Windows XP client op Windows 2000 domain

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het probleem:
- Windows 2000 domain waar geen DNS server op draait
- Windows 2000 clients die er zonder moeite op inloggen
- Nieuwe computer met Windows XP Professional waarmee het maar niet lukt :/

De computer met XP werkt voor de rest perfect en wanneer ik gewoon als Administrator inlog op de PC zelf (dus zonder domein) werkt alles gewoon. De PC kan de PDC ook zonder moeite vinden en pingen (dus op basis van zijn naam) en heeft ook via DHCP automatisch verbinding met het netwerk gekregen (kan ook meteen internetten etc).

Wat er nu precies gebeurt: als ik probeer op het domein aan te melden duurt het eeuwen. Krijg dan eerst de melding dat hij verbinding met het netwerk maakt, en dan - na een kwartier wachten - dat hij mijn persoonlijk instellingen laadt.. en dan gebeurt er echt helemaal niks meer. Op de server is het gebruikersprofiel volledig aangemaakt en ik weet zeker dat het werkt, aangezien ik met elke Windows 2000 client hier gewoon met dat profiel kan inloggen.

Zijn er mensen hier die dit probleem bekend voorkomt en wat kan ik eraan doen?

Bij voorbaat dank :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 22:56
hier op mijn stage plek hadden we eerst ook problemen met een XP client op een domain trappen, we kwamen helemaal het domain niet op, dus wat we hier hebben gedaan is:
bij de TCP opties netbios over TCP/IP aangezet
connecten op de netbios naam van het domain.

dat werkt nu perfect

Verwijderd

Een Windows NT5+ domein zonder DNS wordt ten zeerste afgeraden.

Maar zou het kunnen dat je 2000 clients wel NETBEUI hebben, en de XP client niet? Aangezien dit niet zondermeer op XP kan worden geinstalleerd?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Een Windows 2000 domain zonder dns is dus zonder active directory... kortom gewoon een stand alone server. Of zie ik het verkeerd en gebruik je een bindx.xxx server als dns?

Verwijderd

mutsje schreef op 10 februari 2004 @ 10:50:
Een Windows 2000 domain zonder dns is dus zonder active directory... kortom gewoon een stand alone server. Of zie ik het verkeerd en gebruik je een bindx.xxx server als dns?
Als je op alle clients de hosts file correct instelt dan is er in principe geen DNS server nodig, toch?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

dit klopt en ook in je lmhosts files (netbiosname) of je moet WINS draaien. Maar dan heb je nog steeds niet een domain maar een stand alone server waar je shares kan benaderen.

• Lethalis
  • Niet online
@mutsje:
Active Directory werkt idd niet goed op de server. Ik kan ook shares op de server benaderen door handmatig in te loggen, maar alsnog is het toch best vreemd dat ik met 2000 clients gewoon kan aanmelden op het domein en met XP niet.

Verwijderd

Laat je computer eerst eens op het domein inloggen, en dus "vastlopen"
Reboot en log lokaal in. Wat staat er in je eventlogs?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoe kan je een active directory hebben zonder DNS?.

Je zal toch DNS opnieuw moeten installeren en dan de pc's opnieuw tot het domein laten toevoegen.

Ook : Probeer alles via DNS te laten doen, en doe NETBIOS buiten, windows xp houd er niet van en zal zowizo zeer lastig blijven doen !

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Lethalis
  • Niet online
tc982 schreef op 10 februari 2004 @ 13:47:
Hoe kan je een active directory hebben zonder DNS?.

Je zal toch DNS opnieuw moeten installeren en dan de pc's opnieuw tot het domein laten toevoegen.

Ook : Probeer alles via DNS te laten doen, en doe NETBIOS buiten, windows xp houd er niet van en zal zowizo zeer lastig blijven doen !
Okay, na het lezen van de reacties en andere docs op het internet ben ik er inmiddels van overtuigd dat we DNS moeten gaan draaien op de PDC voor het interne netwerk.

Nu schijnt het zo te zijn dat mijn collega al eens DNS geprobeerd heeft in te stellen hier en dat de DNS server vervolgens middels dynamic updates zijn zone information doorstuurde over alle interfaces om andere DNS servers hiervan op de hoogte te brengen (waaronder externe DNS die hier niet zo blij mee waren).

Dus misschien wat offtopic: hoe voorkom je dat de Windows 2000 DNS service zijn zone-info doorstuurt en er dus niemand last van heeft? Alle clients werken sowieso direct met de PDC.

Verwijderd

Ik weet uit m'n hoofd niet waar, maar de mogelijkheid om zone transfers niet mogelijk te maken is vrij makkelijk bereikbaar in de DNS snap-in.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 15:30:
Ik weet uit m'n hoofd niet waar, maar de mogelijkheid om zone transfers niet mogelijk te maken is vrij makkelijk bereikbaar in de DNS snap-in.
Ook staat dit afaik op een clean install uit. Een zone-transfer naar een andere server moet ook op de andere server aangemaakt worden als 'Secondary Zone' Heb je misschien toch een NT4 BDC en PDC draaien ? Aangezien je de PDC enkele malen uitdrukkelijk noemt.

Zonder een correct voor het Active Directory domein geconfigureerde forward- en een reverse lookup zone gaat XP niet soepel inloggen. Als je geen DNS draait, ben ik ook benieuwd hoeveel meldingen en op welke frequentie je in de event logs krijgt. Zowel op de servers als clients. Het moet deze werkelijk stortregenen als je een Windows 2000 domein draait.
Een 2000-domein zonder DNS kan wel, maar je kan dan ook dit soort dingen verwachten ....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36
Lethalis schreef op 10 februari 2004 @ 15:22:
[...]

Okay, na het lezen van de reacties en andere docs op het internet ben ik er inmiddels van overtuigd dat we DNS moeten gaan draaien op de PDC voor het interne netwerk.

Nu schijnt het zo te zijn dat mijn collega al eens DNS geprobeerd heeft in te stellen hier en dat de DNS server vervolgens middels dynamic updates zijn zone information doorstuurde over alle interfaces om andere DNS servers hiervan op de hoogte te brengen (waaronder externe DNS die hier niet zo blij mee waren).

Dus misschien wat offtopic: hoe voorkom je dat de Windows 2000 DNS service zijn zone-info doorstuurt en er dus niemand last van heeft? Alle clients werken sowieso direct met de PDC.
Door een paar DNS whitepapers te lezen, dan een DNS-ontwerp te maken en dan dat ontwerp te testen en pas daarna te implementeren, en dat alles ipv zomaar iets installeren waarvan je niet weet hoe 't werkt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Pagina: 1