Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MSI KT3 Ultra(-ARU) USB2 problemen

Pagina: 1
Acties:

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik dit boardje gekocht: KT3 Ultra-ARU (ATA133 RAID, USB 2.0(NEC)). Met dus USB 2.0 al onboard.
On-Board USB 2.0

• USB 2.0 HC On Board
- Support 4 USB 2.0 ports via external bracket
Nog een leuk plaatje ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/6380E_LITE.jpg
en nog eentje:
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/accessories_img/dbracket.gif

Een krap jaar later heb ik nog een uitbreidingset gekocht, naast de huidige brackets, nl een USB module.

Nu wil het zijn dat een tijdje geleden een vriend van me langskwam met een externe HDD met USB 2.0, maar na connecten kreeg ik de volgende melding:
HI-SPEED USB Device Plugged into non HI-SPEED USB Hub
Een 1,5 maanden later heb ik mezelf ook zo'n geval gekocht, ander merk dat wel, maar ook nog steeds diezelfde melding.

Uiteraard heb ik de 3 verschillende USB hubs geprobeerd, diegene die vast op het moederboard zit bij de andere PS/2, com, paralelle en andere uitgangen. Op de bracket met de 4 ledjes, en de specifieke USB 2 bracket waar ik nog steeds die blauwe waarschuwing in heb zitten vanwege m'n BT bracket.

Na gezocht te hebben op die product pagina van MSI naar USB 2 updates kwam ik erachter dat de USB 2 drivers ingebakken zitten in XP en dat MSI geen andere aanbied. Ook heb ik natuurlijk mijn BIOS geupdate naar de nieuwste versie (5.70), de nieuwste VIA 4 in 1 drivers (4.51) en Windows XP de nieuwste updates gevoerd.

In de device manager is alles in orde, ook kwa USB 2 drivers betreft.
Kopieeren gaat uiteraard rete traag via USB. Gelukkig heb ik er eentje gekocht die ook dmv Firewire te verbinden valt. En dat kopieerd uiteraard beduidend sneller...

Toevallig las ik in een ouwe PCActive van feb 2003 dat de standaard USB 2 op een PC nog vrij weinig zegt. USB 1.1 is backwards compatible met USB 2.0. Daarentegen zijn er nu in totaal 3 USB 2 snelheden:
• Hi-Speed USB (480 Mbps) Afbeeldingslocatie: http://www.usb.org/images/headermain/hi_speed.gifDe snelste variant, die ik dacht gekocht te hebben.
• Full-Speed USB (12 Mbps) Afbeeldingslocatie: http://www.usb.org/images/headermain/original.gifDe "oude" snelle USB variant, USB 1.1 zeg maar.
• Low-Speed USB (1,5 Mbps) De langzame variant van de oude USB standaard.
Een heel verhaal waarin kort samengevat gezegt word dat USB 1.1 eigenlijk tot USB 2 vernoemd is. De snelle variant heet echter Hi-Speed USB 2 :|

Nu word er echter geen woord gerept over Full-Speed USB of Hi-Speed USB op die MSI site of in de handleiding.

Is het nu echt niet mogelijk en ben ik verkeerd voorgelicht in de winkel, of zijn er toch ergens drivers/patches te vinden voor dit mobo?

Oh ja, voordat ik het vergeet te zeggen, natuurlijk heb ik o.a. GoT al doorzocht, maar niets tot weinig kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door jules op 09-02-2004 05:37 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11 11:17
Ik heb ongeveer hetzelfde bordje, en had ook al het vermoeden dat het het Full-speed was ipv Hi-speed. En dat blijkt nu dus ook te kloppen.
Of je verkeerd bent voorgelicht in de winkel is natuurlijk maar de vraag,
zij vertellen ook alleen maar wat er op de doos staat.
Waarschijnlijk weten ze nieteens dat er eigenlijk twee soorten USB 2.0 zijn, afhankelijk van de winkel waar je pc vandaan komt. (*denkt aan Vobis* :P)

Mja, het lijkt erop dat iedere mobo-fabrikant zo'n 1,5 jaar geleden een beetje valse marketingtrucs aan het toepassen was op het gebied van USB.
Weinig aan te doen dus..
Maar misschien kan je een PCI-kaartje kopen met Full-speed USB erop?
Dan blijft er nog 133mb/s van de 480 over, aangezien PCI niet sneller wil.
Wie weet dat je harde schijf dan wel wil werken..

