Toon posts:

Globale adres lijst

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit hier bij een bedrijf met 8 personen. We draaien SBS 2003 en office 2003. In principe helemaal perfect. Nu willen ze het volgende:

Iedereen heeft nu zijn eigen lijst contactpersonen (geinporteerd van hun oude netwerk). Deze (5000 adressen) willen ze nu centraal hebben (globale adreslijst). Ook willen ze een mogelijkheid dat als een van hun een nieuw adres toevoegt of een oude bewerkt, iedereen deze wijziging doorgevoerd krijgt.

Ik loop te prutsen en te zoeken, maar heb nog geen oplossing. Een normale gebruiker heeft bij mij geen recht om iets in de global adress list te zetten, ook heb ik nog geen manier gevonden om een gebruiker zijn .ost in de globale lijst te importeren.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
En als je nou gewoon een paar public folders aanmaakt, hier de mensen alle adressen laten invullen en lokaal invullen dat die public folders ook adresboeken zijn.

Voordeel hiervan is dat je veel meer kan splitsen, en iedereen kan zelf bepalen welke hij waarbij wil laten horen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Twee opties:
  1. Je maakt contacts aan in een OU en geeft iedereen change & create op die OU
  2. Je maakt een Public Folder waarin iedere rechten krijgt om z'n contacts te saven
En euh...
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 17:06:ook heb ik nog geen manier gevonden om een gebruiker zijn .ost in de globale lijst te importeren.
Da's maar goed ook, want van een .ost wordt je GAL niet vrolijk 8)7

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 09 februari 2004 @ 17:56:
Twee opties:
  1. Je maakt contacts aan in een OU en geeft iedereen change & create op die OU
  2. Je maakt een Public Folder waarin iedere rechten krijgt om z'n contacts te saven
En euh...

[...]

Da's maar goed ook, want van een .ost wordt je GAL niet vrolijk 8)7
Ik snap er nog weinig van, maar op basis van deze info ga ik wel weer zoeken. Maak ik in Active Directory Users & Domains een Organisational Unit aan? Daar geef ik iedereen recht op? En dat ziet iedereen dan in outlook? Ik ga het proberen...

Maar hoe zet ik nu van alle gebruiker op zich hun prive contactpersonenlijst (ongeveer 5000 contactpersonen per gebruiker) globaal? Dus naar die OU waar iedereen recht op heeft? Daar moet ik nu dus nog even een conversie voor verzinnen.

Ik ben al lang blij dat jullie denken dat het mogelijk is, ik hoorde hier van een systeembeheerder dat dit onmogelijk zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 14:02 ]

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 14:28
Het gebruiksvriendelijks (in mijn ogen dan ;)) is het maken van een public folder, welke je als publiek adresboek gebruikt, je gooit deze bij een client in zijn Offline Public Folder (dan zijn de adressen ook beschikbaar als iemand tijdelijk niet op het netwerk zit) en geeft in de eigenschappen op dat het een folder is met contact personen.

Het vullen van de PF doe je gewoon vanuit outlook, klik en sleep de adressen vanuit de contacts map (in je PST) naar je public folder en dat moet gewoon werken.

Dan ga je naar het adresboek in de client (ctrl + shift + B ), kies je tools - options, een geef je aan dat Outlook ook de PF's mag gebruiken voor het zoeken naar contacts.

Het kan zijn dat in dit verhaal een foutje is geslopen, ik doe het nu ff uit me hoofd ;)

Verwijderd

Topicstarter
KoeKk schreef op 11 februari 2004 @ 14:09:
Het gebruiksvriendelijks (in mijn ogen dan ;)) is het maken van een public folder, welke je als publiek adresboek gebruikt, je gooit deze bij een client in zijn Offline Public Folder (dan zijn de adressen ook beschikbaar als iemand tijdelijk niet op het netwerk zit)
Oei, ik heb niks meer offline omdat de gebruikers in principe achter elke PC kunnen kruipen en ik dan bagger meldingen kreeg dat outlook het offline bestand niet kon vinden (ook wel logisch).
en geeft in de eigenschappen op dat het een folder is met contact personen. Het vullen van de PF doe je gewoon vanuit outlook, klik en sleep de adressen vanuit de contacts map (in je PST) naar je public folder en dat moet gewoon werken.
De gebruiker heeft dan dus gewoon recht om aan een PF toe te voegen?
Dan ga je naar het adresboek in de client (ctrl + shift + B ), kies je tools - options, een geef je aan dat Outlook ook de PF's mag gebruiken voor het zoeken naar contacts.
Maar mogen de andere werknemers dan ook gewoon contactpersonen toevoegen / verslepen naar deze PF? Het is namelijk de bedoeling dat iedereen wijzigingen kan maken in deze PF.
Het kan zijn dat in dit verhaal een foutje is geslopen, ik doe het nu ff uit me hoofd ;)
Het klinkt als een goed verhaal waar ik zeker mee aan de gang ga.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 14:28
Oei, ik heb niks meer offline omdat de gebruikers in principe achter elke PC kunnen kruipen en ik dan bagger meldingen kreeg dat outlook het offline bestand niet kon vinden (ook wel logisch).
Zou je even moeten proberen of het dan nog werkt, lijkt mij van wel.
De gebruiker heeft dan dus gewoon recht om aan een PF toe te voegen?
[...]
Maar mogen de andere werknemers dan ook gewoon contactpersonen toevoegen / verslepen naar deze PF? Het is namelijk de bedoeling dat iedereen wijzigingen kan maken in deze PF.
Als je de rechten op de PF zo zet dat ze dat mogen dan kan dat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het nog steeds even niet:

