PC (re)boot soms niet

Pagina: 1
Acties:

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb hier een PC die soms merkwaardig gedrag vertoont als ik 'm reset.
Het gebeurt wel eens dat het zooitje vastloopt, dan druk ik op reset, maar ook wel eens dat ik gewoon de computer opnieuw opstart met de optie "Opnieuw opstarten" van Windows (XP Professional NL SP1).

Wat is het probleem: Nadat ik de pc opnieuw heb opgestart, zie ik niets op het scherm, het lampje van het scherm wordt oranje (alsof de pc uit staat) en verder gebeurt er niets. De lampjes van de CD- en DVD-drives gaan wel even aan, dat gebeurt altijd en het lampje van de harddisk blijft branden.

Als ik dan weer op reset druk is het vaak zo dat de pc wel gaat booten, soms moet ik 'm echt helemaal uitzetten (4 sec op softbutton) en daarna weer aan.

Als de pc dan aan staat kom ik direct in het BIOS met de volgende mededeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/procal1.jpg
*klik*

Zoals je kunt zien staan de instellingen voor de processor goed, ik heb ook nooit overgeclockt of iets dergelijks. Ik heb dat allemaal standaard laten staan.

Vaak als ik op "Save changes and exit" druk boot de pc weer als normaal, soms ook niet, dan moet ik het hele proces weer doorlopen tot het een keer goed gaat. (Tot nu toe maximaal tot 3x)

Verder staat dit er tijdens de post wat volgens mij goed moet zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/procal2.jpg
*klik*

en
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/procal3.jpg
*klik*

Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?

Ter informatie nog even de onderdelen waaruit de PC is opgebouwd in een In-Win Q500 tower:

• Asus A7A266 met nieuwste bios (Rev. 1012)
• AMD Athlon XP 2000+ @ 1666 Mhz
• 512MB DDR Infineon
• Ati Radeon 8500 128MB DDR @ AGP 4x met nieuwste drivers
• Logitech QuickCam Express
• Creative Sound Blaster Audigy
• Pioneer DVD-105S (met gehackte firmware)
• Pioneer DVD-RW DVR-106D (is 106 met gehackte firmware)
• Plextor CD-R PX-W4012A met nieuwste firmware
• IRxpress USB to Fast IrDA adapter tbv. telefoon
• Generic SoftK56 56k6 pci modem
• Sony CPD-E200 17" kathodestraalbuis
• Logitech Optical Wheelmouse
• PS/2 Dell US Keyboard
• 3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX)
• Maxtor 6Y120L0 120GB harddisk (hiervoor een 40GB WD HD)
• Voeding 350watt en is AMD en Intel "certified" volgens de sticker, merk weet ik ff niet meer uit mn hoofd, kan ik nu ook niet bij, sorry.
• Infrarood apparaatje naar COM poort tbv. afstandsbediening en Winamp
• S-VHS kabel vanuit videokaart naar TV
• 4x20 LCD'tje aangesloten op printerpoort, voeding (5v) wordt uit USB getrokken ergens

De processor is bij gewoon gebruik ongeveer 50 graden celcius, de tempratuur van het moederbord bedraagt 24 graden celcius.

Info over de fans:
• CPU fan: 4530rpm
• Chassis-fan: 2766rpm (Deze fan zuigt onderaan koude lucht aan)
• Power-fan: 2960rpm (Deze fan blaast bovenaan warme lucht naar buiten, zit ter hoogte van de processor)
• Losse fan: ?rpm (Deze fan blaast helemáál bovenin de kast warme lucht naar buiten, voeding uit het P4-stekkertje getrokken via kroonsteen:D) (Is dit overigens bevorderlijk voor de koeling of maakt dat niet uit?

Plaatje van de kast met plaatsing van de fans:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/procal4.jpg
*klik* Bron van plaatje

Info mbt. voltages:
• +12v: 12,281v
• +5v: 4,838v
• +3,3v: 3,296v
• Vcore: 1,744v

Het probleem treedt overigens te allen tijde op: met een volle harddisk maar ook met een schone Windows installatie. Overigens heb ik de voeding al eens vervangen, hiervoor zat er een andere 300W voeding in.

