Toon posts:

CPU koeler vervangen,boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende probleem:

Nadat ik 4 case fans in mn pc kast ingebouwd had en de CPU koeler vervangen had (een globalwin TAK dual fan door een coolermaster aero 7 light) startte de pc op tot in windows maar na 5 seconden sloeg hij af. Na herhaaldelijk proberen heb ik besloten een formatje te doen van de c (koeler zat er stevig op en temp was ok in de bios) maar tijdens het formatteren crashte hij. Na opnieuw opstarten heb ik opnieuw de temperatuur nagekeken in de bios en gij liep langzaam op van 30 tot 33 graden maar na 2 minuten crashte hij. Ten einde raad heb ik mijn koeler eraf gehaald en opnieuw de oude koeler erop geplaatst maar zonder resultaat. uiteindelijk heb ik dan de core schoongemaakt en nagekeken maar daar was geen schade opgelopen. Aero 7 er terug opgezet zonder koelpasta af wat dan ook en opnieuw geprobeerd. Nu kreeg ik na initialisatie van windows setup : irq not less then or equal. Daarna heb ik nog even de cpu zelf uit de socket gehaald en gecontroleerd op schade maar hij was nog helemaal in orde. Koeler er terug opgezet en opnieuw proberen te booten maar dit keer kreeg ik helemaal niets, geen beeld, enkel fans draaien en cdroms spinnen op.
Ben nu echt ten einde raad. Het enige wat er veranderd is aan de pc is de cpu koeler, dus schade lijkt me sterk. De cpu is een amd xp 2000+, moederbord een ASUS met cop system.
De oorzaak waar ik op gok is koelpasta...
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of andere tips? Alvast bedankt!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
BIOS Reset misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Is dat nodig dan? Voorheen heb ik ook wel eens mijn koeler vervangen en toen deed ie het gewoon weer erna

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je het nou eens probeert :), ik heb het ook wel eens gehad, BIOS reset en hij deed het weer!

Verwijderd

zit stekker wel goed op mb van je koeler ??
bij mijn Soyo is het namelijk zo dat als deze het toerentalsignaal niet goed meet of kan meten hij ook niet opstart
Dit is dan wel te omzeilen door een bepaalde bios instelling uit te zetten
Anders is het een ergggg vaag probleem als je geen gebroken of zwarte core hebt

:?

Verwijderd

Het eerste wat ik aan denk is een gecrushte core, maar aangezien hij eerst wel bootte kan het dat niet zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ja zit er goed in , maar hij krijgt normaal stroom van mijn fancontroller en dat is nooit een probleem geweest.
Maar ik heb nu geen thermal pad of koelpasta ertussen. Zou het dat kunnen zijn ?

Verwijderd

denk het wel ja, als het goed is heb je bij je koeler niet voor niets een klein beetje koelpasta gekregen...

Verwijderd

Topicstarter
nee die Aero 7 had zo een termal pad op de heatsink. Maar nadat ik core had schoongemaakt heb ik ook de restanten van die pad verwijderd.
Ik weet wel dat een amd bij het minste hoekje dat niet netjes bedekt is door de sink , dienst weigert. Da ga ik morgen maar eens Arctic Silver spul halen...
Bedankt voor de tips

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 07:17

RumaNoV

Folding

Het kan zijn dat je de Aero koeler op zo een laag toerental hebt draaien dat de bios denkt dat je fan niet draait. En als er geen fan draait sluit de computer af.

Ofwel zet je de beveiliging uit in je bios of doe je een biosupdate.

Hopelijk is dat de oplossing, heb al meerdere mensen met zelfde probleem gezien ;)

Verwijderd

Topicstarter
nee dat is het niet ik heb de koeler op mx rpm staan, geregeld via de bijgeleverde controller, ding draait erg hard dus dat is ok.

