Digicams & SD: verschillen per merk?

Pagina: 1
Acties:

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb al geruime tijd een Palm PDA. In de Palmwereld is het algemeen bekend dat je voor SD kaartjes het liefst de merken moet hebben met een Panasonic chip erin (Panasonic, Lexar en Simpletech) en vooral de merken met een Toshiba chip (Toshiba, Sandisk, Apacer, Kingston etc.) moet vermijden omdat die een tergend langzame schrijfsnelheid hebben in PDA's, soms zelfs zo erg dat voicememo's niet fatsoenlijk opgenomen kunnen worden omdat de stream aan data te groot is.

Nu heb ik net een nieuwe Minolta Dimage X20 aangeschaft, waarin ook SD kaarten gaan. Over het algemeen zijn Panasonic kaarten duurder dan de Sandisk kaarten, die ook veel ruimer te verkrijgen zijn. Mijn vraag aan de digicambezitters is: geldt de snelheidsregel van SD kaartjes ook voor digicams? Merk je veel verschil in wegschrijfsnelheid tussen verschillende merken SD kaartjes, vooral als je mbv Burst Mode of Filmpjes veel data wegschrijft naar de kaart? En de download snelheid naar de PC toe?

Alors.

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Ik heb een Casio QV-R4 met een Sandisk kaartje. Daarmee heb ik nog nooit problemen gehad. Al mijn foto's en filmpjes komen netjes in het geheugen terecht.

Het is echter geen professioneel camera'tje. De schrijfsnelheid zal dus niet al te hoog zijn. Burst Mode heeft de camera al helemaal niet. Ik denk echter dat het geen problemen op zou moeten leveren.

En als je dan wel problemen hebt met (laten we zeggen) een Sandisk kaartje. Dan zou je em toch wel moeten kunnen ruilen?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
-Mous- schreef op 09 februari 2004 @ 01:22:
Ik heb een Casio QV-R4 met een Sandisk kaartje. Daarmee heb ik nog nooit problemen gehad. Al mijn foto's en filmpjes komen netjes in het geheugen terecht.

Het is echter geen professioneel camera'tje. De schrijfsnelheid zal dus niet al te hoog zijn. Burst Mode heeft de camera al helemaal niet. Ik denk echter dat het geen problemen op zou moeten leveren.

En als je dan wel problemen hebt met (laten we zeggen) een Sandisk kaartje. Dan zou je em toch wel moeten kunnen ruilen?
Oh, het is meer een structureel probleem van de Toshiba/Sandisk kaartjes hoor, geen individueel probleem. Ze zijn dan ook vaak goedkoper in de winkels te verkrijgen (zie Dixons als een goed voorbeeld) dan Lexars. Vandaar dat ruilen (zonder bijbetaling) geen zin heeft.

Het gekke is dat de leessnelheden (in tegenstelling tot de schrijfsnelheden) op een Palm handheld van Toshiba/Sandisks wel gewoon on-par zijn met de Lexars.

Zie ook de Palmclub VFSMark tabel, en dan met name de kolom file write en file read. Duidelijk een smak verschil tussen de twee groepen, welke je ook merkt in het dagelijks gebruik met een Palm....

http://palmclub.nl/tips/vfsbenchmark/

[ Voor 7% gewijzigd door Stereotomy op 09-02-2004 01:39 ]

Alors.