Problemen met campusnet Maastricht.

Pagina: 1
Acties:

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ik studeer nu al een tijdje aan de universiteit Maastricht, en heb al een dik jaar via hun campusnet kabel. Campus@Maastricht, zoals het officieel heet, is eigenlijk niets meer dan een goedkope variant op @Home, die iets sneller is, en een stuk goedkoper. Goed initiatief, niets dan lof: het netwerk functioneerde uitstekend met downloadsnelheden van rond de 750kb/sec, een goed, laag ping en weinig klachten/storingen.

Maar je raadt het al: dat mocht blijkbaar niet duren. Een maand of anderhalf geleden begon de kwaliteit van de verbinding flink af te nemen. Het netwerk knalt er regelmatig voor zo'n 20 of 30 seconden uit, wat erg irritant is. In de avonduren wordt het nog mooier: de downloadsnelheid zakt dan in tot een kleine (en flink schommelende) 100kb/sec. Wat voor mij, omdat ik nog wel eens een spelletje op internet wil spelen, nog vervelender is, is dat er bij het spelen van een (bijvoorbeeld) een spelletje TFC tussen de 5% en 20% packetloss is. Kortom: het internet zuigt in de avonduren.

Hier ben ik natuurlijk niet blij mee, maar ik heb eerst een tijdje de kat uit de boom gekeken. Hier krijg ik tegen een zacht prijsje dik internet, en dan zou ik gaan klagen zodra het ook maar een beetje sputtert? Maar na een dikke maand zonder dat er verbeteringen optraden, begon ik er eigenlijk wel genoeg van te krijgen, en stuurde ik een mailtje naar de servicedesk van campus@maastricht, om te vragen hoe dit toch kwam, en of er iets aan te doen viel. Hier het antwoord:

Er zijn op dit moment enige problemen in het Campus@Maastricht netwerk. Die problemen worden helaas door het overgrote deel veroorzaakt door gebruikers van het netwerk die geïnfecteerd zijn geraakt met het zogenaamde "Blaster" virus of een variant daarop.

Het is noodzaak om dit virus uit het netwerk te krijgen voordat wij een goede inschatting kunnen maken van de verdere maatregelen die genomen moeten worden om deze problemen op te lossen.

Los van deze actie staat voor het begin van 2004 een algehele upgrade van het netwerk gepland.

Wat kunt u van ons verwachten?
- Wij doen alles wat mogelijk is om de overlast van het Blaster virus (en varianten) zoveel mogelijk te beperken. Dit wordt gedaan door het afsluiten van pc's met een actief virus en het informeren van alle campus gebruikers over deze virussen. Dit laatste is reeds 2 maal gebeurd.
- Begin dit jaar wordt de complete bandbreedte van het campus netwerk opgewaardeerd.

Wat kunt u zelf doen?
- Licht mensen die u kent die gebruik maken van Campus@Maastricht in over het Blaster virus en help ze bij het verwijderen van het virus van de computer. Op het moment dat het uit het netwerk verdwenen is zal de bandbreedte weer voldoende zijn om gebruik te maken van Campus@Maastricht zoals u gewend bent.

Allemaal heel leuk en aardig, maar nu, drie weken verder, is de kwaliteit van het netwerk nog steeds ronduit slecht. Waarom zouden andere internetdiensten wel het blaster virus te boven kunnen komen, en dat van de universiteit niet? Ik heb weinig zin om meteen weer te gaan klagen, te meer omdat ik zelf vrij weinig kennis van dit soort dingen heb. Heeft iemand anders misschien ervaring met dit soort providerproblemen, en heeft iemand misschien suggesties over wat ik er aan kan doen?

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

Verwijderd

Het blastervirus verspreid zich als onkruid. Dat kan traffic veroorzaken (middels e-mail verspreiding). Maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat zo extreem kan zijn dat je download flink daalt en dat je p-loss krijgt met gaming.

Ik denk dat het gewoon een drogreden is van campusnet omdat ze het netwerk niet op orde hebben. maargoed, daarmee ben jij nog niet geholpen...

dacht dat blastervirus nu wel een beetje onder controle was? :s

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
De blaster worm is inmiddels al 7 maanden oud en het wordt inmiddels _veel_ minder versprijd. Het is zelfs langzaam aan het verdwijnen, aangezien iemand zijn pc blijft rebooten met die worm dus dan kan je er amper mee werken.

