mm. en de afstandsbediening RC-3 (wel betaalbaar, kost hier € 30,- in de VS $ 15,-)

Zelf ben ik enthousiast over deze camera.
Voor € 300,- is het een hele goede 4 MP camera met veel mogelijkheden en een goeede kwaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door boomsma op 18-02-2004 15:36 ]

Verwijderd

Het is wel een leuk ding, heb zelf de S404 gehad. Maar de autofocus is een beetje om te huilen. Zal bij dit model niet veel aangepast zijn.

Lees maar op dpreview.com.

Als je budget wat groter is kun je beter voor de Canon g5 gaan

en de support is ook niet alles (tenminste niet voor deze klant)
http://mywebpages.comcast.net/a.wirtz12/minolta/Minolta.html

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hoeveel Minolta camera's worden er verkocht? Hoeveel gaan er daadwerkelijk ook kapot? Hoeveel mensen krijgen wel goede ondersteuning? Dit is slechts een enkel persoon, en aan zijn verhaal te lezen ook niet de meest gemakkelijke klant.

Het is wel zo dat de service van Minolta beter had gekunnen in zijn geval, maar dat komt bij vrijwel ieder groot bedrijf voor. hij stelt zich in sommige gevallen wel heel erg onredelijk op. Hij wil bijvoorbeeld, in ruil voor zijn kapotte camera die meer dan 6 maanden oud is geen vervangen exemplaar dat een demo model (zo goed ALS nieuw), hij moet perse een nieuwe hebben, of zijn oude camera terug. Vervolgens wordt zijn camera, op zijn verzoek gerepareerd (waardoor het langer duurt), en dan wil hij opeens toch een vervangend model hebben.

Daarnaast is Minolta USA iets heel anders dan Minolta Benelux waardoro deze vergelijking, hier in Nederland geen waarde heeft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De Minolta S414 staat hier ook al een half jaar op het verlanglijstje, maar door tussenkomst van andere, noodzakelijkere uitgaves nog steeds niet aangeschaft. Deze zal de vervanger worden van de huidige analoge camera van mijn vader. Dit is ook een Minolta met een macrolens voor het fotograferen van modelbouw. Omdat wij al goeie ervaringen hebben met dit merk hebben we besloten om ook de digitale camera van Minolta aan te schaffen :). Minolta heeft nieuwe camera's aangekondigd (http://www.tweakers.net/nieuws/31020) zal de prijs van de S414 nog meer zakken dan in het begin van deze maand. Toen is de prijs met iets meer dan vijfitig euro gezakt: pricewatch: Minolta Dimage S414 (4MP, 4x zoom, 35-140mm, f/3.0-3.6)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 15:47:
Het is wel een leuk ding, heb zelf de S404 gehad. Maar de autofocus is een beetje om te huilen. Zal bij dit model niet veel aangepast zijn.

Lees maar op dpreview.com.

Als je budget wat groter is kun je beter voor de Canon g5 gaan

en de support is ook niet alles (tenminste niet voor deze klant)
http://mywebpages.comcast.net/a.wirtz12/minolta/Minolta.html
Ik heb hem al een maand of 5, hij heeft best wat minpunten maar de autofocus is zeer betrouwbaar...........
Plus:
-Geen paarse randjes o.i.d.
-4x zoom
-veel controle over de foto's dmv instellingen voor scherpte/contrast/saturatie
-Histogram is handig om belichting nauwkeurig te regelen
-Natuurlijke kleurweergave, dus geen Sony/Kodakkleuren
-CF kaartjes (had ik nog)
-Heeft grote buffer, je kan gewoon doorgaan terwijl; ie wegschrijft
Min
-Afdrukvertraging plm 0,8 Sec, maar te omzeilen door focuslock of manual focus
-Witbalans zit er wel eens naast
-bij veel licht heeft ie neiging tot overbelichten, overigens makkelijk te compenseren met EV bijstellen (histogram)

Het stroomverbruik is pittig maar geen probleem met 2 sets goede batt.

Alles bij elkaar vind ik het veel camera voor weinig geld (momenteel <300E) en het geld dik waard, voorlopig hoef ik geen andere..........

• boomsma
  • Niet online
Min
-Afdrukvertraging plm 0,8 Sec, maar te omzeilen door focuslock of manual focus
Hoe stel je die focuslock of manual focus in ?

En hoe focus je als je op manual focus staat.

Trouwens witbalans is in te stellen, net zoals je ook in kan stellen welk omgevingslicht je hebt, werkt bij mij goed.

• Johnny

Johnny

boomsma schreef op 14 februari 2004 @ 20:57:
[...]

