[ervaringen] Sony DRU-530a DVD Brander

Pagina: 1
Acties:

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik zag dat er van diverse andere branders ook al ervaringen topics waren, dus ik denk dat ik er ook maar eentje open. ;)

Sony DRU-530a Interne EIDE DVD brander

De brander brandt uit de doos DVD+R schijven op 8x, DVD+RW schijven op 4x, DVD-R ook op 4x, en DVD-RW schijven op 2x. Uit de doos wordt hij (op het moment van schrijven) met de 1.0c firmware geleverd.

Support & Software
De Sony Support Site voor deze brander is hier te vinden, en de laatste firmware (1.0d) kun je hier ophalen. In de loop van Februari of Maart komt er echter een firmware update uit die ook het schrijven van DVD-R en DVD-RW schijven opwaardeerd naar respectievelijk 8x en 4x branden.

Op de site staat hierover het volgende:

"The free firmware upgrade for the internal DRU-530A or external DRX-530UL Dual RW drives that will allow you to achieve up to 8X DVD-R max and 4X DVD-RW max recording speeds is not yet available. The firmware will be available for download from Sony's Storage Support Web site near the end of February 2004. The appropriate media must be used to obtain these recording speeds."

De bijgeleverde software heb ik niet eens geinstalleerd. Ik ben direct met Nero 6 aan de slag gegaan, en dat werkt perfect.

Ervaringen
Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg positief. Mijn DVD speler (Toshiba) vreet alleen DVD-RW schijven dus ik heb er nog geen + schijven mee gebrand. Wel was ik zonder enig probleem een DVD+R schijf met een film erop die ik van iemand had gekregen te imagen naar harde schijf, en vervolgens op een DVD-RW schijf te planten zodat mijn DVD speler em begreep. Dit ging perfect, de DVD+R leesde perfect in, en was binnen 10 minuten naar HDD geimaged, en binnen 20 minuten had ik een DVD-RW in mijn handen.

Ik heb ook een backup gemaakt van een orginele DVD, met behulp van DVD-Shrink. Het betrof hier een kopie van Pirates of the Caribean, orginele DVD. Inlezen ging perfect, binnen ong. 15 minuten had ik een brandbare kopie. Na ong. 25 minuten branden had ik de film op een DVD-RW staan en werkte prima in mijn DVD-Speler.

Ik heb tot nu toe 1 onderzetter gefikt, maar dat kwam meer omdat ik veel te veel andere processen draaide, en er eentje onderuit ging en mijn hardeschijf flink naar de pagefile begon te swappen etc.... En dat vondt Nero niet leuk ;)

Media
Ik heb tot nu toe alleen nog maar Memorex media gebruikt, en dat lijkt perfect te gaan. Ik geloof dat deze ook in NL verkrijgbaar is, Memorex is in de VS in ieder geval in vrijwel elke winkel die DVD schijfjes verkoop te verkijgen. Ik heb bij aanschaf meteen een doos van 10 DVD-RW en 10 DVD-R schijven aangeschaft, en heb al een aantal DVD's gebrand op zowel DVD-RW als DVD-R, welke allemaal door mijn DVD speler geslikt werden.

Compatabiliteit
De drive wordt zonder problemen herkend in Windows Server 2003, het Operating System wat ik momenteel gebruik. Ik moest wel een keer rebooten voordat Nero er mee kon branden, maar sindsdien werkt het ding dus perfect. Je hebt de meegeleverde software echt niet nodig als je toch met Nero aan de gang gaat.

Post uw ervaringen met deze brander hier!

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Ik heb ook een Sony DRU-530a gekocht. Ik heb vorig jaar een 2,4 ghz. systeem gekocht bij Paradigit. Helaas ik heb vandaag mn Sony (gekocht bij Mycom) omgeruild omdat ik dacht dat ie niet goed was. Ik kreeg telkens "Power Callibration" errors en vvornamelijk "Focus on tracking errors." Nu heb ik een splinternieuwe Sony zelfde type meegekregen nadat ik was teruggegaan naar
ycom. en WEER dezelfde problemen. 1x heb ik Lord of the rings foutloos gekopieerd. Ook heb ik de firmware 10.D gesinstalleerd. Het leek allemaal in orde. Ik heb een DVD met mn verkenner(voordat ik de brander had) op mn HD gekopieerd. Deze heb Video_TS dir. heb ik gebrand op dvd met mn Sony. Dit proces werd zonder foutmeldingen uitgevoerd door Nero 6. Afspelen lukt niet en als ik de RW wil erasen weet Nero te melden dat het geen RW is en dus niet kan worden erased. Kortom allemaal dingen die niet lukken. Ik baal dr van. zonde geld heb ik nu t idee. Ik zit al nachten lang ermee te rommelen zo. Weet jij of misschien iemand anders wat ik nog meer kan doen? Groetjes, V.b. de teleurgestelde Sony DRU-530A -ér.

[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 09-02-2004 23:02 . Reden: omg .. ik heb ff een quote van de hele startpost verwijderd .. :X ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een huishoudelijke hint voor vonbern: je hoeft geen énorme lappen tekst quoten en al helemaal niet wanneer jouw antwoord aan de startpost is gericht :o Verder is er een fundamenteel verschil tussen het edit-knop en de quote knop ;) Tot slot wil ik je aanraden om even "Bekijk bericht" te gebruiken eer je op "Verstuur" klikt B)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 09-02-2004 23:18 ]

• maartena
Ik heb zelf ook al eens simpelweg de VIDEO_TS naar schijf gekopieerd, en vervolgens naar DVD gebrand. Dit werkt alleen echt als je een DVD-5 schijf kopieerd (of een andere gebrande DVD), omdat op een DVD-9 teveel info staat - maar daar kun je met DVD-Shrink wel wat mee.

