Toon posts:

ADSL op AS400 werkstations

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een bedrijf met een (10 jaar??) oud AS400 netwerk en dito werkstations (Gedeeltelijk AS400 en gedeeltelijk W98se en WXP) heeft mij gevraagd om ADSL voor hun aan te vragen. Ik ben zelf helemaal geen kenner van dit OS en wil mij er dus ook absoluut niet aan wagen om de aansluiting op de server te maken. Mede doordat deze voor boekhoudkundige doeleinden wordt gebruikt. Wat kan ik het beste doen? moet ik een multi-pc modem bestellen en deze met de (5) losse werkstations verbinden??
Dit is overigens een tijdelijke oplossing, dus het moet een beetje beunhaasachtig gebeuren. Volgend jaar komt er een compleet nieuw netwerk.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Als je geen verstand hebt van AS400 zou ik er niet aan beginnen. Ik zou gewoon voor een goedkoop adsl modem/router gaan en deze verbinden met de 5 windows clients.

Verwijderd

Topicstarter
En dan loop ik dus geen enkel risico neem ik aan? Wanneer nodig kan ik in een W98 of een Wxp werkstation gewoon een ethernetkaartje bijplaatsen?
Welke modem/router zou je aanraden?

Bedankt!

Verwijderd

Tsja wat is geen enkel risico. Van buiten zullen ze niet zomaar naar binnen kunnen. Maar een goede antivirus scanner, geupdate werkstations, en gebruikers die eerst lezen voordat ze klikken is wel zo fijn.
Maar daarnaast zijn er volgens mij niet zo heel veel virussen die het gemunt hebben op het AS400 platform.

Kijk eens naar de draytek serie. (Ik dacht dat die 2200 ook geschikt is voor adsl)

Verwijderd

Topicstarter
Martijn bedankt!
Ik ga er mee aan de gang!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vermoed dat die werkstations met twinax aan de AS400 gekoppeld zijn? Voor ADSL/internet moet je inderdaad een ethernet netwerk maken, dus alle werkstations van een ethernetkaartje voorzien + cat5 kabels trekken naar de switch/adsl router.

Verwijderd

Topicstarter
Quantor ook bedankt! Dat is nu inderdaad de planning. De kabels die er nu liggen hebben een doorsnede van circa 2cm (!) en pluggen van een cm of tien. Daar blijf ik dus maar vanaf.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:08

DJ

Als ik me niet vergis kun je IP draaien over Twinax. Is een tijdje geleden dat ik met Twinax gewerkt heb, maar volgens mij moet dat kunnen.

Trouwens, het is geen AS400 netwerk (Servers maken hooguit onderdeel uit van een netwerk), maar een Twinax netwerk, of een Ethernet netwerk, of een Tokenring netwerk.

Die laatste optie, Tokenring, kan ook heel goed zijn wat jij daar hebt, maar dan niet met UTP bekabeling, maar met ICS bekabeling. Zijn grote stekkers, vierkant. En ook dikke kabels.

Check even wat voor bekabeling ze hebben, en wat voor netwerk (Twinax, Tokenring, Ethernet . . .). En daarna of de AS400 systemen en werkstations IP aankunnen.

In principe is het niets meer of minder dan een ADSL router in het netwerk hangen, vooropgesteld dat je een router kunt aansluiten in dat netwerk.

Als het inderdaad een Twinax of Tokenring netwerk is dan kun je een AS400 laten uitrusten met een Ethernet kaart en daarop de ADSL router aansluiten. Daarna de AS400 laten routeren (zal wel wat moeite kosten, maar dan meer vanwege de centen). Een goedkopere oplossing is misschien inderdaad een apart Ethernet netwerkje aan te leggen waarover de ADSL verbinding gerouteerd wordt.

Overigens, een 10 jaar oude AS400 is niet vreemd hoor. Die machines gaan jaren langer mee dan een gemiddelde (PC)Server ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ik neem aan dat de AS400 werkstations gewoon terminals zijn??

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als het terminals zijn, dan kun je internet wel zo goed als vergeten, een internet pagina op "green-on-black" kijken is niet echt wat je wilt.

Dus ik vermoed dat het gewone pc's met een emulatiekaart zijn, tegenwoordig is dat allemaal software en kun je gewoon over ethernet je AS400 bereiken.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 12:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Deadeye schreef op 10 februari 2004 @ 12:50:
ik neem aan dat de AS400 werkstations gewoon terminals zijn??
Lees eens:
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 08:31:
Een bedrijf met een (10 jaar??) oud AS400 netwerk en dito werkstations (Gedeeltelijk AS400 en gedeeltelijk W98se en WXP)
[...]
Mijn zinnige bijdrage :P :
Voor een virus hoef je met die AS/400 niet zo bang te zijn, de AS/400 heeft totaal geen last van PC-virussen en AS/400 virussen zijn erg zeldzaam. AS/400-trojans komen iets vaker voor, maar worden over het algemeen niet via internet verspreid. Eventueel kunnen PC-virussen wel op de IFS worden opgeslagen, dus die moet ook geregeld daarop worden gecontroleerd. Het is mogelijk om met de AS/400 terminals het internet te benaderen, maar dat kost een hoop (waarschijnlijk veel te veel) tijd en moeite. Gegeven dat het een gemengde omgeving is qua terminals en PC's met terminalemulatie, de opgegeven doorsnede van de kabels en de lengte van de pluggen denk ik wel dat het veilig is om aan te nemen dat er een twinax netwerk ligt :P

Als er (uiteindelijk) toch een compleet nieuw netwerk komt, zou ik ook voor de AS/400 een ethernet kaart bestellen (vrij prijzig) en één PC inrichten als internet-server.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT
Als er (uiteindelijk) toch een compleet nieuw netwerk komt, zou ik ook voor de AS/400 een ethernet kaart bestellen (vrij prijzig) en één PC inrichten als internet-server.
Die zijn inderdaad al redelijk prijzig, maar voor sommige oudere types AS/400's worden het echte woekerprijzen... :/

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 12:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Predator schreef op 11 februari 2004 @ 19:09:
[...]
Die zijn inderdaad al redelijk prijzig, maar voor sommige oudere types AS/400's worden het echte woekerprijzen... :/
Voor dat soort prijzen loont het inderdaad haast om een nieuwe AS/400iSeries aan te schaffen met de nieuwste versie van OS/400, wat op zich toch al geen kwaad idee is als toch het hele netwerk vernieuwd wordt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1