Heatsink Coolermaster HHC-001 en Fan Coolermaster Jet 7 ?

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Ik heb een hele tijd terug voor mijn toenmalige 1800+ een Coolermaster HHC-001 gekocht, en omdat dat de enige (hier verkrijgbare) koeler was die 'm nog redelijk op temperatuur kon houden heb ik 'm maar gehouden, maar wat een lawaai.
Maar goed, je laat het maar zo, want je wil je processortje niet slopen.
Later kocht ik een 2400+ en nam de gok om deze koeler te houden. En ja hoor, hij hield 'm keurig "lauw" !!! Een graadje of 38, hoger is 'ie nooit geweest.
En intussen uitgevonden hoe ik een fannetje op 7Volt kon laten draaien, dus de herrie was al redelijk gereduceerd.
Zelfs na flinke overclock hielde de koeler 'm nog netjes rond de 53 graden stressed.

Maar met de aanschaf van mijn huidige processor (3000+) werd de marge toch wel wat kleiner. Zeker in de staat zoals 'ie nu loopt (11,5x200, 1,725Volt) begon 'ie toch wel op het randje te zitten. Temperaturen rond de 64 graden waren niet abnormaal.

Dus heb maar eens besloten een andere koeler te kopen. Heb wat dingen bekeken en wat reviewtjes bekeken en vond de Coolermaster Jet 7 wel een leuk dingetje.

De prestaties waren een stuk beter, zeker gezien ik de fan met de bijgeleverde fan controller op bijna de zachtste stand had staan (en dat vind ik redelijk stil). Rond de 51 graden is het hoogste wat ik gemeten heb, uiteraard in het BIOS, na een uurtje of 2 Prime95.

Maar... Toen zat ik me eens te bedenken. De HHC-001 heeft een hele mooie heatsink, met heatpipes en is helemaal van koper. De fan van de Jet 7 is een laagje koper met daarbovenop aluminium fins, en lijkt me een stuk minder geavanceerd.
De koelprestaties moeten dus voor een goed gedeelte komen door de fan, tenminste zo lijkt mij.

Zou het nut hebben om de fan van de Jet 7 te slopen en deze op de HHC-001 sink te zetten ? De radiaalfan Jet 7 zou het probleem van een "dead spot" aanpakken, het punt boven de core, waar een normale fan het minst koelt vanwege windcirculatie of weet ik wat...
Zou dit niet perfect werken in combinatie met een volledig koperen heatsink met heatpipes ?

De reden dat ik niet gewoon zelf aan de slag ga is omdat beide koelers mij relatief een flinke duit gekost hebben, en de fans waarschijnlijk niet zonder "bepaalde" handelingen omgezet willen worden, gezien onder andere de maten van de heatsinks (60 x 60 x 25 mm voor HHC en 74x60x40 mm voor de Jet) en de bevestiging van de Jet. Dat gaat dus niet lukken zonder een van de twee grandioos te slopen :+

Mijn vragen dus:

• Zou het theoretisch een verbetering kunnen zijn t.o.v. de Jet 7 heatsink ?
• Is er toevallig al eens iemand op het idee gekomen ?

HHC-001 op Coolermaster.com
Jet 7 op Coolermaster.com

lap tekst...

Verwijderd

Zo te zien past het wel, maar je moet ook ff uitkijken.

Bij je oude koeler zit er namelijk een soort "gleuf" waar de klip inzit. Deze zit bij je nieuwe niet. De reden hiervoor is dat daardoor alle lucht tussen de fins door wordt geduwd. Die fins staan dan ook 90 graden gedraaid tov die bij je oude koeler.

Kortom als je de radiaal vent. gewoon erop maakt schiet de meeste lucht door die "gleuf" en dat is misschien niet je bedoeling.

Al met al weet ik niet of je er wat mee opschiet, maar het kan wel natuurlijk.

Ik zal ff terugkijken in dit topic om te zien wat je ervan gemaakt hebt, succes !!

Verwijderd

De HHC-001 is stukken beter als die andere koeler van je...

Echter de goede performance heft hij pas met een airflow van ca. 20 CFM minimaal.
Standaard zit daar een high speed fan opdie 36CFM leverd.

Als je die high speed fan laat draaien op 7 volt, dan stort de flow extreem in; ik schat zo'n 10-15CFM. Beter is het om je fan op 10 Volt te laten draaien, het geluid neemt dan sterk af en je flow verdubbeld minstens.

Mocht je die andere fanblower erop willen zetten, dan win je op 7 volt wel veel flow tov. die high speed delta, maar op 12 volt maakt hij desondanks ook een takkeherrie en is nog steeds de flow begrenst tot ca. 20-25CFM, niet meer.

Beter is het om je HHC-001 heatsink te gebruiken met een 80mm fan die minimaal 30CFM leverd. Bijv. een Pabst, Sunon, of YS-tech. Dan gaat je geluid stukken naar beneden en de flow is toch hoog genoeg.

Ondanks die fanadapter en die dead-spot van die grotere 80mm fax, zul je zien dat op dit type heatsink (doordat de hitte via de heatpipes naar de buitenzijden wordt geleid) je toch een goed rendement hebt.

Ikzelf heb het zo gedaan, en mijn proc werd maar '-5 graden warmer tov. full speed 60mm herriefan. Dit met een Pabstfan, 28CFM.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
je kan ook de cooler van de Aero 7 los kopen... het is gewoon een 80mm fan.

Moet zeggen dat de hele Aero 7 kit ook prima werkt... Met mijn specs issie rond de 47 graden stressed.

