[Delphi 8] Meningen over IDE

Pagina: 1
Acties:

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:42
Dit is misschien een beetje offtopic, wie weet had het in SA gemoeten. Plaats hem toch maar hier.

De mensen die Octane al gebruiken, wat vinden jullie er nu van? Heb 'em zelf gisteren geinstalleerd en ik moet zeggen dat ik er niet erg kapot van ben ...

Natuurlijk zitten er goeie punten aan, zoals .NET (voor de toekomst) en ECO (alhoewel je met D7 + Bold + ModelMaker net zo veel kan volgens mij).

Mijn grootste minpunt is de IDE, naar mijn mening is die er niet erg op vooruit gegaan. Toegegeven, het folden/unfolden van code is erg handig - maar dat je forms en code in één window zitten en dat je geen meerdere van deze edit windows kan openen is zo godsgruwelijk irritant, IMHO is D8 er gewoon onbruikbaar door.

Ik ben dan natuurlijk wel iemand die gewend is op 3 monitor tegelijk te devven. De voordelen daarvan vallen zo'n beetje weg met D8.

Zie ik nou die functie over het hoofd of is de IDE nou echt zo volkomen kut?

Maar goed, wat zijn jullie meningen erover ?

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

De IDE is anders dan we hiervoor gewend zijn en mist nog een heel aantal features die we vroeger wel hadden. Ik ken ook mensen die de Delphi IDE juist heel verwarrend vonden met al die losse schermpjes, dus andersom kan het ook. Ik ben zelf ook nog niet echt kapot van de nieuwe IDE, maar zou er wel aan kunnen wennen.

Je kan overgens via een registry hack de forms wel weer floating maken:
code:
1
2
HKCU\Software\Borland\BDS\2.0\Form Design
    "Embedded Designer"   REG_SZ    False

Maar helaas doet F12 het niet zo goed, dus het is niet geheel werkbaar.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• BoomSmurf
LordLarry schreef op 09 februari 2004 @ 16:41:
De IDE is anders dan we hiervoor gewend zijn en mist nog een heel aantal features die we vroeger wel hadden. Ik ken ook mensen die de Delphi IDE juist heel verwarrend vonden met al die losse schermpjes, dus andersom kan het ook. Ik ben zelf ook nog niet echt kapot van de nieuwe IDE, maar zou er wel aan kunnen wennen.

Je kan overgens via een registry hack de forms wel weer floating maken:
code:
1
2
HKCU\Software\Borland\BDS\2.0\Form Design
    "Embedded Designer"   REG_SZ    False

Maar helaas doet F12 het niet zo goed, dus het is niet geheel werkbaar.
Ik had idd gelezen over die hack en em uitgevoerd, maar erg lekker werkt het idd niet. Verder support ie dat ook alleen voor VCL forms, niet voor WinForms. Ook heb ik ondertussen gemerkt dat het folden van de code de helft van de tijd niet goed werkt en als je code completion gebruikt die code om de haverklap uit zichzelf weer unfold.

Ik kan momenteel geen andere conclusie trekken dan dat de IDE jammer is. Ik zou het zelfs spijtig willen noemen.

Ik blijf toch maar effe fijn bij D7A :)

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Er zit wel een groter verschil tussen D7 en D8. Namelijk win32 of .Net. Ik weet niet wat jij met je Delphi doet, maar de meeste bedrijven maken niet zo makkelijk keuzes alleen gebaseerd op de IDE :) Als je geen .Net wilt doen hoef je ook niet naar D8 en als je het wel wilt doen moet je wel naar D8.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• BoomSmurf
LordLarry schreef op 09 februari 2004 @ 19:55:
Er zit wel een groter verschil tussen D7 en D8. Namelijk win32 of .Net. Ik weet niet wat jij met je Delphi doet, maar de meeste bedrijven maken niet zo makkelijk keuzes alleen gebaseerd op de IDE :) Als je geen .Net wilt doen hoef je ook niet naar D8 en als je het wel wilt doen moet je wel naar D8.
Natuurlijk is het Win32 / .Net verschil groot. Veel applicaties van mijn werk zijn nog Delphi 5 zelfs. Delphi 7 zijn er ook een aantal, maar zij zullen de stap naar .NET niet binnenkort maken (hoogstwaarschijnlijk niet tot 2005).

Je kunt wel zeggen dat veel bedrijven niet kijken naar de IDE, maar het lijkt mij dat dit toch een aanzienlijke invloed heeft (of hoort te hebben). Een 'onhandige' IDE is niet goed voor het 'moraal' van de programmeurs en heeft zowiezo een negatieve invloed op de productiviteit. In dit geval heb je weinig alternatief (behalve Visual Studio - waar ik ook niet kapot van ben), dus moet je idd wel.

[ Voor 2% gewijzigd door BoomSmurf op 09-02-2004 21:41 . Reden: Spelling enzo ]

• alienfruit
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben op zich wel te spreken over de Delphi 8 IDE, het is natuurlijk wel totaal anders dan dat je gewend bent. Maar in het algemeen ben ik er wel tevreden over, ik heb er al enige tijd mee gewerkt. Zelf vind ik ECO in D4NET een stuk beter alweer dan de ECO versie die in C#Builder zit.

Hadden jullie toen jullie de hack gebruikte ook de "Dock Edit Windows" uitgevinkt?

Trouwens jullie weten dat de eerste Patch voor de compiler beschikbaar is en ook de benodigde VCL update: http://cc.borland.com/codecentral/ccweb.exe/listing?id=21403

>:) Borland'S R&D Team gebruikt trouwens de IDE zowel voor C# als voor Delphi, dus het kan wel. Hopelijk kunnen wij binnenkort C# en Delphi (multiple personalities) in dezelfde IDE gebruiken. >:)

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

De nieuwe IDE is erg wennen. Sowieso is D8 erg wennen omdat er een hoop in de structuur veranderd is, zo worden datasources opeens onder je designscherm weergegeven (trouwens alleen als het geen .net win32 app is) en heeft de editor een aantal nieuwe features gekregen. Ik heb alleen het idee dat er nu minder ruimte op het scherm is in vergelijking met bijv. D7. Maar ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik nog niet met schermpjes aan het slepen gegaan ben.

Het handige aan deze IDE vind ik wel dat bij de properties een omschrijving gegeven wordt zodat je niet steeds op F1 moet rammen. Ook erg handig is dat je stukken code kunt inklappen en de help functie is overzichtelijk. Maar alles op een rijtje gezet heb ik toch liever D7.

Ik vraag me af hoe vaak we D8 zullen gebruiken, voorlopig blijf ik liever bij D7 en zit ik ook nog niet gebeuren op dat we op zaak voor 2006 zullen overstappen. Beetje vreemd van je Borland jongens is nog wel dat de BDE blijkbaar ook naar .Net getransporteerd is terwijl ze al jaren roepen deze niet meer te ontwikkelen.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• alienfruit
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

Die is helemaal niet getransporteert naar .NET hoor, enige is dat de BDP de BDE ondersteunt, je moet toch nog BDE zelf er bij installeren. Maakt bij mijn weten gewoon gebruik van P/Invoke (.NET <> win32 Dlls)
Pagina: 1