En anders kan je natuurlijk ook een PCI firewirekaart kopen en je huidige schijf proberen te ruilen voor een Firewire :)

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Was het niet zo dat USB 2.0 Drivers enkel in WinXP SP1 ingebakken waren, en niet in de standaard versie zonder SP ?

Zoiets meen ik me te herinneren iig.

Dan zou je idd gewoon USB 1.1 speeds krijgen, ongeacht welke hub of uitbreidingsmodule je koopt.

Dus misschien eens SP1 installeren voor je WinXP? Ik zie wel staan dat je de laatste updates hebt, maar ik zie je nergens vermelden als je SP 1 geinstalleerd hebt of niet.

Als je'm niet hebt, dan kan je 'm hier halen :)

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 14:23

BIM

Nothing interesting

Ik heb dus ook de kt3 ultra aru en deze heeft dus wel usb 2.0.
Met windows xp sp1 en een driver van de msi site. kzal zo ff zoeken.

En het werkt dus wel bij mij. (laatst nog een externe hdd van een vriend geleend)
Ik had alleen het probleem dat hij om de minuut de verbinding met het apparaat op ging bouwen. (voedingsprobleem???)

De site van msi is een beetje lastig, omdat ze die 4 cijferige code voor de moederborden gebruiken. (ik weet zo niet wat het was... MS 6382 of iets anders)

edit:
ultracarnage heeft gelijk usb2.0 zat alleen in sp1

[ Voor 7% gewijzigd door BIM op 09-02-2004 09:03 ]

• Laurenz
BIM schreef op 09 februari 2004 @ 08:59:
Ik heb dus ook de kt3 ultra aru en deze heeft dus wel usb 2.0.
Met windows xp sp1 en een driver van de msi site. kzal zo ff zoeken.

En het werkt dus wel bij mij. (laatst nog een externe hdd van een vriend geleend)
Ik had alleen het probleem dat hij om de minuut de verbinding met het apparaat op ging bouwen. (voedingsprobleem???)

De site van msi is een beetje lastig, omdat ze die 4 cijferige code voor de moederborden gebruiken. (ik weet zo niet wat het was... MS 6382 of iets anders)
MS 6380 met soms nog een "E" erachter :)

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 14:23

BIM

Nothing interesting

Ik kan die usb2.0 driver/patch voor sp1 niet meer vinden.
Mocht je hem nodig hebben, mail dan ff.

• Laurenz
Ik had zo het idee dat ik em ook ergens had staan, moet je maar ff proberen:
Klikt hier..
BTW heb ik em nooit geinstalleerd...wslk omdat ik daar te lui voor ben, en ik USB 2.0 niet nodig heb :P

Edit:
gvd ik zou ook eens een keer zonder fouten typen..

[ Voor 38% gewijzigd door Laurenz op 09-02-2004 09:18 ]

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Ik heb ook ongeveer hetzelfde bordje al 1,5 jaar draaien en het makkelijkste is, Windows XP installeren -> SP1 erover gooien en naar www.msi.com.tw gaan en even op http://www.msi.com.tw/pro...r/spt_dvr_list.php?part=1 kijken en zoeken naar "VIA USB2.0 Patch (Under WinXP+SP1)"

Easy as hell... ;)

succes met dit vaag probleempje waarmee ik ook 2 dagen heb zittten worstelen ( 4 maanden geleden maar toch nog in het geheugen gegrift)

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 20:33

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Ik heb precies hetzelfde bordje, en ik moest sp1 installeren om usb 2.0 te "enablen", waarom ze dat zow brak hebben gedaan geen id want voor alle andere besturingssystemen is er wel gewoon een aparte driver maar voor WIN XP zonder SP1 is ie er dus gewoon niet, dus als je em wilt gaan gebruiken dan wordt het sp1 installen of downgraden naar 2k ofzow O-)