1. In exchange zet ik onder recipients bij "All address lists" overal alle rechten neer voor iedereen;

2. Ook "All global address lists" geef ik bij security even iedereen alle rechten

3. Onder "Folders" geef ik "Public folders" en alles wat daar onder ligt ook nog eens alle rechten.

Nu open ik outlook, zeg nieuw contactpersoon in een van de globale adreslijsten en krijg doodleuk:

"U kunt aan dit adresboek geen items toevoegen"

Wat doe ik dan nog fout?

• Gomez12
Gewoon een nieuwe public folder aanmaken genaamd contactpersonen (fictieve naam).
Dan iedereen schrijfrechten geven op public folder contactpersonen.
Dan bij iedereen bij de eigenschappen van public folder contactpersonen ( of eigenschappen van adresboek weet ik zo snel even niet meer ) aangeven dat dit het belangrijkste adreslijst is.

Dan iedereen aanleren dat ze alle contacts in de public folder contactpersonen moeten zetten.

Alles is simpel te don behalve de laatste stap.

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op 17 februari 2004 @ 20:49:
Gewoon een nieuwe public folder aanmaken genaamd contactpersonen (fictieve naam).
Dan iedereen schrijfrechten geven op public folder contactpersonen.
Dan bij iedereen bij de eigenschappen van public folder contactpersonen ( of eigenschappen van adresboek weet ik zo snel even niet meer ) aangeven dat dit het belangrijkste adreslijst is.

Dan iedereen aanleren dat ze alle contacts in de public folder contactpersonen moeten zetten.

Alles is simpel te don behalve de laatste stap.
Goed, ik heb dat volgens mij allemaal voor elkaar, behalve als ze nu zeggen "Nieuw e-mail". Dan kunnen ze geen adres pakken uit mijn openbare map. Ik heb wel iets aangevinkt als "Gebruik dit als e-mail adreslijst". Je ziet hem nu ook wel, maar er staan geen adressen in.

Daarbij staat deze map nu onder "Openbare mappen", en dat is 100 kilometer onder hun persoonlijke mappen etc. Is het niet mogelijk om dit bij de standaard contactpersonen te houden?

• Gomez12
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 10:18:
[...]

Goed, ik heb dat volgens mij allemaal voor elkaar, behalve als ze nu zeggen "Nieuw e-mail". Dan kunnen ze geen adres pakken uit mijn openbare map. Ik heb wel iets aangevinkt als "Gebruik dit als e-mail adreslijst". Je ziet hem nu ook wel, maar er staan geen adressen in.
??? Welke outlook versie en heb je die openbare map wel gezet dat je er contactpersonen in kan opslaan???
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 10:18:
[...]Daarbij staat deze map nu onder "Openbare mappen", en dat is 100 kilometer onder hun persoonlijke mappen etc. Is het niet mogelijk om dit bij de standaard contactpersonen te houden?
Hint : Persoonlijke dingen delen gaat nooit goed. Dingen delen doe je via publieke mappen.
Maar dit is toch geen enkel probleem. Je stuurt een keer een instructie eruit hoe ze dingen toevoegen en verwijderen aan de outlookbar en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op 18 februari 2004 @ 13:23:
[...]

??? Welke outlook versie en heb je die openbare map wel gezet dat je er contactpersonen in kan opslaan???

[...]

Hint : Persoonlijke dingen delen gaat nooit goed. Dingen delen doe je via publieke mappen.
Maar dit is toch geen enkel probleem. Je stuurt een keer een instructie eruit hoe ze dingen toevoegen en verwijderen aan de outlookbar en klaar.
Outlook 2003 op XP werkstations met een 2003 (exchange) server. Misschien kan ik ze nog wel uitleggen dat ze die openbare mappen contactpersonen moeten gebruiken, maar ze willen wel via "new e-mail bericht" ook contactpersonen uit die lijst kunnen selecteren. Helaas lukt dat nog steeds niet. Het is inderdaad al wel een map waar contactpersonen in komen te staan en ik heb ook dat vinkje aangezet met "Dit is een exchange e-mail adressenlijst". Bij versturen van een nieuwe mail kan ik die openbare map ook wel selecteren, maar hij is dan helemaal leeg.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 16:32 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 16:29:
[...]

Bij versturen van een nieuwe mail kan ik die openbare map ook wel selecteren, maar hij is dan helemaal leeg.
Staan de machtigingen wel goed, het lijkt er op dat iedereen alleen de "eigen" gemaakte items mag zien ipv alle.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Pagina: 1