[XP] Portforwarding Alcatel Speedtouch in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 15:33

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een thuisnetwerk met een PC1 (=server) en PC2 (=client) die rechtstreesks met elkaar verbonden zijn d.m.v. cross cable. Op beide PC's wil ik een FTp server draaien in dit geval BulletFTP Pro.
Het is me al wel gelukt om vanaf buitenaf (kameraad) zowel op de server als op de client in te loggen en te kijken in een root, maar tegelijkertijd wil niet.
Moet ik bij NAT (NAPT) nu twee portforwardingsrules zetten? Er is geen ICS firewall op de server aangevinkt, maar ik maak wel gebruik van ICS op de client.

Dus 1 rule voor de server PC1, met een inside IP van de server en een portforwarding inside 21 en ouside 21

En 1 rule in voor de client PC2, met een inside IP van de server en ........hoe verder?

Edit:

1e rule:
10.0.0.152 (server IP) inside port = 21 outside poort = 21

2e rule:
192.168.0.250 (client IP) inside port 21

Het is misschien een kleine instelling maar ik kom er niet uit !!!

Groet,

Machiel

[ Voor 9% gewijzigd door M. Mulder op 10-02-2004 01:27 ]

Verwijderd

Je wil dus poort 21 forwarden naar twee machines :? Dat zal je niet lukken, je kunt één poort logischerwijs maar naar één IP-adres forwarden. Een oplossing is om de tweede FTP-server op een andere poort te draaien, zoals 1100 :)

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ja dat was dus de bedoeling, maar wil dus niet.
Goed, maak ik dan een extra rule bij het NAT gedeelte van de alcatel of (ICF staat nu aan) maak ik alleen een rule in de (ICF) tussen de server en de modem.

Als je een NAT (NAPT) rule toeveogt bij de modem dan zie je diezelfde rule terug bij de internet-gateway bij ICF. Moet daar een rule bij?

Of moet er een rule worden aangemaakt bij ICF-gedeelte van de lankaart die verbanden is met de alcatel speedtouch?

Machiel

Verwijderd

Sorry, maar van bovenstaande kan ik echt niks maken. Drie keer gelezen en ik snap nog steeds niet wat je bedoelt :?

Anyway, zo moeilijk is het niet. Je maakt gewoon een tweede portmap aan, op exact dezelfde wijze als je met poort 21 gedaan hebt, maar dan met een andere poort. Je zorgt dan dat de FTP-server op de tweede PC niet op poort 21 luistert maar op de poort die je net geforward hebt. Bijvoorbeeld:

x.x.x.x:21 -> 192.168.0.1:21
x.x.x.x:1024 -> 192.168.0.2:1024

Waarbij x.x.x.x je externe IP-adres is.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Hee, het is mij gelukt.

IK HEB NU 2 napt RULES AANGEMAAKT:

1e
10.0.0.152:21 unspecified:21
2e
10.0.0.152:1024 unspecified:1024

Ook heb ik bij de firewall (ICF "Internet Connection Firewall") die ik kan benaderen door naar de eigenschappen --> tabblad geavanceerd --> instellingen te gaan van de lan-kaart die rechtstreeks met de alcatel speedtouch is verbonden de poorten 21 en 1100 losgezet (poort 21 met host 10.0.0.152) en (poort 1024 met host 192.168.0.2)

Ik denk dat ik al weet wat je niet snapt:

Bij netwerkverbindingen in het configuratiescherm komt als ik op internet ga met adsl een internet-gateway er extra bij als verbinding. Als ik daar daan naar eigenschppen --> instellingen ga, dan zie ik daar exact dezelfde NAPT-rules staan als waar ze staan wanneer ik met 10.0.138 mijn alcatel speedtouch modem benader ---> advanced --> NAT.

Deze regel lees je maar 1 keer als het goed is, omdat ik het echt niet duidelijker kan uitleggen.
Thanks voor je adequate reply.

Groet,

Machiel

[ Voor 7% gewijzigd door M. Mulder op 22-03-2004 23:26 ]