[Win 2000/XP] Krijgt elk object een uniek nummer?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Beetje raar topic titel.. maar zal hem even uitleggen. Op dit moment zit ik hier met een applicatie die een rare eigenschap heeft. Het volgende:

1. Je installeerd de applicatie
2. Je koppelt de applicatie aan een inbelverbinding
3. Dit werkt
4. Hierna verwijder je de aangemaakte verbinding (die ik eerst zelf heb aangemaakt)
5. Daarna maakt je de verbinding opnieuw aan met precies de zelfde naam.
6. Je probeert in te bellen, maar dit werkt niet
7. Na het opnieuw koppelen werkt het wel.

Op zich is er een simpel antwoord voor dit "probleem", maar ik ben de naam kwijt hoe dat door Microsoft in Windows word genoemt. Wat bedoel je nou eigenlijk? :) Nou elke object in Windows (zo ook deze inbelverbinding) krijgt een uniek nummer.

Hoe heet dit unieke nummer in Windows?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

The Real Falcon schreef op 10 februari 2004 @ 10:04:
Hoe heet dit unieke nummer in Windows?
een SID?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Dat dacht ik dus ook, alleen dat is volgens mij de ID van het je gehele pc.

• Spike-man
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 07:13
The Real Falcon schreef op 10 februari 2004 @ 10:22:
[...]

Dat dacht ik dus ook, alleen dat is volgens mij de ID van het je gehele pc.
SID staat voor security identifier . Dit is een uniek nummer wat toegewezen wordt aan groepen, users of computer accounts in de Active Directory. Windows gebruikt deze sids voor interne processen ipv de namen die wij weer zien.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt.

Scorito: FC Bal op ons dak

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:19
het kan ook de GUID zijn (global unique identifier).

zie:
GUID

A GUID (global unique identifier) is a term used by Microsoft for a number that its programming generates to create a unique identity for an entity such as a Word document. GUIDs are widely used in Microsoft products to identify interfaces, replica sets, records, and other objects. Different kinds of objects have different kinds of GUIDs - for instance, a Microsoft Access database uses a 16-byte field to establish a unique identifier for replication.
The nature of certain of Microsoft's GUIDs, the use made of GUIDs, and the potential for abuse arising out of GUIDs, have raised concern among privacy advocates. In March, 1999, a request was made to the U.S. Federal Trade Commission to investigate Microsoft's use of GUIDs.

The controversy relates especially to GUIDs attached to Office 97 and Office 2000 documents. The GUID numbers generated for Office documents on Mac and networked PCs have been found to incorporate the unique identification number of the computer's card. The fact that Office documents, such as a Word file or an Excel spreadsheet, contain a GUID is not made evident to users. There are a number of reported incidents in which the author of a document could be traced by the GUID in the document, even in circumstances where the author had taken exceptional care to maintain their anonymity.

In response to expressed concerns, Microsoft has released a patch for Office 97 SR2 which disables the GUID function, and a utility to remove GUIDs from existing documents.

Concerns about the GUID parallel similar concerns about the potential for abuse of Intel's processor serial number.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties.. .maar deze unieke nummers worden gebruikt door ADS. Hoe zit het Windows lokaal?

• Spike-man
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 07:13
Real Falcon, wat wil je nu eigenlijk met dat nummer? Moet die verbinding opnieuw aangemaakt worden?

Ik snap namelijk niet zo goed wat je bedoelt :?

Scorito: FC Bal op ons dak

Verwijderd

SIDs worden door van alles gebruikt, niet alleen in een ADS-omgeving. Een object deleten en opnieuw aanmaken met dezelfde naam, is niet hetzelfde object want de SID zal anders zijn.

Zie het als volgt: elk object krijgt bij creatie een SID mee. Deze SID is het handvat wat Windows gebruikt om het object te identificeren. De naam van het object doet niet ter zake, het wordt niet door Windows gebruikt, het dient alleen ter verduidelijking voor 'domme' mensen ("jansen" is beter te onthouden dan een hexadecimaal getal van x cijfers). Een naam is niets meer dan een property van een object.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
RefriedNoodle... dit wou ik even weten! Ik zat dus in de goede richting.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
The Real Falcon schreef op 10 februari 2004 @ 15:21:
RefriedNoodle... dit wou ik even weten! Ik zat dus in de goede richting.
Je zat helemaal goed, bingo :P Let er op, als je een user verwijdert (SID dus, waar in een van de db velden een displayname tagje aan hangt) verijnietig je ook onderliggende objecten, zoals encryptiesleutels. Pas er dus goed mee op ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
COM objecten gebruiken GUIDs, en de term koppelen suggereert voor mij meer COM dan security.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1