Ik geloof dat ik zo wel genoeg info heb gegeven, mis je nog iets, zeg het dan ff :Y)

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen want het is knap lastig! :'(

edit: Ik heb dit uiteraard ook uitgeprobeerd zonder alle troep, dus alleen videokaart, monitor, toetsenbord en muis maar dan blijft het probleem.
Ik had het probleem trouwens ook al met m'n oude videokaart, een nVidia GeForce 2MX 400 met 64MB. Dus de videokaart kan worden uitgesloten IMO

Hosting van plaatjes bij The Forum Is Down
edit:
FF info erbij gezet :)

[ Voor 22% gewijzigd door ProCal op 09-02-2004 01:24 ]

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Bios batterijtje al getest/vervangen? (hoewel het vreemd is dat het een reboot ipv boot probleem is dan) Maar om alles uit te sluiten...

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• ProCal
igg schreef op 09 februari 2004 @ 09:35:
Bios batterijtje al getest/vervangen? (hoewel het vreemd is dat het een reboot ipv boot probleem is dan) Maar om alles uit te sluiten...
Nee heb ik nog niet gedaan maar zoiets lijkt me wel stug. Aangezien alle instellingen wel behouden zijn... :? Ik kan het natuurlijk proberen maar ik denk niet dat dat het is...

Verwijderd

Ook al effe een kale start geprobeerd, zonder dvd/cd media enz.????

• ProCal
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 12:07:
Ook al effe een kale start geprobeerd, zonder dvd/cd media enz.????
Zoals ik al in mijn (over)complete _/-\o_ startpost vermeldde heb ik dit gedaan ja... Het lijkt me dus ook niet dat er iets teveel stroom trekt ofzo en dat die voeding 't dan niet meer aankan... (2 voedingen geprobeerd dus inmiddels)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)

Uit de FAQ, je zit dus net binnen de marge, maar dat zal in ruste net genoeg zijn.

Ik heb dit probleem ook meestal met mijn Moederbordje( resetten of reboot doet hij niet)

Bij de 2e keer doet hij het wel altijd en ik gooi het er bij mij op dat hij OC'ed is en mijn 300 watt Aopen zal ook wel ietsje dwars liggen, ik reboot dus bijna nooit en til er ook niet zwaar aan, PC staat hier 24/7 aan en na een install boot ik altijd handmatig, dat werkt dus wel goed, zet hem dus gewoon uit, wacht 1 minuutje en hij start gewoon op.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• ProCal
Flame17 schreef op 09 februari 2004 @ 13:19:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)

Uit de FAQ, je zit dus net binnen de marge, maar dat zal in ruste net genoeg zijn.

Ik heb dit probleem ook meestal met mijn Moederbordje( resetten of reboot doet hij niet)

Bij de 2e keer doet hij het wel altijd en ik gooi het er bij mij op dat hij OC'ed is en mijn 300 watt Aopen zal ook wel ietsje dwars liggen, ik reboot dus bijna nooit en til er ook niet zwaar aan, PC staat hier 24/7 aan en na een install boot ik altijd handmatig, dat werkt dus wel goed, zet hem dus gewoon uit, wacht 1 minuutje en hij start gewoon op.
Hmm... Naja... 't Blijft een vreemd probleem vind ik. En idd is die 4,8 volt net binnen de marge... :?

Verwijderd

ander mobo proberen :Y)

Verwijderd

probeer eens een vcore van 1,6 volt in plaats van eentje van 1,7?? want je hebt CPU's die niet (re)- booten met een te hoge Vcore

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Ik denk niet dat dit je probleem veroorzaakt, maar je hebt een dvd-speler op dezelfde ide als je harde schijf.
Moet je niet doen, want dat haalt de prestaties van je harde schijf flink naar beneden. Ik zou dat ding gewoon aan de secundaire ide hangen en die cd-r eruit gooien, heb je toch niet nodig als je al een dvd-brander hebt. ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
en da's geen verkeerde tip! die a7a266 was nou niet echt een probleemloos bord ;)

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Stel je memory timings eens zelf in ipv spd, of heb je dat?
Dit levert bij mijn mobo ook probs op, runt ie geheugen op CAS2 (spd) en dan boot pc niet, reset > uit > doet ie save start oid en dan kan ik het goed instelle booten en is alles weer goed. timings zelf instelle dus, misschien heb je er wat aan.

• ProCal
Ook hier maar ff wat antwoorden weer op de replies, bedankt iig!

