Geheugen stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb een hier een PC staan met in totaal 384 MB geheugen. (1x 256MB en 1x 128MB)

Omdat dat ding iedere keer op willekeurige momenten vastliep in Windows (Windows XP Professional NL) besloot ik om maar eens te gaan testen met Memtest86 v3.0. Overigens is de Windows-installatie schoon. Ik heb 'm al 5 keer opnieuw geïnstalleerd, ook een keer met Windows 98SE en Windows 2000 Professional maar telkens loopt ie vast.

Na een volledige test welke ik ongeveer 18 uur heb laten lopen kwam er dit uit:

code:
1
2
3
4
Tst Pass    Failing Address     Good        Bad     Err-Bits    Count   Chan
--------------------------------------------------------------------------------------
3   14  000088f2858 - 136.1MB   08080808    0a080808    02000000    1
4   17  00002e0affc -  46.6MB   ffffffbf    ffffffff    00000040    1

Kan ik er nu vanuit gaan dat beide dimmetjes verrot zijn? Het kan mss ook zijn dat alleen het 256MB dimmetje niet goed meer is bedenk ik me nu...

Ter informatie: het moederbord is een Jetway 663AS met de laatste bios-update, processor: AMD Athlon 1400@1050 (mb ondersteunt enkel 100x10.5)

Ohja... Ik heb verder alleen een videokaart (nVidia GeForce 2MX 32MB AGP), een netwerkkaart (3Com Etherlink XL 3C905B-TX2) en een Promise Ultra133TX kaart erin zitten... Geluid is onboard, ik heb het ook geprobeerd zonder deze shit, met alleen een videokaart, dan blijft het probleem ook.

Processor wordt ook niet te heet btw, temp blijft idle op ongeveer 42 graden hangen.

SiSoft Sandra ook geprobeerd te installeren om geheugen te testen maar tijdens de installatie liep de pc vast (tot 3x toe). :( Dus dat heb ik helaas niet kunnen testen.

edit:
FF tabel gecentreerd en post duidelijker gemaakt met meer info, edit2: processorinfo erbij gezet en nog wat ge-edit

[ Voor 29% gewijzigd door ProCal op 08-02-2004 23:53 ]

Verwijderd

en wat is je vraag nu aan ons ??
kijkt in glazen bol en ziet alleen het wijnglas aan de andere kant.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Memtest86 zegt in dit geval niet zoveel. Draai eens Windows Memory Diagnostic >> http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Probeer ook eens de dimms apart te testen. Dus eentje er uit en dan tesen.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• ProCal
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 23:21:
en wat is je vraag nu aan ons ??
kijkt in glazen bol en ziet alleen het wijnglas aan de andere kant.
lol...

Kan ik er nu vanuit gaan dat beide dimmetjes verrot zijn? Het kan mss ook zijn dat alleen het 256MB dimmetje niet goed meer is bedenk ik me nu...

dat was mijn vraag :)

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
waarom 18 uur laten lopen naar 1 uur ben je al klaar

geeft hij dezelfde fout aan alleen gaat hij hem nog 16 keer over testen

• ProCal
Silentsnow schreef
Memtest86 zegt in dit geval niet zoveel. Draai eens Windows Memory Diagnostic >> http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Probeer ook eens de dimms apart te testen. Dus eentje er uit en dan tesen.
Goed, ga ik nu ff testen. Trouwens, waarom zegt Memtest volgens jou niet zo veel en dat MS programma'tje wel dan? (ben nu btw bootdisk aan t maken) Wat doet dat MS prog anders/meer/beter dan Memtest86?
Laat maar, heb net pas de manual gelezen op die site >:)
Gatygun schreef op 08 februari 2004 @ 23:24:
waarom 18 uur laten lopen naar 1 uur ben je al klaar

geeft hij dezelfde fout aan alleen gaat hij hem nog 16 keer over testen
Ja ach, maakt niet uit. Ik was het min of meer vergeten dat die pc aan stond. :) Lampies van dat ding zijn namelijk niet aangesloten en monitor stond uit. Verder staat m'n eigen pc in dezelfde ruimte te draaien, die maakt aanzienlijk meer herrie, vandaar dat ik m niet gehoord heb. Maar 18 uur kan vast geen kwaad he :)

Oke... Hij voert nu de extended test uit met Windows Memory Diagnostic. Ik ben benieuwd. Ik post het resultaat hier ook nog wel ff. In ieder geval vast bedankt.
edit:
Vraag erbij gezet, edit2: edit enzo

[ Voor 27% gewijzigd door ProCal op 08-02-2004 23:36 ]

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

ProCal schreef op 08 februari 2004 @ 23:29:
[...]

