Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

lm350 baybus: spanningsval

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Ik heb een baybus gemaakt met 5 lm350's:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998782503.gif

Maar deze heeft een spanningsval van 10.70V naar 9.2V als ik hem belast met een watt of 16.

Waaraan kan dit liggen?

Edit: ik heb voor die laatste een apolaire (keramische) condensator gebruikt (ipv een apolaire); ik weet niet of het hier aan kan liggen?

[ Voor 27% gewijzigd door elgringo op 09-02-2004 19:25 ]

if broken it is, fix it you should

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
baybus :P was dat srry kweet toevallig niet eens wat dat is... t lijkt me iets met een soort "fan-controller"te maken te hebben als ik dit zo zie.. is dat t ook ? 8)7

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• elgringo
alexandersamson schreef op 09 februari 2004 @ 19:07:
baybus :P was dat srry kweet toevallig niet eens wat dat is... t lijkt me iets met een soort "fan-controller"te maken te hebben als ik dit zo zie.. is dat t ook ? 8)7
is het ook ;)

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
is mn voorstellings vermogen van een visueel object tog nog intact ;) maar ff vraagje wat is het nut ervan? om je fan langer mee te laten gaan? om geluid te dempen wanneer temperatuur lager wordt? (kzie namelijk een ntc of ptc :P)
maar als je de spanningsval minder wilt hebben moet je misschien een andere ntc (of ptc) proberen met een lagere beginweerstand, of die 1k kohm weerstand vervangen naar andere waarde?

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• elgringo
alexandersamson schreef op 09 februari 2004 @ 19:14:
is mn voorstellings vermogen van een visueel object tog nog intact ;) maar ff vraagje wat is het nut ervan? om je fan langer mee te laten gaan? om geluid te dempen wanneer temperatuur lager wordt? (kzie namelijk een ntc of ptc :P)
maar als je de spanningsval minder wilt hebben moet je misschien een andere ntc (of ptc) proberen met een lagere beginweerstand, of die 1k kohm weerstand vervangen naar andere waarde?
Spanning van de fan's te regelen en zo het geluidsniveau.
Er zit een potmeter is een geen ntc, als ik namelijk geen belasting heb is er wel 10,7 volt

Verwijderd

Je uitgangsspanning daalt, maar wat gebeurt er met de ingangsspanning?
Als die ook zoveel daalt als gevolg van de belasting is het normaal.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31

Cassettebandje

SA-C90 TDK

16 watt is redelijk veel, dat is bij 12 volt al 1,3 ampere, maar dat kan die lm350 hebben, dus dat is geen probleem.

Wat het probleem zou kunnen zijn is dat die R1 volgens de datasheet van de lm350 120 ohm moet zijn ipv 1kOhm.

Over die condensatoren hoef je je niet druk te maken, die dienen er alleen maar voor om eventuele spanningsschommelingen tegen te houden.

Verwijderd

Cassettebandje schreef op 09 februari 2004 @ 19:40:
16 watt is redelijk veel, dat is bij 12 volt al 1,3 ampere, maar dat kan die lm350 hebben, dus dat is geen probleem.

Wat het probleem zou kunnen zijn is dat die R1 volgens de datasheet van de lm350 120 ohm moet zijn ipv 1kOhm.

Over die condensatoren hoef je je niet druk te maken, die dienen er alleen maar voor om eventuele spanningsschommelingen tegen te houden.
Dat is inderdaad een punt, door die weerstand loopt een constante stroom en die wordt zo wel erg klein.

Anders moet je over die weerstand eens meten, de referentiespanning die daar over staat moet constant blijven op ongeveer 1,2V.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 19:48 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik denk dat je even moet kijken naar de drop out voltage, de minimale benodigde spanningsval over de regelaar, bij een bepaalde belasting. Deze kan tot zo'n 2.5V oplopen voor de LM350. Dit betekend dat je hiermee bij een 12V voeding aan de ingang maar tot zo'n 9.5V kunt regelen. Wil je stabiel een hogere uitgangsspanning gebruik dan een low drop regelaar (bijv. LT1086CT of LT1085CT). Hiermee kun je dan tot zo'n 11V komen, wederom bij 12V in. Helaas zijn ze wel wat duurder.

