Toon posts:

[Novell] Internet Routeren.

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ga binnenkort mijn Novell bakkie weer eens opnieuw installeren (na hw update). Nu wil ik hem mijn chello verbinding laten verzorgen voor mijn netwerkje. Hoe doe ik dit precies, heeft iemand hier een handleiding voor? Ik zit namelijk daarmee met de volgende problemen:

Als ik de setup doorloop, dan moet ik gateway gegevens e.d. invullen. Ook het IP adres van de netwerkkaart. Die kan ik nog ophalen door win xx teinstalleren, en het nummertje ff op te schrijven. In mijn woonplaats blijkt het mac adres van je nw kaart gekoppeld te zijn aan je ipadres oid, igg blijft dat hetzelfde. Weet iemand hoe ik vanuit hier verder moet (nadat ik die gegevens heb ingevoerd.) Ik heb het al eens geprobeerd, maar loop dan b.v. vast op dns gegevens invullen, die schijnt hij dan niet te accepteren (b.v. Pietjepuk@chello.nl is toch mijn dns naam?)

Wie helpt mij? wil het ook doen icm msn oid als dat handiger is, dan zet ik tijdelijk wel mijn inet verbinding op de hub, werkt ook.

Alvast bedankt voor jullie aandacht!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Je wilt Netware installeren (Novell kun je niet installeren, dat is een bedrijfsnaam, je zegt netzoiets als 'ik wil microsoft installeren'), maar je kunt nog geen e-mail adres van een DNS server onderscheiden? Veel succes!

[ Voor 7% gewijzigd door RvdH op 09-02-2004 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
RickJansen schreef op 09 februari 2004 @ 10:38:
Je wilt Netware installeren (Novell kun je niet installeren, dat is een bedrijfsnaam, je zegt netzoiets als 'ik wil microsoft installeren'), maar je kunt nog geen e-mail adres van een DNS server onderscheiden? Veel succes!
Ok ok, Netware dan... pff kom op zeg.... En daarbij kan ik nog net wel een email adres van een adres van een DNS server onder scheiden, maar heb dit uit mijn hoofd gedaan, zonder mijn instellingen te zien, en dacht dat zoiets er stond. Nu ben ik er achter gekomen dat het A2000........chello.nl is. Zo beter?

Verwijderd

Als je in Windows een DHCP-adres hebt gekregen van je provider, dan zul je je Netware bak toch ook DHCP client moeten zijn.

De DNS servers krijg je hoogstwaarschijnlijk ook met DHCP uitgedeeld, anders had je je hetzelfde afgevraagd bij een Windows installatie.

Anyway, welkom op GoT. Het is (zeker in NOS) de bedoeling dat je zelf een beetje je best doet om je probleem op te lossen. Ik heb verder zelf geen verstand van Netware, maar als je de instellingen van je provider kent moet je wanneer de hardwaredetectie goed verloopt in principe ELK os op internet kunnen krijgen. Zo spannend is dat niet. Wellicht dat je je beter eens in kunt lezen in da FAQ's van NT.

Wat het delen van internet op Netware betreft, Novell zou graag willen dat je daar Bordermanager voor gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 10:47:
Als je in Windows een DHCP-adres hebt gekregen van je provider, dan zul je je Netware bak toch ook DHCP client moeten zijn.

De DNS servers krijg je hoogstwaarschijnlijk ook met DHCP uitgedeeld, anders had je je hetzelfde afgevraagd bij een Windows installatie.

Anyway, welkom op GoT. Het is (zeker in NOS) de bedoeling dat je zelf een beetje je best doet om je probleem op te lossen. Ik heb verder zelf geen verstand van Netware, maar als je de instellingen van je provider kent moet je wanneer de hardwaredetectie goed verloopt in principe ELK os op internet kunnen krijgen. Zo spannend is dat niet. Wellicht dat je je beter eens in kunt lezen in da FAQ's van NT.

Wat het delen van internet op Netware betreft, Novell zou graag willen dat je daar Bordermanager voor gebruikt.
Ik krijg een DHCP adres in Windows van Chello ja, maar Bij de Installatie van NETWARE vraag hij om die gegevens in te voeren. Nu krijg ik bij chello een soort van vast ip adres per netwerk kaart, dus al die gegevens kan ik uitlezen.

Bedankt voor het welkom heten op GoT. Ik heb al meerdere malen geprobeert om dit voor elkaar te krijgen zonder Novell Bordermanager, maar het is mij nog niet gelukt. Nu heb ik laatst nog een beetje info gekregen door NAT.nlm te downloaden samen met DHCPCLIENT.nlm Ik heb alleen geen idee wat ik hiermee kan, en vandaar dat ik hier mij vraag stel. Opzich is het niet spannend om hier internet op te krijgen, aangezien er alleen een java browser voor is, maar graag wil ik ook om mijn kennis op het gebied van NETWARE te verhogen, dit voor elkaar krijgen, maar heb een zetje nodig zeg maar....

Bedankt voor je reactie trouwens!

Verwijderd

Wat chello doet is waarschijnlijk een reservering maken in de DHCP: zolang jij je netwerkkaart (:MAC adres) niet wijzigt krijg je hetzelfde IP adres.

Je concrete vraag is dus: Hoe gebruik ik ( of installeer ik!!) de DHCP-client op een Netware machine?

=> Google?

Heb je trouwens een Netware manual/handboek? Welke versie gebruik je?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 11:31:
Wat chello doet is waarschijnlijk een reservering maken in de DHCP: zolang jij je netwerkkaart (:MAC adres) niet wijzigt krijg je hetzelfde IP adres.

Je concrete vraag is dus: Hoe gebruik ik ( of installeer ik!!) de DHCP-client op een Netware machine?

=> Google?

Heb je trouwens een Netware manual/handboek? Welke versie gebruik je?
Dat klopt, maakt idd een reservering, na de release onthoud het het zelfs nog, behalve als er iemand anders nieuw wordt aangemeld die jou ip adres krijggt.

Heb een Netware manual van 5.1 en gebruik zelf 6.0 (misschien binnenkort 6.5)
DCHP client op de netware bak zelf ja, niet de dhcp client die novell meeleverd, want die is alleen voor het interne netwerk. Die kan ik wel goed configureren, alleen zit ik daar ook een beetje met mijn dns loopup zone, maar dat komt wel goed na wat pielen...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Behalve dat ik de indruk krijg dat dit richting helpdesken gaat, bent namelijk vast niet de enige met netware en internet, is het zeer zeker niet de bedoeling dat je 2 topics opent, ik denk daarbij aan [rml][ Netware] Internet Routeren.[/rml]/ . Misschien is het slim als je de registratievoorwaarden en de specifieke policy/faqs van subfora nog even leest.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.