Trouwens witbalans is in te stellen, net zoals je ook in kan stellen welk omgevingslicht je hebt, werkt bij mij goed.
Focuslock is de knop bij autofocus half ingedrukt houden voordat je de foto neemt.

Bij manual focus moet je dat eerst in de M stand in het menu kiezen, vervolgens kun je met onder/boven focussen, met de [enter] knop (midden van vierpuntsdruktoets) kun je wisselen tussen zoom en focus (behalve in macro mode, dan staat zoom uit).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

boomsma schreef op 14 februari 2004 @ 20:57:
[...]

Kijk eens in de handleiding (btw heb ik in PDF ook in het Nederlands.....)

• boomsma
  • Niet online
Zelf ook inmiddels een homepage aangemaakt met wat voorbeelden.

Ik wacht op een weekend met mooi weer om wat verder te expirimenteren.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.boomsma/image-005.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door boomsma op 18-02-2004 10:17 ]

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Ik begreep dat de kleuren uit de camera niet helemaal kleurecht zijn en eerst door een programma van minolta gehaald moeten worden voordat de juiste kleuren eruit komen.

Klopt dat? of zijn er andere oplossingen.

Dit is oa de reden voor mij geweest om een Oly C4000 te kopen.

Als ik maar een beetje kan computeren

• boomsma
  • Niet online
DefaultUser schreef op 18 februari 2004 @ 10:40:
Ik begreep dat de kleuren uit de camera niet helemaal kleurecht zijn en eerst door een programma van minolta gehaald moeten worden voordat de juiste kleuren eruit komen.

Ik heb daar nog geen problemen mee gehad.

Ik werk zonder het programma van Minolta om de foto's binnen te krijgen en de kleuren zijn prima. Ik heb al een paar afdrukken laten maken en ook anderen waren tevreden over de kleuren.

• Johnny

Johnny

boomsma schreef op 18 februari 2004 @ 10:53:
[...]

Ik heb daar nog geen problemen mee gehad.

Ik werk zonder het programma van Minolta om de foto's binnen te krijgen en de kleuren zijn prima. Ik heb al een paar afdrukken laten maken en ook anderen waren tevreden over de kleuren.
Inderdaad, ik gebruik het programma ook nooit en heb helemaal geen problemen met de kleuren, wanneer je ze wel door het programma haalt worden ze wel wat levendiger, maar soms is dat juist lelijker, daarnaast is het een rotkarwei om te doen.

Verwijderd

DefaultUser schreef op 18 februari 2004 @ 10:40:

De verkeerde reden want de S414 heeft dat niet, wel de voorganger S404

• Wicked-Matt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05-2021

Wicked-Matt

Tactical Ops Freak

Ik heb 'em ook en ben heel tevreden! ik heb de camera gekocht voor €262,00 en heb er absoluut geen spijt van! Heel handzaam (geen klein klote pruts toestelletje wat niet lekker in de hand licht, en dus een goeie grip = goeie focus) en lekkere foto's al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/masmat/motorbeurs/motorbeurs%20utrecht%20013.jpg

mijn specs !

• boomsma
  • Niet online
Nieuwe foto's geplaats van de brand in de Huizermaatschool 06-06-2004

http://home.hccnet.nl/j.boomsma/

Verwijderd

Ik neem aan dat jij de S414 hebt?
<edit>lol, zie nu pas dat jij TS bent 8)7 </edit>
Hoe bevalt hij?
Zijn er dingen die tegenvallen aan deze camera?

Zelf zit ik nu ook al een tijdje te overwegen om deze camera te kopen.
Maar goed ook dat ik zo lang twijfel, want nu kan ik hem kopen voor bijna de helft van de prijs die hij nog had toen ik hem voor het eerst interessant ging vinden.

Volgens mij is er voor de huidige prijs van de Minolta S414 geen betere/gelijkwaardige camera te koop.
Mocht iemand er anders over denken dan hoor ik dat graag, echter wel met goede argumenten, want dat de Canon A70, A75 en A80 ook goede cams zijn weet ik natuurlijk ook wel, maar dan zit je wel naar camera's met een andere prijs te kijken.

Daarnaast heb ik nog een vraagje aan degenen die ervaring hebben met extra opzetlenzen en filters, zoals deze en deze die ik op ebay tegenkwam.

Lenzenkit
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/valentino-46/delux_lens.jpg

Filterset
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/valentino-46/tiffen_filterkit.jpg

Hebben deze dingen nut?
Zijn er mooie foto's mee te maken, of vervormen ze het plaatje misschien?
En zijn zulke accessoires ook gewoon in Nederland te voor de S414?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 23:45 ]

• boomsma
  • Niet online
Ik heb hem en hij bevalt mij goed.