Verwijderd

zit net eens bij Asus te lezen wat dat COP inhoudt
maar als ik dat zo lees dan zit dar je probleem
kun je dat COP niet resetten of uitzetten in de bios ???
Asus staat bekend om goede Mb's maar hub temparatuur meting is altijd slecht geweest en heeft menig mens onnodig laten zweten omdat ze dachten dat de CPU veels te heet werd, en na een meting met een tempmeter extern bleek t dan altijd mee te vallen
maw ik krijg sterk het idee dat daar t probleem ligt
uitleg COP

http://www.asus.com/products/mb/cop.htm

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De oorzaak waar ik op gok is koelpasta...
Meestal is dat niet geleidend, dus daar hoef je je meestal geen zorgen over te maken.

Zit ook de stekker van je fan in de fan-connector van jemoederbord. Sommige borden gaan niet aan als ie daar niet op zit (en ern geen RPM signaal te zien is)?

Het je misschien toevallig iets scheef geduwd/trokken, bijvoorbeeld een IDE connector?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
vroeger heeft dat cop systeem me goed geholpe; zalman cooler zat er niet goed op en het ding sloeg af dus dat zit wel ok dnek ik. Volgens mij is het echt wel die pasta en thermal pad die ik beide niet heb. Ik heb mijn core ook heel schoon gemaakt en nu nadat ik de sink eraf gehaald heb zie je zelfs AMD in de sink staan. Volgens mij moet die core echt wel iets van een laagje hebbe aangezien ze standaard ook een soort van roze bedekking hebbe....maarja ik gok maar wat. verder heb ik geen dingen verneukt ofzo. Ook cpu pins moeten niet connected zijn want vroeger deed ie het ook met andere stroomvoorziening

• devzero642
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
is je voeding nog wel in order :?

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 15:35
En anders zou het ook nog wel eens je mobo kunnen zijn dat de problemen veroorzaakt, oa omdat je die irq-fout krijgt.
Kun je die proc niet eens in een ander systeem proberen?
En voel/kijk eens naar je northbridge, die kan dan ook best weleens te warm worden, misschien ben je daar tegenaan gekomen bij het vervangen van de koeler?

Verwijderd

Hmm dit heb ik ook wel eens gehad, bleek me geheugen naar de filistijnen te zijn, met ander geheugen deed ie het wel en kreeg ik geen rare irq equal or less probleem.

Maar eerst maar ff wat paste op dat ding en die cops uit als het kan.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:01

Reptile209

- gers -

* Reptile209 gokt dat Nielsjuh7 per ongeluk een stekkertje of geheugenreepje losgeduwd heeft.
Ergo: druk _alles_ wat vast zou moeten zitten nog eens opnieuw vast (beter: haal het los en plaats alles opnieuw). En dan bedoel ik dus: geheugen, IDE-kabels, molexjes, mobo-stekker, etc.
Ik heb twee maanden met een instabiel systeem gezeten voordat ik ontdekte dat de mobo-connector een beetje los zat.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist Arctic Silver 5 erop gedaan en ik heb terug beeld, hij boot maar na de initialisatie van windows setup krijg ik een blauw scherm , dit keer niet met irq not less then or equal maar gewoon dat windows afgesloten is om schade te voorkomen...

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
test je geheugen eens, het lijkt er op dat dat ook kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
geheugen is er nooit uit geweest dus lijkt me sterk dat het ineens stuk is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 12:16:
geheugen is er nooit uit geweest dus lijkt me sterk dat het ineens stuk is
Omdat het er nooit uit is geweest is echt geen garantie dat het niet stuk is...

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb vooruitgang geboekt, na alles gecontroleerd te hebbe en geheugen eruit en terug ingestoken te hebben en bios op default te zetten kom ik terug in windows setup, hij formatteert, kopieert bestanden en begint met windows install maar op 3/4 reboot hij plots :s

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koppel die 4 fans eens af. Lijkt erop dat je voeding dat niet trekt.

Verwijderd

Topicstarter
nee dat is het niet net getest, ik heb ook net een latje va n256 ddr geheugen bijgestoken. Na booten van cd en na initialisatie van drivers ed. voor windows setup krijg ik een zwart sherm met een flikkerende underscore links boven en gebeurt er nix meer ...

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
haal dat oude reepje er eens uit en boot alleen met de neiuwe

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
net gedaan, zelfde resultaat

Verwijderd

Topicstarter
kan het liggen aan led-kabeltjes die fout ingeplugd zijn ofzo ?

