[RH7.3]Tijd loopt te langzaam

Pagina: 1
Acties:

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een Domino (Lotus Notes) server draaien op RedHat 7.3. De klok van die machine loopt te langzaam. (een paar minuten per week).

Ik wil dat eens in de zoveel tijd de klok wordt gesynchroniseerd met een ntp server. Normaal gesproken kan dat door bv. rdate -s ntp.xs4all.nl in een crontabje te plakken. Probleem: cron staat uit en ga ik niet aanzetten (alle machines zijn identiek geïnstalleerd en dat moet zo blijven)

Nu kwam ik er gisteren pas achter dat je in Date/Time properties ook ntp kan aanzetten. (Gelukkig heb ik meer verstand van Domino) maar het lijkt dat RH alleen synched als er geboot word.
edit:
Da's niet zo.

Vraag 1: Weet iemand zeker wanneer er gesynched wordt? Met elke verandering weet ik nl. pas na een week of het heeft geholpen.
Vraag 2: Weet iemand een manier om de tijd in te stellen zonder root rechten?

[ Voor 4% gewijzigd door FirmPete op 10-02-2004 14:16 ]

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Een antwoord op vraag 2:

niet? volgens mij moet je daar iig altijd wel root rechten voor hebben...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Wat HAL-9000 zegt klopt. Ik weet niet hoe vaak de tijd gesynced wordt als je een NTP-daemon draait, dat kun je vast ook instellen. Even de documentatie van die daemon lezen, daar staat vast meer in?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 14:41:
niet? volgens mij moet je daar iig altijd wel root rechten voor hebben...
En dus kun je eventueel een suid bit zetten op de user, zodat het betreffende programma aangeroepen wordt als zijnde root.

Vraag is alleen of je dat wil.

Verwijderd

1. installeer de ntp daemon/service (ntp-v.e.r.s.i.e.rpm)
2. wijzig /etc/ntp.conf door daar je fav. ntp-server in op te nemen (bijv. ntp.xs4all.nl)
3. voeg een link toe aan je huidige runlevel naar /etc/init.d/ntpd
("ln -sf /etc/init.d/ntpd /etc/rc3.d/S89ntpd" igv runlevel 3 natuurlijk)
4. start ntpd handmatig (opnieuw starten houdt 'nomam' niet zo van 8) )
5. wacht een half uurtje (om de ntp te laten syncen).
6. controleer mbv het commando 'ntpdc -c sysinfo' de stratum van ntp.

Op het moment van starten is de stratum waarde 16 (m.a.w. niet te vertrouwen), zodra hij een beetje in-sync loopt met de opgegeven server zal deze stratum-waarde 'ntp-server + 1' . In het geval ntp.xs4all.nl zal dat (gokje) 3 zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 15:20:
1. installeer de ntp daemon/service (ntp-v.e.r.s.i.e.rpm)
2. wijzig /etc/ntp.conf door daar je fav. ntp-server in op te nemen (bijv. ntp.xs4all.nl)
Beter kun je 2 of 3 (stratum 2 of 3) ntp servers nemen, zodat het resultaat nog iets beter is. Als je voor elk van die servers de hostname nl.pool.ntp.org neemt, dan krijg je 3 NL ntp servers (round robin dns)
Pagina: 1