Ander mobo proberen... Heb ik zo ff niet bij de hand, alleen een PII bord waar ik dus nix aan heb... Het verhaal dat de a7a266 geen probleemloos bord is... Nouja, ik heb er nog nooit iets over gelezen maar aangezien ik ook niet alwetend ben kan dat best.

vcore ga ik vanmiddag proberen om te veranderen (k zit nu op school) maar dat staat wel allemaal standaard hoor, ben ik nog nooit aan geweest. Vreemd dat dat dan zou kunnen botsen op 1 of andere manier.

Over dat de DVD speler aan dezelfde IDE als de harddisk hangt: Ja ik weet dat dat niet echt slim is maar wat jij zegt (gooi de plex eruit) is niet helemaal waar. Ik kan nu CD's fikken op 40 speed, met de DVD brander maar maximaal op eh.. 16 ofzo dacht ik... Dus dat vind ik geen optie eigenlijk... En daarbij, als ik de DVD speler op secondary IDE zou hangen, bijvoorbeeld slave en de DVD brander op secondary master dan krijg je gelul met 'on-the-fly' kopiëren. Dat probleem heb ik nu dus niet :)

De tip van t!mP over het zelf instellen van de memory timings ga ik zeker proberen, hier ben ik nog nooit aangeweest verder, staat dus ook allemaal standaard. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik dat ook wel ffies bekijken.

IIG bedankt allen, voor de replies en ik laat t nog wel ff weten!

Verwijderd

Heb je je powersafe settings al nagekeken? Je hebt vaak diverse opties voor je aan en uit knop. Zet die op power-off... Dat geeft welles vaker problemen met shutdown namelijk.

• ProCal
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 09:55:
Heb je je powersafe settings al nagekeken? Je hebt vaak diverse opties voor je aan en uit knop. Zet die op power-off... Dat geeft welles vaker problemen met shutdown namelijk.
Hmm... Je bedoelt zeker dat ik 'm niet op 4 sec delay moet zetten maar op iets anders? Eh, nouja... Het heeft iig. niets met shutdown te maken maar met opstarten. Het probleem treedt namelijk ook op nadat ik de voeding uit heb gezet met de knop er achter op...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Wat jij wilt :)
Maar on-the-fly kopieeren moet gewoon werken eigenlijk. speler op master en brander op slave...
of je kan je dvd-speler eruit gooien en twee branders gebruiken :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

ProCal schreef op 10 februari 2004 @ 11:17:
[...]

Hmm... Je bedoelt zeker dat ik 'm niet op 4 sec delay moet zetten maar op iets anders? Eh, nouja... Het heeft iig. niets met shutdown te maken maar met opstarten. Het probleem treedt namelijk ook op nadat ik de voeding uit heb gezet met de knop er achter op...
dan druk ik op reset, maar ook wel eens dat ik gewoon de computer opnieuw opstart met de optie "Opnieuw opstarten" van Windows (XP Professional NL SP1).
Als je opnieuw starten doet, dan moet hij toch ook afsluiten?
Check het nou maar even, als er een vage hybernation setting aanstaat, dan zal dat je zeker niet helpen.... En aangezien het vanuit je BIOS geregeld wordt, kan het met zowel afsluiten als opstarten te maken hebben..

• ProCal
@hantheman.tk:

Nou, ik wil het graag zo laten zitten als het nu zit omdat ik m'n DVD-speler eigenlijk niet kan missen :) Verder is mijn ervaring dat als ik on the fly kopieer en de apparaten op 1 IDE kanaal zitten dat het fikken 5 keer zo lang duurt omdat de buffer iedere keer leegloopt... Maar evengoed bedankt voor je inbreng:)
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 11:41:
[...]

[...]

Als je opnieuw starten doet, dan moet hij toch ook afsluiten?
Check het nou maar even, als er een vage hybernation setting aanstaat, dan zal dat je zeker niet helpen.... En aangezien het vanuit je BIOS geregeld wordt, kan het met zowel afsluiten als opstarten te maken hebben..
Ja dat klopt, maar hibernate troep en al die power-save zooi staat uit. Dat is namelijk altijd het eerste wat ik uitzet in de BIOS en ook in Windows BTW. Ik gebruik zelfs geen screensaver.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hmz, mij lijkt het een temperatuur probleem van je proc te zijn.
Soms loopt ie vast (temp beveiliging van je proc slaat aan) tijdens het draaien. En vervolgens start hij niet (meteen) op. Ook na gewoon draaien wil hij niet opstarten. Maar na ff wachten of proberen (proc is afgekoelt) start hij weer op.
Wat voor cooler zit er op je proc? Kan je er geen grotere op zetten of zorgen voor meer cooling/case fans? Heb je geen proggie waarmee je dat kan meten, of zie je niet iets in de BIOS terug van temp regeling? Idd met het verlagen van de Vcore kun je wat minder stroom door je processor jassen, waardoor hij wat minder warm word, met de kans dat hij wat minder stabiel word.
Of zit er een giga lading stof op je cooling? -> schoonmaken :)

Heb je die koeler zelf op die proc gezet? Is er wel op de juiste manier pasta aangebracht?

