OpenType-font met TTF-extensie

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Ik heb een bepaald font (erasbd.ttf) geïnstalleerd middels de 'install font'-optie binnen Control Panel. Als ik vervolgens naar de map 'Fonts' ga en kijk, zie ik voor dit font het icoontje van TrueType staan (logisch i.v.m. ttf-extensie).

Als ik echter het font-bestandje open, en bekijk in WindowsFontViewer zie ik dat het een OpenType-font betreft. Nadat ik WindowsFontViewer sluit, heeft het icoontje zich gewijzigd in het icoon van OpenType (Zo'n groene 'O').

Ook is er iets veranderd in de functionaliteit van het lettertype, want alleen na bovengenoemde open- en sluitactie, worden de extra features van OpenType actief (zoals het werken met het Euro-symbool in dat lettertype).

Een zoektocht levert de volgende informatie op:

- OpenType heeft een uitgebreidere tekenset als TrueType.
- Opentype draagt de extentie *.otf.
- Als de naam van een OpenType-bestand op .TTF eindigt, wordt intern gebruik gemaakt van TrueType-codering.

Is iemand bekend met dit fenomeen; dat de extra features pas actief worden na openen en sluiten van het bestand? Of is dit wellicht een bug in mijn windowsversie (2000) of font-bestand?

Is er een handigere manier om dit soort letterypes te installeren, zodat het zoeken naar de font-map, en het openen en sluiten van alle afzonderlijke font-files niet meer nodig is?

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Windows 2000 en XP ondersteunen OpenType fonts standaard. Daarvoor was een fontmanager nodig. Wil je fonts beheren dan kun je daarvoor ATM(Light) installeren van Adobe. Of Suitcase van Extensis. Dat zijn wel de meest bekende en gangbare fontmanagers.

Nu doet Adobe weinig aan ATM en is dat vrij bejaard aan het worden. Dus ik zou voor Suitcase gaan. Hoewel er van ATM wel een gratis Light versie te downloaden is.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Het probleem ligt niet zozeer in het beheren van lettertypes, maar de moeizame installatie-handeling.

Ons bedrijf gebruikt in haar communicatie het bovengenoemde lettertype Eras. Dit moet op elke PC worden geïnstalleerd, maar vergt tot nu toe nog de extra handeling van openen en sluiten in WindowsFontViewer om m te 'activeren'.

Verdere speutocht levert het volgende:

OpenType fonts may have the extension .OTF or .TTF, depending on the type of outlines in the font and the creator's desire for downlevel compatibility.
* Fonts with CFF data always have an .OTF extension.
* Fonts containing TrueType outlines should use the .TTF extension to enable the font to be used under older versions of Windows. Placing a DSIG table in a .TTF makes it an OpenType font. In the shell of OpenType-enabled systems, the font will be enumerated with an OpenType icon, even without an .OTF extension. However, an .OTF extension can be used if downlevel- compatibility is not an
issue.

Kennelijk herkent Windows2000 niet automatisch het "extended charactermap" van OpenType-fonts, als de extentie *.ttf is. (denk ik)

Heeft iemand hier ervaring mee / info over?

edit:
enkele typo's

[ Voor 3% gewijzigd door Deegroller op 11-02-2004 09:59 ]

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 16:47
Als ik het zo lees zou ik gewoon eens proberen de extensie te veranderen naar .otf
Dan even testen of je gekke dingen tegenkomt, in ieder geval grote kans dat W2000 het wel meteen als Open Type zal herkennen...
However, an .OTF extension can be used if downlevel- compatibility is not an
issue.
[off-topic] En dat noemen ze nu standaard... zucht ;) Vraag me meteen af wat dit dan voor gedonder op een MAc dit kan geven?[/off-topic]

[ Voor 9% gewijzigd door Savantas op 11-02-2004 13:19 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)