Toon posts:

Tijdsmeting resolven ip-adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ls,

Op mijn werk verkopen wij client-server applicaties. Nu is het probleem dat soms bij klanten een grote vertraging is ontstaan bij een reacite de server (meestal na een update of verandering van een netwerk). Het blijkt dat dit vaak is te wijten aan een verkeerd ingerichte dns server.

Waar het om gaat is dat het moeilijk is na te gaan (vanaf afstand) of dit het probleem is. Met een ping is het meestal wel te zien, omdat het eerste antwoord erg traag is. Zodra het ip adres is gevonden gaat de rest van de ping antwoorden snel.

Nou is mijn vraag of iemand een tooltje kent waarmee de tijd van het opzoeken van een ipadres gemeten kan worden.

Alvast bedankt

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ligt het aan een verkeerd geconfigde dns server of aan het feit dat de client na een eerste resolve het antwoord uit zijn locale cache haalt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Snel antwoord!

Ik heb geen idee eigenlijk. Maar in principe maakt het niet uit waaraan het probleem ligt. Het netwerk is meestal toch de verantwoordelijkheid van de klant. Als oplossing gebruiken we vaak een hosts file (mits de ip's niet dynamisch zijn) als oplossing. Maar het gaat me echter om de vraag daarvoor. Ligt het aan de dns of niet? Een tool waarmee de tijd gemeten kan worden van het opzoeken van een ip adres kan daarbij helpen.

Verwijderd

verkeerd ingerichte dns en trage reactie van de dnsserver, zijn 2 verschillende dingen naar mijn idee.

tooltje: nslookup met een stopwatch :)

Verwijderd

Topicstarter
tooltje: nslookup met een stopwatch :)
inderdaad, alleen dan automatisch

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
time dig <host>

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, maar het werkt helaas niet:

"The system cannot accept the time entered.
Enter the new time:"

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 16:24:
[...]

Bedankt, maar het werkt helaas niet:

"The system cannot accept the time entered.
Enter the new time:"
time als in het linux* commado

* geen idee of dit commando ook voor unix/bsd/whatever geld, iig niet windows :P

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even googlen voor timethis.exe - en dan in een loopje 10 keer nslookup draaien zou je een indicatie moeten geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Mister elevator: bedankt hier zocht ik dus naar!!

_/-\o_

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Eén vraagje: waarom ben je er zo zeker van dat het aan DNS ligt? Zou het niet aan WINS kunnen liggen? Doet jullie applicatie NetBIOS names resolven? Of gebruikt-ie gewoon de GetHostByName API (m.a.w. laat het OS uitzoeken hoe die naam geresolved moet worden)?
Dus is het de client die eerst allerlei andere dingen probeert voordat de DNS server gevraagd wordt (die dan meteen antwoord geeft) of is de DNS server traag met z'n reactie?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Sendy
  • Niet online
Het lijkt mij eigenlijk dat als je software misgaat door een trage(re) DNS je een ontwerpfout in je software hebt gemaakt. Je hebt er namelijk helemaal geen controle over: als je contact met mijn computers zoekt, en ik heb mijn DNS (per ongeluk of expres) erg langzaam gemaakt heb je pech.

Ik vind het in ieder geval een beetje gek probleem: een fout in de DNS alla, maar trage DNS; ik geloof er niet in.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sendy schreef op 09 februari 2004 @ 20:54:[...]
Ik vind het in ieder geval een beetje gek probleem: een fout in de DNS alla, maar trage DNS; ik geloof er niet in.
Eén van de meest storende factoren is dat DNS een hiërarchische name space is (in tegenstelling tot WINS of beter NetBIOS, die een ééndimensionale namespace omvat). Als je bevobbeld drie vestigingen hebt en je domains resp. amsterdam.domein.nl, rotterdam.domein.nl en utrecht.domein.nl hebt genoemd en je wilt vanuit amsterdam een machine in rotterdam benaderen, dan zul je'm moeten aanspreken als machine.rotterdam.domein.nl. Als je'm gewoon benadert als "machine" ga je'm niet snel vinden. Dan moeten er eerst allerlei time-outs zijn overleefd van WINS queries en -broadcasts en DNS queries met de verkeerde suffix voordat je succesvol de naam kunt resolven. Dat kan makkelijk enige minuten duren.
Je hebt in zoverre gelijk dat je DNS dan niet traag is, maar je name resolving is wel traag

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Sendy
  • Niet online
Je hebt goed duidelijk gemaakt dat DNS door verkeerd gebruik _erg_ langzaam kan zijn. Maar dan nog denk ik dat je applicatie daar niet op stuk moet gaan. Web statistieken programma's, en andere die massale hoeveelheden DNS queries doen, geven vaak de waarschuwing dat alle ip's resolven erg lang kan duren. Ze gaan er echter niet van kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 09 februari 2004 @ 17:51:
Eén vraagje: waarom ben je er zo zeker van dat het aan DNS ligt?
Uit ervaring. Wat een aantal keren is gebeurd dat de klant na een update van het netwerk de dns zo had ingesteld dat er eerst op het internet naar een ip-adres is gezocht en daarna pas op het intranet.

Wat betreft NetBIOS tov GetHostByName API. Ik heb geen idee. Een extern bedrijf programmeerd voor ons. Ik ga dit wel uitzoeken. tnx
Pagina: 1