Toon posts:

[HDD] 2 schijven gekocht, verschillende firmware -> ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs twee seagate barracuda's 7200.7 - 80Gbyte gekocht (SATA). Eventueel om een RAID-configuratie mee op te zetten. Ik heb ze tegelijkertijd besteld, bij dezelfde winkel, maar er zijn verschillen:

verschillen:
Configurate = VEJ-03 en VEJ-02
Firmware = 3.18 en 3.05
Date code = 04254 en 04145

De eerste schijf lijkt mij moderner.
Maakt dit wat uit? (maakt dit wat uit voor RAID?)
Wat betekend dit? (merk ik er wat van)
Is het slecht/schadelijk/onverstandig?
Als ik de firmware update (ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is bij HDDs) zouden ze dan identiek presteren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou de firmware evt kunnen updaten, maar je zult er weinig van merken. Je kunt ze gewoon in S-ATA RAID gooien. Ze zijn even groot enzo, dus dat gaat best werken :)

• dEvio
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 15:53
Of de twee hd's gelijk zullen presteren met verschillende firmware weet ik niet. Maar de verschillen zouden niks uit mogen maken voor raid, je zou zelfs binnen een raid-array verschillende hd's kunnen gebruken van verschillende merken en groottes, echter wordt de snelheid/opslag dan gelimiteerd door de langzaamste/kleinste hd (varieert per soort raid opstelling).

[ Voor 3% gewijzigd door dEvio op 09-02-2004 17:50 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
je kan idd bij Seagate gewoon firmwares aanvragen als dat nodig is.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je hoeft in je RAID geen problemen te verwachten. Firmware van schijven updaten is vaak niet mogelijk; firmware wordt door de fabrikanten meestal niet verspreid. Je mag ervan uitgaan dat je schijf goed presteert met de firmware waarmee ie geleverd is.

Verwijderd

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op 09 februari 2004 @ 18:17:
je kan idd bij Seagate gewoon firmwares aanvragen als dat nodig is.
Ik betwijfel het. In de seagate FAQ staat:

There is no firmware available for our standard distribution ATA/SATA drive models.

Firmware could possibly be changed if the drives were modified by an OEM vendor, so this would be supported through the OEM vendor only.

Firmware only applies to OEM units for ATA/SATA models which are supported by the OEM vendor, not Seagate.

De schijven zijn bulk-opleveringen, voor zover ik weet niet afkomstig van een OEM.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
:X oeps sorry dat geldt alleen voor SCSI dan, want ik heb dus Seagate SCSI schijven en kan dat nl. wel doen.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-03 17:56
Ik heb 2x Maxtor schijven in Raid-0 hangen (dit wzijn wel IDE schijven) de ene is net een latere versie dan de ouwere, de ene is 80GB en de andere 82GB. Maar met Raid-0 kun je dan extreem weinig problemen verwachten, echter met Raid1 schijn je er meer kans op te hebben dan problemen te kunnen krijgen. In dat geval kun je beter 2 identieke schijven hebben,..

Maar als het alleen maar om een firmware gaat, dan zou ik me er geen zorgen om maken.. als het echt 2 verschillende versies van de schijven zijn qua ontwerp en snelheid, dan kan het héél misschien een probleem opleveren...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Ik verwacht hier eigenlijk een heeel uitgebreid antwoord van Dion_B :Y)

Maar ik geloof dat toch ook ergens in de FAQ dit beschreven staat?
Gevonden: RAID FAQ
De RAID FAQ O+

[ Voor 23% gewijzigd door RammY op 10-02-2004 11:05 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Het maakt allemaal niet uit, het belangrijkste is namelijk dat je twee dezelfde HD's hebt!als je RAID gebruikt ;)

- bij RAID 0 is het zo dat de preformance omhoog gaat.
- Bij RAID 1 is het allemaal langzamer omdat hij een mirror maakt.

Een firmware zal hierbij geen extra bijdrage hebben. dus gewoon installeren die hap, en klaar is klara! :+
Pagina: 1