Disk problemen in een RAID situatie.

Pagina: 1
Acties:

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Configuratie:
Moederbord: ASUS P4T533
Geheugen: 512 RIMM
Grafische kaart: Club3D Ati Radeon 9000 Prof AIW
Netwerkcard: 3Com 10/100
Modem: Noname
sound: onboard disabled
sound: Soundblaster Live 1024
SCSI: Adaptec 2940 tbv Nikon coolscan II
RAID Controller: 3Ware 7500-4 poorts
Harddisks in RAID10: 4x Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) Plus
Cooling: 2x 6cm Fan in voor disks, 2x6cm fan uit kast achter, 1x8cm zalman achter boven. 1x 6cm uit zijpaneel.
Harddisk aan MB: Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB)
Voeding: Nexus NX-4000 - 400 watt
Brander: Sony DRU500a
DvD speler: ASUS

RAID setup:
De 3Ware controller geconfigureerd als RAID10 met 4x Maxtor

Probleem:
Met grote regelmaat valt er random een disk uit, die na controle op de IDE port met Maxtor tool soms geen problemen
vertoond, maar meestal wel en dus retour RMA.

Wat heb ik inmiddels gedaan aan troubleshooting:
Ide Kabels vervangen ( de originele 3Ware kabel voor nieuwe 3Ware kabels)
Alle splitters vervangen
Inmiddels alle disk vervangen (4x IBM 75GXP allemaal RMA geweest, dus 8 totaal) probleem blijft
Alle disk vervangen voor 4x IBM60GXP na defect allemaal RMA geweest, dus 8 totaal)
Alle disks vervangen voor 4x Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB, 3 inmiddels al RMA geweest)
Kabels gewisseld van disks (vermoeden in begin was dat een specifieke disk problemen gaf) probleem blijft
Kabels op controller gewisseld (om defect poort op controller uit te sluiten) probleem blijft
Nieuwe controller gekocht (was 3Ware 7410 naar inmiddels 3Ware 7500-4 ports)
Nieuw moederbord (nu ASUS P4T533)
Nieuwe behuizing ( was Aopen bigtower, nu Chieftec bigtower)
Verschillende voedingen ( eerst standaard 350w chieftec, toen 550Watt Qtec, nu 350watt Nexus)

Nu rijst bij mij het vermoeden dat het iets zou kunnen zijn met het feit dat de disks direkt in de chieftec kast hangen en niet in een speciale drivecase. Nu zou dat natuurlijk ook niet nodig zijn want de chieftec is er voor gemaakt. Maar heb daar ergens iets over gelezen (Tweakers...?). Ik zou het nog kunnen proberen om het in een dirvecage te plaatsen, maar ja, ondertussen is het een kosten post geworden. (Nou ja, er zit ook een PC upgrade tussen.)

Heeft iemand een idee, ik weet het inmiddels niet meer..!!

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 10-02-2004 09:22 . Reden: Voeding moet zijn NEXUS400 ipv 350 (sorry) ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Met grote regelmaat valt er random een disk uit
Wat gebeurt er dan precies? Hoor je hem uitvallen? Of komt er alleen een software-melding?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

het enige wat ik kan bedenken is dat ze te heet worden..............

al het andere heb je zelf al uitgesloten denk ik. (of je hebt gewoon heel veel pech)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
koraks schreef op 09 februari 2004 @ 10:59:
[...]

Wat gebeurt er dan precies? Hoor je hem uitvallen? Of komt er alleen een software-melding?
Bij het uitvallen meld de 3Ware controller:
Unexpected power outage on disk id X
of
Disk id x inaccesable

Meestal was de disk ook defect met de test van Maxtor. en in enkele gevallen de duidlijke KLONK geluiden.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

misschien dat je voeding niet afdoende is, je hebt nogal wat draaien op 350watt voeding.
hoop dat je eruit komt!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 13:37

Spoooky

Core temp 37°C

Zijn je powerkabels niet brak/slecht contact??

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
heuveltje schreef op 09 februari 2004 @ 11:24:
het enige wat ik kan bedenken is dat ze te heet worden..............

al het andere heb je zelf al uitgesloten denk ik. (of je hebt gewoon heel veel pech)
Alle disk worden zeker niet heet, zijn eerder erg koel.

Twee fans blowen continue, het eerste wat ik regelmatig check is de temp want ook ik dacht daar in de eerste instantie aan.!!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Spoooky schreef op 09 februari 2004 @ 12:42:
Zijn je powerkabels niet brak/slecht contact??
Zou inderdaad kunnen, maar inmiddels 3e voeding en alle splitters vervangen. Ik zit op een geaard stopcontact, en de +12 volts lijn is echt strak en stabiel.

