Ik weet het nu ook niet meer......

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Alien_
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-06 23:15
hey,
ik heb al een aantal keer gepost met dit zelfde probleem, en al die ideen en adviesen heb ik geprobeert, maar helaas.

Mijn probleem is dat mijn netwerk het niet doet, het is een coax netwerk tussen 2 pc's(ip's: 10.0.0.1 en 10.0.0.2) met Win 98.
De kabel en terminators en splitters zijn doorgemeten en waren OK, ik heb alle protocollen geistalleerd(NetBeui , Tcp/ip, Client f. Mircos. Networks), ik heb m'n HD en andere zooi geshared, en heb file sharing aanstaan (ook heb ik bij beide dezelfde workgroup ingesteld).
En toch krijg ik het niet voor elkaar dat die 2 pc elkaar zien(pingen gaat ook niet, maar ze zien zichzelf wel in 'network neighbourhood').
de kaarten (3com etherlink III isa) zijn goed geinstaleerd, volgens 'system properties'.
dus wat is nou het probleem.....zijn de netwerkkaarten stuk??????
bvd
_Alien_

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hé, dit klinkt me verduveld bekend in de oren.... heb ik ook gehad, dus.

Gebruik je toevallig Windows 98 SE ? Zoja, tadaa : probleem gevonden : downgraden naar Win98 (First Edition) lost alle problemen op....

Vind het nog steeds een wazig probleem...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Staat je netwerk-login op 'client for Microsoft networks'? Dus niet op die Family login? (was mijn probleem)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Kan je wel jezelf pingen? Zoja dan is er iets mis in de communicatie, zonee dan heb je iets raars ingesteld in het netwerk.

Oja, heb je wel een submask opgegeven, 255.255.255.0 bijv.

• _Alien_
-> nee ik heb niet Win 98 SE(dat kan ik tenminste nergens vinden)
-> mezelf pingen lukt wel, en ik heb de subnetmask goed staan.
-> ja ik heb hem op client for mircosoft networks staan
dus...tja...ik zei ook al, ik weet het niet meer..... :(

Verwijderd

Dit klinkt heel erg bekend. Ik heb het ook gehad. Wat bleek nou, Windows zat weer eens te blaaten (as usual) aangezien het ISA kaarten zijn moet je ze zelf het goede irq toewijzen. Windhoos kiest er gewoon 1 die vrij is. Je kaart hoeft echter niet ook op dat irq te staan. Windhoos geeft dan geen probleem aan maar dat is er dus wel. Ik kreeg testproggie bij mijn kaartjes en daar mee kon je het irq van de netwerkkaart instellen. Zet die gelijk aan die van windhoos (of andersom). En bij mij werkt het.

• _Alien_
in het irq datie nu zit geeft hij geen problemen, maar kan dat dan toch nog fout zijn?
ik zal daar wel ff voor kijken.

• FaceMan
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-08 23:33
ook zo'n probie gehad,

was irq prob, windhoos gaf geen problemen aan, hij zei dat de apparaten goed werkten....
maar de kaart had dus een heel ander irq dan windhoos hem had toegewezen....

Kijk dat maar eens na, en het klopt dat windhoos geen foutmelding geeft......

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:47
Ik werk voor een helpdesk en daarbij is het oplossen van dit soort problemen met 3COM's een soort routine geworden :) Doe het volgende (doe ik ook altijd):
- Verwijder de kaart in je Windows configuratie.
- Start het DOS-configprogramma van 3COM (3c5x9cfg.exe). Niet in Windows draaien, maar eerst Exit to DOS doen.
- Zet daarin PnP op de kaart uit.
- Kies een vrij IRQ (moet je vantevoren even in Windows kijken wat er nog echt vrij is) en stel dit op de kaart in. Dit wordt in de hardware op de kaart zelf opgeslagen.
- Start opnieuw op.
- Ga naar je bios.
- Ga dan naar PnP/PCI configuation oid.
- Kies daar de optie die lijkt op: Assign IRQ x to ISA (waarbij x het via 3c5x9cfg.exe ingestelde IRQ is) en zet dat op "yes". Misschien moet je hier eerst de optie PnP OS op "no" zetten.
- Start de pc opnieuw op en stel de kaart handmatig in. (3COM Etherlink III in ISA mode).

Presto! Zou moeten werken. Als je 3c5x9cfg.exe niet hebt, stuur me dan een mailtje (vitriool@dds.nl).

• _Alien_
Biobak>> PnP uitzetten?, maar het is helemaal geen PnP....anyway, ik zal dat proggie van jou proberen (ik heb je gemaild).

• biobak
De 3Com kaart (EL III) heeft de mogelijkheid voor ISA PnP. ISA PnP werkt echt beroerd dus dat zet ik standaard altijd uit. Misschien staat het bij jou al uit? Is het een 2e hands kaart?

• _Alien_
ja het is een 2e hands kaart, maar volgens degene van wie ik hem kocht isie nog OK.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:24
Is het toevallig nie een combo-kaart die geconfigureerd is voor UTP??

• _Alien_
mmh ik heb wat testjes uitgevoerd, en met dat proggie van Biobak de kaart ingesteld.
Hij doet het nog steeds niet, maar bij een van die tests, de echotest, kon de en pc wel met de andere communiceren(hij ontving het signaaltje).
Domino>> kan dat?, het is idd een combokaart, waar kun je zien ofie voor UTP is ingesteld?????

• biobak
Je kan UTP of BNC met 3c5x9cfg instellen. Moet je bij "Transceiver type" voor TP (twisted pair) of coax kiezen.

• _Alien_
Op beide kaarten heb ik coax ingesteld, de loopback en echo tests gedaan ( en die deden het OK), maar in windows nog steeds niets.
Pingen lukt ook niet, alleen maar 'request timed out'.....
ik snap er echt helemaal niets meer van...
iemand nog tips..???
A.

Verwijderd

Gewoon van vooraf beginnen:

kaarten softwarematig eruit wippen, opnieuw installeren, en dan de volgende instellingen gebruiken:

Microsoft networks
Dial up adapter
3Com adapter
TCP/IP
IPX/SPX
(Eventueel) Bestands sharing

Nu even wat andere IP-adressen aanmaken:

192.168.0.1
192.168.0.2

Subnet: 255.255.255.0

Rebooten, even pingen, kijken wat ie doet...

Oh ja, even je HD's sharen, anders meldt ie zich niet echt lekker aan op het netwerk....

BTW: Windows98SE kan je makkelijk gebruiken voor dit soort grappen en grollen, ligt nl niet aan je OS....

Enne... check tegelijk even je terminators op je Coax-kabel....

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 22:44
heb ik een keer gehad: netwerkje tussen vier compu's (coax), mijne (aan het eind) deed het niet, anderen wel. klooien, klooien klooien, uiteindelijk bleek dat ik een connector verkeerd had gestript en dat er kortsluiting ontstond.

zijn altijd leuke geintjes

balk

• _Alien_
Snuffie> dat heb ik al tig keer gedaan, maar elke keer hetzelfde gekloot...., en het vreemde is dat deechotest het wel doet maar pingen niet. :(
anyway, ik kijk wel ff verder....

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij mij wil het verwijderen en toevoegen van `microsoft networking` wel helpen.
Gebruik je op een van de 2 comps ook internet ? ( 2 ethernetkaarten ). zoja..haal d einternetkaart eruit om te kijken of het zo lukt.
2 kaarten willen wel eens moelijk doen zodat je wat irq`s of interupts moet wijzigen.
Als je internet wil sharen zou ik toch even op zoek gaan naar win98 se. werkt bij mij prima :]
Succes
Pagina: 1