[VB](MSAccess) Database wegschrijven als XML

Pagina: 1
Acties:

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 15:27
Ik wil graag een access database wegschrijven naar de hd als XML bestand in het (SQLXML) formaat (zie hieronder). Dit wil ik doen met behulp van VB 6.

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<root>
<Schema name="Schema1" xmlns="urn:schemas-microsoft-com:xml-data" xmlns:dt="urn:schemas-microsoft-com:datatypes">
<ElementType name="Employees" content="empty" model="closed">
<AttributeType name="EmployeeID" dt:type="i4" />
<AttributeType name="FirstName" dt:type="string" />
<AttributeType name="lastName" dt:type="string" />
<attribute type="EmployeeID" />
<attribute type="FirstName" />
<attribute type="lastName" />
</ElementType>
</Schema>
<Employees xmlns="x-schema:#Schema1" EmployeeID="1" FirstName="Nancy" lastName="Davolio" />
<Employees xmlns="x-schema:#Schema1" EmployeeID="2" FirstName="Andrew" lastName="Fuller" />
<Employees xmlns="x-schema:#Schema1" EmployeeID="3" FirstName="Janet" lastName="Leverling" />
</root>

Natuurlijk zou ik dat zelf wel kunnen programmeren maar volgens mij zijn hier wel standaard (ADO?) componenten voor? Dat weet ik dus niet en dat zou ik wel graag willen weten omdat het aanzienlijk wat onnodig werk kan besparen. De bedoeling is dat het ook 2 kanten op werkt. Dus DB -> XML en weer van XML -> DB :)

Pwnd

Verwijderd

Kun je niet veel beter een los XML bestand en Scheme maken? Het is misschien niet iets meer werk, maar wel een stuk compatibeler met andere dbms'en.

Access 2003 heeft de mogelijkheid om alleen de definitie als Scheme weg te schrijven en de data als XML bestand wegschrijven moet ook wel lukken.

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kan hiervoor de standaard microsoft XML parser kunnen gebruiken
Dim xmlParser as new msxml.domdocument40
if xmlParser.loadxml(strXML) then
xmlParser.save("c:\test.xml")
end if

StrXML is dus een xml string. Als deze niet goed is dan wordt ie ook niet opgeslagen. Dit is een simpel voorbeeld van het gebruik van de MS XML parser. Je kan hier ook simpel mee "zoeken" in een XML bestand mbv XPath queries. Je kan ook simpel nodes toevoegen verwijderen etc. Zoek even op het web naar een msxml chm file. Daarmee moet je een end kunnen komen.

I'm not a complete idiot - several parts are missing.