maxtor van raid terug naar IDE

Pagina: 1
Acties:

• flippertw
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11-2021
Hallo,

ik ben van moederbord geswitched dus mijn stripeset raid heb ik teruggebracht naar een normale IDE aansluiting.

Echter......, tijdens de installatie van XP, bij het formatteren van de schijf(bij beide)
geeft de setup aan dat de schijf(en) niet goed zijn.

Iemand ervaring met dit probleem?????

alvast bedankt

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

omdat er alleen maar blokjes data op staan, en geen aaneensluitende stukken is de samenhang ook kwijt.

het beste kan je low level formatteren, een nieuwe set partities maken en die formatteren.

zonder dezelfde raid controller ben je je data kwijt!!!

[ Voor 5% gewijzigd door orca op 09-02-2004 22:48 ]

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
orca schreef op 09 februari 2004 @ 22:47:
omdat er alleen maar blokjes data op staan, en geen aaneensluitende stukken is de samenhang ook kwijt.

het beste kan je low level formatteren, een nieuwe set partities maken en die formatteren.

Waarom in hemelsnaam een lowlevel format, dat moet je mij toch eens uitleggen.

Hij heeft het toch niet over het behouden van zijn data, er onstaan fouten bij het formateren.

[ Voor 11% gewijzigd door mlevd op 09-02-2004 22:52 ]

Verwijderd

orca schreef op 09 februari 2004 @ 22:47:

Meestal waar, maar niet altijd. Had een raid controller en 2 disks. 1 ging in een ander systeem. Mbv GetDataBack toch 90% terug kunnen halen. Maar inderdaad, je loopt een risico....

@TS; de FAQ heef zinvolle tips hierover ;-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lowlevel? Da's echt niet nodig hoor :+ Gewoon een kinda "non-DOS" partitie verwijderen met FDISK of partitionmagic volstaat ook wel :) Echter dan nog zou XP Setup hierover eigenlijk niet moeilijk moeten doen .. Je kunt ook met de ingebouwde diskpart.exe de partities uitstekend beheren. De hamvraag is dan ook hoe jouw IDE configuratie er exact uitziet en welke foutmelding XP setup exact teruggeeft.

edit:
Ik lees echt nergens terug dat de topicstarter zijn data terug wil .. Daarnaast lijkt me een switch van RAID0 naar single disk echt wel een bewuste keuze ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 09-02-2004 22:54 ]

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Weet je zeker dat de master/slave jumpers goed staan, mischien heb je de mogelijkheid om in dos op te starten en op die manier eens te formateren.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet wat je bedoelde. Ik heb dus een 120 GB S_ATA Samsung schijf in Raid aangehangen met een exact dezelfde. Toen bleek dat de andere niet nodig was dus ik kon de andere weghalen en ik wilde WXP installeren en kreeg te zien dat er op een 120 GB dus 240 GB partitie stond. Gewoon even weghalen en je bent klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 01:34

ThaHandy

Discovery Channel

BalusC schreef op 09 februari 2004 @ 22:53:
Lowlevel? Da's echt niet nodig hoor :+ Gewoon een kinda "non-DOS" partitie verwijderen met FDISK of partitionmagic volstaat ook wel :) Echter dan nog zou XP Setup hierover eigenlijk niet moeilijk moeten doen ..
niet dus...

zoon situatie heb ik ook gehad
2 hd's van 120gb in raid 0
ik vond het voor geen meter presteren (onboard ata100->raid mod)
dus ben ik weer van raid naar normaal, echter de hdd's gaven aan dat et 240GB was(ene 200 ander e40 ofzow)

fdisk en pqagic had dus geen zin ( :+ )

met een progje van WD optie "write zero's (0) @ start and end of disk" zoiets als low level deed de truk :) hd was weer 120(114)GB :)

[ Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 09-02-2004 23:04 ]

• flippertw
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11-2021
met een progje van WD optie "write zero's (0) @ start and end of disk" zoiets als low level deed de truk hd was weer 120(114)GB

Bedankt voor de tips allemaal, ik wilde idd mijn data niet behouden maar gewoon een nieuwe cleane installatie doen.

Bij beide disks onafhankelijk van elkaar gaf hij een disk error tijdens het formatteren.

dus nu ga ik eens een lowlevel format proberen

Bedankt

Verwijderd

0000 schrijven is geen low-level format hoor.

Volgens mij kan een moderne IDE schijf niet eens echt fatsoenlijk low-levellen. Daar zijn de koppen te grof voor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ThaHandy schreef op 09 februari 2004 @ 23:03:
niet dus...

fdisk en pqagic had dus geen zin
Ik heb andere ervaringen gehad. Misschien verschilt het wel per controller/array-type. Ik kon bij de Highpoint HPT366 en een Promise Ultra100 met RAID Hack » Fasttrak100 gewoon de schijven loskoppelen en met FDISK een non-DOS partitie weghalen.

Anders kun je ook Debug of MBRWORK proberen? Is makkelijker en sneller dan een uren durende zero fill. Zie de FDISK FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden voor Debug instructies ;)
Pagina: 1