TFT scherm geeft rare beelden achtergrond

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik was laatst bezig met een computer met een Hansol 15 inch TFT scherm. Ik was in de bios bezig en ik zag heel licht het Windows 98 logo op de achtergrond ingebrand leek het wel. Dat was de hele tijd. Toen in DOS ook. Ligt dit aan de monitor of videokaart. Er zit wel een OB SIS 651 ofwel SIS 315 VGA kaart in.

In Windows zag ik het ook heel licht maar zoals die dan opstart in de bios zie ik vaak het laatste scherm. Dus als het logo van W98 opkomt dan zie je dus de Bios instellingen nog duidelijk. Is dit een kwaal van de monitor? Of een bios instelling dat de VGA kaart shadow bios aanstaat die ik ook uit en aan heb gezet?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Is dit een kwaal van de monitor?
Ja, heeeele oude en brakke LCD's hadden dit probleem nog wel eens. Het verbaast met dat het nu nog steeds voorkomt.
Of een bios instelling dat de VGA kaart shadow bios aanstaat die ik ook uit en aan heb gezet?
Nee, dit heeft niks met BIOS instellingen te maken.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
ik zag heel licht het Windows 98 logo op de achtergrond ingebrand leek het wel.
Dat fenomeen is weer helemaal terug bij TFT-schermen.
Daar zijn al meerdere topics over geweest. Ook bij programma's zoals Radar waren er mensen die een logo van een TV-zender ingebrand op hun TFT-TV hadden.

Bij CRT beeldschermen heb je het tegenwoordig vrijwel nooit meer, maar bij de huidige TFT schermen komt het wel weer voor. Blijkbaar is de forfor-laag die de kleur afgeeft niet zo dik/sterk en slijt dus sneller dan bij een CRT.

Senile! Senile Oekaki

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

_bas_ schreef op 10 februari 2004 @ 11:51:
[...]
Bij CRT beeldschermen heb je het tegenwoordig vrijwel nooit meer, maar bij de huidige TFT schermen komt het wel weer voor. Blijkbaar is de forfor-laag die de kleur afgeeft niet zo dik/sterk en slijt dus sneller dan bij een CRT.
In een LCD scherm zit geen fosfor hoor, maar Liquid Crystals. Een dunne laag vloeistof die polariseert als er stroom op staat. Combineer dat met een polariserende filter ervoor, en je kan per sub-pixel bepalen hoeveel licht er doorgelaten wordt.

Maar goed, het klopt wel: "inbranden" kan nog steeds, al zit er bij LCD schermen een ander mechanisme achter, heeft te maken met chemische degradatie van de vloeistof in het scherm.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is een Hansol. Misschien is dat het probleem. Nee geintje maar je zit gewoon de afdrukken van bijvoorbeeld wat in Config.sys en autoexec.bat heeft afgespeeld in je windows 98. Ik weet dat de stroom niet 100% is want de vorige Compaq 17 CRT heeft het leven gelaten na flikkering door het beeld heen. Ik heb het wel licht bij een Benq gezien die dus No signal achter laat terwijl dat nergens te bekennen is. Ik denk zelf dat dat is ingebrand maar ok.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!