muziek inspelen met keyboard op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 934 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26680

Topicstarter
ik zoek software om muziek te maken met een muziek keyboard (geen ramplank) op een pc.

Dus dat je eerst bv de bas inspeeld en dan daarna daaroverheen de drums enz. enz.

ik weet helemaal niet wat voor software ik hiervoor kan gebruiken dus daarom vraag ik et hier..

en op welke poort op me pc sluit ik et keyboard aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon midi-software, daar moet het wel mee luken. Zoek maar eens op Cubase en midiprogramma's.
Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 22:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Je wilt met MIDI gaan werken neem ik aan?
Dan heb je natuurlijk eerst een midi kabel nodig, deze zijn ongeveer 20 euro. Deze sluit je aan achter op je keyboard, en dan in de game-poort van je PC.

Je kan alle verschillende sporen opnemen met een programma als Cakewalk Homestudio. Dit gebruik ik, en ik vind het een zeer goed programma, erg duidelijk.

Succes!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61051

Als je een beetje modern keyboard heb zit er waarschijnlijk ook een interface op voor usb aansluiting...( plug&play)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je een beetje fatsoenlijk keyboard hebt, zou ik eerder analoog inspelen op je pc. Gebruik dan wel een goede verbindingskabel (gewoon audiokabel, dus geen MIDI)

De meeste standaard geluidskaarten hebben geen (goede) midibanken, zodat het geluid van je keyboard niet tot z'n recht komt. Je stuurt je geluidskaart dan aan met je keyboard, en je gebruikt je keyboard dan dus eigenlijk als tikplank :(

Gebruik programma's als Cubase, Band in a Box, Finale, etc etc. Daarmee kun je de verschillende sporen opnemen en later mixen.

[ Voor 5% gewijzigd door koelkast op 09-02-2004 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumbadora
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 10:12
als het gelukt is met je keyboard,zou ik Reason gebruiken.Is niet zo,n ingewikkeld programma,waar je al snel iets leuks in elkaar kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:21
Anoniem: 61051 schreef op 09 februari 2004 @ 20:04:
Als je een beetje modern keyboard heb zit er waarschijnlijk ook een interface op voor usb aansluiting...( plug&play)
:?

Heb je daar een link van? Voor zover ik weet hebben de meeste keyboards alleen een midi aansluiting.

Ik heb zelf ook een keyboard met midi in/out, gewoon met een kabel aangesloten op mijn gameport. Ik neem niet zo vaak op, en gebruik meestal als ik iets opneem Music MasterWorks daarvoor, een klein simpel programmaatje wat doet dat het moet doen.
Er zijn echter veel betere alternatieven beschikbaar, welke al door o.a. koelkast & Roland_EM25 & The_Eagle :)

[edit]
Ik weet trouwens niet wat voor keyboard je hebt, maar op veel keyboards (o.a. mijn Korg iS50) kun je gewoon midi files opslaan op een diskette, gaat ook makkelijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 09-02-2004 20:13 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb een general music cd2

tis nog uit de tijd dat ik keyboard speelde, ondertussen al een tijdje geleden.

achterop zitten 3 grote aansluitingen (lijkt op een din aansluiting van een out toetsenbord)

en een paar grote mic. aansluitingen zeg maar..

welke zou ik dan meoten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:12
die ronde connectors dat zijn idd midi aansluitingen. Je kan dus een standaard kabel kopen om hem aan te sluiten op je gameport.
Zover ik weet heb je dan meestal wel een iets hogere vertraging, ik weet niet of dat echt storend is.
Iig, wil je later meer keyboards aanschaffen dan zou je kunnen overwegen een usb midi hub aan te schaffen, daarmee krijg je meerdere midi in/uit op je computer.
Deze zijn verkrijgbaar in verschillende smaken, ik geloof dat zo'n 2poorts rond de 70 euro kost, ikzelf heb een midiman 4x en deze werkt goed. (allleen installatie is ietwat lastig)
Blijf je voorlopig met alleen dat toestel werken dan is zo'n kabel ook prima.

hmm.. ik vond "koelkast" het een beetje wazig uitleggen, hij heeft het over geluid opnemen omdat er slechte geluiden op zijn onboard geluidskaart zit ??
De grap van dat midi is juist dat ie dan de geluiden afspeelt op het keyboard, de computer stuurt hem dus aan.
Eventueel zou je dat geluid dus gecombineerd met de computer weer kunnen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb geen gamepoort aansluiting..

nieuwe mobo's van asus hebben dat nie meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 26680 schreef op 09 februari 2004 @ 21:30:
ik heb geen gamepoort aansluiting..

nieuwe mobo's van asus hebben dat nie meer
Dan moet je óf een geluidskaart met midi aansluiting (zoals audigy EX) óf een geluidskaart met een gameport (kan iedere goedkope geluidskaart zijn) óf een USB midi hub kopen waar MisterE het over heeft.

MisterE, koelkast heeft gelijk, als je opneemt via je midi aansluiting krijg je dus een general midi file. Deze is goed af te spelen op je eigen PC idd, omdat dan je keyboard weer als output word gebruikt, maar als iemand zonder keyboard deze afspeelt met de normale midi table van zijn geluidskaart klinkt dit vaak minder. Een wav (/mp3) file klinkt overal hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Dit is meer iets voor Audio, Video & HiFi Forum :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
AV FAQ; Veelgestelde vragen en [search=keyboard aansluiten op computer] bieden ook veel informatie. daar al eens gekeken ?

Voor mij in dit verhaal essentieel voordat ik een oordeel kan geven : Welk keyboard en welke geluidskaart ? Ga je professionele muziek opnemen of alleen voor de lol ?

Zelf gebruik ik al tijden een Creative SB Audigy met mijn oude Yamaha keyboardje, en Cubase en Soundforge helpen me prima met bewerken van deze opnamen :)
Lijkt me dat verloopstekkertje vinden met Pricewatch of Google geen probeem hoeft te zijn ;)

[ Voor 2% gewijzigd door sanfranjake op 10-02-2004 16:34 . Reden: woei door merely een post in AV erbij :) ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:12
@XanderH
ik weet wel hoe midi werkt :)

Alleen koelkast raad aan analoog te werken omdat de wavetable van geluidskaarten van suckie zijn.
Ik meldde alleen ff dat je dus het keyboard gebruikt als wavetable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MisterE schreef op 10 februari 2004 @ 22:29:
Alleen koelkast raad aan analoog te werken omdat de wavetable van geluidskaarten van suckie zijn.
Ik meldde alleen ff dat je dus het keyboard gebruikt als wavetable.
Hij zegt dat de miditable van geluidskaarten suckie is.... Dat is het hem nou juist :)

Pagina: 1