Toon posts:

Printerpoort misbruiken.

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op een oude 486 op de printerpoort magneetcontacten aansluiten. Wat voor hardware moet er tussen de contacten en printerpoort zitten?
Kan ik meerdere contacten uitlezen?

[MYC]CBS

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:12

johnwoo

3S-GTE

Je wilt dus mbv de poort bepalen of een (of meerdere) kanalen 'hoog' zijn? Da's heel makkelijk. Ik heb zoiets in Basic gedaan:

Je kunt mbv de statements 'OUT port, value' en 'value = INP(port)' getalletjes wegschrijven naar en inlezen van de poort. Op oude pc's (XT, 286) is het adres van de parallelle poort &H3BC, op 'nieuwere' pc's (dus ook 486) is het &H378.
De getalletjes kunnen variëren tussen 0 en 255. Iedere bit in dit getal stelt een hardware-lijntje in de poort voor. Je hebt dus 8 kanalen (0 t/m 7).
Hoe weet je nou welk kanaal 'hoog' is? Simpel: je gebruikt een kanaal als referentie, dus hou je 7 kanalen over om contacten op aan te sluiten. Je maakt je schakeling als volgt: Je referentiekanaal splits je in 7 draadjes en legt het naar ieder van de contacten. De overige 7 draden leg je ieder naar een kanaal. Als een contact kortsluiting maakt tussen de referentiedraad en de andere (contact)draad, zal de contactdraad ook 'laag' worden, aangezien de referentiedraad, als jij die laag maakt, verbonden wordt met aarde (0V).

Op de volgende manier kun je een 'poll' uitvoeren op de poort:
1) Maak alle kanalen behalve het referentiekanaal hoog. Ik neem als referentiekanaal nummer 0, het getal dat daarbij hoort is 2^0 = 1. Je schrijft dus 254 naar de poort: 'OUT &H378, 254'
2) Lees de waarde van de poort. De kortgesloten contacten hebben hun draadje 'laag' gemaakt: 'value = INP(&H378)'
Je kunt de waarde van de afzonderlijke draden bepalen door een bit-wise comparison:
dim draad(1 to 7) as integer
for r = 1 to 7 'Draad 0 doet niet mee want is de ref.draad.
  draad(r) = 2 ^ r AND value
next r

Zo werkt het bij mij iig goed. Ik hoop dat dit is wat je bedoelde, anders heb ik het voor nop zitten typen...

O ja: je hebt dus geen speciale hardware nodig om zo te pollen. Je kunt gewoon 8 draadjes aansluiten op contacten 0-7 van een parallel connectortje (kost een riks ofzo)
Als je met de poort ook nog iets wilt aansturen dan moet je wel iets bouwen. Zelf heb ik mbv 8 triacs een kaartje gebouwd waarmee ik 8 kanalen van 230V kan aansturen. Best tof, als lichtcomputer!

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Topicstarter
dat is inderdaad wat ik bedoelde johnwoo.

heb je ook een schema van die 230 volt aansturing? (met relais en transistors denk ik).

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Helaas, ik heb er geen schema (meer) van, maar ik kan natuurlijk wel even naar dat kaartje kijken hoe het ook al weer zat :) Dan moet ik hem wel eerst weer opzoeken (pas verhuisd). Als je morgen even checkt hierzo dan denk ik wel dat ik wat heb.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Velleman heeft een compleet I/O-printje om via een LPT-poort dingen aan te sluiten een te sturen. www.velleman.be
Dat ding heet de K8000:
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/kits/k8000.gif
Prijs weet ik niet, maar hij is onder DOS, Windows én Linux aan te sturen.
o.a. te koop bij Display.
Kaj.

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Ja, ik ken die velleman dingetjes, maar die waren toch enorm duur?
Ik was voor mijn kaartje 40 piek kwijt.
Het duurste waren de triacs en een soort speciaal diodetje dat het schakelsysteem compleet scheidt van je computer zodat er niets kan doorbranden :)

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

.

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Pagina: 1