Wat mij bevalt is:
* Kwaliteit foto's
* (veel) Instelmogelijkheden
* gebruik Compact Flash
* Stevige camera, geen plastic
* Goede greeep

Wat mij minder bevalt:
* Scherpstellen zit er soms naast
* Filters moeilijk verkrijgbaar (maat 35,5 mm. is niet courant)

De links die je stuurt zijn
A. voor Sony camera's 37 mm. lens en niet voor de S414: 35,5 mm
B. de filterkit is met verzendkosten rond € 70,- en dat is mij net iets te prijzig

Verwijderd

Mijn zusje is van plan deze camera te kopen....

* topic markeren

Verwijderd

boomsma schreef op 07 juni 2004 @ 11:47:
De links die je stuurt zijn
A. voor Sony camera's 37 mm. lens en niet voor de S414: 35,5 mm
B. de filterkit is met verzendkosten rond € 70,- en dat is mij net iets te prijzig
De sony afbeeldingen die je op die link ziet zijn andere producten van dezelfde aanbieder, de lenzenset is echt voor de S414.
edit:
Nu zie ik het ook staan, die 37 mm, foutje misschien? Ze adverteren hem toch echt voor de S414...

En ik vind het ook een beetje te gek dat het 2x zo duur wordt om het vanuit de USA/Canada te laten versturen.
Daarom ben ik benieuwd of zo'n groothoeklens+zoomlens eventueel ook hier in Nederland verkrijgbaar is.
Googlen op "minolta s414 zoomlens" op NL-talige websites levert helaas niets op.
Mij zou die extra zoomcapaciteit wel zo'n € 40,- waard zijn (afhankelijk van de kwaliteit van de plaatjes die de camera met zo'n ding erop produceert), maar zeker niet het dubbele daarvan.

Nog ff een vraagje, kan nu ff niet het plaatje vinden van de onderkant van de S414...
Waar zit de schroefdraad om hem op een statief te schroeven?
Ik meen me te herinneren dat hij niet (geen link :+ ) in het midden van de camera zit. Is dat ook zo?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 18:08 ]

• boomsma
  • Niet online
Klopt, het zit helemaal links (als je achter de camera staat).

Foto ervan staat op http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414.html

Camera is nu in de aanbieding bij Expert voor € 239,-

[ Voor 17% gewijzigd door boomsma op 09-06-2004 08:52 ]

Verwijderd

In de Pricewatch staat hij nu zelfs al voor € 184,- , maar dan moet hij uit Luxemburg komen...
Ik bestel hem toch liever hier in Nederland, ivm gemak bij eventuele garantiegevallen.

Hoe zit het met foto's maken in minder gunstige lichtomstandigheden?
Doet hij dat een beetje aardig op automatische stand?
En zo niet, is daar handmatig een goede instelling voor te verzinnen?
Gebruik jij persoonlijk die handmatige instelmogelijkheden ook, of schiet je je plaatjes meestal op "de automatische piloot"?

Mijn huidige camera is een Medion (4MP, MD7425), ben er op zich best tevreden mee, maar wil toch wat meer controle over de instellingen.
Behalve wel/geen flits, ISO auto/200/400 is daar niet veel meer op in te stellen, en bovendien vergeet hij alles wat je hebt ingesteld hebt meteen als je hem ff uitzet. |:(

Oh, dat statief-bevestigingpunt, doordat hij helemaal links onder de camera zit kun je een mini-statiefje zeker wel vergeten hè? Die lazert natuurlijk meteen om, of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 16:48 ]

Verwijderd

mijn bijdrage :
http://mwouj.com/pictures/mj/myalbum.htm

foto 14 en 29 zijn digitaal ingezoomt :)

• boomsma
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 16:45:
Hoe zit het met foto's maken in minder gunstige lichtomstandigheden?
Doet hij dat een beetje aardig op automatische stand?
En zo niet, is daar handmatig een goede instelling voor te verzinnen?
Gebruik jij persoonlijk die handmatige instelmogelijkheden ook, of schiet je je plaatjes meestal op "de automatische piloot"?