Goed, ga ik nu ff testen. Trouwens, waarom zegt Memtest volgens jou niet zo veel en dat MS programma'tje wel dan? (ben nu btw bootdisk aan t maken) Wat doet dat MS prog anders/meer/beter dan Memtest86?
Windows Memory Diagnostic is een tool van Microsoft. Memtest is een tool die niet specifiek voor een OS is geschreven.

Als je Windows gebruikt, en Windows Memory Diagnostic geeft nul fouten aan, dan weet je zeker dat je geheugen geen problemen zal veroorzaken. Zelfs als memtest aangeeft dat je geheugen fouten bevat.

Ik heb pas nog getest met memtest. Na een paar minuten zat ik al over de 10 miljoen fouten, en ben toen maar gestopt. Windows Memory Diagnostic gaf nul fouten aan. Ik heb overigens een perfect stabiel systeem, ik wou gewoon memtest eens testen.

Kortom, als memtest aangeeft dat je geheugen fouten bevat, dan zegt dat niet zoveel. Als Windows Memory Diagnostic fouten aangeeft, dan weet je zeker dat er iets mis is.

The trade of the tools

• ProCal
silentsnow schreef op 08 februari 2004 @ 23:38:
[...]

Windows Memory Diagnostic is een tool van Microsoft. Memtest is een tool die niet specifiek voor een OS is geschreven.

Als je Windows gebruikt, en Windows Memory Diagnostic geeft nul fouten aan, dan weet je zeker dat je geheugen geen problemen zal veroorzaken. Zelfs als memtest aangeeft dat je geheugen fouten bevat.

Ik heb pas nog getest met memtest. Na een paar minuten zat ik al over de 10 miljoen fouten, en ben toen maar gestopt. Windows Memory Diagnostic gaf nul fouten aan. Ik heb overigens een perfect stabiel systeem, ik wou gewoon memtest eens testen.

Kortom, als memtest aangeeft dat je geheugen fouten bevat, dan zegt dat niet zoveel. Als Windows Memory Diagnostic fouten aangeeft, dan weet je zeker dat er iets mis is.
Ja oke, cool :) Ik ben erg benieuwd... Als dit goed gaat (Tot nog toe geen fouten gevonden) dan vraag ik me echt af waar het probleem dan zit.. :?

Het kan toch niet zijn dat de shit vastloopt omdat de processor "ondergeclockt" is? :Y)

Verwijderd

Het zou daardoor natuurlijk kunnen, aangezien je een processor draait die het moederbord niet aankan, kan misschien voor compitabiliteitsfoutjes (hoe je het ook moge schrijven ;) ) zorgen. Ik heb op m'n werk ooit een oud AMD bordje van Athlon 800 naar XP2000+ geupgrade, kon niet op volle snelheid draaien en was na de upgrade ook niet super stabiel meer.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

silentsnow schreef op 08 februari 2004 @ 23:38:
[...]

Alles leuk en aardig, maar wie geeft jou de garantie dat WMD niet om het foute geheugen heengaat omdat dat bij de eerste test al bekent is? Het is en blijft wel MS he.
Aan de andere kant: contra-expertise met 2 diag-tools kan nooit kwaad. Sandra er op loslaten en je hebt van 3 kanten getest, dat zou genoeg moeten zijn om een uitsluitsel te kunnen geven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ProCal
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 23:45:
Het zou daardoor natuurlijk kunnen, aangezien je een processor draait die het moederbord niet aankan, kan misschien voor compitabiliteitsfoutjes (hoe je het ook moge schrijven ;) ) zorgen. Ik heb op m'n werk ooit een oud AMD bordje van Athlon 800 naar XP2000+ geupgrade, kon niet op volle snelheid draaien en was na de upgrade ook niet super stabiel meer.
Hmmm... Com-pa-ti-bi-li-teits-fou-tjes Zoiets? :+

Maar goed... Dan hoop ik eigenlijk maar dat het daar aan ligt. Dan tief ik die proc wel in een asus a7m266 die ik hier nog heb liggen. (En nu niet gaan vragen waarom ik dat niet al meteen heb gedaan, k zal het uitleggen :P : Op dat asus bord zit een condensator los. Die moet nog ff gesoldeerd worden en heb ik nu ff geen zin in. Daarom (crappy) jetway'tje gepakt. Overigens heb ik ook geen DDR geheugen meer "over" dus dat moet k dan ook eerst weer kopen.)

