Toon posts:

[Iris] Hoe het netwerk goed te monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Om een goed overzicht te krijgen van het verkeer op het netwerk heb ik het programma Iris Network Analyser.

Nu heb ik dit programma geinstalleerd op een client pc. Als ik de Capture draai pakt ie alleen t verkeer wat langs mijn netwerkkaart loopt maar ik wil al t verkeer op het netwerk monitoren.

Iemand enig id hoe ik dit voor elkaar krijg zonder Iris op een server te installeren??

Verwijderd

Logischerwijs kan dat alleen op een machine waar al het verkeer langskomt. Zet een server neer die tussen het internet en het LAN staat (als je dat verkeer wilt hebben tenminste) en anders zit er niet veel anders op dan een switch te gebruiken die een zgn. SPAN-poort heeft, een poort waar al het verkeer over de switch nog eens extra naar geroute wordt.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of je gebruikt een HUB i.p.v. een Switch ;) Dan komt al het verkeer wél langs je pc fietsen (in fact; langs alle pc's)

(Niet dat je dat voor andere doeleinden zou willen, maar toch...ik vind het geen stom idee als je nog zo'n ding hebt liggen)

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 09-02-2004 15:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Kan je niet direct op die switch monitorren? Of op de dmz router?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 11:43:
Kan je niet direct op die switch monitorren? Of op de dmz router?
Op een switch kun je niet monitoren nee, tenzij deze een SPAN-poort heeft zoals JSS al zei. Ik denk dat je niet helemaal het verschil Switch/Hub begrijpt. Daar zou ik me eerst maar eens in verdiepen (evenal de Iris documentatie die errug duidelijk is).

Uit de Iris manual:
• Switches break sniffers: Switches create multiple segments. Iris can only
view traffic on the segment it is installed on. If you use switches directly to
end users, those end users are immune to “sniffing”. There are some
switches, however, that have special ports that do receive all traffic destined
for all ports. This is typically called a shunt or management port. Switches
with this feature will allow you to use this port to sniff all (or some) ports on
the switch.
<...>
• Hubs are Iris friendly: Hubs allow Iris to see traffic on all nodes serviced
by the hub. Having a small multi-port hub (3 ports should suffice) can even
make sniffing in a switched environment practical. With a 3-port hub, you
can install Iris at any point along your network, allowing you greater access.
One port on the hub is for the
Verder kun je die info ook nog vinden in de PNS FAQ: Wat is het verschil tussen een Hub en Switch ?

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 19-02-2004 11:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp sluit ik een hub aan op bv. een server en omdat een hub niet 'intelligent' is, komt daar al t verkeer langs en kan ik het via een hub-poort monitoren?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat begrijp je goed ja.

Over mij

Pagina: 1