soort van eigen mini ISP (inbel-server)

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 13:37
Ik heb hier een computer (internet-server) met Windows XP Pro erop + sateliteverbinding (512/128Kbit) + 2 NICs + 1 modem om op in te bellen.

Nu wil ik inbellen op deze computer via de telefoon en zodat ik kan internetten via de server.

Ethernet adapter LAN:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Ethernet adapter Broadband:

IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.5.0.110
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.240
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.5.0.109

PPP adapter RAS Server (Dial In) Interface:

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.10
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . :

10.5.0.110 is de netwerkkaart die is aangesloten op me sateliteverbinding.
192.168.0.1 intern netwerkje waarop de internet-server is aangesloten.
192.168.0.10 is inbelverbinding welke ik aangemaakt heb onder Windows XP Pro.

Het probleem is, dat ik geen gateway adres kan invullen tijdens het configureren van de inbelverbinding onder Windows XP Pro.

Ik draai op de internet-server Winroute Pro, zodat het intern netwerkje kan internetten via 192.168.0.1.

Nu wil ik, als ik inbel met 192.168.0.10 ook internetten via gateway 192.168.0.1.
Als ik nu inbel, krijg ik als gateway adres 0.0.0.0. Hoe verander ik dat??

Weet iemand een ander programma waarmee ik een inbelserver kan opzetten?
Of weet iemand hoe ik onder Windows XP Pro kan aangeven dat ik als gateway voor mijn PPP verbinding het adres 192.168.0.1 wil gebruiken?

B.V.D!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56

Reptile209

- gers -

Moet je op je internet-interface niet aangeven dat er ICS (Internet Connection Sharing) richting de dial-in interface plaats moet vinden? En dan gaat het volgens mij vanzelf (maar * heeft het nooit geprobeerd... :))

Zo scherp als een voetbal!

• Mathadon
Nee dat heeft er volgens mij niks mee te maken.
Er moet gewoon een juist gateway adres toegewezen worden, maar hoe?

Ander programma? ander compleet OS? Windows 2000? Radius?

HELP!

Verwijderd

Probeer freesco eens. Dat is linux op een floppy (voor router doeleinden). Je hebt dan ook een mogelijkheid om in te bellen.

www.freesco.org

Verwijderd

Je wilt dus dat de cliënt die inbelt het juiste gateway adres krijgt als ik het goed begrijp???

Hiervoor moet je een DHCP deamon draaien. En de DHCP server zo instellen datie ip-adres dns-adres en gateway meegeeft aan de cliënts. Een DHCP server zit standaard in Windows 2000 server. Maar in XP pro niet. Je zou DHCP software van een ander merk kunnen installeren.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

die zit er wel in
in ICS zit er een. zie maar eens goed naar de melding bij het inschakelen van ICS

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Mathadon
Winrouter Pro heeft DHCP aanstaan.
Dat gebruik ik ook voor computers op het netwerk waaraan de internet-server is aangesloten. Die ontvangen automatisch een gateway, dns, ipadres etc.
Maar de computer die inbelt ontvangt niet een gateway-adres. Is dat soort van beveiliging/beperking van Windows XP Pro?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ow, op die fiets. Een inbelverbinding krijgt bagger bij de gateway: altijd. Het kan zijn eigen IP zijn, een serie nullen, boeit niet. Al het verkeer op de inbelclient moet immers naar de PPP-server en niet - zoals op een LAN - worden gesplitst naar lokaal en niet-lokaal verkeer.
Dus wat er ook staat bij de GW op de inbelverbinding, het maakt niet uit. Werkt het ook niet als je inbelt?

edit:
En de inbel-server moet dus zelf, door routing/ICS/etc, zorgen dat er geinternet kan worden door de inbeller. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Reptile209 op 11-02-2004 00:46 ]

• Mathadon
ok maar hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de computer die inbelt ook als gateway 192.168.0.1 krijgt toegewezen? Het moet toch mogelijk zijn lijkt mij, net zoals je het inbellen bij je provider ook een gateway toegewezen krijgt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Waarom zou je willen inbellen op je eigen server?

