Subdomeinen maken op localhost

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Ik ben een website aan het ontwikkelen, waarbij er veel "sub domeinen" worden gebruikt. Maar voor het ontwikkelen zou het bijzonder praktisch zijn als dat ook op localhost zou kunnen.

Deze sub-domeinen zijn geen echte sub domeinen, ze worden niet in het DNS geregistreerd of zo. Maar de alle sub domeinen verwijzen naar de zelfde server, waar ze door de scripts worden afgehandeld.

Maar hoe kan ik dit nu doen op de localhost?

http://localhost -> gaat naar http://127.0.0.1 ( klopt, dit is goed )
http://test.localhost -> bestaat niet

test kan heel veel verschillende termen zijn!

Mijn ontwikkelmachine is Window XP sp1.

Ik heb reeds geprobeerd via me host file aan te passen, maar dan moet ik alle verschillende termen in de host file plaatsen... En dat is niet echt handig...

[ Voor 3% gewijzigd door LuCarD op 08-02-2004 23:43 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

in je hostsfile:
code:
1
2
3
4
127.0.0.1       sub1.foobar.com
127.0.0.1       sub2.foobar.com
127.0.0.1       sub3.foobar.com
127.0.0.1       sub4.foobar.com

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Erkens schreef op 09 februari 2004 @ 00:20:
in je hostsfile:
code:
1
2
3
4
127.0.0.1       sub1.foobar.com
127.0.0.1       sub2.foobar.com
127.0.0.1       sub3.foobar.com
127.0.0.1       sub4.foobar.com
Niet echt handig... :( aangezien eerste gedeelte gebruikt word om zoek strings op de database los te laten.

Is er geen andere mogelijkheid?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LuCarD schreef op 09 februari 2004 @ 00:32:
[...]

Niet echt handig... :( aangezien eerste gedeelte gebruikt word om zoek strings op de database los te laten.

scriptje scrhijven die die lijst voor je maakt?
anders zul je toch echt een dns server moeten installeren.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

LuCarD schreef op 09 februari 2004 @ 00:32:

Het alternatief is een lokale DNS-server. Maar dat heeft exact hetzelfde effect, dus de vraag is wat je precies met je zoekstrings-verhaal bedoeld. Meer uitleg gewenst :)

*zucht @ Erkens*

[ Voor 4% gewijzigd door Rataplan op 09-02-2004 00:37 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Jewel... Zelf DNS server draaien :)
www.download.com
Maar dat heeft exact hetzelfde effect
Nee hoor, gewoon wildcard toevoegen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 00:37 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rataplan schreef op 09 februari 2004 @ 00:36:
[...]
Het alternatief is een lokale DNS-server. Maar dat heeft exact hetzelfde effect, dus de vraag is wat je precies met je zoekstrings-verhaal bedoeld. Meer uitleg gewenst :)
psst een * in je A/CNAME record laat alle andere subdomeinen verwijzen ;)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Erkens schreef op 09 februari 2004 @ 00:37:
psst een * in je A/CNAME record laat alle andere subdomeinen verwijzen ;)
Weet ik :) Waarom vertel je me dat trouwens? Heeft dit iets met mijn vraag naar die zoekstrings van de ts te maken :?

edit:
Ik zie dat nesQuick ook al zo bijdehand was :) "Het heeft hetzelfde effect" betekent niet hetzelfde als "het is evenveel werk" :P

edit:
En waarom subscript? :)

[ Voor 30% gewijzigd door Rataplan op 09-02-2004 00:42 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

edit:
Ik zie dat nesQuick ook al zo bijdehand was "Het heeft hetzelfde effect" betekent niet hetzelfde als "het is evenveel werk"
Als je *.localhost in je DNS toevoegt, dan kun je in je scriptje het subdomein-gedeelte van je host-request als string gebruiken in een SQL actie.

Dus dat hij bij test1.localhost gaat zoeken naar test1 in je database :)
Ik snap het probleem niet echt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 00:55 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 00:46:
Als je *.localhost in je DNS toevoegt, dan kun je in je scriptje subdomein gedeelte van je host-request als string gebruiken in een SQL actie.