Mijn huidige camera is een Medion (4MP, MD7425), ben er op zich best tevreden mee, maar wil toch wat meer controle over de instellingen.
Behalve wel/geen flits, ISO auto/200/400 is daar niet veel meer op in te stellen, en bovendien vergeet hij alles wat je hebt ingesteld hebt meteen als je hem ff uitzet. |:(

Oh, dat statief-bevestigingpunt, doordat hij helemaal links onder de camera zit kun je een mini-statiefje zeker wel vergeten hè? Die lazert natuurlijk meteen om, of niet?
Ik fotografer in meer dan 95% van de gevallen automatisch. In mindere lichtomstandigheden flitst de camera automatisch en dat doet de camera goed.
De handmatige instellingen zijn mooi als je er de tijd voor neemt. Vanuit gemak neem ik de automatische instellingen met wel de keuzes voor close-up, portretten en veraf.

Een mini statief heb ik niet, alleen een grote lompe van 20 jaar oud. Werkt perfect.

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik heb ook een minolta dimage s414 gekocht,en ben wat aan het fotograferen geweest,vooral in het donker want dat deed mijn vorige camera niet best,maar eigenlijk zijn al mijn foto's erg wazig,en lichtjes in het donker lopen helemaal door :/ ,ik kam me toch moeilijk voorstellen dat ik bij alle foto's die ik neem met een statief of tripod moet werken daar ik met mijn oude mustek dit allemaal wel kon zonder tripod ofzo.
het zal ongetwijfeld liggen aan mijn kwaliteit als fotograaf want een ander schiet er wel scherpe plaatjes mee,en van veel dingen die er op de camera zitten heb ik nog geen idee wat het is,laat staan dat ik enige basiskennis heb van het fotograferen ;P

ik zal binnenkort wat foto's toevoegen gemaakt in het donker(heb de test foto's per ongeluk gewist kom ik nu achter :f ) en hoor dan graag julie meningen van wat ik fout doe

Verwijderd

wackomack schreef op 05 september 2004 @ 16:36:
Ik heb ook een minolta dimage s414 gekocht,en ben wat aan het fotograferen geweest,vooral in het donker want dat deed mijn vorige camera niet best,maar eigenlijk zijn al mijn foto's erg wazig,en lichtjes in het donker lopen helemaal door :/ ,ik kam me toch moeilijk voorstellen dat ik bij alle foto's die ik neem met een statief of tripod moet werken daar ik met mijn oude mustek dit allemaal wel kon zonder tripod ofzo.
het zal ongetwijfeld liggen aan mijn kwaliteit als fotograaf want een ander schiet er wel scherpe plaatjes mee,en van veel dingen die er op de camera zitten heb ik nog geen idee wat het is,laat staan dat ik enige basiskennis heb van het fotograferen ;P

ik zal binnenkort wat foto's toevoegen gemaakt in het donker(heb de test foto's per ongeluk gewist kom ik nu achter :f ) en hoor dan graag julie meningen van wat ik fout doe
HET probleem bij weinig licht is dat de sluitertijden te hoog worden om zonder meer scherpe pics te maken.
Tips:
-ISO waarde op 200 of 400
-Selecteer diafragma voorkeuze en kies het laagste getal

De camera kiest daar dan veel snellere sluitertijden bij dan met alles op auto en je hebt meer kans op gelukte foto's

• marcelsmit
ik dacht juist dat ik met de auto stand veilig zat voor altijd wel scherpe foto's :)
ik zal de handleiding eens aandachtig en rustig doorlezen,alleen jammer dat er niet precies instaat wat iso waardes doen enzo,had wel makkelijk geweest,ze gaan er al vanuit dat je fotograaf bent in de handleiding :)

kan ik overdag wel voldoen met de automatische mode? zet ie in daglicht wel de instellingen goed?

ennuh -Selecteer diafragma voorkeuze en kies het laagste getal

wat is dat precies dan? je bedoelt bovenop bij het kleine schermpje met dat knopje op dat mannetje met dat sterretje ernaast zetten? (daar kun je ook kiezen voor macro foto's,text,gezicht enzo toch?)

[ Voor 26% gewijzigd door marcelsmit op 07-09-2004 13:35 ]

Verwijderd

wackomack schreef op 07 september 2004 @ 13:33:
ennuh -Selecteer diafragma voorkeuze en kies het laagste getal

wat is dat precies dan? je bedoelt bovenop bij het kleine schermpje met dat knopje op dat mannetje met dat sterretje ernaast zetten? (daar kun je ook kiezen voor macro foto's,text,gezicht enzo toch?)
Nee, dat zijn de voorkeuzeprogramma's die je kunt gebruiken bij bepaalde situaties. Gezichtje is bijvoorbeeld de portretstand.
Voor diafragmavoorkeuze zet je de camera op de A-stand (Aperture priority). Je kunt nu dus zelf kiezen met welke diafragma-opening je werkt. Laag getal = grote opening = veel lichtinval = kortere sluitertijd (die kiest de camera op de A-stand er zelf bij) = minder kans op bewogen foto :P. Bijkomend effect van een lage f-waarde is een kleinere scherptediepte, achtergronden worden dus onscherp.