• koraks
  • Niet online
Lastig probleem zeg. Ik zou ook je voeding verdenken, maar ja, als je er al 3 hebt geprobeerd...
Staat er niet toevallig een subwoofer naast je kast ofzo? Ik heb het eens meegemaakt dat dat het geval was. De beste man zette z'n installatie liefst zo hard dat ie de bas kon voelen. Z'n schijf jammergenoeg ook...
Eigenlijk is dat het enige wat ik nog kan bedenken: mechanische trillingen. Maar ik neem aan dat je daar zelf al maatregelen tegen hebt getroffen.

edit:
Ook jij hebt een edit-knopje, daarmee kun je je thread wat overzichtelijker houden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door koraks op 09-02-2004 12:58 ]

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

En toch vind ik een 350W voeding nogal karig voor een P4 systeem met als extra's:
- 5x 7200 rpm harddisk + aparte SCSI controller.
- 5x 6cm fan + 1x 8cm fan
- 2x DVD / CD drives
- SBLive
- Ati Radeon 9000

Wat betreft die Qtec voeding, dat lijkt mij niet zo'n goede keus (ook al staat er 550W op de box). Ik zou toch voor een merkvoeding gaan van minimaal 450W waarvan het zwaartepunt op de 12V lijn ligt.
Met de hardware die je hebt opgenoemd, zou je voor de veiligheid een voeding nodig hebben met een vermogen op de 12V lijn van ongeveer 25A. Controleer eens het vermogen van die je huidige voeding op +12V?

[ Voor 23% gewijzigd door Chrasher op 09-02-2004 18:58 ]

PSN-id: Chrasher

• koraks
  • Niet online
En toch vind ik een 350W voeding nogal karig voor een P4 systeem met als extra's:
- 2x DVD / CD drives
- SBLive
- Ati Radeon 9000
Valt nogal mee. Die schijven trekken alles bij elkaar iets van 75W, waardoor je pakweg 275W overhoudt voor de rest. Toegegeven: je voeding zal hard moeten werken, maar hij moet het op zich wel volhouden. Nadeel is wel dat het ding hard zal slijten (warmte) en eerder de geest zal geven.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Chrasher schreef op 09 februari 2004 @ 18:54:
- 2x DVD / CD drives
- SBLive
- Ati Radeon 9000

Wat betreft die Qtec voeding, dat lijkt mij niet zo'n goede keus (ook al staat er 550W op de box). Ik zou toch voor een merkvoeding gaan van minimaal 450W waarvan het zwaartepunt op de 12V lijn ligt.
Met de hardware die je hebt opgenoemd, zou je voor de veiligheid een voeding nodig hebben met een vermogen op de 12V lijn van ongeveer 25A. Controleer eens het vermogen van die je huidige voeding op +12V?
Sorry, gisteravond nog even nagekeken het is een Nexus NX-4000 Real Silent Power Supply is a true 400 Watt power supply

Inderdaad die Q-teq was bagger zeer onstabiel en dus gauw vervangen.! Zit ook geen power on/off knop op en veel te korte bekabeling....bijzonder irritant.!

[quote]koraks schreef op 09 februari 2004 @ 12:58:
Lastig probleem zeg. Ik zou ook je voeding verdenken, maar ja, als je er al 3 hebt geprobeerd...
Staat er niet toevallig een subwoofer naast je kast ofzo? Ik heb het eens meegemaakt dat dat het geval was. De beste man zette z'n installatie liefst zo hard dat ie de bas kon voelen. Z'n schijf jammergenoeg ook...
Eigenlijk is dat het enige wat ik nog kan bedenken: mechanische trillingen. Maar ik neem aan dat je daar zelf al maatregelen tegen hebt getroffen.
quote]

Ja, ook aangedacht. Nee geen geluids installatie aanwezig, alleen op 5mtr afstand wasmachine op dezelfde stroomgroep. (Ook al eens met verlengsnoer op andere groep gehangen, geen positief resultaat) Wat betreft mechanische trillingen van de Wasm, dat valt denk ik wel mee. Staat op zwevend parket met foam onderlaag, dus redelijke demping. Ook de PC staat op het zwevende parket en een rubber mat. ( Deze posting is eigelijk ten einde raad en heb het eigelijk al opgegeven, dat ik dat weer moet hebben..) :(

[ Voor 47% gewijzigd door John2B op 10-02-2004 09:39 . Reden: Q-tec info toegevoegd en reply op Korak ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

enigste wat ik kan bedenken is je stroomnet. Hoor weleens van dit soort klachten en blijkt het aan een storing of slechte stroomvoorziening te zijn. Kan je de pc niet eens ergens anders plaatsen om te zien of het daar ook gebeurt ?

ergens anders = niet bij jou thuis.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 10-02-2004 10:07 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Madrox schreef op 10 februari 2004 @ 10:05:
enigste wat ik kan bedenken is je stroomnet. Hoor weleens van dit soort klachten en blijkt het aan een storing of slechte stroomvoorziening te zijn. Kan je de pc niet eens ergens anders plaatsen om te zien of het daar ook gebeurt ?

