[sendmail] mail niet lokaal bezorgen

Pagina: 1
Acties:

• Renetjuh
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. sendmail. Ik ben er al een aantal dagen mee bezig maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

Het probleem is dat als ik vanuit mijn linux server (via het mail commando) een mail verstuur naar het e-mailadres <user>@hotmail.com dan werkt dit prima, maar zodra ik een mail verstuur naar een mailadres op ons domein (dus <user>@<onsdomein.com>) dan wordt dit op mijn server lokaal afgeleverd, althans daar lijkt het op, omdat de mail hierna bij user root wordt afgeleverd (via root wordt ook de mail verstuurd) en dan de volgende foutmelding bevat:

550 5.1.1 <<user>@<ons-domein.com>>... User unknown

Nu wil ik dus graag weten hoe ik ervoor kan zorgen dat de mail niet lokaal afgeleverd wordt maar gewoon doorgestuurd naar onze mailserver (bij onze provider).

Ik weet helemaal niet waar ik het moet zoeken. Het lijkt mij een instelling van sendmail, maar dit weet ik niet zeker. Ik heb via de GoT search niets kunnen vinden en ook Google is in dit geval niet echt behulpzaam (mede doordat ik niet weer waarop ik moet zoeken :/ )

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik wordt er helemaal gek van 8)7

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Renetjuh schreef op 10 februari 2004 @ 11:21:
Ik weet helemaal niet waar ik het moet zoeken. Het lijkt mij een instelling van sendmail, maar dit weet ik niet zeker. Ik heb via de GoT search niets kunnen vinden en ook Google is in dit geval niet echt behulpzaam (mede doordat ik niet weer waarop ik moet zoeken :/ )

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik wordt er helemaal gek van 8)7
De lijst met domein die als lokaal worden beschouwd (en waar dus mail op wordt afgeleverd) staan in /etc/mail/local-host-names.

Gooi je namen daar uit, en herstart sendmail.

• Renetjuh
  • Niet online
igmar schreef op 10 februari 2004 @ 11:46:
[...]

De lijst met domein die als lokaal worden beschouwd (en waar dus mail op wordt afgeleverd) staan in /etc/mail/local-host-names.

Gooi je namen daar uit, en herstart sendmail.
De enige regel die mijn /etc/mail/local-host-names bevat is de volgende:

# local-host-names - include all aliases for your machine here.

oftewel, helemaal leeg :/

• Renetjuh
  • Niet online
*kick* ;(

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Volgens mij staan je aliasen gewoon niet goed...
Heb je een /etc/mail/aliases
en heb je newaliases gedraaid?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Als de mails niet op het goede account aankomen zal dit in de meeste gevallen liggen aan de standaard user die bestaat niet of een allias is niet goed ingesteld..
Ik ga er van uit dat je de local domeins hebt goed staan :/

[ Voor 16% gewijzigd door _MaLa_ op 11-02-2004 18:22 ]

• Renetjuh
  • Niet online
Justin_Time schreef op 11 februari 2004 @ 18:16:
Volgens mij staan je aliasen gewoon niet goed...
Heb je een /etc/mail/aliases
en heb je newaliases gedraaid?
Ik heb geen /etc/mail/aliases bestand

maar... zie reactie op volgende bericht...
_MaLa_ schreef op 11 februari 2004 @ 18:21:
Als de mails niet op het goede account aankomen zal dit in de meeste gevallen liggen aan de standaard user die bestaat niet of een allias is niet goed ingesteld..
Ik ga er van uit dat je de local domeins hebt goed staan :/
Het probleem is dat een mail die ik verstuur vanuit de root account op mijn server naar <user>@<onsdomein.com> gewoon naar onze mailserver zou moeten gaan i.p.v. dat zoals nu het bericht afgeleverd wordt bij de gebruiker <user> op de server waarvandaan gemailed wordt. Dus de mails gaan in principe wel naar het juist account. Omdat ik mail naar een user op ons domein denkt de mailserver dat het lokaal afgeleverd moet worden terwijl dit dus niet zo is....

Ik heb onze domeinnaam toegevoegd in het sendmail.cf bestand (Achter de Dj parameter)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 09:57

Whizzer

Flappie!

Om dit te doen kun je de smart-host of mailertable gebruiken...
In het geval van de smarthost moet je in de mc file even het volgende statement opnemen:
code:
1
define(`SMART_HOST', `[172.19.40.150]')

waarbij natuurlijk dat 172 ip het ip nummer moet zijn van de mail server van je provider... In dit geval wordt ALLE email gestuurd via die smart host...

Als je echter alleen de mail voor je eigen domein op een gedefinieerde mailserver neer wilt leggen, dan moet je met de mailertable aan de slag. Kijk of je en de bestanden "local-host-names" of sendmail.cw (als je deze hebt) niet je lokale domein hebt staan. Staat ie er wel in, dan wil ie daarvoor local delivery doen. Zo niet, kijk dan nog even in je sendmail.cf naar de regels die beginnen met "Cw" (dus grep ^Cw sendmail.cf). Dan zijn ook domains waar ie local delivery voor doet. Sendmail moet je na wijzigingen hierin even opnieuw starten

Vervolgens zet je in de mailertable de volgende regel:
code:
1
onsdomein.com                       emstp:[die.bepaalde.mailserver]

Sendmail zal (mits sendmail mail voor deze domain's maar relay'en middels de access file of relay-domains) niet mail voor dat domein doorsturen...

Ik denk zelf dat je beter af bent met de smart-host optie.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Renetjuh
  • Niet online
Whizzer schreef op 12 februari 2004 @ 13:11:
Om dit te doen kun je de smart-host of mailertable gebruiken...
In het geval van de smarthost moet je in de mc file even het volgende statement opnemen:
code:
1
define(`SMART_HOST', `[172.19.40.150]')

waarbij natuurlijk dat 172 ip het ip nummer moet zijn van de mail server van je provider... In dit geval wordt ALLE email gestuurd via die smart host...

Als je echter alleen de mail voor je eigen domein op een gedefinieerde mailserver neer wilt leggen, dan moet je met de mailertable aan de slag. Kijk of je en de bestanden "local-host-names" of sendmail.cw (als je deze hebt) niet je lokale domein hebt staan. Staat ie er wel in, dan wil ie daarvoor local delivery doen. Zo niet, kijk dan nog even in je sendmail.cf naar de regels die beginnen met "Cw" (dus grep ^Cw sendmail.cf). Dan zijn ook domains waar ie local delivery voor doet. Sendmail moet je na wijzigingen hierin even opnieuw starten

Vervolgens zet je in de mailertable de volgende regel:
code:
1
onsdomein.com                       emstp:[die.bepaalde.mailserver]

Sendmail zal (mits sendmail mail voor deze domain's maar relay'en middels de access file of relay-domains) niet mail voor dat domein doorsturen...

Ik denk zelf dat je beter af bent met de smart-host optie.
Thnx, ik ga het straks even proberen :)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 09:57

Whizzer

Flappie!

geen bericht == goed bericht???

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Pagina: 1