[FEDORA] Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik heb Fedora Core geïnstalleerd, maar op de een of andere manier krijg ik het netwerk niet aan de gang. De netwerkkaart werkt, tenminste onder WinXp wel.
De lampjes knipperen en in Fedora is 'ie inmiddels actief.
In mijn netwerk maak ik gebruik van een DHCP service die IP-adressen vrijgeeft, maar op de een of andere manier heb ik niet het idee dat deze doos een nummertje krijgt.
Ook bij een handmatige instelling van het IP-adres, Subnet en Gateway krijg ik geen respons.

Wat zie ik over het hoofd?

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
'het netwerk aan de gang' is niet een heel erg specifieke beschrijving van je probleem.

Of je een ip-adres toegewezen krijgt kan je controleren met ifconfig. (moet je wel als root zijn ingelogd op Fedora)

Ik vermoed dat je netwerk-kaart niet herkend wordt, maar probeer het eerst zelf eens op te lossen, (google?) lukt dat niet kan je met meer informatie komen en kunnen we je verder helpen.

Leven is meervoud van lef

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Wat voor netwerkkaart?
Wordt deze herkend tijdens het booten (dmesg)?
Wat zegt 'ifconfig eth0'?

Allemaal standaard-dingetjes die je in elke netwerk-howto zult vinden...dat is wel het minste dat je even kunt proberen voor je een vraag stelt. Zonder informatie kunnen we je namelijk ook niet helpen!

• RemcoZ
Nog ff wat meer info dan:
Inmiddels heb ik Fedora opnieuw geïnstalleerd. Nu zonder opties, alleen de optie 'Werkstation'. Tijdens het booten geeft 'ie in het log al weer: 'Interface eth0 wordt aangezet: [Mislukt]

Op het commando 'ifconfig eth0' krijg ik het volgende resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Link encap: Ethernet  HW addr 00:60:08:91:71:10
UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500 METRIC:1
RX packets:1 errors:0 dropped:0 overrun:0 frame:0
TX packets:0 errors:1 dropped:0 overrun:4 carrier:4
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes: 4131 (4.0Kb) TX bytes:0 (0.0b)
Interrupt: 5 Base address. 0xb400

Hardware:
Asus moederboard (type kon ik zo snel niet zien), Intel Pentium III 500, 3com 3c905-TX.

Netwerk:
D-LINK 604 Router.
192.168.0.1 (Gateway), DCHP op 100 tot 199.

Overig:
De netwerkkaart had na de eerste keer starten geen IRQ, deze heb ik handmatig op 5 gezet. Voorheen stond er op deze machine WinXP en functioneerde deze normaal in het netwerk. Op de router en de netwerkkaart brandt continu het lampje 100. Op de netwerkkaart is geen activiteit te zien...
Ook het handmatig instellen van de netwerkinstellingen (IP, Sub & Gateway) bood geen oplossing.
Inmiddels heb ik twee (identieke) netwerkkaarten geprobeerd in diverse sloten.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoZ op 09-02-2004 22:25 ]

Verwijderd

Je hebt geen ip gekregen :)
doe eens ifconfig eth0 xx.xx.xx.xx
en ook: route add default gw 192.168.0.1

xx.xx.xx.xx is het ip maar dat had je wel al kunnen raden denk ik :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 22:33 ]

• RemcoZ
Het is toch niet waar... :|
Ik ben via hier eens verder gaan zoeken en ben via google.nl/linux terecht gekomen in een soortgelijke discussie. Nu blijkt de driver voor de 3c905-family niet helemaal jofel te zijn. En op de site van 3com is de support ookal niet geweldig. :'(

Dus ik proberen met een D-Link. Zonder enige moeite type ik nu het bericht via Fedora.
Iig bedankt iedereen. Excuses voor de niet erg duidelijke beschrijvingen.
Pagina: 1