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 15:46

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb een aantal jaren geleden ook zo'n hobby voeding gemaakt en ik zat met hetzelfde probleem, ik had de volgende aanpasingen gemaakt waardoor hij niet meer terugviel bij een hoge afname in stroom;

- Over Vin en Vout een 1n4007 diode ---|<--- (terugkoppeling!!)
- Parallel aan P1 een condensator 25V / 10uF
- Parallel aan R1 een 1N4007 diode (doorlaat P1 naar Vout)
- Waarde van R1 180ohm
- Waarde van P1 5k

Deze aanpassingen zorgden ervoor dat bij stroom afname van > 1A de uitgangsspanning gelijk bleef. Ik had het schema uit de elektuur, toendertijd zwaar op de proef gesteld en het bleek waarempel te werken. Al deze aanpassingen zorgden ook voor kortsluit en overbelastings beveiliging dus niet alleen maar spanningsval. Als je preziez wilt weten welke van deze aanpassingen spanningsval voorkomt..... pfff... ik zou het niet meer weten dan zou ik m'n labvoeding, m'n vermogens weerstanden en m'n scoop weer vanonder het stof vandaan moeten halen.

Goeie oude tijd..... :-S

edit:

Zorg trouwens voor goede koeling!! De lm317's worden bij langduring gebruik loei heet!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door WeaZuL op 09-02-2004 20:35 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• elgringo
Dat spanningsvalletje heb ik dus niet als deze onbelast is, en mijn andere schema welke een polaire condensator ipv een apolaire heeft dit niet.

En het is niet bij een belasting van >1a maar ook bij aansluiting van het kleinste rot fannetje wat er is, volgens mij heeft het iets met die condensator te maken

Edit: er hangt 400g aan alu boven; koeling zat....

Edit2: Wat is uberhaupt het verschil met een elektrolitische en een keramische condensator, heeft die keramische rare eigenschappen?

Edit3: De waarde blijft op 9.2 staan als ik de pot wat terug draai, als ik dan geen vermogen meer afneem staat hij dan nog steeds op 9.2, dus hij lijkt dat ik ergens een stroomlek heb. Het zo mijn niets verbasen als het over die condensator is. Tevens heb ik er 5 parallel geschakeld; kan dat enige invloed hebben hierop?

[ Voor 52% gewijzigd door elgringo op 09-02-2004 20:42 ]

Verwijderd

Stroomlekken zijn hier niet aan de orde, het punt is dat de regelaar hier buiten z'n specificaties gebruikt wordt.
Als de ingangsspanning hoog genoeg is, is er niks aan de hand.
De hoge waarde van de potmeter zorgt er ook al voor dat het laatste stuk van het draaibereik niks doet, want met de verhoudingen R1 en P1 zou de uitgangsspanning 13,75 worden.
Als je de ingangsspanning een Volt of 18 maakt dan gebeurt dat ook wel.
Nogmaals, de ingangsspanning is hier veel te laag.

En die condensatoren hebben in verreweg de meeste gevallen geen invloed, C2 zit er alleen maar om te voorkomen dat de regelaar in extreme omstandigheden zou kunnen oscilleren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 20:52 ]

• elgringo
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 20:49:
Stroomlekken zijn hier niet aan de orde, het punt is dat de regelaar hier buiten z'n specificaties gebruikt wordt.
Als de ingangsspanning hoog genoeg is, is er niks aan de hand.
De hoge waarde van de potmeter zorgt er ook al voor dat het laatste stuk van het draaibereik niks doet, want met de verhoudingen R1 en potmeter zou de uitgangsspanning 13,75 worden.
Als je de ingangsspanning een Volt of 18 maakt dan geneurt dat ook wel.
Nogmaals, de ingangsspanning is hier veel te laag.
Dat zal best, maar mijn andere schema, welke hetzelfde is op de condensator na, deze kan wel 10,7 volt belats leveren.

En wat wordt buiten zijn specs gebruikt dan? En onbelast doet deze pot is het laatste deel wel wat (van 9.2 naar 10.7) (dit doet mijn andere schema ook).

En waarom is de ingangsspanning te laag?

Edit: als ik er nu 24v op knal, varieert deze dan van 1,25 tot 13,75 volt? Die verhoudingen hoe zit dit dan?

