dual p3 800mhz server vs nieuwe single proc

Pagina: 1
Acties:

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09-2025
Ok mensjes, ik kan een dual p3 server [2x 800 mhz]kopen. Leuk, maar hij is even duur als een geripte configuratie van een standaard pc [bv amd xp 2500, p4 2,6 ghz].

er zit in beide 512 mb pc2700 geheugen.

Mijn vraag is dus als ik hem alleen als webserver/fpserver ga gebruiken is een dual proc dan wel zoveel geld waard. levert dit ook betere prestaties op dan een nieuw single prcessor systeem op...met betere specs....

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

volgens mij is het voordeel van een dual cpu dat je efficienter kunt multitasken, MITS je het juiste besturings syteem daarvoor gebruikt. Gewoon windows 98 bijvoorbeeld heeft er totaal geen voordeel van. Je moet dan denken in de richting van linux, unix en ms-based o/s'es zoals windows server '03.

Ik denk dat het in jouw geval niet het geld waard is om voor een dual cpu te gaan, je kan die taken net zo goed met die single amd doen. Bovendien is het superveel werk om een dual cpu optimaal te laten functioneren.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Johny_B
jah, mijn vraag is dus of het in een situatie waarbij er geen superhoge load op die web/ftpserver staat een single cpu dan slechter/beter is dan een dual p3@800mhz.

op de server komt w2k/w2k3 of linux afhankelijk van de stabiliteit

Verwijderd

De P4 heeft toch ook HyperTreading? Is dat niet min of meer ook om een betere performance te halen met multitasking?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het lijkt mij persoonlijk handiger om 1 CPU te gaan gebruiken, scheelt een hoop optimalisaties, een dual CPU systeem is nooit simpelweg 2x zo snel als een systeem met 1 zo'n CPU. Ook dingen als warmteafgifte zijn minder problematisch met single CPU. Als de IPC van die single proc (XP) 2x zo hoog is als de IPC van een van je dual procs, is de keuze dus makkelijk, lijkt me: single proc draaien.

En wat dacht je van de kosten? Dual mobo's zijn duur, P3's zijn relatief ook erg duur nog, doe er dan een goedkope P4 of XP in en je hebt meer performance :)

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 09-02-2004 12:11 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Johny_B
kosten zijn in dit geval dus hetzelfde. ik heb het al vergeleken.

een p3mobo + hd + geheugen+ procs = p4 + mobo + geheugen + hd
Pagina: 1