Ik weet niet wat voor helpdesk het is, maar als het een maand geleden begon is het onzin dat dit door de blaster worm komt. Het zou mogelijk kunnen zijn dat het mydoom virus wat traffic veroorzaakt, maar dusdanig dat jij er zoveel last van heb ? Neu, lijkt me sterk.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42
@Mas-: Mag ik weten welke servicedesk-medewerker jou dit antwoord heeft gegeven. Zelf werk ik sinds anderhalf jaar bij het ICT Servicecentrum en ik zit letterlijk binnen 10 meter van de servicedesk af. Misschien dat ik iets meer voor je kan betekenen. :)

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
TweakersOnly schreef op 09 februari 2004 @ 22:05:
@Mas-: Mag ik weten welke servicedesk-medewerker jou dit antwoord heeft gegeven. Zelf werk ik sinds anderhalf jaar bij het ICT Servicecentrum en ik zit letterlijk binnen 10 meter van de servicedesk af. Misschien dat ik iets meer voor je kan betekenen. :)
Wat is de wereld toch klein! Ik kreeg het volgend mailtje terug, nadat ik vroeg wat er aan de hand was:

Beste Tomas,

Er zijn op dit moment enige problemen in het Campus@Maastricht netwerk. Die problemen worden helaas door het overgrote deel veroorzaakt door gebruikers van het netwerk die geïnfecteerd zijn geraakt met het zogenaamde "Blaster" virus of een variant daarop.

Het is noodzaak om dit virus uit het netwerk te krijgen voordat wij een goede inschatting kunnen maken van de verdere maatregelen die genomen moeten worden om deze problemen op te lossen.

Los van deze actie staat voor het begin van 2004 een algehele upgrade van het netwerk gepland.

Wat kunt u van ons verwachten?
- Wij doen alles wat mogelijk is om de overlast van het Blaster virus (en varianten) zoveel mogelijk te beperken. Dit wordt gedaan door het afsluiten van pc's met een actief virus en het informeren

van alle campus gebruikers over deze virussen. Dit laatste is reeds 2 maal gebeurd.
- Begin dit jaar wordt de complete bandbreedte van het campus netwerk opgewaardeerd.

Wat kunt u zelf doen?
- Licht mensen die u kent die gebruik maken van Campus@Maastricht in over het Blaster virus en help ze bij het verwijderen van het virus van de computer. Op het moment dat het uit het

netwerk verdwenen is zal de bandbreedte weer voldoende zijn om gebruik te maken van Campus@Maastricht zoals u gewend bent.

Wat moet men doen om van Blaster af te komen? (zeer beknopt)
- Security patches van Micorosoft downloaden (http://www.windowsupdate.com)
- Virusscanner installeren
- Laatste updatefiles van de virusscanner installeren
- Systeemscan uitvoeren

Met vriendelijke groet,

Servicedesk ICTS Universiteit Maastricht

Geopend:
Maandag t/m vrijdag: 08.30 - 16.30 uur
Telefonisch te bereiken:
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 22.00 uur
Zaterdag : 10.00 - 16.00 uur

+31 (0) 43 38 85555
Servicedesk@icts.unimaas.nl
http://www.icts.unimaas.nl

Er staat helaas niet bij wie dit behandeld heeft. Kun je misschien vertellen wat er dan wel aan de hand is?

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42
Ik werk zelf niet op de servicedesk, maar ik heb "in de wandelgangen" wel e.e.a. gehoord over het Campus-netwerk. Er schijnen idd problemen te zijn met het Blaster-virus.

De servicedesk heeft zelf geen beheer over het netwerk, dit is in handen van Essent cq. Nutsbedrijven Maastricht. Er is inmiddels overleg tussen beide partijen om een oplossing te vinden. Ik zal deze week 'ns informeren bij één van mijn collega's over de stappen die genomen gaan worden. Ik kan je echter geen harde beloften doen, daarvoor ben ik te weinig betrokken bij de servicedesk.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
TweakersOnly schreef op 09 februari 2004 @ 22:46:
Ik werk zelf niet op de servicedesk, maar ik heb "in de wandelgangen" wel e.e.a. gehoord over het Campus-netwerk. Er schijnen idd problemen te zijn met het Blaster-virus.

De servicedesk heeft zelf geen beheer over het netwerk, dit is in handen van Essent cq. Nutsbedrijven Maastricht. Er is inmiddels overleg tussen beide partijen om een oplossing te vinden. Ik zal deze week 'ns informeren bij één van mijn collega's over de stappen die genomen gaan worden. Ik kan je echter geen harde beloften doen, daarvoor ben ik te weinig betrokken bij de servicedesk.
Ik ben al lang gelukkig met alles wat je me vertellen kunt. Alvast bedankt, en ik wacht vol spanning.

Verwijderd

Wat ik met mijn (bescheiden) insider kennis kan zeggen is dat ze nogal incompetent zijn daar bij ICTS. eleUM (electronic learning environment) en e-mail geven ook regelmatig problemen. Er is een tijdje terug nog een columnist van de Observant, het universiteitsblad, opgestapt, omdat het College kwaad was op de 'ongefundeerde' kritiek op het werk van ons ICT departement. Maar goed, de UM is altijd één grote administratieve chaos geweest, dus je zult er vroeger of later aan moeten wennen...

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 01:17:
Wat ik met mijn (bescheiden) insider kennis kan zeggen is dat ze nogal incompetent zijn daar bij ICTS. eleUM (electronic learning environment) en e-mail geven ook regelmatig problemen. Er is een tijdje terug nog een columnist van de Observant, het universiteitsblad, opgestapt, omdat het College kwaad was op de 'ongefundeerde' kritiek op het werk van ons ICT departement. Maar goed, de UM is altijd één grote administratieve chaos geweest, dus je zult er vroeger of later aan moeten wennen...
Ja, dat het administratief nogal een rommeltje is, was ik al achter. Het wil nog wel eens wat langer duren dan je zou verwachten om bepaalde mensen te bereiken of dingen te regelen, qua papierwerk. Dit is iig zo bij mij op de faculteit (psych.), en was ook het geval op mijn vorige faculteit (rechten).