De patch had ik nie nodig om te installen die zorgt ervoor dat in je apparaat beheer een andere naam wordt weergegeven dan via high speed hub _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Alternativ op 09-02-2004 09:25 ]

alternativ

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix URA » ARU :P

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Mafkeez schreef op 09 februari 2004 @ 08:46:
Ik heb ongeveer hetzelfde bordje, en had ook al het vermoeden dat het het Full-speed was ipv Hi-speed. En dat blijkt nu dus ook te kloppen.
Ik vraag het me dus nog steeds af...
En anders kan je natuurlijk ook een PCI firewirekaart kopen en je huidige schijf proberen te ruilen voor een Firewire :)
Ik heb al firewire op m'n Soundblaser Audigy zitten, zoals ik hierboven al had vermeld had ik dus ook al Firewire geprobeerd...
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 08:57:
Was het niet zo dat USB 2.0 Drivers enkel in WinXP SP1 ingebakken waren, en niet in de standaard versie zonder SP?
Idd, ook zoiets vaags gehoord.
Dus misschien eens SP1 installeren voor je WinXP? Ik zie wel staan dat je de laatste updates hebt, maar ik zie je nergens vermelden als je SP 1 geinstalleerd hebt of niet.
Het vaagste, mijn XP versie (toen zonder SP1, guess why >:)) heeft eens zo'n zware crash gehad, dat ik hem alleen maar met een install eroverheen tot leven heb kunnen roepen. Deze install erover heen was een XP met SP1 erin gebakken. De updates gaven vanaf toen aan dat SP1 erin zat.. Maar heb het vermoeden dat het blijkbaar toch niet helemaal werkt...
Mafkeez schreef op 09 februari 2004 @ 09:01:
[...]
MS 6380 met soms nog een "E" erachter :)
MSI 6380 idd, maar daar vind je een hele serie op, die naam die ik gegeven/vermeld heb is/zijn maar 1 of 2 series van ofzo.
Eichii schreef op 09 februari 2004 @ 09:23:
Ik heb ook ongeveer hetzelfde bordje al 1,5 jaar draaien en het makkelijkste is, Windows XP installeren -> SP1 erover gooien en naar www.msi.com.tw gaan en even op http://www.msi.com.tw/pro...r/spt_dvr_list.php?part=1 kijken en zoeken naar "VIA USB2.0 Patch (Under WinXP+SP1)"

Easy as hell... ;)

succes met dit vaag probleempje waarmee ik ook 2 dagen heb zittten worstelen ( 4 maanden geleden maar toch nog in het geheugen gegrift)
Die SP1 erop vraag ik me dus af ofdat dat goed gegaan is bij mij.

TnX voor die driver list, maar de voor mij geschikte drivers voor de NEC variant staan er niet tussen :|. Misschien doet die VIA patch het wel :). Ga het zo ff uitproberen..
Alternativ schreef op 09 februari 2004 @ 09:25:
Ik heb precies hetzelfde bordje, en ik moest sp1 installeren om usb 2.0 te "enablen", waarom ze dat zow brak hebben gedaan geen id want voor alle andere besturingssystemen is er wel gewoon een aparte driver maar voor WIN XP zonder SP1 is ie er dus gewoon niet, dus als je em wilt gaan gebruiken dan wordt het sp1 installen of downgraden naar 2k ofzow O-)
Downgraden naar w2k ga ik niet doen, vanwege m'n multi monitor setup/video kaart die ik dan niet naar mijn eisen in kan stellen. Hij kan nl alleen mirroren :|, en da's niet wat ik wil... Het schijnt dat alleen Matrox kaartjes probleemloos werken onder W2k als multimonitor setup. Maar mijn huidige Matrox G550 geeft zulke bedroevende 3D resultaten, dat ik die echt niet in deze bak wil zetten...
TNX! Sorry for the unconvenience ;)

Update
Ik heb net geprobeerd die VIA patch te installeren, maar dan krijg ik een foutmelding dat het niet de juiste drivers zijn. Verder kan ik niet gaan.

Ook heb ik geprobeerd om de NEC w2k drivers te installeren, na doorgeklikt te hebben bij "drivers not signed" installeerd hij ze wel, maar vervolgens krijg ik continu disconnects en foutmeldingen van die external HDD. Na weer naar die oude drivers "terug gerolt" te zijn heb ik geen disconnect problemen meer, maar krijg ik die snelheidsfoutmelding weer...

Trouwens, over die regelmatige disconnects, ik heb het dus ook wel eens meegemaakt met de huidige drivers, echter na een disconnect gevolgt door een connect (van de removable HDD) was het probleem opgelost...

