Toon posts:

Onverwacht veranderd gedrag Explorer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[veranderde titel en veranderde probleemomschrijving]

Vorige week konden gebruikers zonder problemen bestanden copieren van en naar een openbare map vanuit de harde schijf. Het betreft het OS windows 2000 met alle updates welke door Microsoft beschikbaar zijn gesteld.

De updates worden middels SUS naar de clients gebracht.

Vanaf vanmorgen (kan met een update te maken hebben deze wordt rond 10:00 rondgestrooid) kunnen gebruikers niet meer copieren van en naar de harde schijf. Zelf copieren op de harde schijf is niet meer mogelijk! Dit probleem vind alleen plaats bij windows 2000. XP machine's hebben er geen last van.

We hebben de security settings bekeken en vinden niets vreemds.

Een bijkomend probleem is, dat sommige internet pagina's wel functioneren www.nrc.nl en andere niet www.ilse.nl bijvoorbeeld.

Als er met behulp van de command prompt gecopieerd wordt gaat het wel goed.

Heeft iemand een idee waarmee dit te maken heeft? Wij verwachten binnen nu en een uur diverse mensen achter ons staan die dit probleem hebben daar de SUS rond 10:00 iedereen heeft geupdate en wij zien dit als een zeer serieus probleem.

Wie weet de oorzaak, en nog veel belangrijker een oplossing?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
heb je al geprobeerd een recente update te deïnstalleren?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Bij SUS heb je enorm veel updates, ik heb de IE patch gedeinstalleerd. Dit brengt geen verbetering. Verder staan er bij SUS meer updates dan in de software remove lijst staan. Ik vermoed dus dat niet alle updates te de-installeren zijn welke door SUS worden uitgerold.

Onze grootste angst is, dat iedereen deze updates binnen hebben gekregen en wij vanavond alle werkstations (windows 2000) opnieuw kunnen gaan RISén.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:38
Dus even zodat ik het goed begrijp :

Jullie laten alle patches door een SUS server ongecontroleerd verspreiden??
Dat is, naar mijn bescheiden mening, vragen om problemen.

Maar goed, je kunt in de approval log van de SUS server zien welke updates er zijn verspreid. Het probleem zit hem dus in een update die tussen gisteren 10.00 en nu 10.00 uur door de SUS server binnengehaald zijn.

Daarmee ben je nog niet van je probleem af maar kun je een ieder geval nog wat info zoeken op bepaalde patches.

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier 2 SUS servers. Eentje voor de test (waar testPC's op staan aangesloten en de systeembeheerders) en een voor de grote groep clients. Normaal gesproken testen wij een update gedurende een week.

Nu ben ik op vakantie geweest en net terug, mijn colega wist te melden dat hij de update voor de testgebruikers heeft geactiveerd en geen problemen heeft ondervonden. Nu na een week ondervind hij (en ik nu ook) wel ineens problemen.

Omdat hij geen problemen ondervond heb ik vanmorgen deze updates doorgevoerd (een paar van 30-01-2004). Sinds dien (het is geen update die een reboot vereistte) hebben enkele windows 2000 users problemen met copieren van bestanden.

Wij zijn van mening dat wij hier zeker niet uniek mee zijn, dit probleem moeten toch (veel) meer systteembeheerders hebben, die deze updates hebben geinstalleerd. De computer piept alleen op het moment dat je wat wilt copieren. geen foutmelding niets.. alleen een piepje en geen copieer resultaat.

Verwijderd

Lichte titelbijschaving :)

Verwijderd

Topicstarter
oplossing lijkt gevonden (oorzaak ook)...

Alle werkplekken hebben vandaag een pakket updates ontvangen van de SUS server. Dit gebeurd iedere dag rond 10:00.

De werkplekken hebben alle updates op 1 na geinstalleerd en wel KB832894 en dit is de de IE 6.0 SP1 patch.

In deze tussenfase werken enkele functies niet meer (zoals copieren van files op de harde schijf). Nadat de update de volgende dag (of met de hand) geinstalleerd wordt werkt het weer.

Microsoft distribueerd dus updates in groepjes waarbij windows functionaliteit tussen de groepjes updates niet duidelijk is. Een oplossing hiervoor is niet (door mij tenminste) makkelijk te vinden, tenzij je mensen een dag wilt laten wachten of in de AD de SUS update tijd gaat aanpassen (9:00 en 15:00).