[ Voor 7% gewijzigd door elgringo op 09-02-2004 20:58 ]

• jeronimo
  • Nu online
De diodes die Weazul aangeeft zijn bedoeld om de LM350 te beschermen. Als de voedingsspanning wegvalt zorgen de diodes voor een ontlaadpad van de elco C2. Z'n andere opmerkingen v.w.b. de componentwaardes zijn zijn helemaal volgens de datasheet.

BTW. Wat heb je precies parallel staan, als het aleem de ingangsspangingen zijn maakt het geen verschil, met 1 potmeter 5 stuks LM350 aansturen is een ander verhaal.

Elco: gepolariseerd, hoge zelfinduktie, hoge capaciteit bij klein volume, relatief hoge inwendige weerstand
Kerco: niet gepolariseerd, lage zelfinduktie, lagere inwendige weerstand.

• elgringo
jeronimo2003 schreef op 09 februari 2004 @ 21:02:
De diodes die Weazul aangeeft zijn bedoeld om de LM350 te beschermen. Als de voedingsspanning wegvalt zorgen de diodes voor een ontlaadpad van de elco C2. Z'n andere opmerkingen v.w.b. de componentwaardes zijn zijn helemaal volgens de datasheet.

BTW. Wat heb je precies parallel staan, als het aleem de ingangsspangingen zijn maakt het geen verschil, met 1 potmeter 5 stuks LM350 aansturen is een ander verhaal.

Elco: gepolariseerd, hoge zelfinduktie, hoge capaciteit bij klein volume, relatief hoge inwendige weerstand
Kerco: niet gepolariseerd, lage zelfinduktie, lagere inwendige weerstand.
elco is dus beter waarvoor ik hem gebruik?

En hoe zit het met die te lage spanning? Is er een max spanning die ik uit dit ding kan krijgen?

Verwijderd

elgringo schreef op 09 februari 2004 @ 20:55:
[...]

Dat zal best, maar mijn andere schema, welke hetzelfde is op de condensator na, deze kan wel 10,7 volt belats leveren.

En wat wordt buiten zijn specs gebruikt dan? En onbelast doet deze pot is het laatste deel wel wat (van 9.2 naar 10.7) (dit doet mijn andere schema ook).

En waarom is de ingangsspanning te laag?

Edit: als ik er nu 24v op knal, varieert deze dan van 1,25 tot 13,75 volt? Die verhoudingen hoe zit dit dan?
Ja, als je 24V op de ingang zet dan loopt het regelbereik van 1,25 tot 13,75V.

Uuit = 1+(P1/R1)x1,25

Omdat P1 10k is en R1 1k loopt het regelbereik dus tot 13,75V

Zodra je de potmeter hoger instelt dan de maximale uitgangsspanning zal het IC de stroom door R1 terugregelen en daalt Uuit.

Het IC kan in deze situatie de uitgangsspanning niet meer regelen.

Voor een goede werking moet een spanningsregelaar trouwens altijd een kleine belasting op z'n uitgang zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 21:23 ]

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je gebruikt een keramische condensator (Kerko) als elco, dat is geen probleem in dit geval.

Je gebruikt de LM350 buiten zijn specs als je R1 1k neemt ipv 120, als je dat eerst eens recht zet denk ik dat het probleem opgelost is.

• jeronimo
  • Nu online
Een 10u elco met 100nF kerco parallel lijkt me prima. Maximaal verschil tussen input en output is 33V, dus 12 of 13 volt output voor een baybus is geen enkel probleem, mits je voedingsspanning 2,5V hoger is. Dus 14,5V voor 12V output.
Maak je je input veel hoger, dan moet je wel de wel de warmteontwikkeling in de gaten houden.

Verwijderd

Wat die weerstandswaarden van R1 en P1 betreft, een LM317 heb ik wel geprobeerd met 10k en 100k, dat regelde nog goed.
Niet dat ik ze zo gebruik, enkel om te weten...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 21:29 ]

• elgringo
Cassettebandje schreef op 09 februari 2004 @ 21:24:
Je gebruikt een keramische condensator (Kerko) als elco, dat is geen probleem in dit geval.

Je gebruikt de LM350 buiten zijn specs als je R1 1k neemt ipv 120, als je dat eerst eens recht zet denk ik dat het probleem opgelost is.
Als ik de weerstanden verander naar 120ohm, wat wordt het resultaat dan?

