Configuratie:
Moederbord: ASUS P4T533
Geheugen: 512 RIMM
Grafische kaart: Club3D Ati Radeon 9000 Prof AIW
Netwerkcard: 3Com 10/100
Modem: Noname
sound: onboard disabled
sound: Soundblaster Live 1024
SCSI: Adaptec 2940 tbv Nikon coolscan II
RAID Controller: 3Ware 7500-4 poorts
Harddisks in RAID10: 4x Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) Plus
Cooling: 2x 6cm Fan in voor disks, 2x6cm fan uit kast achter, 1x8cm zalman achter boven. 1x 6cm uit zijpaneel.
Harddisk aan MB: Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB)
Voeding: Nexus NX-4000 - 400 watt
Brander: Sony DRU500a
DvD speler: ASUS
RAID setup:
De 3Ware controller geconfigureerd als RAID10 met 4x Maxtor
Probleem:
Met grote regelmaat valt er random een disk uit, die na controle op de IDE port met Maxtor tool soms geen problemen
vertoond, maar meestal wel en dus retour RMA.
Wat heb ik inmiddels gedaan aan troubleshooting:
Ide Kabels vervangen ( de originele 3Ware kabel voor nieuwe 3Ware kabels)
Alle splitters vervangen
Inmiddels alle disk vervangen (4x IBM 75GXP allemaal RMA geweest, dus 8 totaal) probleem blijft
Alle disk vervangen voor 4x IBM60GXP na defect allemaal RMA geweest, dus 8 totaal)
Alle disks vervangen voor 4x Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB, 3 inmiddels al RMA geweest)
Kabels gewisseld van disks (vermoeden in begin was dat een specifieke disk problemen gaf) probleem blijft
Kabels op controller gewisseld (om defect poort op controller uit te sluiten) probleem blijft
Nieuwe controller gekocht (was 3Ware 7410 naar inmiddels 3Ware 7500-4 ports)
Nieuw moederbord (nu ASUS P4T533)
Nieuwe behuizing ( was Aopen bigtower, nu Chieftec bigtower)
Verschillende voedingen ( eerst standaard 350w chieftec, toen 550Watt Qtec, nu 350watt Nexus)
Nu rijst bij mij het vermoeden dat het iets zou kunnen zijn met het feit dat de disks direkt in de chieftec kast hangen en niet in een speciale drivecase. Nu zou dat natuurlijk ook niet nodig zijn want de chieftec is er voor gemaakt. Maar heb daar ergens iets over gelezen (Tweakers...?). Ik zou het nog kunnen proberen om het in een dirvecage te plaatsen, maar ja, ondertussen is het een kosten post geworden. (Nou ja, er zit ook een PC upgrade tussen.)
Heeft iemand een idee, ik weet het inmiddels niet meer..!!
Moederbord: ASUS P4T533
Geheugen: 512 RIMM
Grafische kaart: Club3D Ati Radeon 9000 Prof AIW
Netwerkcard: 3Com 10/100
Modem: Noname
sound: onboard disabled
sound: Soundblaster Live 1024
SCSI: Adaptec 2940 tbv Nikon coolscan II
RAID Controller: 3Ware 7500-4 poorts
Harddisks in RAID10: 4x Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) Plus
Cooling: 2x 6cm Fan in voor disks, 2x6cm fan uit kast achter, 1x8cm zalman achter boven. 1x 6cm uit zijpaneel.
Harddisk aan MB: Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB)
Voeding: Nexus NX-4000 - 400 watt
Brander: Sony DRU500a
DvD speler: ASUS
RAID setup:
De 3Ware controller geconfigureerd als RAID10 met 4x Maxtor
Probleem:
Met grote regelmaat valt er random een disk uit, die na controle op de IDE port met Maxtor tool soms geen problemen
vertoond, maar meestal wel en dus retour RMA.
Wat heb ik inmiddels gedaan aan troubleshooting:
Ide Kabels vervangen ( de originele 3Ware kabel voor nieuwe 3Ware kabels)
Alle splitters vervangen
Inmiddels alle disk vervangen (4x IBM 75GXP allemaal RMA geweest, dus 8 totaal) probleem blijft
Alle disk vervangen voor 4x IBM60GXP na defect allemaal RMA geweest, dus 8 totaal)
Alle disks vervangen voor 4x Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB, 3 inmiddels al RMA geweest)
Kabels gewisseld van disks (vermoeden in begin was dat een specifieke disk problemen gaf) probleem blijft
Kabels op controller gewisseld (om defect poort op controller uit te sluiten) probleem blijft
Nieuwe controller gekocht (was 3Ware 7410 naar inmiddels 3Ware 7500-4 ports)
Nieuw moederbord (nu ASUS P4T533)
Nieuwe behuizing ( was Aopen bigtower, nu Chieftec bigtower)
Verschillende voedingen ( eerst standaard 350w chieftec, toen 550Watt Qtec, nu 350watt Nexus)
Nu rijst bij mij het vermoeden dat het iets zou kunnen zijn met het feit dat de disks direkt in de chieftec kast hangen en niet in een speciale drivecase. Nu zou dat natuurlijk ook niet nodig zijn want de chieftec is er voor gemaakt. Maar heb daar ergens iets over gelezen (Tweakers...?). Ik zou het nog kunnen proberen om het in een dirvecage te plaatsen, maar ja, ondertussen is het een kosten post geworden. (Nou ja, er zit ook een PC upgrade tussen.)
Heeft iemand een idee, ik weet het inmiddels niet meer..!!
[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 10-02-2004 09:22 . Reden: Voeding moet zijn NEXUS400 ipv 350 (sorry) ]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship