Toon posts:

Gigabyte 8KNXP SATA OC probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Medetweakers.

Heb al enkele maanden een 8KNXP mobo maar heb een vreemd overclock probleem: met IDE schijven krijg ik het systeem tot 3.6 Ghz maar zodra daar een SATA schijf bijkomt (zijn er nu twee) dan kan ik tot max 3.2 een fsb mhz omhoog en het systeem geeft een blauw scherm bij de eerste bootseconde van Windows XP. Ik weet ondertussen dat het aan de SATA controller ligt. Deze valt schijnbaar buiten de buslock van het mobo. Het lukt niet op de intel als op de Silicon Image controller. Heeft iemand een idee heb nu een redelijk mooi oc systeem maar dit probleem houdt me tegen er gebruik van te maken. Help een los controllerkaartje soms? koop anders wel een Adaptec controller kosten nog geen €40 dus.

Mijn spec:

Mobo: 8knxp rev 1.0 F9 bios
Cpu: Intel Pentium 4 rev C 3.0 Ghz 800FSB
Ram: 2x 256 MB Corsair 500Mhz modules in Dual Channel (matched pair)
Voeding: Enermax 365 Watt
Videokaart: MSI FX5200 Personal Cinema (ja weet het geen vette kaart, maar ik game niet erg veel)
Harddisk: 2x IBM 40GB 7200 RPM in RAID 0 stripe set
1x WD1200JD 120GB SATA
1x Maxtor Diamondmax 9 200GB SATA
Koeling: Thermaltake Aquarius + diverse fans

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen weet het zelf niet meer ondertussen.

Alvast enorm bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 22:43:
[...]
Deze valt schijnbaar buiten de buslock van het mobo. Het lukt niet op de intel als op de Silicon Image controller.
[...]
koop anders wel een Adaptec controller kosten nog geen €40 dus.

Mijn spec:

Mobo: 8knxp rev 1.0 F9 bios
Cpu: Intel Pentium 4 rev C 3.0 Ghz 800FSB
Ram: 2x 256 MB Corsair 500Mhz modules in Dual Channel (matched pair)
Wat je al zegt, de lock van de sata is er niet. Staat ook in de bios als je clock-stettings aanpast (heb zelfde mobo). Een ander controllerkaartje helpt, want die zit op de gelockte PCI. Maar waarom 8)7 , het hebt op de 8knxp al 2 raidcontrollers voor sata en nog een voor p-ata. Als het je allen om oc-en te doen was had je eigenlijk ander mobo moeten halen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor het snelle antwoord!

Wat mijn mobo keuze betreft: heb pas twee maanden die twee SATA schijven daarvoor ging overclocken goed. MAar je hebt gelijk had een beetje beter op moeten letten, maar dit soort problemen had ik nog nooit gehoord!

Enig idee welke controller ik het beste kan nemen?
Heb al wat test gelezen maar iemand uit de praktijk weet dat natuurlijk stukken beter ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 23:17:
Heel erg bedankt voor het snelle antwoord!

Wat mijn mobo keuze betreft: heb pas twee maanden die twee SATA schijven daarvoor ging overclocken goed. MAar je hebt gelijk had een beetje beter op moeten letten, maar dit soort problemen had ik nog nooit gehoord!

Enig idee welke controller ik het beste kan nemen?
Heb al wat test gelezen maar iemand uit de praktijk weet dat natuurlijk stukken beter ;)
Bedankt voor het compliment :P maar . . .

Zoals ik al schreef heb ik een 8knxp (rev2) die heeft voor mijn gebruik al zat sata/pata/raidcontrollers. Daardoor ben geen expert op het gebied van extra sata/raid-kaarten (en geen comlpiment waardig daarvoor . . .)

Hoop dat je eruit komt (zonder extra kaart ofzo), want bent zelf in de toekomst van plan om sata's te installeren en oc-en vind ik ook fijn 8) . Dus ben wel benieuwd of iemand mijn post hierboven leugenstraft en verteld hoe het wel kan _/-\o_ !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 23:25 ]

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 23:24:
[...] Dus ben wel benieuwd of iemand mijn post hierboven leugenstraft en verteld hoe het wel kan _/-\o_ !
Dat kan ik je vertellen. Ik heb ook een 8KNXP (rev. 1) en daarin loopt een P4 3.06 op 3600 Mhz in combinatie met 2 Hitachi SATA schijven van 250 GB ieder aan de SATA-intel aansluitingen. Dus het kan kennelijk wel met een fsb533 processor ;)

Verwijderd

Hoi ik bedacht me net ook hoe het kan; Je hebt op de KNXP 2 sata raid controllers. Een van de chipset en een van SiliconImage.

Als je oc-t mbv de FSB gaat ook de snelheid van je chipset omhoog. Ik vermoed dus dat je je HD's op de chipset in sata/raid hebt gezet, en dat daar dus je probleem vandaan komt.

De oplossing is dus, de SiliconImage (=>Sil) SATA controller gebruiken, want die zit op de PCI-bus. En de PCI kan je wel locken in tegenstelling tot de chipset.

Wanneer je de Sil. gebruikt kan je dus oc-en zonder dat snelheid van de SATA te veranderen omdat ie op de PCI bus zit; En dat is dan de oplossing.

Voorzover ik weet kan de Sil. ook gewoon SATA-controller spelen (zonder RAID) als je de RAID niet gebruikt/wil gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip maar deze had ik ook al verzonnnen. werkt dus niet de intel gaat nog verder kwa FSB. maar heb een HIghpoint 1520 controller besteld. we zullen eens kijken of deze gaat werken.

Bedankt!
Pagina: 1