Je hebt dan maar 33k6 verbinding, schiet niet echt op... Kun je beter een VPN over internet er naartoe gebruiken en zelf met 56k inbellen bij een ISP

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DJSmiley schreef op 11 februari 2004 @ 10:12:

Je hebt dan maar 33k6 verbinding, schiet niet echt op... Kun je beter een VPN over internet er naartoe gebruiken en zelf met 56k inbellen bij een ISP
waarbij je wel meteen extra overhead hebt van die VPN en je hebt last van de snelheid van de internetverbinding, zeker als je ook nog zit te downloaden ;)

• Mathadon
DJSmiley schreef op 11 februari 2004 @ 10:12:

Waarom zou ik niet willen inbellen op mijn server?

Ik wil gebruik maken van mijn internetverbinding op de server waar ik op inbel. Als ik een VPN over internet wil maken, moet ik inbellen op een ISP -> kost extra abonnements geld hier in Guyana. Hier in Guyana betaal je voor normale telefoon een vast bedrag per maand, en dan kan je locaal zoveel bellen als je wilt. Daarom kan ik beter gebruik maken van een 512/128 verbinding ipv geld betalen voor nog een ISP. En hier zijn de inbelverbindingen naar ISPs ERG slecht. De 512/128 Kbit verbinding is een sateliteverbinding die gebruikt maakt van een andere backbone en is beter.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Mathadon schreef op 11 februari 2004 @ 09:35:
ok maar hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de computer die inbelt ook als gateway 192.168.0.1 krijgt toegewezen? Het moet toch mogelijk zijn lijkt mij, net zoals je het inbellen bij je provider ook een gateway toegewezen krijgt.
Dat zeg ik dus (of bedoel ik iig :)): de gateway van een inbelverbinding is niet boeiend. Daar kan van alles verschijnen, maar het PPP-protocol zorgt er al voor dat je inbellende PC de inbelserver gebruikt. Altijd. Ongeacht wat ipconfig aangeeft.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
JE moet even zorgen dat je inbel server ip adressen van de winroute dhcp server uitdeeld eventueel met dhcp relaying. Of gewoon eigen ip adressen uitdeelt die binnen je subnet vallen en dan wel een gateway meestuurt.

zoek dus even in de settings van je inbel server.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

raymonvdm schreef op 11 februari 2004 @ 21:28:
JE moet even zorgen dat je inbel server ip adressen van de winroute dhcp server uitdeeld eventueel met dhcp relaying. Of gewoon eigen ip adressen uitdeelt die binnen je subnet vallen en dan wel een gateway meestuurt.

zoek dus even in de settings van je inbel server.
Lezen blijft ook een vak apart.
De TS zegt al dat hij de gateway-settings niet kan vinden (er niet zijn) in zijn inbelserver. Daarna zeg ik dat het niet boeit wat er staat, want de client heeft geen gateway nodig. Nou jij weer ;)

Verwijderd

kennelijk routeert (dmv nat) die xp machine niet tussen zijn inbel en internet.

• Mathadon
Reptile209 schreef op 11 februari 2004 @ 22:58:
[...]

Lezen blijft ook een vak apart.
De TS zegt al dat hij de gateway-settings niet kan vinden (er niet zijn) in zijn inbelserver. Daarna zeg ik dat het niet boeit wat er staat, want de client heeft geen gateway nodig. Nou jij weer ;)
Hoe werkt dat dan met ISP's waar je vroeger (en nu nog steeds) op inbelde met je modem?
Die stuurt wel altijd een gateway-adres die niet gelijk is aan je ipadres van je PPP verbinding.

wat ik nu krijg te zien is (op de client):

PPP verbinding:

Ipadres:192.168.0.10
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.10

Op de server zie ik:

PPP verbinding:

ipadres: 192.168.0.10
subnetmask: 255.255.255.0
gateway: niks.

Moet ik een static route toevoegen aan mijn IP table ofzo?
Of een ander type verbinding? SLIP?
RADIUS ?

Verwijderd

Het hoort dus te werken zonder gateway adres.

Mathadon, werkt het of niet?

• Mathadon
Ik ga het van het weekend weer opnieuw proberen, tnx for the help/tips.
Pagina: 1