Hier ben ik alleen iets geirriteerder over, want hoewel het een mooie aanbieding is, en de prijs lager is dan bij andere aanbieders, is het nog steeds zo dat ik een serieus bedrag betaal voor het kabelinternet van de uni. Wanneer de kwaliteit van de dienstverlening zo sterk afneemt, en er duidelijk geen sprake is van een incident, hoop ik dat we toch wel mogen verwachten dat daar wat aan gedaan wordt, of op zijn minst dat daar iets over gecommuniceerd wordt naar de gebruikers. Nouja, ik sta hier tegen een steen te praten - ik zou dit in een nette e-mail moeten schrijven naar het servicedesk. Misschien ga ik dat nog doen ook, maar dan op een moment dat het wat minder laat is, en ik wat wakkerder ben.

In ieder geval bedankt voor de replies, ik zou graag weten wat er allemaal gebeurd rond het hele campus@maastricht gebeuren. Ook al moet het via een aantal mensen die er indirect wat mee te maken hebben, en in hun vrije tijd de moeite nemen om mij op de hoogte te houden. :/

• waik
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01 19:22
offtopic:
blij dat hier in Enschede alles in eigen beheer is en al jaren goed gaat :D
_/-\o_ Campusnet _/-\o_

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Een topic uit de oude doos weer terugbrengen. Een korte samenvatting van wat er sindsdien gebeurd is: de kwaliteit van het netwerk is niet of nauwelijks verbeterd in de laatste drie maanden. Gisteravond werd het me te gortig, en stuurde ik weer een email:

Geachte heer/mevrouw,

ik ben al een dik jaar een gebruiker van uw campusnet, en heb daar in het begin vrij weinig over te klagen gehad. De laatste maanden is dit echter niet het geval, de kwaliteit is, vooral in de avonduren, ronduit slecht. Ik heb al een dikke maand eerder een ontevreden e-mail gestuurd, en toen werd mij verzekerd dat deze problemen in de korte termijn zaten, en binnenkort opgelost zouden worden.

Echter, de problemen blijven zich voordoen. In de avonduren wordt het gebruik van de internetverbinding ernstig vertraagd. Om maar wat voorbeelden te geven, de downloadsnelheid is regelmatig ongeveer 10% van wat deze eerder was, en bovendien is er in de avonduren een packetloss van rond de 10%.

Ik snap dat dit geen commerciele aanbieder is, maar hoewel jullie internet relatief goedkoop is, betaal ik nog steeds een serieus bedrag per maand. Het minste wat jullie mijns inziens kunnen doen is ons gebruikers een verklaring geven van wat de kwaliteit zo af doet nemen, en een duidelijke uitleg over wanneer deze serieuze problemen opgelost zullen worden.

Hopend op een spoedig antwoord, en vooral op een spoedig herstel van de eerdere hoge kwaliteit internetverbinding,

Tomas

En, tot mijn grote verbazing, kreeg ik precies hetzelfde antwoord als 2 maanden geleden weer. Dus blabla, blaster virus, begin 2004 zal het wel opgelost zijn.
Werkelijk belachelijk, deze manier van met klanten omgaan. Ik ga dus vanavond maar eens fijn opbellen. Maar voor die tijd zou het fijn zijn als mensen me kunnen helpen met het technische aspect van deze discussie: hoe realistisch is hun verhaal over het blaster virus, dat het netwerk zou verpesten?

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik geloof weinig van het Blaster verhaal. Hoe ziet de netwerkarchitectuur er uit en waar treedt de packetloss op?

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Netwerk-architectuur? Geen idee wat het is, hoe het er uit zit, en hoe ik er achter kan komen... :?

Verwijderd

Als ik het goed heb hoeft de UM slechts een snelheid van 256 kilobit per seconde (binnen Maastricht) en 600 kilobit buiten Maastricht aan te bieden (verschil hangt samen met de verschillende kabelaars Maastricht en Essent). Overigens heeft de UM een complete upgrade van het netwerk die voor vorige week gepland stond afgeblazen, en wordt ICTS gerund door een stel incompetenten die niet met kritiek kunnen omgaan.

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:16

jurma

simply connecting...

dat wil zeggen hoe het netwerk is opgebouwd, en idd zo ga je niet met klanten om.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-04 17:09
Ik haal sinds een week of 4, dus iets na deze klacht, erg nette snelheden met campus@maastricht, zowel 's avonds als overdag. Downloads gaan vaak met 700KB/sec met pieken tot 850kb/sec. Dit lijkt door de upgrade te komen dan? Heeft ts nog steeds problemen of is dit ook al gefixed? Alleen jammer dat de upload nog op 16kb/sec zit...

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Pagina: 1