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-08 13:19
Kan niet liggen aan de LED' tjes hoor ... of ze moeten op hele verkeerde plekken erin zijn gestoken

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Ik had deze week een zelfde probleem met een pc, was het énige probleem een brakke voeding... Bootte zonder problemen, ging daarna bijna de hele windows setup door... Vast..

Nieuwe/andere voeding, klaar! :Y)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm voeding is echt nix mee gebeurd dus dan kan ie toch niet opeens brak zijn he. Reset en power stekkertjes had ik wel nie juist op het mobo zitten, nu wel maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem :s

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ik reset zojuist de bios en nu krijg ik een blauw scherm met BAD CONFIG INFO

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 14:24:
hmmm voeding is echt nix mee gebeurd dus dan kan ie toch niet opeens brak zijn he. Reset en power stekkertjes had ik wel nie juist op het mobo zitten, nu wel maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem :s
Nee die is niet in 1x brak, maar je hebt er nu wel 4 fans opgezet en die slurpen best wat wattage.

• BlackIce
  • Laatst online: 09-08 15:35
No offence, maar Jij zegt eigenlijk dat als iets 1 keer werkt, het altijd blijft werken als er geen bijzondere dingen mee gebeuren?
Ik zou zeggen probeer gewoon een andere voeding/kast met voeding, ipv te roepen dat hij niet stuk kan zijn omdat er verder nix mee is gebeurt.

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-08 13:19
Als ik zo de problemen allemaal hoor is er niet echt een duidelijk aantoonbaar defect ... de grootste kans is dat er iets fout is met het mobo ... misschien biosje flashen .... maar in princiepe zou reset ook genoeg moeten zijn ...

• Night89
  • Laatst online: 28-07 12:37

Night89

Als je alles op een rijtje heb

dat heb ik dus ook gehad!

me standaard P4 koeler vervangen door een Artic Super Silent 4 Pro TC, en hij bootte ni meer ( dus niks helemal geen beeld, iets anders dus :) ), bios reset gedan andere koeler weer trug

uitinedlijk maar tur gnaar winkel gegaan, en Mobo maakt geen contact meer met geheugen (drom startte die ni meer op) en mn 9800 pro was de fan van vastgelopen ( los probleempje)

allebij opgestuurd, zit nu nog te w8ten :'(

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

weet je zeker dat je bij het demonteren van je oude koeler niet uitgeschoten bent ene printplaat in, of hard op je plank geduwt hebt?

Verwijderd

Topicstarter
bij het installeren van een koeler moet je ene beetje druk uitoefenen maar ik heb zeg maar niet extra hard geduwd wodat ie zou kraken ofzo.Ik vind de huidige toestand echt erg vreemd: initialisatie lukt, maar daarna zwart beeld met knipperende underscore, geen foutmelding, geen reboot, nix... Dan moet ik er maar mee naar een speciaalzaak :s zit nix anders op denk ik

Verwijderd

Heb je toevallig niet nog ergens een andere bak staan. Op die manier kan je 1 voor 1 je onderdelen testen of het werkt of niet. Het kost een hoop tijd, maar als je hem naar een of andere speciaal zaak brengt, kost dat ook veel tijd en ben je nog geld kwijt ook.
Ik probeer ook altijd op deze manier het probleem te vinden en op te lossen.
Probeer bijv. een pc die een of andere vriend nog heeft staan te regelen ofso..

Ciao

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou de hele pc eens uit elkaar halen, stap voor stap opnieuw inbouwen, doet ie het dan nog niet, is het eerste waar ik naar zou kijken de voeding...
Als alles werkt, maar de PC opeen uitvalt dan kan ik maar 2 oorzaken bedenken

- voeding brak
- kortsluiting, maar dat komt niet vaak voor, als je alles netjes hebt aangesloten, ik had het zelf een keer, toen ik mijn casefans op een houtje toutje manier op de voeding had aangesloten

PS je weet zeker dat het geen beveiliging van het moederbord is die te maken heeft met de CPU fan... ?

Geen inspiratie

Pagina: 1