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 16:52:
Een oplossing hiervoor is niet (door mij tenminste) makkelijk te vinden, tenzij je mensen een dag wilt laten wachten of in de AD de SUS update tijd gaat aanpassen (9:00 en 15:00).
Standaard een rebootje na SUS? hoewel dat voor de meeste updates overkill is, scheelt het wel heel veel, kleine, gare, probleempjes.

Maar dit zal wel niet kunnen tijdens kantoortijd.

Verwijderd

Topicstarter
Naast dat het onder kantooruren niet zo handig werkt, zou ik ook niet weten hoe ik dit automatisch kan instellen. Het heeft ook niet met re-booten te maken maar met een extra update die geinstalleerd MOET worden nadat de andere updates zijn geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
The story ain't over yet...........

Een server begon vandaag hetzelfde copy-probleem te vertonen. De 2 updates erbij zetten verhielp het probleem niet.. Deze server update zichzelf niet en we snappen bij jupiter niet hoe het kan dat enkele computers/servers ineens niet meer kunnen copieren met de explorer en enkele internet pagina's kunnen tonen.

Zijn er virussen welke dit gedrag vertonen? Zijn er hacks bekent welke dit gedrag veroorzaken? Op enkele workstations is het probleem spontaan opgelost nadat SUS de laatste updates hier heeft rondgestrooid. Echter op de desbetreffende (niet bedrijfcritische) zijn geen nieuwe updates meer te installeren....

Na wat testen bleek het probleem alsvolgt te reconstrueren:
RIS windows 2000 machine
installeer SP4 (locaal installeren dus niet via windows updates)
Installeer alle critical updates

Hierna werkt het copieren met de explorer van en naar de harde schijf niet meer.. Heeft niets met rechten te maken want inloggen als administrator geeft zelfde irritante piepje zonder resultaat.....

Bij devolgende volgorde blijkt het wel goed te gaan:
RIS windows 2000 machine
installeer alle kritische updates
installeer SP4

hierna werkt alles wel naar volle tevredenheid...... weird... weird.. weird...

Iemand nog een idee????? Why the hell zou copieren met de explorer een probleem kunnen worden?? (heeft niets met rechten te maken want met de cmd.exe werkt het allemaal wel.........

Verdere symptomen welke "toevallig" vandaag de kop opstaken:
2de Domaincontroller kreeg grote DNS problemen (event log stond er vol mee) en het was niet meer mogelijk om in te loggen met administrator account.. Event log vol met KDC problemen... Na harde reset problemen opgelost en konden we weer inloggen en SUSén.

Proliant server muurvast gelopen (rood lampje helemaal links).

Kortom, weer een leuke dag....

goede nieuws was dat geen van de gebruikers er iets van gemerkt hebben...(terwijl het in mijn ogen toch wel veeleisende gebruikers zijn)....

Verwijderd

Probleem is waarschijnlijk dat de updates van microsoft vaak niet op elkaar getest zijn, dit is gewoon een slordigheid van microsoft, hebben er redelijk wat problemen mee gehad...

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 16:52:
Probleem is waarschijnlijk dat de updates van microsoft vaak niet op elkaar getest zijn, dit is gewoon een slordigheid van microsoft, hebben er redelijk wat problemen mee gehad...
Dit is kletskoek. Updates worden behoorlijk getest maar je kunt nooit volledig voorspellen in welke software config ze terecht komen dus interactie tussen actieve software is niet in te schatten.
Een aanpassing van een OS, ook Unix achtigen, kan soms onverwachte bijeffecten hebben. Dat is helaas onvermijdelijk.

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft wel tot gevolg gehad dat wij na 1 dag aankijken besloten hebben om iedereen te migreren naar XP.. Een werkstation of 20 zijn in 6 uur gemigreerd middels RIS (tot 23:30 bezig geweest)... Gelukkig hadden we al een pilot lopen waar enkele mensen XP testen en we hebben weinig problemen ondervonden.

We zijn dus niet echt gelukkig met Microsoft..... We kunnen het zelf reproduceren..

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:34

Kabouterplop01

chown -R me base:all

MIsschien wordt er iets veranderd in de de TCP-stack waardoor DNS/WINS of de stack zelf niet goed meer werken. Over het algemeen worden er wel wat .dll-tjes overschreven.
Pagina: 1