Toon posts:

Casette band digitaliseren. Kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi luitjes,
Ik heb effe een vraagje.
Ik heb een casettebandje wat ik wil digitaliseren. Nu is er echter 1 probleem. De kwaliteit is erg slecht. Er is continu een irritante brom en zoem te horen. De converentie is hierdoor vrijwel niet te horen.
Ik heb een beetje gespeeld met Wavelab en Sound Forge, maar echt resultaat boek ik niet.
Kan iemand mij vertellen of er nog een andre programma of methode voor bestaat?

Bij voorbaat al bedankt.
Cyberizzy

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zoals vele audio-programma's heeft Cool Edit (2000? Pro? Dunno precies) ook een filter om kraken en ruis en van die "popjes" (platen) te verwijderen.

Probeer dat anders eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 09 februari 2004 @ 02:30:
Zoals vele audio-programma's heeft Cool Edit (2000? Pro? Dunno precies) ook een filter om kraken en ruis en van die "popjes" (platen) te verwijderen.

Probeer dat anders eens :)
Cool Edit Pro. Dit klopt. Dit heet tegenwoordig Adobe Audition.
Heb ik inmiddels ook al geprobeerd ook zonder resultaat.

Mischien is er een methode om bijvoorbeeld alleen de stem of muziek te filteren en de rest te onderdrukken. Ik ben helaas een lek op dat gebied, maar dat lijkt mij de logische manier. Ik bedoel een soort equalizer waarbij je elke toon kunt onderdrukken of zo.

;)

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 12:24

Spikey

Making the web accessible!

Ik zou zo gauw niet zo'n programma weten.
Als Cool Edit Pro het niet oplost (of Adobe Audition zoals het nu heet) dan vraag ik me af hoe slecht dat bandje maar niet is :|

Wat jij wilt is voor zover ik weet alleen bij CSI en CSI Miami mogelijk ;)

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Verwijderd

Topicstarter
Spikey schreef op 09 februari 2004 @ 02:41:
Juist, die zouden me aardig kunnen helpen met die spullen. _/-\o_

Maar realistisch gezien, die overheden (US, e.d.) zullen ook wel van die foefjes hebben.
Het hoeft niet zo sofisticated te zijn, als ik maar de opname kan volgen en hiervan een verslag kan tikken. :*)

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Spikey schreef op 09 februari 2004 @ 02:41:
Ik zou zo gauw niet zo'n programma weten.
Als Cool Edit Pro het niet oplost (of Adobe Audition zoals het nu heet) dan vraag ik me af hoe slecht dat bandje maar niet is :|

offtopic: Om daar ff op in te gaan.. Pas hadden ze een foto, en daar konden ze 2 dingen uithalen >> Ze zagen rechtsonder een waas, daar konden ze een vingerafdruk van maken ... :D

Das opzich al "knap" dat ze, iets wat niet op het rolletje gestaan kon hebben (als je weet hoe lenzen (en dus foto camera's) werken)..

En ze konden ook nog een gezicht oid (dat kan ik me niet zo goed meer herrineren) herkennen, die via de ogen van een ander persoon werd gereflecteerd.. vat je hem nog ? :P

En dat allebij van dezelfde foto :D Knappe mensen bij CSI ;)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Wat heb je zoal geprobeert bij Adobe Audition? Mij lukte het namelijk wel altijd met Cooledit Pro.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op 09 februari 2004 @ 03:07:
Wat heb je zoal geprobeert bij Adobe Audition? Mij lukte het namelijk wel altijd met Cooledit Pro.
Misschien doe ik iets fout, maar ik heb 2 effecten gebruikt.
De normalizer, vervolgens noise reduction.
Wat ik krijg is dat het geluid een stuk lager is maar nog steeds een soort lage toon dominant op de voorgrond is.

• bitMeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02-2019
Misschien kan je dit eens proberen - selecteer een stuk van het bandje waarop ALLEEN de brom te horen is - neem dat als filter voor de rest van de opname - resultaat is dat ALLEEN de brom weggefilterd wordt

Ik heb deze techniek al gebruikt om de ruis van een bandje weg te filteren (geen noise reduction)

--

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

bitMeister schreef op 09 februari 2004 @ 04:54:
Misschien kan je dit eens proberen - selecteer een stuk van het bandje waarop ALLEEN de brom te horen is - neem dat als filter voor de rest van de opname - resultaat is dat ALLEEN de brom weggefilterd wordt

Ik heb deze techniek al gebruikt om de ruis van een bandje weg te filteren (geen noise reduction)
Helemaal mijn idee. Als aanvulling zou ik dat voor elk nummer een filter apart maken voor wanneer het gaat om apart opgenomen stukken. De noise reductor drukt een aantal signalen weg, helaas ook delen die oorspronkelijk van je opname waren. O en zorg ervoor dat de brom die je heb, geen aardlus is, ik bedoel hij moet op de tape staan en niet secundair van je apparatuur komen.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op 09 februari 2004 @ 14:33:
[...]
Helemaal mijn idee. Als aanvulling zou ik dat voor elk nummer een filter apart maken voor wanneer het gaat om apart opgenomen stukken.
Ok thanxxx _/-\o_

zou je me in korte stappen kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen?
Bijvoorbeeld binnen cooledit? Of is hiervan ergens een "How to..."?

Alvast hartstikke bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanxxx guys. Ik heb het opgelost, voor zover t gaat.
Moest de noise reduction gebruiken en het gedeelte van de ruis zonder geluid als filter instellen.
It's not perfect maar t is iets.

See Ya :9

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 22:59 . Reden: *RESOLVED* ]

Pagina: 1