En als ik er 13,8v op zet (losse voeding), wat heb ik dan als bereik?

Ik heb er net een 15v aangehangen en toen had ik een bereik van 1,25 t/m 12,7

• elgringo
Cassettebandje schreef op 09 februari 2004 @ 21:24:

Volgens die formule hierboven:

Uuit=1+ (p1/r1)*1,25=1+10/.12*1,25=1+83,3*1,25=105,6

Klopt dit wel?

Of bedoel je een 1k2 R1: Uuit=10,56

[ Voor 5% gewijzigd door elgringo op 09-02-2004 21:57 ]

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

met die R1 en P1 regel je een spanningsniveau (Uuit = 1+(P1/R1)x1,25)
bij R1=1k is de maximale Uuit=1+(10000/1000)*1,25=1+(10)*1,25=13,5 volt
bij R1=120 Ohm is Uuit maximaal 1+(10000/120)*1,25=1+(83)*1,25=105 volt (theoretisch)
Als je vast blijft houden aan die 1k weerstand zul je nooit hoger dan 13,5 volt komen tenzij je jou 10k potmeter hoger dan 10k kan instellen

• elgringo
Cassettebandje schreef op 09 februari 2004 @ 22:00:
met die R1 en P1 regel je een spanningsniveau (Uuit = 1+(P1/R1)x1,25)
bij R1=1k is de maximale Uuit=1+(10000/1000)*1,25=1+(10)*1,25=13,5 volt
bij R1=120 Ohm is Uuit maximaal 1+(10000/120)*1,25=1+(83)*1,25=105 volt (theoretisch)
Als je vast blijft houden aan die 1k weerstand zul je nooit hoger dan 13,5 volt komen tenzij je jou 10k potmeter hoger dan 10k kan instellen
Ik hoef ook niet hoger dan 13 volt (aangezien fan's op 12v draaien), Maar buiten de specificaties; hoezo?

Verwijderd

Als de ingangsspanning van de regelaar bijvoorbeeld minimaal 3V hoger moet zijn dan z'n uitgangsspanning en je doet dat niet, dan gebruik je het IC buiten z'n specificaties.
Bij een ingangsspanning van 12V is de maximaal in te stellen uitgangsspanning dan dus 9V.
Probeer je de uitgangsspanning nog hoger in te stellen door de potmeter verder te verdraaien dan wordt het IC buiten z'n specificaties gebruikt en zal dit dus ook niet lukken.
Bij een goed gedimensioneerd weerstandssnetwerkje kan je de uitgangsspanning niet te hoog instellen en blijft de regelaar z'n werk goed doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 23:14 ]

• elgringo
Heeft de lm350 nog een max ingangsspanning? Ik merkte nml dat deze bij 15v een stuk warmer was

Verwijderd

De warmte van de regelaar hangt af van 2 dingen.
1. De stroom die door de regelaar loopt,
2. De spanning die over de regelaar valt, dit is de ingangsspanning minus de uitgangsspanning.

Dan kan je het vermogen dat in de regelaar wordt omgezet in warmte ook makkelijk uitrekenen, spanning maal stroom is vermogen.

De maximale ingangsspanning van de regelaar is ongeveer 33V.

• elgringo
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 07:59:
De warmte van de regelaar hangt af van 2 dingen.
1. De stroom die door de regelaar loopt,
2. De spanning die over de regelaar valt, dit is de ingangsspanning minus de uitgangsspanning.

Dan kan je het vermogen dat in de regelaar wordt omgezet in warmte ook makkelijk uitrekenen, spanning maal stroom is vermogen.

De maximale ingangsspanning van de regelaar is ongeveer 33V.
en wat is de max temp van die dingen, voordat er een melddown plaatsvindt?

Verwijderd

Zover komt het niet, als het IC te heet wordt schakelt ie z'n uitgang af.
Dit duurt tot ie weer is afgekoeld.
Als het zover is kan je hem al lang niet meer vastpakken, de temperatuur zit dan al over de 100 graden Celsius.

• jeronimo
  • Nu online
Neem gerust de moeite om de posts een door te lezen, de datasheet te downloaden en deze ook eens lezen. Alle benodigde info is dan te vinden.

NB Tuurlijk bij 15V ingangsspanning moet de regelaar meer vermogen verstoken
en zal hij dus iets warmer worden.
Pagina: 1