[ Voor 11% gewijzigd door jules op 09-02-2004 13:25 ]

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 20:33

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Op me doosje staat toch echt 480 Mbps dus das de snelheid van usb 2.0, en als je de aru versie hebt dan zit er toch standaard zon bracket bij, moet je wel oppassen dat je een van de poorten van de vier niet gaat gebruiken die gebruikt zelfde irq bij bluetooth en die is brak dus |:(, ik heb dus de standaard poortjes aan de praat te krijgen met sp 1 zonder extra drivers te installen ;x

alternativ

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wat ik hierboven al ergens schreef, dat ik dat blauwe stuk plastic met waarschuwing nog in die bracket heb zitten. In die waarschuwing staat dat je die poort niet kan gebruiken als je die BT bracket gebruikt...

Wel zat er geen origineel kabeltje bij die BT bracket, die heb ik zelf gefixed van een audio kabeltje. Het voordeel was dat ik die bracket onwijs goedkoop (lees 10,- euro) heb kunnen kopen (met (omruil) garantie), terwijl een USB dongel al snel 30-40 euro koste indertijd. BT werkt perfect, weet alleen niet ofdat het die USB aantast...

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Hmz, in Windows 2000 zie ik inderdaad een USB 2.0 hub in de Device Manager, maar als ik het beeld zet: apparaten op verbindingen, dan krijg ik het niet voor elkaar om die external HDD achter die USB 2.0 hub te krijgen, ongeacht welke USB ingang ik ook probeer: 4 poorts bracked, 2 poorts met 4 leds bracket, en de 2 uitgangen op het mobo zelf.

Verwijderd

ik heb net mn kt333 aru boekje erbij gepakt.. Die D-bracket is usb 1.1 oekel! ;)
je moet speciale 2.0 bracket hebben volgens het boekje

Ik heb idd de pinnetjes van mn case usb 2.0 aansluiting gewoon aangesloten werkt prima, maar het klopt wel van sp1 toen ik sp1 nogniet had moest ik drivers installeren voor usb 2.0

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Hier Oekel weer ;)

Afbeeldingslocatie: http://got.leend3rs.nl/inhoud_mobodoos6380_kl.jpg Clickable

Ik heb alleen de S-braket niet aangesloten. Bovendien staat die BT Bracket er dus ook niet op...

En ja, die external usb 2.0 HDD heb ik uiteraard op die USB 2.0 Bracket aangesloten...

ps, nu ik toch die doos onder de scanner heb gehad, hier nog een omschrijving van het USB 2.0 gebeuren dat op de doos zelf staat:

Afbeeldingslocatie: http://got.leend3rs.nl/6380_USB_2.0.jpg

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Hier oekel weer...

Heb het probleem inmiddels opgelost. Op zoek naar manier om toch USB 2.0 werkende te krijgen ben ik op zoek gegaan naar USB 2.0 controller kaartjes. Ik heb er uiteindelijk 3 verschillende uitgeprobeerd maar alle 3 gaven ze me een ACPI foutmelding tijdens het opstarten in een blauw scherm.

Tijdens het terugbrengen van het laatste controller kaartje sprak ik een medewerker van de MediaMarkt hier op aan, maar die wist mij weinig erover te vertellen. Verder dan "Het zou moeten werken" kwam hij niet. Op een meter afstand stond er iemand mee te luisteren die zich op een gegeven moment mengde in het gesprek. Hij kwam op te proppen met het verhaal probeer alle pci kaarten 1 voor 1 uit. Maar bovendien ook met de vraag of dat het bovenste PCI slot onder de AGP kaart in gebruik was. Dat laatste heb ik vanmorgen nu eens omgeswitcht en voila, mijn Afbeeldingslocatie: http://www.usb.org/images/headermain/hi_speed.gif bracket kwam met volle snelheid tot leven!

Dat bovenste PCI slot schijnt gedeelt te zijn met het AGP slot en kan dus problemen veroorzaken als er iets in zit. Nu heb ik die bracket op die plaats gezet zodat ik hem niet hoef te gebruiken. Het schijnt niet alleen een probleem van mijn moederboard te zijn, maar vanaf de Pentium 1 schijnen hier al problemen mee te zijn.....

Pagina: 1