• ProCal
The_Eagle schreef op 08 februari 2004 @ 23:49:
[...]

Alles leuk en aardig, maar wie geeft jou de garantie dat WMD niet om het foute geheugen heengaat omdat dat bij de eerste test al bekent is? Het is en blijft wel MS he.
Aan de andere kant: contra-expertise met 2 diag-tools kan nooit kwaad. Sandra er op loslaten en je hebt van 3 kanten getest, dat zou genoeg moeten zijn om een uitsluitsel te kunnen geven.
Jij vlamt richting Microsoft :)
Maar idd, contra-expertise (mooi woord) kan geen kwaad. Sandra heb ik ook geprobeerd (vergeten te vermelden in startpost :'( ) maar tijdens de installatie liep de pc vast :X

edit:
Kut... Sorry voor 2x achter elkaar posten

[ Voor 5% gewijzigd door ProCal op 08-02-2004 23:51 ]

• ProCal
fuck dit...
MS prog vindt geen fouten... :?

Ik dacht dat Microsoft programmatuur altijd goed was enzo... En eerlijk tegen de gebruiker... Zou ik het dan toch verkeerd hebben? :'(

Naja... Dan zal het toch wel de 1400@1050 zijn denk ik :?...
Toch maar condensator op het bordje terugsolderen... Eerst DDR kopen

IIG bedankt voor alle reacties enzo!

edit:
scheiße... das de 2e keer. sorry |:( 't is al laat he...

[ Voor 11% gewijzigd door ProCal op 09-02-2004 00:24 ]

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

ProCal schreef op 09 februari 2004 @ 00:24:
fuck dit...
MS prog vindt geen fouten... :?
Dat ligt het waarschijnlijk niet aan je geheugen :)

The trade of the tools

• ProCal
silentsnow schreef op 09 februari 2004 @ 02:43:
[...]

Dat ligt het waarschijnlijk niet aan je geheugen :)
En waarom vindt memtest dan wel fouten?

• cycloon_
  • Laatst online: 26-09-2025
ProCal schreef op 09 februari 2004 @ 07:56:
[...]

En waarom vindt memtest dan wel fouten?
Omdat het een gaar tooltje is.

Nou dat mem diag van ms en memtest werken voor geen meter op mijn bord (p4c800e) zodra er een usb mouse aangesloten is. Geven beide tooltjes alleen maar errors.

Ik zou persoonlijk testen met prime95, hoef je ook niet te kutten met dosdiskjes. Prime95 werkte bij mij fantastisch. Ik ben namelijk zo iemand die met alles pech heeft als ie iets nieuws koopt.

(4weken geleden 2* rot geheugen meegekregen (2plaatjes hyperx en 2 plaatjes geil ultra)) Heb nu dus geil dragon en die werken super stabil, geen gekke crashes exceptions what so ever _/-\o_

http://specs.tweak.to/9714

• ProCal
Cycloon schreef op 09 februari 2004 @ 11:20:
[...]

Omdat het een gaar tooltje is.

Nou dat mem diag van ms en memtest werken voor geen meter op mijn bord (p4c800e) zodra er een usb mouse aangesloten is. Geven beide tooltjes alleen maar errors.

Ik zou persoonlijk testen met prime95, hoef je ook niet te kutten met dosdiskjes. Prime95 werkte bij mij fantastisch. Ik ben namelijk zo iemand die met alles pech heeft als ie iets nieuws koopt.

(4weken geleden 2* rot geheugen meegekregen (2plaatjes hyperx en 2 plaatjes geil ultra)) Heb nu dus geil dragon en die werken super stabil, geen gekke crashes exceptions what so ever _/-\o_
Aha... Maar Prime95 klinkt alsof het onder Windows moet werken. En daar zit bij mij het probleem dus: het zooitje loopt geregeld vast...:( Maar jij vindt dus dat Memtest een gaar tooltje is.. Nouja, dat kan, ik weet het verder ook niet..

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Dan neem je toch gewoon je geheugen mee naar een beurs, waar ze weer hardware aan het testen zijn.

