Toon posts:

Ben een disk aan het formatteren en het gaat helemaal mis...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was bij vrienden bezig om hun computer dual boot te maken.
Dat werd een fiasco toen (windows) defrag crashte en de schijf niet meer wilde booten.

Dus heb ik een tweedehands 6.4Gb disk op de kop getikt om daar in elk geval een werkend systeem op te kunnen installeren. Dan ga ik later van die andere disk wel redden wat er te redden valt.

Dus ik die 6.4 Gb disk erin gezet.
Ik bootte met de Slackware 9.1 live cd

% fdisk /dev/hda
werkt niet. Alleen
% fdisk /dev/hda1

dus moest er iets mis zijn met de partitietabel of de drive geometry waar die ook opgeslagen staat..
Uit de manpages van fdisk/cfdisk/sfdisk/parted etc. begreep ik wel dat drive geometry iets heel vaags is omdat het aantal cylinders/heads/sectoren al lang niet meer overeenkomt met het werkelijke aantal en omdat er van werkelijke low level aansturing al lang geen sprake meer is.

Maar ik dus aan het experimenteren met sfdisk om de disk weer helemaal schoon en partitie-vrij te krijgen.

Ik keek op de disk wat voor gegevens erop stonden:

Fujitsu mpb 3064AT U/E
capacity 6.48 Gb
cylinders 13410
heads 15
sectors 63

uiteindelijk had ik de disk met sfdisk zover gekregen dat ik weer
% fdisk /dev/hda
kon doen. Alleen herkende fdisk de schijf alleen maar als een 2.1Gb drive en dat was niet de bedoeling en kon ook niet kloppen..

Ook kreeg ik commentaar van sfdisk dat de drive volgens de kernel de volgende parameters had:
cylinders: 256
heads: 255
sectors: 63

Maar ik kwam uiteindelijk zoveel verschillende waarden tegen voor alles, waarvan ik nooit wist wat nou echt, wat virtueel en wat semi-virtueel was, dat ik maar wat ging experimenteren met verschillende waarden invullen. Ik dacht, het kan toch geen kwaad, het is allemaal weer terug te draaien en er staat geen data op die schijf.

Nou, weer even verder met sfdisk en op een gegeven moment kwam ik in een heel mooi interactief menuutje waarin ik alle gegevens over de schijf in kon vullen en ik weet nu nog niet hoe ik erin terecht kwam.
In elk geval, ik maakte een fout en ging uit het programma. En ik kon nooit meer vinden hoe ik nou in dat interactieve menuutje was terecht gekomen.

En toen deed de schijf heel raar. fdisk en cfdisk herkenden hem niet meer, en sfdisk alleen nog maar met heel veel moeite.
Hij tikt en maakt rare geluiden, en het duurt heel lang voor sfdisk hem bereikt heeft.

Ik heb ten overvloede ook nog even geprobeerd met een Windows 98 cd te booten en te fdisken, maar die gooit hem eruit met "disk error"

Ik heb weinig verstand van dit soort dingen en had misschien wel nooit aan sfdisk moeten beginnen.
Maar kan iemand me helpen met de volgende vragen?

- Kan ik die 6,4 Gb schijf nog herstellen, of is het mogelijk dat ik hem door met sfdisk verkeerde geometry parameters mee te geven definitief naar de filistijnen geholpen heb?

- Heeft iemand tips hoe ik die schijf kan herstellen, en hem weer in een kale, beschrijfbare 6,4 Gb drive kan veranderen, als het nog mogelijk is?

- Hoe kwam ik in die mooie en ontzettend uitgebreide vragenlijst van sfdisk terecht? Ik wil een herkansing!

Alvast bedankt als iemand me op weg kan helpen..

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 14:41
Wat gebeurt er als je met cfdisk -z /dev/hda (staat o.a. op de bekende Knoppix live/rescue CD) begint? Dus met een schone partitietabel i.p.v. de harde schijf uitlezen?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 14:47:
...Hij tikt en maakt rare geluiden...
Dat zou idd wel eens het definitiefe einde kunnen betekenen. Ik denk dat het tijdens de defragmentatie al mis is gegaan en het slechts nog een kwestie van tijd was tot ie het helemaal begaf.
Helaasch, maar hem verkloten door die verkeerde waardes lijkt mij vaag. Dat zou je iig weer moeten kunnen fixen. Freak_NL's tip is het proberen waard, maar ik had hem al getrashed...