ergens anders = niet bij jou thuis.
Ja, dat lijkt me ook een optie, al kan ik niet buiten m'n PC (zakelijk gezien) maar misschien een ruil..!!!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-03 17:56
John2B schreef op 10 februari 2004 @ 09:21:
[...]
Inderdaad die Q-teq was bagger zeer onstabiel en dus gauw vervangen.! Zit ook geen power on/off knop op en veel te korte bekabeling....bijzonder irritant.!
Mmm, Ik heb een Q-Tec 550Watt (Dus rond de 350-400 effectief?) met 5 schijven, een Radeon 9700 Pro, FDD, 8 casefans en 2 branders... Dat trekt m'n Q-Tec al een jaar zo ;)

Misschien kan je een UPS van iemand lenen om je stroomnet na te checken...?

Of kan je de leverancier niet vragen wat de oorzaak kan zijn van die kapotte schijven? (Daarmee bedoel ik het repair centre...)

[ Voor 22% gewijzigd door Sluuut op 10-02-2004 10:47 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03 08:31
Ik zou zeker proberen een ups oid tussen je pc en je stroomnet te hangen, misschien dat je veel pieken over je stroomnet krijgt en dat het daar van komt.
Ik gebruik zelf een een APC SurgeArrest http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=177 om dit soort pieken op te vangen. Misschien dat jij ook zoiets aan moet schaffen??
Bij APC zijn genoeg producten te krijgen om dit tegen te gaan.!!

edit:
Misschien dat dit wat voor je is: http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=21

[ Voor 13% gewijzigd door urk_forever op 10-02-2004 10:59 ]

Hail to the king baby!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
[b]
Of kan je de leverancier niet vragen wat de oorzaak kan zijn van die kapotte schijven? (Daarmee bedoel ik het repair centre...)
Ik heb bij informatique nagevraagd (zij houden statistieken bij van uitval) wat mijn disk deden in hun statistiek:

IBM GXP75 Zeer hoge uitval
IBM GXP60 Hoge uitval
Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) Plus Uitval maar niet noemenswaardig hoog
urk_forever schreef op 10 februari 2004 @ 10:58:
Ik zou zeker proberen een ups oid tussen je pc en je stroomnet te hangen, misschien dat je veel pieken over je stroomnet krijgt en dat het daar van komt.
Ik gebruik zelf een een APC SurgeArrest http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=177 om dit soort pieken op te vangen. Misschien dat jij ook zoiets aan moet schaffen??
Bij APC zijn genoeg producten te krijgen om dit tegen te gaan.!!

edit:
Misschien dat dit wat voor je is: http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=21
Ik heb wel een APC stroomverdeler met bescherming tegen overbelasting.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Sluuut schreef op 10 februari 2004 @ 10:46:
[...]

Mmm, Ik heb een Q-Tec 550Watt (Dus rond de 350-400 effectief?) met 5 schijven, een Radeon 9700 Pro, FDD, 8 casefans en 2 branders... Dat trekt m'n Q-Tec al een jaar zo ;)

Misschien kan je een UPS van iemand lenen om je stroomnet na te checken...?

offtopic:
Q-Tec wordt, zoals je misschien weet, door sommige mensen echt geprezen met hun 550W, en door anderen gehaat (zie topic over het ding elders op GoT). Ik draai zelf ook een 550W Q-Tec (bevalt me uitstekend) maar het toeval wil dat kort geleden iemand langskwam met computerproblemen hier (ook 550W Q-Tec) en het viel me op dat de overal kwaliteit van die van hem ronduit kut was (zachte dunne kabels, gewoon heel goedkoop aanvoelend) waar mijn exemplaar gewoon degelijk overkomt (stugge stevige stroomkabels enzo). Zo blijkt, de ene 550W Q-Tec is de andere niet :'( Voor sommige mensen doet hij wonderen, voor anderen is het ruk. Had de TS een degelijke variant gehad ben ik ervan overtuigd dat hij hem prima bevallen was en zou het alsnog best kunnen dat hij daarmee deze problemen niet had gehad).

TS: Deze uitval gebeurd neem ik aan bij het opstarten van je systeem? Bij het opspinnen van de schijven vreten ze nl. (wat) meer stroom dan tijdens het normale spinnen van de disk, en deze piek zou inderdaad voor een stroomtekort kunnen zorgen. Vraag ik me af hoe brak die 3Ware de schijven initialiseerd echter, als ze na zo'n spanningsval ook meteen overlijden...

