kapot moederbord: testen en verdenking

Pagina: 1
Acties:

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-08 20:17

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Hmm, topictitel was wat moeilijk te bedenken, dus nu is het een beetje een raar titeltje geworden, maarja

the dilly: ik heb een moederbord van m'n huisgenoot gekregen die 'kapot' zou zijn: history van het geval:
zijn vader had bij een random winkel een bak gekocht, echt meukbakje, en die gaf op een gegeven moment geen beeld meer...
bak teruggebracht, en het geheugen (32 meg op enn 1600 proc..jaja) was kapot, z'n videokaart (een echte 4meg vga eenheid!) was kapet EN z'n moederbord was kapot (K7T pro2)
alles vervangen...
nou was er nix aan de hand met het geheugen....ik verdenk men ervan dat ze gewoon teveel meuk erin hebben gegooit, en dus het moederbord maar vervangen hebben om de bak werkbaar te maken, maar dattie niet kapot is.

nouja, er is dus niet iets ontploft op het aparaat, tenminste, jniet dat iemand het heeft gemerkt, en niet dat het zichtbaar is..
dus ik wil hem nu testen. Bij wat voor soort problemen is het heel stom om er een processor in te gooien? ik moet wel even een nieuw (2e hands natuurlijK) procje kopen om erin te duwen, en vind het een beetje sneu als die direct kapot gaat..
is dat erg dangerous?

verder, als mensen ideen hebben over
a) wat ik er het beste in kan prikken (K7T pro2, socket 462) (of dat dus uitmaakt) en
b) hoe ik de boel kan testen met een lossie voeding (=geen aan/uitknop)
en
c) hoe goed die ledjes werken die op het moederbord aangeven wat er fout kan zijn

:) damn, een beetje een sameraapsel van problemen..well any1?

sig

Verwijderd

MSi moederbordje. KT7 pro2? ..... Bekende euvel; kapotte condensatren! ;)

even nieuwe opsolderen en je plankje doet het weer.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
a) een goedkoop duron geval...
b) door met een schroevendraaier een tikje te geven tegen de pinnetjes die je normaal aan je aan/uit knop hangt
c) redelijk goed, maar als het mobo echt stuk is, doen die ledjes het ook niet meer...

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ja, bekend probleem, de condensatoren.

offtopic:
Probeer de volgende keer eens je Topic Start in normaal Nederlands >:)
Aan je post history te zien kan je dat best wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Luppie op 09-02-2004 12:38 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
hmm, maar omdat het grote probleem was dat er geen beeld was, en omdat men vertelde dat de videokaart en het geheugen kapot was.. (kan dat dan een gevolg zijn van die condensator?)

over die condensatoren: ben niet een hele grote soldeerheld, en ook neit zo'n hardwareheld.. weten jullie dan toevallig ook welke condensatoren dat meestal zijn? vast niet allemaal...

(hiero staat een plaatje, voor eventueel fotoshop-aanwijzwerk (hint hint ): http://pc.cycnet.com/comp...ng/images/msik7tpro2a.jpg)

verder: is het erg veel gedoe om er condensatoren op te solderen, zijn er dingen waar je rekeneing mee moet houden bij het solderen op moederborden etc etc

sig

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
hmm, ik zie al veel info op dit topic:
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

:) zal daar dus wel even kijken voor die condensatoren..