Ik weet niet welke winkels van die test apparaten hebben, maar dan kun je daar ook naartoe gaan en zeggen.. Als ie het niet doet, dan kun je me een nieuwe verkopen :-)

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 10:19
ik dacht dat mijn geheugen ook brak was (had net nieuw geheugen) en
daarna liep me pc telkens vast .... rara wat is het???

nou niet me geheugen ... alles apart getest en alles was goed ...
op 1 of andere manier was me videokaart niet helemaal meer goed.
dus nieuwe videodrivers geinstalleerd en alles liep weer perfect.

mijn pc

• cycloon_
  • Laatst online: 26-09-2025
Naja in 90% van alle gevallen dat je explorer crashed is het mem relateerd. Geheugen is zowieso het meest brakke onderdeel wat in pc's zit volgens mij. Heb vroeger nog een tijd in een computer winkel gewerkt, hoeveel mem modules ik daar wel niet heb omgeruild..... (dat was wel hoofdzakelijk no name rommel, wat overigens het meeste in pc's wordt geleverd)

Prime95 is inderdaad voor windows (laat je niet misleiden door die 95, werkt prima in xp en 2k)

Probeer anders es je timings wat losser te zetten, laat je kast eens open staan met een dikke huiskamer fan erop. Kijk eens of dat helpt.

Trek alle niet noodzakelijke hardware eruit of koppel het los. Probeer dan met 1 dimm, leen 1 van een maat ofzo waarvan je 100% zeker weet dat ie ok is.

En zo'n hardware tester is leuk, maar het moet er wel 1 zijn die ook de dimm warm stookt anders heb je nog geen reeel beeld.

[ Voor 49% gewijzigd door cycloon_ op 09-02-2004 13:07 ]

http://specs.tweak.to/9714

• ProCal
Hey, bedankt voor alle replies, even wat antwoorden:

Beursen ga ik nooit heen, da's nix voor mij, dus geheugen daar testen wordt niets... Videokaart ligt het ook niet aan, heb al meerdere videokaarten geprobeerd.

Verder heb ik ook alle hardware eruit gehad, dus daar zit het probleem ook niet. De tip van de fan is ook niet aan de orde omdat de processor niet te heet wordt (hij is zelfs ondergeclockt) en het vastlopen gebeurt gewoon als ik NIETS doe... processor is dan idle...

Timings ff veranderen is idd wel een goeie tip, dat zal ik vanmiddag eens proberen, k zit nu op school namelijk. Nogmaals bedankt voor de replies

• ProCal
ProCal schreef op 10 februari 2004 @ 09:25:
Hey, bedankt voor alle replies, even wat antwoorden:

Beursen ga ik nooit heen, da's nix voor mij, dus geheugen daar testen wordt niets... Videokaart ligt het ook niet aan, heb al meerdere videokaarten geprobeerd.

Verder heb ik ook alle hardware eruit gehad, dus daar zit het probleem ook niet. De tip van de fan is ook niet aan de orde omdat de processor niet te heet wordt (hij is zelfs ondergeclockt) en het vastlopen gebeurt gewoon als ik NIETS doe... processor is dan idle...

Timings ff veranderen is idd wel een goeie tip, dat zal ik vanmiddag eens proberen, k zit nu op school namelijk. Nogmaals bedankt voor de replies
Antwoord en tevens schop:

Ik kan dus iig de videokaart uitsluiten, andere hardware ook. Timings heb ik veranderd, hielp ook niet, die kutpc loopt nog steeds net zo vast...

Rest mij nog ander geheugen te proberen (tot nu toe te lazy voor geweest) of het moederbord te vervangen door de Asus. (Misschien omdat de processor ondergeclockt is :P)

Wat ik wel merkwaardig vind is dat het lijkt alsof mijn (onze) vrienden van Microsoft het geheugenprobleem in de doofpot willen stoppen }) (Of Memtest86 is verneuckt ende verrot)

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

hoe zo'n mobo heb je dan?

ik heb een Asrock en ook problemen gehad met intern geheugen,
als je nieuw intern geheugen gaat kopen koop dan ook direct goed
intern geheugen, bijv. Kingston of Crosair.
als je ook een Asrock hebt moet je even op http://www.sis.com/ddr/ddr400.htm
kijken voor welk intern geheugen wel en niet kan...

See ya

8)

• ProCal
peddro schreef op 16 februari 2004 @ 19:46:
hoe zo'n mobo heb je dan?

ik heb een Asrock en ook problemen gehad met intern geheugen,
als je nieuw intern geheugen gaat kopen koop dan ook direct goed
intern geheugen, bijv. Kingston of Crosair.
als je ook een Asrock hebt moet je even op http://www.sis.com/ddr/ddr400.htm
kijken voor welk intern geheugen wel en niet kan...

See ya

8)
Hmm... Naja.. Als je 't een klein beetje gelezen had had je kunnen zien dat ik een Jetway 663AS moederbord gebruik. Geheugen is Kingston (dat stond er idd niet bij). K zal m'n asus bord wel ff solderen en dat checken. Mss. is mainboard verrot.
Pagina: 1