[ Voor 12% gewijzigd door Mac_Cain13 op 09-02-2004 16:34 . Reden: Beetje bij tweaken :) ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik type
% cfdisk -z /dev/hda
hoor ik eerst alleen maar wat getik en dan krijg ik
FATAL ERROR: Cannot read disk drive
press any key to exit cfdisk

Ik begrijp dat ik de harddisk theoretisch niet kan mollen met alleen maar cfdisk, fdisk of sfdisk
Maar ik heb alleen maar die programma's gebruikt en eerst kon ik de harddisk gewoon bereiken :?

fdisk zegt overigens ongeveer hetzelfde:
"Unable to read /dev/hda", en exit dan.

sfdisk /dev/hda zegt het volgende:
"Checking that no-one is using this disk right now ...
ldm_validate_partition_table(): Disk read failed
OK

Disk /dev/hda: 1023 cylinders, 64 heads, 63 sectors/track
read: Input/output error

sfdisk: read error on /dev/hda - cannot read sector 0
/dev/hda: unrecognized partition
Old situation:
No partitions found

En dan vraagt hij om input over de partities die hij moet maken.
enter-enter-enter voor de defaults (1 grote linux partitie)

Verwijderd

Topicstarter
(even tussendoor gesubmit want ik zit in lynx te typen via telnet op een server vanaf een slackware live systeem, dus het is sub-comfortabel..)

Dan krijg ik "do you want to write this to disk?"
yes natuurlijk.
"read: Input/output error
sfdisk: read error on /dev/hda - cannot read sector 0
Re-reading the partition table ..."

Dus dat voor wat de [cf|f|sf]disk betreft.

Nog wel belangrijk om te zeggen is dat ik sfdisk ook heb gebruikt om handmatig de cylinder/head/sectors te setten, een keer zelfs samen met de -f switch.
Verder gaat het hier niet om de harddisk waar ik mee begon (die waarop het defraggen gecrashed is) maar om een andere, tweedehands harddisk waarop geen belangrijke gegevens staan.
De andere harddisk wil ik niet nog verder verknoeien voor ik eerst geprobeerd heb om de belangrijke bestanden die er nog opstaan te redden.

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Zo te zien is de harddisk niet meer berijkbaar een is hij een stille dood gestorven :'(
Ik denk ook niet dat je hem met een *fdisk tooltje hebt gemolt maar dat ie gewoon aan zijn eind was. Bij het defragmenteren kreeg ie waarschijnlijk al ademnood en heeft ie het bij het fdisken helemaal niet meer zag zitten.

R.I.P.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 14:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

ik heb die errors ook als ik linux wil installeren op een samsung sv0682D (6,8 GB). als cfdisk partitie gegevens wil in lezen, dan krijg ik ook cannot read disk drive. maar het rare is, hij heeft het altijd gedaan, en onder windows kan ik em wel benaderen. nou heb ik op google gezocht op deze error, en dan krijg ik dit als eerste hit: http://www.balug.org/pipe...lk/2003-March/001132.html
alleen snap ik er niet veel van. iemand een idee?

We've got that ring of confidence

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:23
Misschien een handig plan om eerst in het BIOS te kijken of die de HD wel (goed) herkent? Staat dat ding niet 'hardcoded' ingesteld op de vorige HD, toevallig?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En (aanvullend op wat Wilke zegt) heb je die hd wel goed aangesloten? Zijn de kabel wel intakt? Want het lijkt me stug dat er twee schrijven kapot gaan in 1 systeem, zonder dat er wat mis met je systeem zelf.... Als je die 2 HD's in een ander sys hangt, zijn ze dan nog wel bereikbaar?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 14:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

hebben jullie het nou over mijn probleem of die van de ts?? ;) ik vond het nl niet echt nodig om hier voor een nieuw topic te starten aangezien het probleem (bijna) hetzelfde is

We've got that ring of confidence

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:34
1-Op de knoppix-CD moet een tooltje staan dat Testdisk heet. Als je weet wat je doet is het geweldig speelgoed.

2-Op http://www.fel.fujitsu.com/home/product.asp?L=en&PID=4 even links op drivers&software klikken voor het DOS-tooltje FJDT.exe dat in fjd6_10.zip zit. mogelijk dat dat helpt.

3-Bij Maxtor kun je een vergelijkbare disktool "Powermax 3.04" ophalen. Powermax zegt wel dat er minimaal een maxtor schijf in de PC moet zitten, maar ik heb mijn MPC3064AT er ook een low-level disk format (alles nullen) mee kunnen geven toen die alleen in de machine zat.

KPN is een drieletterwoord

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:18

DDX

probeer eens
smartctl -H /dev/hda
(eventueel smartctl -a /dev/hda (--test=full))

( http://smartmontools.sourceforge.net )

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1