sig

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
(kan dat dan een gevolg zijn van die condensator?)
Zou eventueel kunnen, maar logischer is dat men eerst de conclusie heeft getrokken dat VGA + mem defect waren, deze onderdelen vervangen, constateerde dat de machine nog steeds niet werkte en vervolgens ook het mobo vervangen. Mem + vga hoeven in dat geval niet defect te zijn, al is het beargumenteerbaar dat ze niet 100% meer te vertrouwen zijn.
over die condensatoren: ben niet een hele grote soldeerheld, en ook neit zo'n hardwareheld.. weten jullie dan toevallig ook welke condensatoren dat meestal zijn?
In jouw plaatje: de grote zwarte en de groene. Als je een defecte elco op je bordje vind, vervang dan die elco en alle andere exemplaren van hetzelfde type. Defecte elco's herken je aan het feit dat ze scheef staan of dat ze van boven opengescheurd zijn (soms is er wat prut uit gekomen).
Zorg dat de vervangende elco's van het low-ESR type zijn (low equivalent series resistance). 'Gewone' elco's houden het op een mobo niet lang uit doordat er meestal veel stroom door ze loopt.
verder: is het erg veel gedoe om er condensatoren op te solderen
Nee, tis zo'n beetje de makkelijkste reparatie aan een mobo.
zijn er dingen waar je rekeneing mee moet houden bij het solderen op moederborden
Gebruik een soldeerbout met een kleine punt, zodat je niet alle onderdelen om de elco heen braait. Werk snel en treuzel niet omdat een PCB en de onderdelen erop niet goed tegen hitte kunnen.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
hmm, ik kan niet echt een duidelijk kapotte vinden, hoewel er 1 is die niet si opengebarsten maar wel een heel klein beetje meuk heeft (pics later)..

geeft dit mobo ook een error als ik zonder cpu de voeding aansluiten en test? ik zou het niet eens zo raar vinden als je eerst deze error krijgt, en daarna pas "no cpu" ofzo...enig idee?

edit: dit is dus de verdachte condensator

Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~nanne/pics/condensator.jpg

niet HEEL goor/kapot toch?

[ Voor 21% gewijzigd door EnnaN op 09-02-2004 13:03 ]

sig

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
btw: hoe dubbel gaat dit worden? als het idd de condensatoren zijn, moet dit dan verder in dat condensatortopic (en wat als ze het niet zijn? sta ik daar toch mooi offtopic..:)

sig

• koraks
  • Niet online
niet HEEL goor/kapot toch?
Het is heel simpel: óf een elco is kapot, óf hij is nog heel. Aangezien de jouwe niet meer heel is, istie dus kapot. :) Vervangen die hap. Echt waar, als een elco er niet meer 'als nieuw' uitziet is ie echt kaduuk.

edit:
Eigenlijk is het wel grappig dit..."Er is hier een elco die is opgebold en waar prut uitkomt, maar dan is ie toch niet zo heel erg kapot?" :D

[ Voor 26% gewijzigd door koraks op 09-02-2004 13:17 ]

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
hmm, owkee..dus maar eentje scoren bij de okafoon...
ik las ergens net dat ik dan alle van het zelfde type moet vervangen..you agree?

sig

• koraks
  • Niet online
ik las ergens net dat ik dan alle van het zelfde type moet vervangen..you agree?
Nou, precies hetzelfde type zou ik niet nemen, want dan zou je er weer een krijgen die zo makkelijk kapot gaat. Waar het om gaat is de volgende vier dingen:
1. De capaciteit (warschijnlijk iets van 2200uF), deze moet hetzelfde zijn of groter.
2. De toegelaten spanning (5V of 16V meestal), deze moet ook hetzelfde zijn of hoger.
3. Low-ESR. Je hebt een low-ESR elco nodig; andere types ontploffen te snel in deze toepassing.
4. Footprint. Het nieuwe exemplaar moet op de plek passen waar de oude zat. Deze laatste eis impliceert meestal dat de capaciteit en de spanning hetzelfde zullen zijn als je oude elco (grotere capactiteit en hogere spanning -> fysiek grotere elco).

Je kan ook proberen MSI aan te schrijven, ik meen dat ze in sommige gevallen een setje nieuwe elco's hebben gestuurd. Je kan het zeker proberen als je geen geschikte elco's kan vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door koraks op 09-02-2004 13:21 ]

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
de toegelaten spanning/capaciteit mogen dus straffeloos hoger zijn?

sig

• koraks
  • Niet online
Mag geen probleem zijn.
Pagina: 1