Verwijderd

Ik heb zelf een HHC-L61 (koelblok is hetzelfde als een HHC-001) met een 80mm fan erop (wordt zeer binnenkort een 92mm), en op basis van de specs zou ik die JetFan niet eens overwegen:

Aero JetFan:
12.0~22.1 CFM
21~41 dBA

Papst 92mm:
35.9~60.0 CFM (afhankelijk van model)
23~39 dBA (afhankelijk van model)

Van de 80mm Papst fans voldeden ze bij mij pas vanaf >28CFM bij Athlon 2600+. Ik raad je dan ook aan om tenminste 36~38 CFM te nemen - je kunt hem tenslotte altijd nog lager tweaken (baybus, weerstand, diode, 7V truuk etc).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 12:46 ]

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Jullie zeggen dus eigenlijk, kijk alleen naar de CFM. Tuurlijk had ik een fan adaptortje kunnen kopen, maar...

Wat ik zie is dat een koelblok met een koperen basis en aluminium fins in combinatie met de JetFan veel betere resultaten levert dan een HHC-001 met een 60mm fan die rond de 3800 toeren doet...
Mijn logica zegt dus dat de JetFan op de HHC-001 (geheel koper in tegenstelling tot de Jet sink) theoretisch nog betere resultaten zou moeten opleveren...

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
BioWEB schreef op 11 februari 2004 @ 00:59:
Jullie zeggen dus eigenlijk, kijk alleen naar de CFM. Tuurlijk had ik een fan adaptortje kunnen kopen, maar...

Wat ik zie is dat een koelblok met een koperen basis en aluminium fins in combinatie met de JetFan veel betere resultaten levert dan een HHC-001 met een 60mm fan die rond de 3800 toeren doet...
Mijn logica zegt dus dat de JetFan op de HHC-001 (geheel koper in tegenstelling tot de Jet sink) theoretisch nog betere resultaten zou moeten opleveren...
ik zou zeggen: koop die handel, probeer het, en zet je bevindingen hier neer !!

Aan theoretische dingen hebben we natuurlijk geen fluit. Want theoretisch zou een silver koelblok, met een 120mm fan nog beter koelen. toch ?

• KneoK

KneoK

Topicstarter
SileX schreef op 11 februari 2004 @ 09:35:
[...]

ik zou zeggen: koop die handel, probeer het, en zet je bevindingen hier neer !!

Aan theoretische dingen hebben we natuurlijk geen fluit. Want theoretisch zou een silver koelblok, met een 120mm fan nog beter koelen. toch ?
Ja, zoals ik al in mijn startpost heb gezet bezit ik ze beiden, maar wil ik graag wat theorie horen van mensen die er wat meer verstand van hebben dan ik, omdat ik niet graag 2 koelers sloop die mij beiden een leuk bedrag gekost hebben...

Maar goed, als de enige reacties er op neer komen dat ik het moet proberen of maar iets totaal anders moet doen dan zit er maar 1 ding op: slopen...

Verwijderd

Alle onafhankelijke tests hebben tot dus dusver bewezen dat de HHC-001 een van de beste koelers is tot nu toe op het socket A platform.

Echter hij heeft een goede flow nodig om warmte af te kunnen voeren.

Probleem is dat de basis ook maar 60x60mm is en dat daardoor een grotere fan altijd verlies geeft aan koelresultaten. Desondanks heb ik zelf een HHC-001 (en heb inmiddels al tig verschillende koelsinks gehad, maar ook bij mij gaf de HHC-001 altijd de beste resultaten...).

Als je de herrie wilt verkleinen is een high flow 80x80mm fan aan te bevelen. Je verliest zo'n 30% aan opgegeven CFM performance, maar een juiste fan moet dan toch voldoende hebben om een goed stil resultaat neer te zetten.

Zeker belangrijk is om zeer weinig koelprut te gebruiken. Ik had eerst nog wat op de sink zitten en tegelijk wat nieuw op de core gedaan, toen had ik temps die idle op 55-60 garden lagen en bij last tegen de 75'C!!! Direct alles schoongemaakt en opnieuw alleen wat prut op de core, toen zakte de idle temp naar 34'C en bij last tussen de 45 en 50'C. wel een verschil dacht ik zo..... ;)

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
ik zou voor de JET7 gaan wel een takke airflow maar T.O.V. koelblokken doet hij heT heel goed...

Airflow is niet zo belangrijk voor deze want het koelblok raakt veel sneller hitte kwijt door de dunne aluminium finnen dan een koperen fin van 3 mm breed 8)7

mijn 2200+ @ 2600 + is nog niet over de 40 graden heen gegaan !

[ Voor 12% gewijzigd door NomadTitan op 12-02-2004 07:32 ]

Verwijderd

Ikzelf heb ook de HHC-001 en ik heb er een fanduct opgezet zodat ik er een 8 cm fan op kon plaatsen.

Geeb lawaai meer en mijn 1800+ loopt op 2000 mhz en blijft 32 graden idle en 44 graden stressed.

Verwijderd

quote:

Airflow is niet zo belangrijk voor deze want het koelblok raakt veel sneller hitte kwijt door de dunne aluminium finnen dan een koperen fin van 3 mm breed

unquote:

Duidelijk feit dus dat jij nog nimmer een HHC-001 koeler in je handen hebt gehad. :(
Deze HCC-001 koeler bestaat uit een flink aantal zeer dunne (0,2mm-0,3mm) koperen platen met 2 heatpipes gemonteerd. deze platen zijn hardgesoldeerd aan de dikke koperen onderplaat.

Technisch zeker een zeer goed ontwerp. Wat ook bewezen wordt door de testsites tov. andere koelers.

Mijnsziens heeft Coolermaster maar 1 foutje gemaakt; ze hadden de heatsink een aanpassing moeten geven, zodat er standaard 80x80mm fans op konden. Dan was hij En stil En extreem goede koeling.
Pagina: 1