Toon posts:

Wake on LAN mogelijk met Etech adsl modem/router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

momenteel heb ik een USB ADSL modem en die wil ik graag gaan vervangen door een ADSL multipc modem met 4 poorts switch.

Die E-tech multipc modem is vrij goedkoop en kan volgens mij een hoop. Ik kan alleen nergens iets vinden over de wake on lan functie. Wat wil ik:

Ik wil vanaf een willekeurige internet pc graag mijn pc thuis aan kunnen zetten. Dit kan volgens mij door een bepaalde poort naar het interne MAC adres van mijn netwerkkaart door te schakelen. (ik weet dat WOL staat voor wake on LAN, maar op deze manier zou je dus wel via internet je pc kunnen bereiken).

Vraag 1: Klopt het dat dit kan?
Vraag2: Kan het met de Etech adsl modem/router?
Vraag3: heeft iemand dit al aan de praat gekregen?
Vraag4: Is het gevaarlijk (kan iedereen dit doen of is het nog te beveiligen?)

Alvast bedankt voor de info. Greetings M

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:48
[quote]Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 11:22:
Hallo allemaal,

[...]

Vraag 1: Klopt het dat dit kan?
Ja, via bijvoorbeeld http://www.dslreports.com/wakeup
Vraag2: Kan het met de Etech adsl modem/router?
Geen idee, maar ik kan je wel de voorwaarden geven en dan kan je controleren of je hieraan voldoet.
Allereerst moet je netwerkkaart en moederbord WOL ondersteunen en je netwerkkaart moet je een vast ip-adres geven (dus niet via DHCP, tenzij dit een voor DHCP gereserveerd adres is).
De modem/router moet daarnaast het volgende kunnen:
- in de router moet je de routertabel kunnen aanvullen zodat die weet dat bij inkomende ip-pakketjes voor je pc deze bij het vaste ip-adres van je netwerkkaart moeten worden bezorgd
- in je router moet je de ARP (Adress Resolution Protocol)-tabel kunnen aanvullen, want als je pc uit staat, heeft de netwerkkaart geen ip-adres meer, alleen nog een mac(hardware)-adres. De router kan dan (via een broadcast "welk mac-adres hoort bij dit ip-adres?") niet achterhalen welk mac-adres bij het gezochte ip-adres hoort, en kan je pc dus niet bereiken. Als je in de ARP tabel heb aangegeven dat je ip-adres via het desbetreffende mac-adres is te bereiken, gaat het goed.
Vraag3: heeft iemand dit al aan de praat gekregen?
Ja, maar niet met deze modem/router, maar met een getweakte Alcatel Speedtouch Home
Vraag4: Is het gevaarlijk (kan iedereen dit doen of is het nog te beveiligen?)
Iedereen kan dit in principe doen, maar misschien heeft de router een firewall die je kan configureren. Je moet dan even weten naar welke tcp/ip poort het WOL signaal wordt verstuurd, en dan kan je voor deze poort de firewall dichtzetten, tenzij het signaal afkomstig is van een bepaalde ip-adres bijvoorbeeld.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Verwijderd

Topicstarter
/ kickje

Iemand nog info over het E-tech ADSL modem/router?

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 14:28:
/ kickje

Iemand nog info over het E-tech ADSL modem/router?
Het is me net gelukt maar toen stond me pc net 30sec uit.. weet niet of het ook lukt als me pc langere tijd uit staat.

Edit:
Nu 5 minuten gewacht en nou doet hij het niet meer :(
Kennelijk flusht de router ergens zijn arp-tabelletje en weet hij niet meer wat mijn pc is :(

[ Voor 22% gewijzigd door robbertb op 27-02-2004 15:30 ]

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Weet iemand wat hieraan te doen is??
Is iemand het gelukt om de pc ook na een tijd weer online te schoppen?