Router probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Ik heb een Alcatel Speedtouch Eternet Router v500. Ik heb een pc waarop het internet wel naar behoren functioneert, maar op de andere pc (win 98 SE), kan ik alleen verbinding maken door de console van de router te openen. Ik neem aan dat dit makkelijker moet kunnen, maar hoe? Ik zou graag verbinding willen maken d.m.v. standaard connectie scherm zoals het bij XP gaat.

Ik bedoel dus eiegenlijk, hoe zet ik 98 aan om de router verbinding te laten maken?

Verwijderd

Welk standaard connectiescherm? Naar ik begrijp maak je dus op die XP-machine verbinding door via een inbelverbinding van Planet verbinding? In dat geval speelt die router helemaal geen router maar gewoon plain-old-modem. Dan kan je inderdaad niets met die Windows 98-machine.

Ik verwijs je dan door naar dit document om eens te lezen hoe het wél kan: Hoe deel ik Internet ?

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Ik heb hier geprobeerd te verwoorden in mijn taal.

Nog even het probleem, maar dan in het nederlands:
2 pc's, beide op de multi pc ethernet dsl modem van alcatel (versie 510)

Pc 1: Win XP pro, zet router aan tot het maken van verbinding d.m.v. snelkoppeling naar lan

Pc 2: Antieke bak, met Win98 SE,
ben alleen maar in staat om router aan te zetten door http://10.0.0.138 in mijn browser te typen en dan op connect te drukken.

Mijn probleem is, ik wil bij win98 ook op icoon kunnen klikken om gelijk toegang tot internet te krijgen. Dat gebeurt nu niet.

Hij maakt ook GEEN verbinding als ik IE start, omdat IE geen ingestelde verbinding ziet. Ik kan dan wel op verbinding toevoegen klikken, maar dan gaat dat ding lopen schreeuwen dat ik een 56k modem heb (wat ook klopt, maar die ik niet gebruik)

Ik hoop het nu eindelijk duidelijk uit te hebben gelegd.

BTW, de kabels zijn aangesloten, en ik heb nu ook verbinding dus dat kan het niet zijn

EDIT: sorry voor gekloot in twee topics, vond het al vreemd dat de reacties iedere keer weg waren!

[ Voor 6% gewijzigd door Rowanov op 09-02-2004 21:25 ]

Verwijderd

Verbinding met router maken :? Sorry, maar als je gewoon een LAN hebt - zoals bij jou - dan hoef je helemaal geen verbinding te maken. Die verbinding naar je router ligt er altijd. Het kost je ook geen geld om je router continu op internet te hebben zitten.

Maar om eerlijk te zijn snap ik er nog niets van wat je wilt bereiken en hoe je de boel nu hebt? Enable en disable je je LAN-verbinding in Windows XP steeds als je niet op internet wil ofzo :?

• Haan
  • Laatst online: 15-08 14:18

Haan

dotnetter

Ok, gaan we hier verder :)

Laten we aannemen dat je modem en router goed zijn.
Dan rest alleen nog het instellen van de pc's. Bij XP als volgt: eigenschappen LAN-verbinding -> eigenschappen Internet-protocol-> automatisch toewijzen.
Bij win 98 hetzelfde, al zal het daar misschien net iets anders heten (is lang geleden :) ) je kan vervolgens via Start->Run->"winipcfg" nog checken of je een ip-adres krijgt.
ik hoop dat je hier wat mee kan, we horen het wel :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Ik heb dan nog wat vraagjes. Is het veilig om je internet verbinding van de router aan te laten staan terwijl je je pc uitzet? (hacken etc???? (n00b vraag))

Het probleem is mijn pa, die helemaal paranoide is gemaakt door al die sites van die antivirus/anti-hack figuren. Hij wil iedere keer als we op 't net gaan, dat we de verbinding aan zetten, en iedere keer als zwe stoppen de verbinding uit zetten. En het is bij 98 een onwijs gekloot om iedere keer die console van de router te openen.

*ik ben waarschijnlijk nog steeds onduidelijk, zucht*

Verwijderd

Wrom koop je niet 2 USB Adsl modems, ben je van het probleem af. Je doet wel erg moeilijk over om verbinding te maken, een router is er voor dat je verbinding kan delen en dat hij continu online is. Maar als je PC uit is kan er niets gebeuren qua hacken of virussen!!!

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Ja, dat is ook een oplossing. Maar goed, ik doe het hier wel mee, heb nu tenminste ook een netwerk! Om nou gelijk nieuwe apparatuur te kopen voor iets wat er net staat...

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Dan lijkt me de stekker van de router eruit trekken als je offline bent nog handiger, dan iedere keer alles opnieuw instellen :? Maar zie het nut ervan niet zo in? Als je pc uit staat kan er toch niks gebeuren?

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

Kabouterplop01

chown -R me base:all

verbinding maken met internet?
Staat je default gateway ingevuld in advanced TCP/IP properties?
(kun je zien met winipcfg)

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
ja, dat klopt allemaal wel aardig, maar ok, 't is opgelost.

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Je router heeft een hardwarematige firewall waardoor je dus al redelijk beveiligd ben draai een geupdate virusscanner en voor je overstresste vader een firewall op de pc's. Hij tevreden, internet altijd aan, iedereen tevreden.

Misschien een beetje laat maar zag het nog niet staan...

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Dat is allemaal makkelijk gezegd :) De man is nogal hardnekkig om teovertuigen...
Pagina: 1