Dus dat hij bij test1.localhost gaat zoeken naar test1 in je database :)
Ik snap het probleem niet echt
En die site wordt dus maar op 1 PC gebruikt? Deze oplossing heeft anders namelijk volstrekt geen zin.

Als je op basis van subdomein.validurl.com aparte databases wil gebruiken(?) en/of als die subdomeinen allemaal al toegestaan zijn voor de externe machines, dan heb je subdomein.localhost toch helemaal niet nodig om een keuze te maken?

Ik kan er zonder extra info niks zinnigs van maken. Het lijkt me iig niet nodig om die subdomeinen van localhost aan te maken. Ik zou best willen weten waarom wel, so by all means: enlighten me.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rataplan schreef op 09 februari 2004 @ 00:56:
Ik kan er zonder extra info niks zinnigs van maken. Het lijkt me iig niet nodig om die subdomeinen van localhost aan te maken. Ik zou best willen weten waarom wel, so by all means: enlighten me.
LuCarD schreef op 08 februari 2004 @ 23:43:
Ik ben een website aan het ontwikkelen, waarbij er veel "sub domeinen" worden gebruikt. Maar voor het ontwikkelen zou het bijzonder praktisch zijn als dat ook op localhost zou kunnen.

Deze sub-domeinen zijn geen echte sub domeinen, ze worden niet in het DNS geregistreerd of zo. Maar de alle sub domeinen verwijzen naar de zelfde server, waar ze door de scripts worden afgehandeld.
;)

Als developer van webapplicaties is het veel handiger om lokaal te kunnen testen, daarom dus ;)

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Rataplan schreef op 09 februari 2004 @ 00:56:
[...]

En die site wordt dus maar op 1 PC gebruikt? Deze oplossing heeft anders namelijk volstrekt geen zin.

Als je op basis van subdomein.validurl.com aparte databases wil gebruiken(?) en/of als die subdomeinen allemaal al toegestaan zijn voor de externe machines, dan heb je subdomein.localhost toch helemaal niet nodig om een keuze te maken?

Zoals Erkens al zei:
De site word door meerdere mensen gebruikt, maar om de ontwikkeling makkelijker te maken wil je een omgeving hebben die lijkt op de live omgeving!.

Misschien een vreemde vraag maar is het ook mogelijk wildcard te registeren met een sub-domein? Want dan kan ik de dns van de provider gebruiken ( Ik heb bij de provider toegang tot de DNS of ik kan het aan hun vragen te veranderen ).

Dus *.subdomein_klaas.domein.nl is dat mogelijk ? En dan subdomein_klaas.domein.nl naar mijn local machine verwijzen. Als dit namelijk mogelijk is hoef ik zelf geen DNS server op te zetten.. :)

Zoniet dan zal ik zelf lekker een DNS servertje gaan opzetten.... :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LuCarD schreef op 09 februari 2004 @ 10:54:
Dus *.subdomein_klaas.domein.nl is dat mogelijk ? En dan subdomein_klaas.domein.nl naar mijn local machine verwijzen. Als dit namelijk mogelijk is hoef ik zelf geen DNS server op te zetten.. :)

Zoniet dan zal ik zelf lekker een DNS servertje gaan opzetten.... :)
kan prima :)

Overigens zou je in dat geval ook "mijn" dns record gebruiken, een flinke tijd geleden had ik namelijk bij zo'n gratis dns service woei.ath.cx geregeld welke verwijst naar localhost, dus ook alle subdomeinen dmv die wildcard.
offtopic:
Dit deed ik om "leuke" linkjes te krijgen op irc zoals warez.woei.ath.cx enzo.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Erkens schreef op 09 februari 2004 @ 10:59:
[...]

kan prima :)

Overigens zou je in dat geval ook "mijn" dns record gebruiken, een flinke tijd geleden had ik namelijk bij zo'n gratis dns service woei.ath.cx geregeld welke verwijst naar localhost, dus ook alle subdomeinen dmv die wildcard.
offtopic:
Dit deed ik om "leuke" linkjes te krijgen op irc zoals warez.woei.ath.cx enzo.
Het werkt... :)

http://*.thuis.lucard.nl voor de lieverhebbers... vrij te gebruiken voor iedere ontwikkelaar :)

Pagina: 1