• marcelsmit
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 17:14:
[...]

HET probleem bij weinig licht is dat de sluitertijden te hoog worden om zonder meer scherpe pics te maken.
Tips:
-ISO waarde op 200 of 400
-Selecteer diafragma voorkeuze en kies het laagste getal

De camera kiest daar dan veel snellere sluitertijden bij dan met alles op auto en je hebt meer kans op gelukte foto's
waar kan ik dat diafragma selecteren dan? ik zoek me gek in de handleiding maar er staat nergens hoe ik dat in het menu kan selecteren of hoe het heet in het menu

edit:oops,ik zag de laatste post niet,ik heb het al gevonden.dat is dus de exposure mode ,ik ben ook bezig geweest met focus mode,en dat resulteerde ook in een scherpere foto :P

vanmiddag even mijn auto fotograferen,ik post wel een mooie foto :)

[ Voor 19% gewijzigd door marcelsmit op 08-09-2004 12:35 ]

Verwijderd

wackomack schreef op 08 september 2004 @ 12:16:
[...]

waar kan ik dat diafragma selecteren dan? ik zoek me gek in de handleiding maar er staat nergens hoe ik dat in het menu kan selecteren of hoe het heet in het menu

edit:oops,ik zag de laatste post niet,ik heb het al gevonden.dat is dus de exposure mode ,ik ben ook bezig geweest met focus mode,en dat resulteerde ook in een scherpere foto :P

vanmiddag even mijn auto fotograferen,ik post wel een mooie foto :)
Heel simpel:
Stand M> menu>basic> exposure mode (1e item van boven)

Eenmaal in die stand kan je met de 4 way controller kiezen uit 2 diafragma's

ik heb mijn camera bijna altijd in deze stand staan, geeft maximale controle over wat de camera doet (meer dan Program, dan kiest ie zelf sluitertijd+diafragma)

• marcelsmit
ik heb em op manual gezet die diafragma,dan kan ik met de 4 puntsknop op mijn lcd scherm zien of ik donkerder of lichter moet.
hier 2 foto's die ikzelf het mooist vond,hoor wel of dit alles is wat de camera kan of dat ie nog beter kan.
Foto1
Foto2

bij de 2e foto staat mijn auto in de schaduw en de achtergrond schijnt de zon op de andere auto's,daar is alles iets te fel door de zon,kan dit verholpen worden?

[ Voor 28% gewijzigd door marcelsmit op 08-09-2004 18:28 ]

Verwijderd

wackomack schreef op 08 september 2004 @ 18:26:
ik heb em op manual gezet die diafragma,dan kan ik met de 4 puntsknop op mijn lcd scherm zien of ik donkerder of lichter moet.
hier 2 foto's die ikzelf het mooist vond,hoor wel of dit alles is wat de camera kan of dat ie nog beter kan.
Foto1
Foto2

bij de 2e foto staat mijn auto in de schaduw en de achtergrond schijnt de zon op de andere auto's,daar is alles iets te fel door de zon,kan dit verholpen worden?
Bekijk de foto met het histogram, als er zwart aan de rechterbovenzijde van de figuur uitloopt, is de foto wat overbelicht en had je dit moeten compenseren met de exposure compensation.

PS, door het live-histogram te gebruiken kan je dit al voor de opname aan zien komen en compenseren, nuttige functie!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 15:04 ]

• marcelsmit
aha! ik heb dat histogram wel gezien,maar had geen idee van wat het deed,dus ik moet zo min mogelijk pieken hebben in rechter bovenhoek van de histogram en dan zit ik goed? en wat is er dan in de linkerbovenhoek? te donker?

[ Voor 21% gewijzigd door marcelsmit op 09-09-2004 04:29 ]

Verwijderd

wackomack schreef op 09 september 2004 @ 04:27:
aha! ik heb dat histogram wel gezien,maar had geen idee van wat het deed,dus ik moet zo min mogelijk pieken hebben in rechter bovenhoek van de histogram en dan zit ik goed? en wat is er dan in de linkerbovenhoek? te donker?
Inderdaad, de figuur geeft de verdeling van licht en donker in de te maken foto.

Wil je het echt helemaal weten ,kijk dan op:
http://www.luminous-lands...standing-histograms.shtml

• marcelsmit
dat zal ik zeker eens doorlezen,bedankt :)
Pagina: 1