Monitor molt het mobo?

Pagina: 1
Acties:

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Vorig jaar had ik last van een moederbord wat stuk was gegaan. Namelijk dat de monitor vaak niet aan wilde. Heel raar allemaal, je zette de pc aan en dan was het maar afwachten of de pc monitor aanging... en het werd steeds erger. Alles getest aan een andere pc en toen tot de conclusie gekomen dat het moederbord vervangen moest worden. En dat hebben we gedaan.
Maar daarmee is het verhaal nog niet afgelopen, want nu een jaar later is hetzelfde probleem terug, oude kuren nieuwe spullen. Want er hangt ondertussen een andere videokaart, andere processor en dus een nieuw moederbord in. Maar nu begon ie eerst weer met het monitorprobleem, maar nu weigert ook al vaak het geluid en het lijkt erop alsof ook de muispoort aan het doodgaan is.
Zou het kunnen dat onze oude en slechte monitor het moederbord kapot maakt ofzo? Of kan het zijn misschien doordat de pc niet geaard is? (da is de mijne ook ni, maar die heeft in 4 jaar tijd nog geen problemen gehad)

Systeempje:
-Athlon 1400 (was een 800)
-TNT 2 videokaart (was een TNT 2 M64)
-ECS K7S5A mobo (was een MSI K7T (d8 ik))
-Philips 15" monitor met speakers (15B ofzo)
-Windows XP pro

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zou het kunnen dat onze oude en slechte monitor het moederbord kapot maakt ofzo?
Nee, is heel onlogisch.
Of kan het zijn misschien doordat de pc niet geaard is?
Dát lijkt me al een veel betere gok. Zorg dat je die bak aardt. En test ook eens gewoon met een andere voeding.

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:57

Hu9o

Schokkend

Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat als je je monitor uit doet (met de knop) dat er dan een puls gegeven wordt over de VGA kabel. Deze puls zou dan dus de boel kapot maken?

Maar eigleijk geloof ik daar niet zo in.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Door de netfilter in een voeding zal er ongeveer 150 volt op je kast staan als je pc niet geaard is. Je monitor gaat ws anders om met de aarding, waardoor je piekstromen en spanningen krijgt die niet gezond zijn voor scherm en computer. Je scherm is erop gebouwd om ingangen te krijgen, maar je GPU om signalen uit te zenden, niet om de piekspanningen te onvangen.
Zitten het scherm op hetzelfde stekkerblok (zodat de beide aardes met elkaar verbonden zijn) of niet? Soms kan dat al voldoende zijn.
Maar om het leven van iedereen in huis veilig te stellen, en je dure elektrische toestellen niet kapot te doen kan je maar beter een aarding voorzien .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

150 volt???

moet dan zeker bij een heeeeel laag amperage zijn?

ik heb me pc namelijk niet geaard en ik zit er vaak met mijn handen in als ie gwoon aan staat.. maar ik heb nog nooit iets kunnen merken van een tinteling in mijn handen ofzo...

weet je dit wel zeker? of is het een broodje aap verhaal?

ook zou ik het erg raar vinden als er stroom op mijn kast zou staan dat de aardlek er niet uitvliegt?

• naftebakje
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 19:00:
150 volt???

ik heb me pc namelijk niet geaard en ik zit er vaak met mijn handen in als ie gwoon aan staat.. maar ik heb nog nooit iets kunnen merken van een tinteling in mijn handen ofzo...

ook zou ik het erg raar vinden als er stroom op mijn kast zou staan dat de aardlek er niet uitvliegt?
Het is idd een heel laag amperage, een netfilter heeft onder andere 2 condensatoren die van elk van de fasen naar de aarding gaan, dus kan er (door verschil in de waarde van de parasitaire weerstand in de condensatoren) maximum 150V op de kast komen, gaan broodje aap dus.
Je aardlek zal trouwens niet zo goed werken als je niet geaard werkt. De stroom door de condensatortjes is te klein om meetbaar te zijn, maar bouwt wel een spanning op, die een deftige tik kan geven als jij tussen je kast en de aarde zit (op eigen risico eens een radiator van de CV aanraken als je aan je kast komt. Is je pc wel geaard gaat dat stroompje naar de aarde, en kan dus niet opgebouwd worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
150 volt???

Het is een spanning die op de kast staat, er gaat pas een stroom lopen als er contact gemaakt wordt (via een weerstand) met aarde. De sterkte van die stroom zal idd meevallen, tenzij de elco's in je netfilter gaar zijn. Dan krijg je wel een mooie oplazer.

Hoe kan ooit je aardlek eruit knallen als je je machine niet geaard hebt? :+ Je aardlek sprint er alleen uit als er stroom wegvloeit naar aarde (meeste aardlekschakelaars triggeren op 45mA als ik me niet vergis), en dat kán bij jou dus niet 8)7

Verder sluit ik me aan bij de heldere uitleg van Naftebakje. Petje af jochie :)

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 09-02-2004 19:35 ]

• naftebakje
Koraks, danku voor et compliment, maar als 2e jaars graduaat electronia moet ik da wel begrijpen hé. En mijn uitleg is ws iets te moeilijk om te begrijpen voor mensen die niet veel van electriciteit kennen, ma ik veronderstel toch een beetje basiskennis bij tweakers.

En ik weiger mee te doen met het UTFS roepen, maar ik hoop wel dat ze eens in de faq wat uitleg zetten over aarding en het nut ervan, mat wat schema's enzo... Ik heb deze uitleg naar mijn gedacht al te veel gegeven 8)

En een aardlekschakelaar is niet aan de aarde aangesloten, maar meet het verschil tussen de 2 stroomdraden, meestal schakelt ie vanaf 30mA verschil uit.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 09-02-2004 20:48 ]

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Erm als ik de pc en de verwarming tegelijk aanraak, krijg ik geen optater. Ik voel wel stroom pikken als ik met me lippen ofzo in de buurt van de kast kom, dus zoveel zal er wel ni opstaan...

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Verwijderd

klopt idd, meet met een multimeter maar eens de spanning tussen kast en bijvoorbeeld een waterleiding.. Ik moet zeggen dat ik ook wel ff raar heb staan kijken.. :D Amperage is idd practisch nul.

ohja, en als je je dan net als ik geroepen voelt om de spanning in het stopcontact te meten, zet het bereik van de multimeter dan ff goed.. Scheelt je tintelende vingers, in het donker zoeken naar de stoppen, en een nieuwe multimeter :P

(weet je trouwens dat de puntjes van de multimeter dan helemaal gesmolten zijn :D... Heb nog 2 dagen last gehad van kramp in mn arm :o )

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 00:25 ]

Pagina: 1