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
[b]
TS: Deze uitval gebeurd neem ik aan bij het opstarten van je systeem? Bij het opspinnen van de schijven vreten ze nl. (wat) meer stroom dan tijdens het normale spinnen van de disk, en deze piek zou inderdaad voor een stroomtekort kunnen zorgen. Vraag ik me af hoe brak die 3Ware de schijven initialiseerd echter, als ze na zo'n spanningsval ook meteen overlijden...
Het gebeurt ook als het systeem al een tijdje draait, maar inderdaad met name bij het opstarten. Dat zou dan inderdaad te verklaren zijn omdat op dat moment er een piek belasting onstaat. Alleen de 12 poorts versie van 3Ware heeft powermanagement en de disks 1 voor 1 opstart.

Nu verkoop ik zelf 3Ware controllers en heb daar sinds 1,5 jaar nog geen RMA van gehad, dus ga ervan uit dat het degelijk spul is. Qua performance door met name het ontbreken van intern geheugen is niet om naar huis te schrijven, maar als ze werken dan werken ze. De IBM GXP60 en 75 stonden trouwens in de lijst van supported en tested disk's van 3ware.

Ook vraag ik mij af of de melding die de 3Ware controller afgeeft wel helemaal terecht is.?? Sind een paar weken de firmware geupgrade en heb (tot nu toe) nog geen melding gehad als van:

Unexpected power outage on disk id X

Maar krijg nu direkt na de opstart de melding:

Soft 3Ware application reset ( o.id. (zit even niet thuis))

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

John2B schreef op 10 februari 2004 @ 09:21:
[...]
Sorry, gisteravond nog even nagekeken het is een Nexus NX-4000 Real Silent Power Supply is a true 400 Watt power supply

Maar heb je nu gekeken wat die voeding kan leveren specifiek op de 12V lijn? Het maximum vermogen zegt namenlijk niets over het vermogen per Voltagelijn.
Kijk eens op de sticker die op die voeding geplakt is, daar staat meestal wel het vermogen per Voltagelijn op.

PSN-id: Chrasher

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Chrasher schreef op 10 februari 2004 @ 12:04:
[...]

Maar heb je nu gekeken wat die voeding kan leveren specifiek op de 12V lijn? Het maximum vermogen zegt namenlijk niets over het vermogen per Voltagelijn.
Kijk eens op de sticker die op die voeding geplakt is, daar staat meestal wel het vermogen per Voltagelijn op.
Ik zit momenteel niet thuis, maar kon er op de site ook niets over vinden:

http://www.silentpcshop.nl/NX4000.asp

-----------------------------------------------------------------

Ik zit net even in de Knowledgebase van 3Ware te spitten en zie dat de meldingen die ik kreeg:

WARNING: Unexpected shutdown, reset, or power loss detected on unit 0 on controller ID:2.

Zijn gewijzigt in de nieuwe firmwareversie in de melding:

Soft reset detected on controller ID:2 (0x1)

Verklaring van de foutmelding:

A soft reset occurs every time the system reboots. Previous versions of the 3ware code set did not log this soft reset, but the 7.7 version of the code set does. This is normal and does not indicate a problem with your configuration.

Dat kan wel kloppen, ik heb de laatste dagen het probleem als ik XP netjes afsluit XP er bij het afsluiten uitklapt en reboot. ( Tja, dat had ik natuurlijk moeten melden maar was dat helemaal vergeten. Je sluit XP af en reboot dan ineens, en druk dan maar de knop om de PC uit te zetten in, klaar als kees. De volgende dag start je op en krijg je die melding van de controller en ben dan allang die reboot weer vergeten. Komt de aap alsnog uit de mouw.

Met andere woorden denk ik dat hiermee mijn probleem van de meldingen wordt verklaard, alleen niet het feit dat er zoveel disk's uitvallen..!! Behalve dan dat de serie van IBM geen beste serie was.

Ik denk dat ik daar maar op hou..!

[ Voor 62% gewijzigd door John2B op 10-02-2004 12:32 ]

• FragDaddy
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb wel een APC stroomverdeler met bescherming tegen overbelasting.
Leuk, maar dat helpt alleen (een beetje) tegen overspanning maar niet tegen onderspanning.

Kun je niet ergens een ONLINE UPS lenen/kopen ?

bij een online model draait de computer constant van de accu's. de computer krijgt dus altijd een zeer strakke 230v binnen. dit zijn wel de wat duurdere UPS'en. de goedkopie dingen zijn allemaal off-line en laten de computer pas van de accu draaien als de stroom uitvalt. dit is niet wat je wilt, want dit helpt natuurlijk niet tov je huidige stroomverdeler.

ook zou ik de computer eens in een andere ruimte in huis neerzetten. (liefst op een andere groep en uit de buurt van die wasmachine)

(ik denk sterk aan een externe oorzaak, aangezien je alles in de computer al vervangen hebt en een KLONK waarschijnlijk ook niet echt softwarematig is)

[ Voor 35% gewijzigd door FragDaddy op 11-02-2004 10:54 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1