98 machine binnen SBS2003 domein - rare share

Pagina: 1
Acties:

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-08 16:57

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
We zijn onlangs binnen het bedrijf van werkgroep naar domein overgegaan. Small Business Server 2003. Werkt allemaal prima. Gemengde Win2k en WinXP pro clients. Verder hangt er nog een oude P120 aan, met Win98 erop. Deze heeft als enige functie: MP3 server. Active directory drivers erop gezet en gewoon in het domein gehangen, geen probleem.

Nu zitte we met het rare probleem dat deze machine na verloop van tijd onbereikbaar wordt kwa shares. De MP3's staan dus gedeeld en zijn bij een frisse start van de Win98 machine gewoon bereikbaar, maar op een gegeven moment komen we er niet meer op via het netwerk. De melding als we via een gemapte network drive benaderen is : "Lokale apparaatnaam is al in gebruik". Pingen lukt nog wel. Als we de machine via netwerkomgeving benaderen krijgen we opeens een wachtwoordscherm terwijl de share gewoon op volledige toegang voor iedereen staat. Inloggen lukt ook niet.

Ik heb al even lopen zoeken hier, maar kwam niet veel verder dan: "Ga linux draaien" en dat soort oplossingen heb ik niet veel aan. Ik neem aan dat ik gewoon iets over het hoofd zie. De 16-poorts router van Sweex geeft geen collisions aan trouwens.

All that you know, is at an end

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TSja, een volcontinue aanstaande w98 machine in een netwerk is m.i. een beetje vragen om problemen; w98 is daar net iets te instabiel voor. Probeer het anders gewoon eens met w2k of XP zou ik zeggen, dikke kans dat die langer up blijft.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is de taakplanner een beetje misbruiken; er bestaat een command-line scriptje dat je pc versneld laat shutdownen / of restarten. Aangezien er verder toch niks hoeft te draaien, qua software maar alleen de share benaderd hoeft te worden, zou je kunnen overwegen de ps gewoon iedere nacht even te laten herstarten d.m.v. het schedulen van dat scriptje (dat zul je dan wel in een batch-file willen stoppen ofzo). Dan hoef je ook niet willekeurig de machine te rebooten, dan reboot ie gewoon standaard 's nachts en heb je er geen omkijken meer naar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
The_Eagle schreef op 09 februari 2004 @ 16:54:
TSja, een volcontinue aanstaande w98 machine in een netwerk is m.i. een beetje vragen om problemen; w98 is daar net iets te instabiel voor. Probeer het anders gewoon eens met w2k of XP zou ik zeggen, dikke kans dat die langer up blijft.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is de taakplanner een beetje misbruiken; er bestaat een command-line scriptje dat je pc versneld laat shutdownen / of restarten. Aangezien er verder toch niks hoeft te draaien, qua software maar alleen de share benaderd hoeft te worden, zou je kunnen overwegen de ps gewoon iedere nacht even te laten herstarten d.m.v. het schedulen van dat scriptje (dat zul je dan wel in een batch-file willen stoppen ofzo). Dan hoef je ook niet willekeurig de machine te rebooten, dan reboot ie gewoon standaard 's nachts en heb je er geen omkijken meer naar.
Dit is niet een kwestie van stabiliteit denk ik. Het probleem doet zich al na zo'n 5 minuten voor. Ook is het zo dat als je al op de share zit op het moment dat het misgaat en bijvoorbeeld MP3's aan het spelen bent vanaf de 98 machine, dat het dan gewoon blijft werken. Alleen mensen die er nog niet op zaten kunnen er dan niet meer op. Er zijn geen max aantal user restricties van toepassing. Een restart script is niet echt een bruikbare oplossing natuurlijk. Dat ding heeft al jaren lang dag en nacht aangestaan zonder problemen. Er draait verder he-le-maal niks op die machine.

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 11:29
Heb je SMB-signing ook uitgezet. Windows 2003 eist standaard dat dit wordt ondersteund door clients. Windows 98 doet dit dus niet. Oplossing is SMB-signing uitzetten via de grouppolicy. Als je via google of de search zoekt op SMB-signing krijg je wel meer informatie.

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
SMB-signatures houden we om veiligheidsredenen liever aan. We hebben nu een beetje een slonzige oplossing gebruikt:

Share methode op de w98 machine veranderd van gebruikersniveau naar shareniveau. Hierdoor wordt de domein security als het ware omzeild en kan iedereen gewoon op de share zonder wachtwoord. Beetje simpele oplossing, maar het lost ons probleem op.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Svenergy schreef op 10 februari 2004 @ 11:40:
SMB-signatures houden we om veiligheidsredenen liever aan. We hebben nu een beetje een slonzige oplossing gebruikt:

Share methode op de w98 machine veranderd van gebruikersniveau naar shareniveau. Hierdoor wordt de domein security als het ware omzeild en kan iedereen gewoon op de share zonder wachtwoord. Beetje simpele oplossing, maar het lost ons probleem op.
Het verhaal met SMB-signing lost het probleem op, durf ik wel bijna een wedje op te leggen :P Ook met Linux machines moet de 'Always sign' policy uit. Je kan wel iets van (uit-t-hoofd) 'If client permits' aanlaten. Dan zal de 98-client zich weer normaal gaan gedragen.

Waarschijnlijk zal 'Second Edition' van 98 dit ook oplossen. Dit heb ik zelf echter niet getest :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1