Als je het systeem compleet ergens gekocht heb, zou ik hem gewoon terugbrengen binnen de garantie periode, want dit mag geen probleem zijn!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• ProCal
Ch!pY-J schreef op 10 februari 2004 @ 17:49:
Hmz, mij lijkt het een temperatuur probleem van je proc te zijn.
Soms loopt ie vast (temp beveiliging van je proc slaat aan) tijdens het draaien. En vervolgens start hij niet (meteen) op. Ook na gewoon draaien wil hij niet opstarten. Maar na ff wachten of proberen (proc is afgekoelt) start hij weer op.
Wat voor cooler zit er op je proc? Kan je er geen grotere op zetten of zorgen voor meer cooling/case fans? Heb je geen proggie waarmee je dat kan meten, of zie je niet iets in de BIOS terug van temp regeling? Idd met het verlagen van de Vcore kun je wat minder stroom door je processor jassen, waardoor hij wat minder warm word, met de kans dat hij wat minder stabiel word.
Of zit er een giga lading stof op je cooling? -> schoonmaken :)

Heb je die koeler zelf op die proc gezet? Is er wel op de juiste manier pasta aangebracht?

Als je het systeem compleet ergens gekocht heb, zou ik hem gewoon terugbrengen binnen de garantie periode, want dit mag geen probleem zijn!
Hmm... Startpost niet helemaal doorgelezen zeker? :P... Het is niet zozeer dat ie vastloopt doordat de proc te heet wordt hoor, het gebeurt echt hééél af en toe dat ie zomaar vast loopt en dat is dan m'n eigen schuld. En zoals ik vermeldde en de startpost is de temp van de processor goed, die wordt overigens met realtime belasting van burnk7 max. 60 graden... Dus dat valt nog wel mee denk ik. Vcore verlagen moet ik nog steeds proberen. Koeler heb ik er zelf opgezet met arctic silver ertussen dus dat moet wel goed zitten. En ik ben ook niet echt zo'n n00b dat ik de koeler verkeerd zet ofzo, daar kan ik gerust wel mee omgaan :)

Koeler is btw een koeler met eh... dat koper aan de onderkant. Weet 't merk ff niet uit mn hoofd...

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik had er idd overheen gekeken. Die van mij (AMD XP 2200+) is idle iets van 47 graden ofzo. Maar heb dan ook een stofzuiger van een Lian-Li kast naast me staan. Kan je niet iets qua max temperatuur instellen in je BIOS? Heb ook soortgelijke problemen met een asus mobootje gehad, alleen wat ernstiger. Dezelfde proc als nu werd binnen 10 min 70 graden en wilde niet meer opstarten. Was amper week oud dus heb hem lekker omgeruild... Momenteel helemaal geen last meer van.

• ProCal
Ch!pY-J schreef op 11 februari 2004 @ 00:32:
Ik had er idd overheen gekeken. Die van mij (AMD XP 2200+) is idle iets van 47 graden ofzo. Maar heb dan ook een stofzuiger van een Lian-Li kast naast me staan. Kan je niet iets qua max temperatuur instellen in je BIOS? Heb ook soortgelijke problemen met een asus mobootje gehad, alleen wat ernstiger. Dezelfde proc als nu werd binnen 10 min 70 graden en wilde niet meer opstarten. Was amper week oud dus heb hem lekker omgeruild... Momenteel helemaal geen last meer van.
Ja, staat er al. Max temp = 70graden meen ik (iig de eerst beschikbare optie, ik dacht dat dat 70 graden was)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Zet hem anders eens wat hoger, misschien levert dat ook al wat minder problemen op... Het schijnt dat AMD's best warm kunnen worden, tot 75 graden moet op zich kunnen.
Kan je niet een proggie downloaden om je pc temp realtime te monitoren, of heb je dat al draaien? Laat hem maar waarschuwen als ie boven de 70 graden uit komt, kan je dan altijd nog beslissen ofdat je je pc meteen uitzet of niet..

Pagina: 1