De errors die je krijgt kunnen ook duiden op verkeerde instellingen op je systeem. Je kunt eens proberen op het IDE kanaal van de DVD brander PIO uit of aan te zetten en DMA uit of aan te zetten. (Via Device Manager).

Als het 2 keer gebeurd met dezelfde (nieuwe) brander, dan denk ik eerder dat er wellicht iets niet goed in je systeem zit. Je zult dan ook met andere branders wel eens problemen kunnen krijgen.

In sommige gevallen helpt ook een firmware update voor je moederbord (onboard IDE) of een firmware update van je IDE controller (PCI IDE controller) tegen problemen met CD en/of DVD branders.

Als laatste moet je natuurlijk zeker weten of je DVD speler wel DVD-RW schijven aankan, sommige spelers doen namelijk moeilijker met re-writable schijven.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Sorry voor mn Forum beginnersfoutje.
Ik zal t bericht voortaan eerst bekijken.

Bedankt voor je informatieve reactie op mn vragen. Helaas moet ik morgen zeer vroeg op om te werken. Als ik thuis kom ga ik gelijk met je tips aan de gang.\
Ik laat e.e.a. nog weten

• maartena
Is het nog gelukt, vonbern?

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Hoi !!

Sorry voor de late reactie en bedankt dat je vraagt of het nog is gelukt.
Het branden gaat een stuk beter. Sinds ik 1 harde schijf heb losgekoppeld heb ik de power callibration error nog 1 maal gehad.
Ik ben niet zo te spreken over de resultaten van de kopieen. Te grote dvd's heb ik bewerkt met Shrink en ook met Dvd2one. Echt scherp zijn ze daarna niet meer.
Mijn twijfels over de SONY DRU530A zijn nog steeds . Ik heb n nieuwe topic geopend waarin ik uitleg wat er is gebeurd. Ik denk eraan het apparaat maar terug te geven. Ik ben wel teleurgesteld. Bedankt voor de moeite he?!
Until We Meet Again Amigo!!
Niels(Vonbern)

• maartena
Tis jammer dat het bij jou allemaal niet zo goed gaat.... Tja, ik heb de brander nog maar een paar weken, maar heb tot nu toe zonder problemen een stuk of 8 films kunnen branden, en gisteren heb ik al mijn vakantiefoto's op een in een DVD speler afspeelbare DVD gezet zodat ik al mijn kiekjes op TV kan bekijken. Veel gezelliger met de familie dan het moeten doorgeven van fotootjes van 8x12cm ofzo, en het is ook beter dan "allemaal verzamelen rond de computer" want je "ken lekker op de bank blijfe legge" om het maar eens even plat te vertalen ;)

Tot nu toe ben ik tevreden over mijn brander, maar ja.... Je kunt natuurlijk niet verwachten dat het in alle configuraties perfect werkt.

Ik werk trouwens met Memorex schijven (zijn in Amerika vrij goedkoop en hebben goede reviews) en ik weet dat die ook in Nederland te koop zijn. Daarmee gaat het hier in ieder geval perfect.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Okay dan!! Ik heb zo lijkt het geen problemen meer!
Vanmiddag heb ik mn Sony Dru 530A bij een vriend in zn pc gehangen en uitgebreid getest. Geen problemen en we hadden de Easy cd creator gebruikt. Het was voor mij een laatste poging. Bij hem werkte het perfect. Ik had een eerdere poging gedaan met Roxio, maar wellicht was die vorige speler echt niet in orde. Nu lijkt alles goed te funtioneren. Hij had een systeem met ruim 3,0 ghz en een snel moederbord. De verwerking ging bij hem veel sneller. Mijn voeding is 300W en dat moet voldoende zijn.
Tof trouwens van je foto's ik ga t ook doen hier hehehe

• maartena
De nieuwe firmware is uit! Versie 2.0a geeft aan deze brander een gratis upgrade zodat ie ook DVD-R op 8 x en DVD-RW op 4x kan branden. DVD+R en +RW schijven konden al op resp. 8x en 4x gebrand worden.

Hiermee wordt deze brander dus een ECHTE 8x brander, op beide formaten!

Hier kun je de firmware ophalen:

http://sony.storagesupport.com/dvdrw/dru530adwn.htm

Proud to be an American.
Hier woon ik

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

ik zelf wil wel mijn 500AX updaten maar @ firmware update info zie ik deze regel
"uninstall Intel Application Accelerator from the PC"

ik dacht het dus niet :(
kan er niet geupdated worden in DOS(bootflop) mode? of IAA "gewoon omzeilen/disablen?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 27-02-2004 23:52 ]

Verwijderd

als ik een dvd brobeer te branden mislukken ze allemaal.
ik rip die film met dvdshrink. Hij maakt een brandbaar bestand aan
AUDIO_TS VIDEO_TS
hoe kan ik die in nero zo branden dat mijn dvd speler hem herkend?
welke keuze moet ik maken binnen nero?
moet ik mijn disc wel of niet finalisen?
wie ohh verteld het me?
ik heb de zelfde brander
Pagina: 1